הרב שלום כהן, נשיא מועצת חכמי התורה, נפטר הלילה (אור ליום ב'), לאחר שאושפז לאחרונה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. בסוף השבוע חלה הידרדרות במצבו, ובבית הרב ביקשו להרבות תפילות לרפואתו. מסע הלווייתו ייצא בשעה 14:00 מישיבת "פורת יוסף" שבראשה עמד לכיוון בית העלמין סנהדריה בירושלים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הרב כהן, בן 91, פונה לבית החולים ביום שני שעבר בשל זיהום שהתפתח ברגלו, ובתחילה הזימו בסביבתו שמועות על הידרדרות ועדכנו כי מצבו טוב וכי הוא "מטופל בידי בכירי הרופאים על הצד הטוב ביותר". ביום חמישי חלה החמרה במצבו והציבור נקרא להתפלל לרפואתו, ללמוד תורה לזכותו ואף להקדים את כניסת השבת כדי "לעורר רחמי שמיים מרובים".
2 צפייה בגלריה
חכם שלום כהן
חכם שלום כהן
חכם שלום כהן ז"ל
(צילום: ניב רוזנברג)
הרב שלום כהן, המכונה "חכם שלום", היה ראש הישיבה החרדית-מזרחית היוקרתית "פורת יוסף", וזה שמונה שנים, מאז פטירת הרב עובדיה יוסף, הנהיג את מפלגת ש"ס שאיתה היה מזוהה עוד קודם לכן ושימש נשיא מועצת החכמים שלה.

בראש "ספינת הדגל" של הישיבות הספרדיות

חכם כהן מונה למנהיגה הרוחני של התנועה כחצי שנה לאחר פטירת "המרן" על ידי חברי "מועצת חכמי התורה", הגוף הרבני העליון של התנועה. הוא היה נחשב כמקורב מאוד ליו"ר ש"ס, אריה דרעי, שפרסם הלילה דברי הספד: "נצחו אראלים את המצוקים ונשבה ארון האלוקים. בלב מוכה הלם ויגון נסתלק מאיתנו בסערה השמיימה, אבינו מורנו ומנהיגנו נשיא מועצת חכמי התורה, גדול הדור מרן חכם שלום כהן בן תופחא מלכה זכר צדיק וקדוש לברכה. אוי לו לעולם שאבד מנהיגו ואוי לה לספינה שאבד קברניטה. ברוך דיין האמת".
2 צפייה בגלריה
חכם שלום כהן
חכם שלום כהן
במרכז התמונה: חכם שלום כהן
הישיבה היוקרתית "פורת יוסף" שבראשה עמד נחשבת לספינת הדגל של הציבור החרדי-ספרדי, והרב כהן נמנה עם מועצת רבני ש"ס מאז הקמת התנועה לפני קרוב ל-40 שנה. בקרב החרדים היה ידוע כ"מרביץ תורה".
הרב נודע כמתנגד נחרץ לרפורמות בענייני דת ומדינה שעמדו על הפרק בשנה האחרונה, ובפרט רפורמת הכשרות שעליה קבע כי אין לקיימה במכתב ששיגר, בין השאר, לרבנים ולדיינים עובדי מדינה. בשנת 2019 קרא ללפיד ולליברמן להצטרף לקואליציה עם החרדים.
בזמן מבצע צוק איתן, בשנת 2014, פסק הרב כי תלמידי הישיבות לא ייצאו לחופשת בין הזמנים ויישארו ללמוד תורה בישיבות. "לדאבוננו 'עת צרה היא ליעקב' כאשר רבים מאחינו בני ישראל מחרפים את נפשם במלחמה באויבי ישראל העומדים עלינו לכלותינו, ואיך נוכל אנחנו ונעמוד מנגד", כתב אז.

"מגדלור הלכתי שאליו הכול נשאו את עיניהם"

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, כתב כי הוא "אבל על לכתו מעמנו של ראש הישיבה הדגול, חכם שלום כהן. לצד גדלותו בתורה, הוא היה מנהיג רוחני שהוביל בענווה ובצניעות ציבור גדול וחשוב בישראל ובעולם היהודי". הוא הזכיר כי "נפגשנו פעמים רבות, וצר לי שהשנה לא אזכה לקיים המסורת ולבקר אותו בסוכתו. בכל מפגש עימו", הוסיף, "ראיתי את האהבה והקשר העמוק שלו לירושלים, וכיצד הוא מקפיד להציב לנגד עיניו כל העת את העם והאדם".
גם ראש הממשלה, יאיר לפיד, פרסם הודעת ניחומים: "‏המנהיג הרוחני, חכם שלום כהן, הלך הלילה לעולמו. בשם ממשלת ישראל ועם ישראל כולו, אני שולח תנחומים למשפחתו, לתלמידיו ולכל מוקירי זכרו. כוחנו באחדות עם ישראל".
ראש הממשלה לשעבר ויו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, ספד לרב כהן, שהיה, כדבריו, "מענקי התורה של דורנו. הייתה בו בקיאות אדירה בעולם התורה, לצד מנהיגות תורנית וחברתית שהשפיעה על המוני יהודים וישראלים". הוא כינה את הרב "מגדלור הלכתי שאליו הכול נשאו את עיניהם".
"הרב כהן היה תלמיד חכם עצום שלא הפסיק ללמוד וללמד, לשמור ולעשות. אהבת התורה פיעמה בו יחד עם אהבת העם. עם ישראל איבד פוסק הלכה, מורה דרך לרבים ושליח ציבור מן המעלה הראשונה".