מנהיגה הרוחני של ש"ס, הרב שמעון בעדני, הלך לעולמו הבוקר (יום ד') בגיל 94 – לאחר שמצבו הבריאותי הידרדר עקב דלקת ריאות והוא אושפז בבית החולים שיבא תל השומר. בעדני היה רב בכיר בציבור החרדי הספרדי, ומאז פטירת חכם שלום כהן, לפני מספר חודשים, מילא את מקומו כנשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס, בהיותו זקן וותיק חברי מועצת החכמים. הלווייתו תצא בשעה 13:00, מרחבת כולל "תורה וחיים" בבני ברק לבית העלמין פוניבז' בעיר, שם ייטמן לצד רעייתו. אלפים צפויים להשתתף בה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
7 צפייה בגלריה
הרב שמעון בעדני מנהיג רוחני ש"ס
הרב שמעון בעדני מנהיג רוחני ש"ס
הרב שמעון בעדני. ירש את חכם שלום כהן בהנהגה הרוחנית של ש"ס, והלך לעולמו בגיל 94
(צילום: גיל יוחנן)
הרב גרשון אדלשטיין, המנהיג הבכיר של הציבור החרדי הליטאי, הורה לכלל תלמידי הישיבות והכוללים בבני ברק לצאת למסע הלוויית הרב בעדני, ורבני העיר הורו על "ביטול מלאכה" – סגירת בתי עסק בשעת ההלוויה, כאות הזדהות עם האבל. החל מהשעה 10:00 נחסמים לתנועה צירים מרכזיים בבני ברק ובסביבתה, ובמשטרה מזהירים מעומסים חריגים בגוש דן.
נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ספד לו: "פטירתו של הרב הגאון שמעון בעדני היא אובדן עצום לעולם התורה. תמיד אזכור את פגישותינו, ואת דאגתו העמוקה לכלל החברה הישראלית. לצד גדלותו התורנית והאמונית, וענוותנותו הרבה, הנהגתו הרוחנית הייחודית הייתה מחוברת הן למסורת ישראל השורשית, והן לציבור שומעי לקחו, לעם ולמדינה".
7 צפייה בגלריה
תמונה שזכורה היטב לתושבי בני ברק: הרב בעדני יוצא כבכל יום מפתח הכולל שלו, בפשטות, ללא משמשים או עוזרים
תמונה שזכורה היטב לתושבי בני ברק: הרב בעדני יוצא כבכל יום מפתח הכולל שלו, בפשטות, ללא משמשים או עוזרים
תמונה שזכורה היטב לתושבי בני ברק: הרב בעדני יוצא כבכל יום מפתח הכולל שלו, בפשטות, ללא משמשים או עוזרים
(צילום: שוקי לרר)
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר כי הרב היה "תלמיד חכם עצום ומנהיג רוחני של רבבות בית ישראל", וכי "התאפיין כל ימיו בתכונת ההתמדה. מגיל צעיר הוא שקד על תלמודו, נתן שיעורים, הוביל ישיבות ושאף להחזיר את עטרת יהדות ספרד לתפארתה. תרומתו לפריחת עולם התורה בדורנו בולטת וחשובה".
נתניהו הוסיף כי "לא תהילה חיפש הרב בעדני, וגם לא את אור הזרקורים. הוא הפיץ תורה ברבים בענווה מופלגת. מביתו החם בבני ברק הוא יצא מדי יום לישיבת 'תורה וחיים', שאת רבניה ותלמידיה טיפח באדיקות. אהבת ישראל שפיעמה ברב בעדני תוסיף לשרות בתוכנו".
בחודש האחרון הידרדר מצבו של הרב, ורבני התנועה קראו לציבור להתפלל לרפואת רבי שמעון בן חביבה. הבוקר חלה הידרדרות נוספת וחרף מאמצי הרופאים, הוא הלך לעולמו.
7 צפייה בגלריה
שמעון בעדני
שמעון בעדני
הרב שמעון בעדני (במרכז). "גדול ההנהגה והענווה"
(צילום: יעקב כהן)
בהודעה שפרסמה תנועת ש"ס נכתב כי הרב היה "מקים עולה של תורה בארץ ובתפוצות, לוחם מלחמות ה' בדרך ההשקפה הטהורה, פעל במסירות נפש נשגבה למען תנועתנו הקדושה".

"האיר את העולם בתורתו"

שר הפנים והבריאות ויו"ר ש"ס, אריה דרעי, ספד לו: "שבור וכואב מהסתלקותו בסערה של זקן מועצת חכמי התורה, מורי ורבי, פאר הדור והדרו... מקים עולה של תורה בארץ ובתפוצות, ממייסדי תנועת ש"ס אשר פעל למענה במסירות נפש מופלאה".
הראשון לציון הרב הראשי יצחק יוסף, ספד לרב שהיה, לדבריו – "שריד אחרון לדור דעה, גדול ההנהגה והענווה... לצד ענוותנותו, זכה ופעל ללא חת עשרות בשנים להעמדת יהדות ספרד על תילה והחזרת עטרה ליושנה... דלתו פתוחה לכולם, העמיד תלמידים הרבה והנחיל דרך לאלפים ולרבבות במתן עצה, תושייה ודרך הנהגה". גם הרב יוסף פסק כי "חובה על כל אחד ואחד לבטל מלימודו ולעסוק בכבודו של זקן הדור שנסתלק מאיתנו".
7 צפייה בגלריה
שמעון בעדני
שמעון בעדני
הרב בעדני (משמאל) עם חכם שלום כהן שנפטר לפני כחמישה חודשים
(צילום: יעקב כהן)
הרב הראשי האשכנזי ונשיא בית הדין הגדול, הרב דוד לאו, מסר כי "יחד עם כל בני ישראל בארץ ובגולה, אנו כואבים עם הסתלקותו לגנזי מרומים של זקן מועצת חכמי התורה, ראש כולל 'תורה וחיים', מרן הגאון הגדול רבי שמעון בעדני זצ"ל". עוד הוא הוסיף: "אוי לה לספינה שאבד קברניטה, וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'. עם ישראל איבד אדם גדול, שתורתו, תפילותיו וברכותיו עמדו לימין כלל ישראל עשרות שנים".
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי הביע צער על פטירת הרב, שהיה לדבריו "סמל ודוגמה למסירות נפש ייחודית עבור הקמת מוסדות תורה. זה חסרון עצום וצער גדול. ביקרתי אותו בביתו, וכן בבית החולים וקיבלתי מחוכמתו הגדולה ומעצותיו".
שר האוצר ויו"ר מפלגת "הציונות הדתית", בצלאל סמוטריץ', הביע צער על האובדן וכתב: "כמה תורה, כמה יראת שמיים, עם ישראל איבד רק בשנה האחרונה". הוא שלח "תנחומים מעומק הלב למשפחתו, לתלמידיו ולמשפחת ש"ס האבלה". גם השר לביטחון לאומי ויו"ר "עוצמה יהודית", איתמר בן גביר, הביע צער על פטירת "זקן חברי מועצת חכמי התורה של ש"ס ומגדולי רבנו דורנו, שהאיר את העולם בתורתו".
שר התרבות והספורט, מיקי זוהר, כתב כי הוא "כואב את פטירתו של זקן מועצת חכמי התורה הרב שמעון בעדני זצ"ל, שפעל כל חייו לקרב ולחבר יהודים למקורות ונודע בזכות חוכמתו הרבה וגאונותו בתורה ובהלכה". שרת התחבורה, מירי רגב, ספדה לרב שלדבריה "קירב את עם ישראל, האיר את העולם היהודי והעמיד תלמידים רבים".

"כאב רחום לכל פונה בעצה"

הרב בעדני נולד בחדרה למשפחה שעלתה מתימן. בגיל 31 מונה לר"מ ולאחד מראשי ישיבת פורת יוסף בירושלים, ממוסדות התורה היוקרתיים של החרדים בני עדות המזרח בישראל. לאחר מכן עבר לבני ברק והקים את כולל תורה וחיים. בהמשך מונה לראש מועצת חכמי התורה של בני ברק.
7 צפייה בגלריה
שמעון בעדני
שמעון בעדני
הרב שמעון בעדני (צילום: יעקב כהן)
עם הקמת מפלגת ש"ס, בשנת 1984, נבחר הרב בעדני כחבר מועצת חכמי התורה, שבה זוהה כנאמן של הרב שך. הוא שימש גם חבר בוועדת הכשרות של בד"ץ בית יוסף.
השר הרב יואב בן צור, שהיה נציגו במפלגה והח"כ המקורב אליו ביותר, ביכה את לכתו, ואמר כי "כל חייו מרן הסתופף בביתו בצניעות ופרישות, והתעטר בכתרה של תורה. הסתופף בצילם של גדולי ומאורי הדור... והנחיל לעם ישראל את עמל התורה בהתמדה ושקידה עצומה ומופלאה". הוא הוסיף כי הרב היה "כאב רחום לכל פונה בעצה ותושייה".
שר ירושלים ומסורת ישראל, ח"כ מאיר פרוש, הביע צער על פטירתו של הרב בעדני, וכתב כי "למרות צניעותו המופלגת זכה והיה מורה דרך לרבבות, וסמל למסירות נפש למען לימוד התורה. גם בתקופת חולשתו נשא את עול ההנהגה ודאג לכלל עם ישראל".

"גאון בתורה ובמידות"

השר למורשת, הרב עמיחי אליהו, כתב כי "הרב היה גאון בתורה ובמידות, מנהיג משכמו ומעלה, העמיד תלמידים רבים והיה מגדלור תורני לצד ענווה ודרך ארץ". סגן השר ח"כ אבי מעוז, יו"ר מפלגת נעם, הביע כאב על פטירת הרב, שאותו כינה "מעמודי התורה בארץ ישראל. גאון בתורה ובמידות. הרביץ תורה לאלפים והעמיד תלמידים רבים".
7 צפייה בגלריה
שמעון בעדני
שמעון בעדני
הרב בעדני
(צילום: יעקב כהן)
גם ראש האופוזיציה ויו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד, הצטרף למספידים ומסר כי הוא "שולח השתתפות בצער למשפחתו, לרבבות תלמידיו ולאנשי מפלגת ש"ס על פטירתו של הרב שמעון בעדני, נשיא מועצת חכמי התורה. זכר צדיק לברכה".
יו"ר "המחנה הממלכתי", ח"כ בני גנץ, הביע "צער עמוק על פטירתו של זקן מועצת חכמי התורה של תנועת ש"ס, הרב שמעון בעדני. אני בטוח כי מפעל חייו ימשיך לחיות ולהיבנות בקרב אוהביו ומאמיניו".
יו"ר "תקווה חדשה", ח"כ גדעון סער, כתב כי זכה "להכיר ולהוקיר" את הרב, ש"הקדיש את חייו לתורה, לימודה והנחלתה". לדבריו, "בפגישות במהלך השנים התוודעתי לאהבת ישראל הגדולה שפיעמה בו ולחוכמתו".
7 צפייה בגלריה
שמעון בעדני
שמעון בעדני
הרב שמעון בעדני עם הרב עובדיה יוסף
(צילום: יעקב כהן)
ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) ביקש להקדיש את פתיחת הדיון בוועדת הכנסת לזכרו של הרב בעדני: "יהודי גדול עם עוצמת הנהגה אדירה, אלפים המתינו למוצא פיו, ומנגד הייתה אצלו פשטות וענווה שאין בנמצא. יש לו חלק גדול באחדות בעם ישראל בכלל ובציבור החרדי בפרט. בשנה האחרונה איבדנו כמה מעמודי האש, נייחל שנזכה לעשות להם נחת רוח".
ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית) ספדה לרב "שהנהיג את תנועת ש"ס", וייחלה כי "יהיה מליץ יושר עליה ועל ממשלת ישראל ומדינת ישראל כולה". ח"כ דני דנון (הליכוד) כתב כי הוא "כואב את פטירתו של הרב שמעון בעדני, נשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס וממקימי התנועה ההיסטורית הזאת".

מפת חסימות הכבישים

במשטרת ישראל הזהירו מפני עומסי תנועה חריגים וחסימת צירים מרכזיים בעיר בני ברק, לקראת מסע ההלוויה, כאשר חסימות התנועה יחלו בהדרגה החל מהשעה 10:00 ועד לתום ההלוויה. מאות שוטרים, מתנדבים ולוחמי מג"ב מיחידות המשטרה השונות ייטלו חלק בשמירה על הסדר, ובמשטרה הפצירו בציבור שאינו משתתף בהלוויה, שלא להגיע לאזור.
החל מ-10:00 ייחסם רחוב רבי עקיבא – מהרב שך עד אהרונוביץ'. בשעה 11:00 ייסגר רחוב אהרונוביץ' מפינת הרב ריינס עד עזרא. רחוב עזרא ייסגר לתנועה מהרב כהנמן עד חזון איש. רחוב נחמיה ייסגר לתנועה מעזרא עד חזון איש. חזון איש ייסגר לתנועה מרבי עקיבא עד בית העלמין כולל רח' הרב לוין ר"ג. שדרות ירושלים ייסגרו לתנועה מתרצה רמת גן עד חזון איש בבני ברק.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, הנחתה את מנהל הרשות הארצית לתחבורה הציבורית רן שדמי ואת רכבת ישראל, לתגבר את התחבורה הציבורית לאזור ההלוויה ההמונית. בהתאם, יתוגברו הקווים הבין-עירוניים מנתיבות ומאופקים לבני ברק, ורכבת ישראל ערוכה לתגבור רכבות לבני ברק במידת הצורך.
על פי ההנחיות, החל מהשעה 11:00, הקווים הבין-עירוניים לבני ברק ייעצרו בכביש 4 בתחנת גבעת שמואל, וימשיכו ויסיימו את מסלולם בקניון איילון בציר ז'בוטינסקי, או במסוף אלוף שדה, בהתאם למסלול הקו. כמו כן, צפויים שינויים במסלולי הקווים העירוניים בעיר בני ברק, בהתאם לחסימות המשטרה.
בשל עומסי התנועה הצפויים באזור בני ברק והסביבה, ייתכנו שינויים בלוחות הזמנים של האוטובוסים. ציבור הנוסעים מתבקש להיאזר בסבלנות ולהתעדכן באופן שוטף בשינויים באמצעות מוקד המידע של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית – 8787* – ומוקדי המידע של המפעילים. הכניסה לאזורי ההלוויה תותר להיסעים פרטיים בלבד. במשטרה ביקשו מהציבור לנהוג בסבלנות, ולהימנע מדחיפות וממצבי דוחק, וכן להימנע מהגעה עם ילדים בשל החשש לשלומם.