הצעת הפשרה המתגבשת לפתרון הוויכוח על "סעיף הנכד" בחוק השבות, שנחשפה היום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", מעוררת זעם בקרב המפלגות שצפויות לשבת באופוזיציה – וכן בקרב גופים אזרחיים. על פי הפרסום, החוק ישונה כך שצאצאי יהודים בני הדור השלישי יוכלו להיכנס לארץ – אך יזכו למעמד של תושבי קבע ולא יתקבלו כאזרחים מלאים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"ישראל היא מדינת העם היהודי. היא גם מקלט – מקום שאנחנו יודעים שבעיתות צרה תמיד יפתח את הדלת – וזו טעות אקוטית לסגור אותה", אומרת אלקס ריף, מנכ"לית פורום לובי המיליון, בריאיון לאולפן ynet. "זה פוגע במהות של העם היהודי", היא מוסיפה, ומזכירה כי יהודי רוסיה ואוקראינה נמצאים בסכנה. "מחר זה עלול להתרחש גם בארה"ב, בצרפת או בברזיל, במקרה שתהיה נניח עלייה גדולה באנטישמיות. אז נסגור בפניהם את הדלת?" היא שואלת.
ריף מסכימה כי יש מקום למצוא פתרונות מול מי שמנצלים את סעיף הנכד. "תמיד יש מי שמנצלים אנשים תמימים. הבעיה היא שאין מספיק תורים לעלייה במדינות ברית המועצות לשעבר, ואנשים שרוצים לעלות מחכים חודשים. סעיף הנכד הוא מבורך ומקרב אנשים לעם היהודי. עכשיו צריך לפתור את נושא הגיור".

"מיטוט הרעיון הציוני"

שר התיירות, יואל רזבוזוב (יש עתיד), תקף את הפשרה המתגבשת: "עבור ממשלת נתניהו, העולים נוהרים לקלפיות. הפשרה המתגבשת ל'סעיף הנכד' – קביעת מעמדם כ'תושב קבע' – מביישת את כל מי שאי-פעם עלה לישראל. אם בעבר הרגישו העולים לישראל כאזרחים סוג-ב', היום אנחנו מבינים שהם אפילו לא יהיו אזרחים".
ח"כ טטיאנה מזרסקי, גם היא מיש עתיד, כינתה את ההצעה "מזעזעת ומקדמת גזענות כלפי הדור השלישי לסבים ולסבתות יהודים, שהיו קורבנות של רדיפות אנטישמיות וקורבנות השואה", כדבריה. "אמנם הם ילכו לצבא, יעבדו וישלמו מיסים, אבל לעולם יהיו אזרחים סוג-ב', ללא יכולת הצבעה ומימוש אזרחותם".
2 צפייה בגלריה
שר התיירות יואל רזבוזוב באירוע חגיגות יום העצמאות לאיחוד האמירויות
שר התיירות יואל רזבוזוב באירוע חגיגות יום העצמאות לאיחוד האמירויות
"עבור ממשלת נתניהו, העולים נוהרים לקלפיות". שר התיירות יואל רזבוזוב
(צילום: יאיר שגיא)
ח"כ מזרסקי הוסיפה כי "הרעיון מאחורי התוכנית הגזענית והנוראה הוא ריסוק זכות ההצבעה של האלקטורט החילוני והעולים. זה מטריד את שלוותן של ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית. אז מה עושים? מונעים מהם להצביע. חרדים אנטי-ציונים יגיעו לישראל ויקבלו את כל הזכויות, אבל דור שלישי לעלייה חילונית וציונית יישאר חסר זכויות אזרחיות מלאות. אסור להישאר שווי נפש לתהליך המסוכן שמכרסם בנו. מהר מאוד גם תורו של הדור השני יגיע. זו שיטת הסלמי הכשר אבל מסריח. הסכמת הליכוד בראשות נתניהו היא בגידה ברעיון המדינה הישראלית ומיטוט הרעיון הציוני".
בתנועה הרפורמית הביעו זעם: "שינוי סעיף הנכד בחוק השבות יגרום לכך שמדינת ישראל תחדל להיות מדינתו של העם היהודי כולו", אמרו. "ההסכם המסתמן, שלפיו נכדים ליהודים יזכו למעמד של תושבי קבע, פסול ואסור לממשו. המשמעות היא שנכדים ליהודים, ובהם משתתפי תוכניות נעל"ה, מסע ותגלית – וכן חיילים וחיילות בודדים – יהיו סוג-ב'. הם יהיו מחויבים בכל החובות, כגון תשלום מיסים או שירות בצבא – אך לא יזכו לאזרחות ולסל קליטה".
ח"כ טטיאנה מזרסקיח"כ טטיאנה מזרסקיצילום: סבטה גברי
בתנועה הזהירו כי "צעדים אלה יביאו לקרע בלתי הפיך עם יהדות התפוצות, ולירידה במוטיבציה של נערים ונערות יהודים מהעולם כולו לעלות לישראל. על הממשלה המיועדת לפתוח את שערי המדינה לכל היהודים והיהודיות שחפצו לקשור את גורלם עם המדינה, ולא להערים עליהם קשיים".

"מוכרים את ערכי הציונות בנזיד עדשים"

אחד ממובילי מתווה הפשרה המסתמן, הפועל לקדם אותו בקרב בכירי הליכוד, הוא עו"ד נריה מאיר, יו"ר המחלקה לתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית ודמות מוכרת במפלגה. מאיר, שכבר דן בנושא עם צמרת הליכוד, סבור כי צריך להמשיך לקלוט בארץ את נכדי היהודים, אך יש להנמיך את הסטטוס שלהם ממעמד עולה – לתושב קבע, כדי להבטיח שהמבקשים לבוא יהיו אכן צאצאים שיש להם זיקה לעם היהודי, ולא "טרמפיסטים" המנסים לנצל את החוק כדי להגר ממדינתם ממניעים זרים.
גם גופים אזרחיים הביעו תרעומת לנוכח הפרסום היום (ה'). אורי קידר, מנכ"ל תנועת "ישראל חופשית", מסר כי "נראה שמבחינת הליכוד כל העם היהודי שווה, אבל יש כאלה ששווים יותר וכאלה ששווים פחות. הם מוכרים את ערכיה הבסיסיים של הציונות בנזיד עדשים. כבר היום ישראלים רבים שעלו לישראל מכוח חוק השבות, מקבלים פה יחס של סוג-ב' מהרבנות, ועכשיו עוד רוצים להרחיב את זה".
2 צפייה בגלריה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו. ביקורת חריפה על המתווה המתגבש
(צילום: יואב דודקביץ')
לטענתו, "הליכוד מייצר פה עוד דור של אפליה. יהודים שירצו לבוא לישראל, יצטרכו להיות פה על תקן של נתינים ולא של אזרחים. אנחנו נילחם בניסיון לפורר את העם היהודי בשם אידיאולוגיות קיצוניות, ולא ניתן לרבנות להחליט מי מספיק יהודי ומי לא".
רוברט זינגר, יו"ר המרכז לאימפקט יהודי, אמר כי "שינוי חוק השבות מהווה סכנה של ממש לעתידה של ישראל כמדינה יהודית-דמוקרטית, מדינת לאום וביתו הלאומי של העם היהודי", כדבריו. עוד הוא הוסיף: "בישראל חיים כיום כמיליון וחצי אזרחים שעלו ממדינות ברית המועצות לשעבר ב-50 השנים האחרונות, שהתיישבו בארץ והתערו בה. כשליש מהם, כמעט חצי מיליון, אינם מוגדרים על פי ההלכה כיהודים, אף שהם ישראלים שפעילים ומעורבים בחברה הישראלית, ורואים עצמם חלק בלתי נפרד ממנה. מדינת ישראל צריכה להיות הבית הבטוח עבור כל אלו".
לטענת זינגר, "מי שהוגדר על ידי הנאצים כיהודי וחלק את גורלו עם שאר בני עמנו – בוודאי זכאי לראות בישראל כביתו היהודי, והמדינה צריכה לעשות כל דבר לפני עלייתו ואחריה כדי לקרב אותו או אותה לתרבות היהודית ולמסורת היהודית".