5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
זלנסקי ונתניהו
(צילום: שאול גולן, רויטרס )
אוקראינה העבירה מסר תקיף לישראל ולפיו אם לא תפסיק לגרש אוקראינים משטחה – תיאסר כניסת ישראלים לאומן ויופסק הסכם ביטול האשרה, פחות מחודש לראש השנה. המסר הועבר אתמול (שבת) בתדריך השבועי של הנשיא וולודימיר זלנסקי לאזרחי אוקראינה ובדברי השגריר האוקראיני בישראל.
בתדריך אמר זלנסקי כי "הקשבתי לדוח של משמר הגבול, משרד החוץ והמודיעין על היחס לאזרחינו – מהגרים שנמצאים במדינות שונות, ובנוגע למשטרי ויזה, הדברים שאיתם מתמודדים אזרחי אוקראינה בסוגיית הוויזה. מנהלים האחראים לנושאים אלו קיבלו משימות מתאימות. יש להבטיח את זכויות האזרחים האוקראינים".
5 צפייה בגלריה
 יבגן קורניצ'וק
 יבגן קורניצ'וק
"נתניהו צריך להתערב באופן אישי". קורניצ'וק
(צילום: שגרירות אוקראינה בישראל)
שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק הבהיר כי דבריו של זלנסקי כוונו לישראל. "ממשלת אוקראינה לא תסבול השפלה של אזרחיה בעת הכניסה לישראל. נעצור את הסכמי ויתור הוויזה הדו-צדדיים שלנו כפי שנקבע בסעיף 7 להסכם הבין-ממשלתי. האפשרות הזו נמצאת על שולחנה של ממשלתנו", אמר השגריר.
קורניצ'וק הוסיף כי "לא יעלה על הדעת שנצטרך לצאת מגדרנו לארח עשרות אלפי ישראלים באומן, עם סיכון ביטחוני גבוה ועם מאמץ לוגיסטי עצום, כאשר מנגד – ממשלת ישראל מתעללת באזרחינו המגיעים לישראל במסגרת האמנה בין שתי המדינות. אם ישראל רוצה שאזרחיה יוכלו להגיע לאוקראינה כתיירים, כולל אומן, אני מאמין שראש הממשלה נתניהו צריך להתערב באופן אישי במציאת פתרון למצב העניינים הנוכחי".
5 צפייה בגלריה
גבול בלארוס אוקראינה
גבול בלארוס אוקראינה
הכניסה לאומן תיאסר? חסידים בגבול בלארוס אוקראינה, ארכיון
(צילום: AFP)
לפי נתונים של שגרירות אוקראינה, בשנת 2022 גירשה ישראל 2,705 אזרחים אוקראינים. במחצית הראשונה של 2023 גירשה ישראל 2037 אזרחים אוקראינים - כמעט כמו בשנת 2022 כולה. האוקראינים שכניסתם נאסרת ישנים בלילה על הרצפה בנתב"ג ואז מעלים אותם על מטוס חזרה.
ברשות האוכלוסין אמרו שהנתונים של האוקראינים לא מדויקים, וכי רוב האוקראינים שהגיעו לארץ השנה כן קיבלו אישור כניסה. לפי הנתונים, רק 5.4% סורבו כניסה וכל הסירובים היו מוצדקים, משום שהגיעו לעבוד באופן לא חוקי. סך הכול מתחילת השנה לא אושרה כניסתם של קצת יותר מ-2,000 אוקראינים, בעוד 47 אלף אחרים כן נכנסו לישראל.
שר הפנים משה ארבל מסר בתגובה לדברי קורניצ'וק: "אני דוחה מכל וכל את הטענות על השפלות אזרחי אוקראינה בכניסה לישראל. מדיניות ההגירה הישראלית מקבלת בברכה תיירים ממדינות רבות בעולם לרבות מאוקראינה. במקרים בהם עולה חשד לשימוש שלא כדין בוויזת תייר לצרכי עבודה או השתקעות, מפעילה רשות האוכלוסין וההגירה את סמכותה כדין. השותפות האמיצה בין ישראל לאוקראינה תימשך".
5 צפייה בגלריה
אוקראינים ישנים על רצפה ב נתב"ג
אוקראינים ישנים על רצפה ב נתב"ג
אוקראינים ישנים על רצפה ב נתב"ג
(צילום: שגרירות אוקראינה)
5 צפייה בגלריה
אוקראינים ישנים על רצפה ב נתב"ג
אוקראינים ישנים על רצפה ב נתב"ג
אוקראינים ישנים על רצפה ב נתב"ג
(צילום: שגרירות אוקראינה)
בשבוע שעבר אמר קורניצ'וק כי "ישראל מגרשת 10% מכלל האוקראינים שמגיעים לנמל התעופה בן גוריון. הם נאלצים לעבור הליכים משפילים". בריאיון לאתר החדשות האוקראיני "ניוז ליגה" ציין קורניצ'וק כי ישראל מגרשת אזרחים אוקראינים גם במקרים שבהם יש ברשותם כרטיסי טיסה הלוך-ושוב, מלון מוזמן וכסף.
לפני כמה שבועות בקייב פורסמו ידיעות לפיהן אוקראינה שוקלת לבטל את הפטור מוויזה לאזרחים ישראלים שמגיעים לשטחה כדי למנוע את הגעת החסידים לאומן בראש השנה וגם כ"צעד גומלין" ליחס הישראלי לרשויות האוקראיניות. אולם, בישראל העריכו אז שמדובר באיום סרק.
גם ביוני בשנה שעברה השגריר קורניצ'וק, אמר בריאיון באוקראינה כי קייב שוקלת להשעות זמנית את הפטור מוויזה לישראלים - בתגובה, לדבריו, ל"מגבלות הלא-מוצדקות שמטילה ישראל על כניסת אזרחים אוקראינים לשטחה". אז ציין קורניצ'וק: " אולי עכשיו זה לא יורגש, אבל לפני ראש השנה ממשלת ישראל תרגיש את זה".
לפני שבוע וחצי נחשף ב-ynet שכ-14 אלף פליטים מאוקראינה שהגיעו לישראל מאז פרוץ המלחמה - אינם זכאים יותר לקבל שירותי בריאות משום שפג תוקף הביטוח הרפואי, ומשרד האוצר לא האריך את תוקפו. בעקבות החשיפה הוחלט להאריך את הביטוח הרפואי לפליטים מאוקראינה, אבל רק עד סוף השנה.