אבל בציבור הדתי ובמערכת הפוליטית: הרב חיים דרוקמן, מבכירי רבני הציונות הדתית, הלך לעולמו אמש (יום א') בגיל 90, בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים – שם אושפז מאז שמצבו החמיר בעקבות מחלת הקורונה. מסע ההלוויה יחל היום (יום ב') ב-12:00 ביישוב מרכז שפירא, שם גר הרב, ויסתיים בבית העלמין משואות יצחק שבו ייטמן.

<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
8 צפייה בגלריה
הרב חיים דרוקמן
הרב חיים דרוקמן
הרב חיים דרוקמן. "הרב היה עבורנו פיסת שמיים", אמר אחד התלמידים
(צילום: שריה דיאמנט)
בבית המדרש בישיבת "אור עציון" במרכז שפירא התאספו התלמידים לאחר הבשורה על מותו של הרב, שעמד בראשה. "התאספנו כאן עם דבר היודע מותו של הרב היקר. כאות אבלות כיבינו את האורות והסרנו את הפרוכת של ארון הקודש", סיפר אחד התלמידים. "כל הלילה נקרא עליו תהילים, עד ההלוויה. הרב דרוקמן היה עבורנו פיסת שמיים. כל תלמיד שמע אותו בערך שמונה פעמים בשבוע, ממש עד לאחרונה".
מנהיגים, אישים ונבחרי ציבור מסרו דברים לזכרו. נשיא המדינה יצחק הרצוג מסר כי הוא "מבכה את פטירתו של הרב חיים דרוקמן זצ"ל. הרב היה שליח ציבור ומנהיג רוחני שהוביל בחזון ובמעשה כמה ממפעלי התורה, הציונות והתחייה החשובים ביותר של דורנו".
8 צפייה בגלריה
"כאות אבלות כיבינו את האורות והסרנו את הפרוכת של ארון הקודש. כל הלילה נקרא עליו תהילים, עד ההלוויה". בית המדרש בישיבת "אור עציון"
"כאות אבלות כיבינו את האורות והסרנו את הפרוכת של ארון הקודש. כל הלילה נקרא עליו תהילים, עד ההלוויה". בית המדרש בישיבת "אור עציון"
"כאות אבלות כיבינו את האורות. כל הלילה נקרא עליו תהילים, עד ההלוויה". בית המדרש בישיבת "אור עציון"
(צילום: רועי עידן)
ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, ספד לרב: "מאור גדול של אהבת ישראל כבה היום. לעת פרידה זו מן הרב חיים דרוקמן, ליבי דואב עמוקות עם משפחתו היקרה ועם רבים-רבים בעם. מדינת ישראל איבדה מנהיג רוחני גדול, ואני איבדתי ידיד אישי שהוקרתי מאוד. כמי שחווה על בשרו בילדותו את אימי השואה, הרב דרוקמן התמסר עם עלייתו ארצה לבניין האומה. מצפן דרכו היה השליחות לטובת כלל ישראל. חינוך הנוער, הדאגה להתיישבות, ההתגייסות למשימות חברתיות, הצמחת עולם התורה הציוני-דתי והכוונת צעירים לשירות משמעותי בצה"ל עמדו בראש מעייניו".
"פעילותו הענפה כחבר כנסת שיקפה את היותו לא רק נציג של המגזר אותו ייצג, אלא שליח נאמן של הציבור הרחב בחברה הישראלית", הוסיף נתניהו. "ממשק מרכזי בין הרב וביני היה בתחום הגיור. כראש מערך הגיור במשרד ראש הממשלה, הוא נקט כדרכו בקודש גישה מקרבת לבבות שסייעה להצטרפותם של רבבות עולים חדשים לשורות עמנו. אש השליחות שבערה ברב דרוקמן לא כבתה והניצוצות שלה טמונים עמוק בליבם של אלפי תלמידיו. דרכו תימשך לדורות – ברוח דבריו של מורו ורבו, הרב קוק זצ"ל: 'הבו אור, הבו קודש, הבו יושר, הבו צדק, הבו חיים שהם ראויים לשמם, לישראל'. יהי זכרו ברוך".
8 צפייה בגלריה
הרב חיים דרוקמן באירוע לכבוד יום הולדתו ה-90 שחל לאחרונה
הרב חיים דרוקמן באירוע לכבוד יום הולדתו ה-90 שחל לאחרונה
הרב חיים דרוקמן באירוע לכבוד יום הולדתו ה-90 שחל לאחרונה. "דרכו תימשך לדורות"
(צילום: יוסי זליגר)

ראש הממשלה יאיר לפיד מסר: "אני משתתף בצער המשפחה ורבבות תלמידיו של הרב חיים דרוקמן. ניצול שואה, מקים ישיבת אור עציון, תלמיד חכם, חתן פרס ישראל ואדם שכולו אהבת ישראל. יהי זכרו ברוך".
שר הביטחון בני גנץ (המחנה הממלכתי) ספד גם הוא לרב המנוח: "הלב דואב על מותו של הרב דרוקמן, שזכיתי להיות מתלמידיו בישיבת אור עציון כנער. הרב היה מסור למדינת ישראל ולרעיון הציוני. לימים הייתה לי הזכות לסייע בשמירה על פעולתה של הפנימייה הצבאית באור עציון, בעידודו של הרב, ותמיד מצאתי אצלו אוזן קשבת. נפגשתי איתו בחודשים האחרונים, וזכיתי לראותו חד מחשבה ונחוש כמו תמיד בלהט אמונתו. הרב דרוקמן היה ניצול שואה – שהתקומה הייתה חלק בלתי נפרד ממעשיו וממורשתו. בנתיב התקומה הזה, ימשיכו ויצעדו בעקבותיו עוד רבים, ובכך יהיה חותמו. תנחומיי למשפחתו, יהי זכרו ברוך".
8 צפייה בגלריה
הרב חיים דרוקמן לוחץ את ידו של בנימין נתניהו
הרב חיים דרוקמן לוחץ את ידו של בנימין נתניהו
הרב דרוקמן לוחץ את ידו של בנימין נתניהו
(צילום: יוסי זליגר)
יו"ר מפלגת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', ספד לזקן רבני הציונות הדתית: "יתומים היינו ואין אב. נפלה עטרת ראשנו, אוי לנו כי הושברנו. הרב חיים דרוקמן זצ"ל עלה בסערה השמיימה ואנחנו אנה אנו באים. בשנים האחרונות זכיתי לחסות בצילו של הרב וללמוד הנהגה ציבורית מחוכמתו, מענוותנותו, מצדקתו ומהנהגתו. הרב דרוקמן זצ"ל היה ענק שבענקים באהבת ישראל שלו, וראה כל יהודי בבחינת 'כולך יפה רעייתי ומום אין בך'".
עוד הוסיף סמוטריץ' כי "הרב חי במסירות נפש אדירה למען כלל ישראל כל חייו, ואפילו בשבועות האחרונים זכיתי ונכנסתי לרב לשיח ולעצה בשעות הקטנות של הלילה. עד ימיו האחרונים, אין רגע שהרב לא היה פנוי וזמין להתגייסות למען כלל ישראל. עם ישראל והעולם כולו הפסיד את אחד מענקי הרוח של דורנו, איש צדיק, איש חינוך, שכל כולו מוקדש לתורת ארץ ישראל, לעם ישראל ולארץ ישראל. הרב העמיד תלמידים הרבה לאורך דורות והחיה בהם את תורת רבותיו, הראי"ה קוק זצ"ל ובנו הרצי"ה זצ"ל".
שרת המשימות הלאומיות המיועדת, חברת הכנסת אורית סטרוק (הציונות הדתית), מסרה בעקבות פטירתו של הרב: "ברוך דיין האמת, הרב חיים מאיר דרוקמן עבר לעולם שכולו טוב. בשיאו של חג החנוכה, אנחנו נפרדים מהרב שהאיר את חייו של דור שלם באור אהבת התורה, העם והארץ. אורו המיוחד יאיר אלינו מעכשיו משם".
8 צפייה בגלריה
הרב דרוקמן (במרכז). גידל דורות של תלמידים
הרב דרוקמן (במרכז). גידל דורות של תלמידים
הרב דרוקמן (במרכז). גידל דורות של תלמידים
(צילום: דוברות מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא)
יו"ר עוצמה יהודית והשר המיועד לביטחון לאומי, ח"כ איתמר בן גביר, אמר כי הוא "כואב ודואב את פטירתו של הרב חיים דרוקמן זצ"ל, זקן רבני הציונות הדתית, מגדולי רבני דורנו". לדבריו, "הרב היה מנהיג גדול בתורה, העמיד תלמידים רבים, חינך דורות שלמים והיה לוחם ענק למען שלמותה ואחדותה של ארץ ישראל. הרב האיר את העולם בתורתו ובגמילות חסד עצומה. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים".
יו"ר יהדות התורה, ח"כ יצחק גולדקנופף, אמר הערב: "יחד עם כל בית ישראל ותלמידיו הרבים שזכה להעמיד ולהנהיג, אני מבכה את לכתו של הרב חיים דרוקמן זצ"ל. המקום ינחם את רבבות תלמידיו, משפחתו וההולכים בדרכו. חבל על דאבדין".
"הצטערתי לשמוע על פטירתו של זקן רבני הציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן זצ"ל, לאחר שנזדכך בייסורים", מסר ח"כ משה גפני (יהדות התורה). "אני שולח את תנחומיי למשפחתו, לתלמידיו ולמוקירי זכרו. המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים ולא תוסיפו לדאבה עוד".
8 צפייה בגלריה
הרב חיים דרוקמן
הרב חיים דרוקמן
"האיר דור שלם באור אהבת התורה, העם והארץ". הרב דרוקמן
(צילום: שריה דיאמנט)
יו''ר מפלגת נעם, ח"כ אבי מעוז, אמר כי הוא "מבכה יחד עם כל בית ישראל את השרפה אשר שרף ה' בהילקח מאיתנו מורנו ורבנו הרב חיים דרוקמן זצ"ל, תלמידו של הרצי"ה קוק זצ"ל, אשר העמיד תלמידים הרבה ועסק כל ימיו להפיץ תורה בעם ישראל, לרומם את הציבור כולו ולקרבם לאבינו שבשמיים".

"הטביע את חותמו"

הרב הראשי האשכנזי, דוד לאו, מסר הודעת תנחומים: "יחד עם כל בית ישראל אני כואב את פטירתו של הרב דרוקמן זצ"ל, האדם הגדול, אשר במשך תשעים שנות חיים, לימד, חינך וקירב יהודים לאמונה בבורא. מתוך אהבת התורה הגדולה הוא אהב כל אדם מישראל, כל רגב מאדמת ישראל וכל אות בתורת ישראל, ובשלוש השלמויות הללו חינך והעמיד דורות אשר ימשיכו ללמוד, וימשיכו לראות את האור הגדול מאיר לנגד עיניהם. חבל על דאבדין ולא משתכחין".
הראשון לציון, הרב הראשי יצחק יוסף, מסר: "קיבלתי בצער עמוק את הידיעה על הסתלקותו לגנזי מרומים של ידידנו, מזקני הרבנים, הרב דרוקמן זצ"ל. עם ישראל איבד אישיות דגולה ורבת מעש שגידלה דורות לתורה. תוצאות פעילותו ניכרו היטב, והוא הטביע את חותמו בכל תחום מתחומי החיים היהודיים".
8 צפייה בגלריה
הרב דרוקמן לצד הרבנים הראשיים, בישיבת מועצת הרבנות הראשית בשנה שעברה
הרב דרוקמן לצד הרבנים הראשיים, בישיבת מועצת הרבנות הראשית בשנה שעברה
הרב דרוקמן לצד הרבנים הראשיים, בישיבת מועצת הרבנות הראשית בשנה שעברה
(צילום: יעקב כהן)
הרב הראשי הספרדי ציין כי הרב דרוקמן "עמד עשרות שנים לימין הרבנות הראשית, עוד מתקופת כהונת מרן אבי, מורי ורבי זצ"ל שהיה עימו בידידות עמוקה. הוא נלחם יחד עימנו שכם אל שכם למען שמירת מעמדה של הרבנות הראשית בתחומי הכשרות, הנישואים, הגיור ועוד. הנהיג את קהל עדתו במתינות, בנועם הליכות ובסבר פנים יפות. תנחומינו לרבבות תלמידיו ולמשפחתו הרוממה".
גם בארגון רבני צהר ביכו את לכתו של הרב דרוקמן. בהודעת הארגון נכתב כי הרב היה "מנהיג ציבור תורני בעל שיעור קומה והסכמה רחבה, שהצטיין באהבת ישראל וסייע לכל אדם שנזקק לעצתו. לא לחינם זכה הרב דרוקמן להיות באופן נדיר ויוצא דופן תחת קונצנזוס בכל קצוות המגזר ומחוצה לו. הוא היה אדם בעל חזון שהשפיע על גורלה של מדינת ישראל והיהדות, ויש לו חלק עצום בעולם הרוחני והפיזי של הישיבות הציוניות".
"עוד בחייו זכה להשפיע ולחנך דורות של צעירים וצעירות, ולשנים רבות קדימה תמשיך השפעתו לחסות על הדורות הבאים", נכתב בהודעת רבני צהר. "עולם התורה איבד תלמיד חכם גדול ודמות מופת יוצאת דופן. כולנו הפסדנו אדם בעל מאור פנים וחוכמת חיים שילווה וינחה אותנו. אשריו שזכה לחיות חיים מלאים ועמוסים בתורה ובעבודה. חבל על דאבדין. יהי זכרו ברוך".

"התווה דרך חינוכית של תורה ועבודה"

בהודעת מרכז הישיבות והאולפנות בני עקיבא נכתב כי הרב דרוקמן היה "איש מופת, איש משפחה, גדול בתורה, איש חינוך, רוח ועשייה. הרב דרוקמן שנולד בפולין, שרד את השואה, עלה ארצה בשנת תש"ד. הוא היה מחנך מסור, מנהיג ציבור ציוני דתי, והיה שליחו גם בכנסת ישראל. כמו כן שימש כסגן שר".
8 צפייה בגלריה
הרב חיים דרוקמן
הרב חיים דרוקמן
הרב דרוקמן. "עמוד האש לפני המחנה"
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
אלחנן גלט, מנכ"ל ישיבות ואולפנות בני עקיבא, אמר כי "הרב דרוקמן היה עמוד האש לפני המחנה. באישיותו הוביל ציבור גדול, השפיע על הציבוריות הישראלית והתווה דרך חינוכית של תורה ועבודה, של אהבת העם והארץ של יהודי וישראלי בדור של גאולה. דמותו, התובנות העמוקות והראייה הרחבה שלו יחסרו לעם ישראל כולו".
מהישיבה התיכונית "אור עציון", שהרב עמד בראשה, נמסר: "יחד עם כל בית ישראל, בית 'אור עציון' מבכה מרה את האבדה הגדולה ועלייתו לגנזי מרומים של מורנו ורבנו ראש הישיבה למעלה משישה עשורים, זקן רבני הציונות הדתית וראש ישיבות בני עקיבא, אשר העמיד תלמידים הרבה. המקום ינחם את המשפחה האבלה ואת כולנו, בהמשך דרכו בבניין התורה והארץ ובהצמחת תחיית עם ישראל בארצו".
"אוי לה לספינה שאבד קברניטה", נכתב בהודעת איגוד ישיבות ההסדר. "ראשי הישיבות, הרבנים שלהן ותלמידיהם יחד עם כלל עמך בית ישראל, מבכים מרה את עלייתו לגנזי מרומים של מורנו ורבנו, עמוד האש שלפני המחנה, גדול הדור במסירות הנפש על התורה, העם והארץ, מורה דרך לדור שלם באהבת ה', עמו ארצו ותורתו".
פורסם לראשונה: 22:02, 25.12.22