אוקראינה איימה לאחרונה לאסור על כניסת ישראלים לאומן אם ישראל לא תפסיק לגרש אוקראינים משטחה – אבל הישראלים שמתכננים להגיע לאומן ולפקוד את קברו של רבי נחמן מברסלב נשארים אופטימיים. המסר האוקראיני הועבר בשבת האחרונה בתדריך השבועי של הנשיא וולודימיר זלנסקי לאזרחי אוקראינה ובדברי שגריר אוקראינה בישראל, פחות מחודש לפני ראש השנה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
שרון יוסף (49), אב לעשרה ילדים, מארגן טיסות ונסיעות לאומן כבר 22 שנה. הוא בטוח שגם הפעם יתאפשר לו להגיע. "במהלך כל שנות חיי שאני נוסע. זה לא ישכנע אותנו לא להגיע, גם המלחמה לא שכנעה", הוא אומר בריאיון ל-ynet Live.
"זו לא נסיעה לטורקיה לאיזה נופש. זו נסיעה שבה תלויה כל יהדותנו וכל בריאותנו הנפשית", הוא טוען. "מלא אנשים מגיעים לשם. חווים שם חוויה שאי-אפשר להסביר אותה. לכן חוזרים וחוזרים, וגם מלחמה לא תעצור את זה. אגב, בעניין המלחמה, אני חושב שביבי יכול להרים טלפון לפוטין ולהגיד לו: בוא תעצור שבוע ימים, חסידים שלנו מגיעים להתפלל, על כל העולם הם מתפללים. אנחנו באים להתפלל גם על עם ישראל וגם על העולם כולו. זה רבי נחמן, רוצה רק טוב לכל העולם".
2 צפייה בגלריה
חסידי ברסלב באומן
חסידי ברסלב באומן
חסידים באומן בשנה שעברה
(צילום: AP Photo / Efrem Lukatsky)
עוד הוא הוסיף: "אני חושב שמחויבותו של שר הפנים, משה ארבל, שאני חושב שיש לו רוח טובה, לסדר את העניינים. 22 שנה אנחנו לא עוברים נופת צופים שם באוקראינה, אנחנו סובלים שם מאוד, יחס לא הכי איי-איי-איי. אנחנו ממתינים שעות בגבולות, שש שעות. בשנה שעברה, להזכירכם, התקשרנו וביקשנו עזרה ממשרד החוץ, מכל מי שאפשר, ואף אחד לא התערב. זה כאילו אנחנו 20-10 אנשים. בפועל אנחנו המון אנשים".
לדבריו, "הממשלה צריכה לעשות את שלה, לדאוג לאנשים. גם פה, לאוקראינים, וגם שם. יחס טוב תמיד יעזור לכולם. בעיקר כשמדובר במדינה שנמצאת כרגע במלחמה, צריך לעזור גם להם. אם מעכבים אותם בשדה תעופה, שר הפנים צריך לטפל בזה. אנחנו הולכים להתפלל גם עליהם. גם אוקראינים מגיעים להתפלל שם. אני חושב שגם הם צריכים לעשות את החשבון אם לתת לנו להגיע או לא".
אתה אומר שהנסיעה הזאת טובה לנפש, לבריאות. "אני אדם ששירת בצבא, ביחידת מסתערבים. פגוע, הלום קרב ופוסט טראומטי. ניסיתי כבר פה בארץ את כל האופציות, אפילו רפואיות. אין. הגעתי לרבי נחמן, וזה עובד. אתה נוסע, ואתה חוזר אדם אחר. אף על פי שיש מלחמה שם. כשנוסעים לרבי נחמן רואים את התוצאות. הרבה אנשים יגידו לך את זה, חילונים, דתיים, כולם. כל מי שמגיע יודע שזה באמת הרופא היחידי שנשאר לנפש, עם לב פועם".
2 צפייה בגלריה
מתפללים על קברו של הרבי נחמן מברסלב
מתפללים על קברו של הרבי נחמן מברסלב
מתפללים בקברו של רבי נחמן מברסלב
(צילום: AP Photo / Efrem Lukatsky)
יוסף ייקח איתו מחצית מילדיו, חמישה. "אומן זה לא המקום הכי יפה בעולם. זה לא מקום תיירותי כזה", הוא מסביר, "פשוט מגיעים ומרגישים משהו שלא מרגישים בשום מקום אחר. זה מה שמושך תיירים וזה מה שמושך המון יהודים. אני לא אוהב את הנסיעה לאומן. הדבר האחרון שאני רוצה זה נסיעה לאומן. אגב, הייתי מציע לרשויות שלנו לדאוג לאלפי חסידים שנוסעים, לפתוח שדה תעופה באומן, לחסוך לנו את כל שמונה השעות בדרכים, לחסוך לנו את כל אי-הנעימויות בדרך. זה ראוי ומתבקש שיקרה. צריך לתת יד לדבר הזה. אני זוכר גם את הצעקות של הקורונה, כן לנסוע, לא לנסוע. אולי צריך לסדר את זה ולהבין שזה עבור כולנו. פעם אחת להבין את זה".

"ככה לא מתנהגים"

הרב משה אסמן, רבה הראשי של אוקראינה, התייחס לאיומים מצד אוקראינה: "אני לא יודע עד כמה הם רציניים, אני יודע שרק בשבוע שעבר שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה כתב שהוא הגיע לעמק השווה עם אלי כהן, שר החוץ הישראלי, והכול בסדר – ואחרי זה, באופן פתאומי, שגריר אוקראינה בארץ כתב שזה לא בדיוק ככה ויכולים להקפיא את הוויזות. מה שקורה פה לדעתי זה איום. ככה לא מתנהגים. יש רק דבר אחד שאני חושב שבארץ יכולים לתקן, והוא צודק בזה, שמגרשים את התיירים האוקראינים ובשדה התעופה פשוט מתייחסים אליהם לא כמו בני אדם, את זה ראיתי בעצמי בעיניים שלי. אני אשתדל להגיד את זה לשר הפנים, שישפרו את זה. אבל זו לא בעיה של עכשיו, זה נוצר לפני שנים".
בשנים האחרונות היו כל מיני משברים סביב אומן. כמובן המלחמה שינתה קצת את הסיטואציה בשנה שעברה, אבל אנחנו במקום אחר. השאלה אם יחסי אוקראינה-ישראל על מסלול התנגשות? יש יותר מדי חיכוכים פתאום – כולל גם העובדה שביטלו את ביטוח הבריאות לאוקראינים שנמצאים פה. "אני לא פוליטיקאי. לגבי ביטול ביטוח הבריאות, אני חושב שזו הייתה טעות ותיקנו את זה מהר. יש כוחות, שלדעתי מגיעים מחוץ לאוקראינה, שרוצים ליצור משבר בין אוקראינה לישראל. אני אעשה את כל המאמצים כדי שזה לא יקרה, כי זה לא טוב, לא לישראל ולא לאוקראינה.
"אני חושב שבאומן יתקיים הכול בסדר, בעזרת ה'. בשנה שעברה אני בכלל לא הייתי בעד שיגיעו לפה, בגלל המלחמה, כדי שאף אחד לא יעשה פרובוקציות מצד רוסיה. ברוך ה', בשנה שעברה לא צדקתי, ולא קרה כלום. אבל בכל מקרה, זאת מלחמה ואני חושב שמי שמגיע לפה צריך לדעת את זה. לאוקראינים אני אומר שלא צריך להגביל את הגעת החסידים. בעצם זה לא רק לחסידים שמגיעים לאומן, לכל הישראלים רוצים להקפיא את הוויזות. זה צעד לא נכון ואני לא חושב שיעשו את זה".