חשיפת ynet כי שלושה מכל ארבעה עולים ממדינות ברית המועצות לשעבר בשנת 2020 לא היו יהודים, על פי הגדרת חוק השבות, מעוררת סערה במערכת הפוליטית – על רקע כוונת מנהיגי מפלגות הימין, ראשי הקואליציה המתגבשת, לבצע שינוי היסטורי בחוק הרגיש: ח"כ הרב גלעד קריב (העבודה) אמר, בתגובה לפרסום, כי "חוק השבות מבוסס על העיקרון שההגדרה ההלכתית איננה קובעת את גבולותיו של העם היהודי לעניין הקשר עם מדינת ישראל וזכות העלייה אליה".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לדבריו, "העולים מחבר המדינות, לרבות אלה שאינם מוגדרים כיהודים על פי ההלכה, משתלבים באופן מלא בחברה היהודית בישראל והם חלק אינטגרלי מהעם היהודי". עוד הוסיף כי "הממסד הרבני, שכשל לחלוטין במשימת הגיור, עסוק בהסתרת כישלון זה על ידי הדרישה השערורייתית והאנטי-ציונית לביטול סעיף הנכד. יחד עם יהדות העולם, לא נאפשר לאיום זה להתממש".

"יביא לקרע עם אחינו ברחבי העולם"

מרכז המחקר והמידע של הכנסת הגיש דו"ח מקיף, הסוקר את העלייה מאותן מדינות מאז תחילת שנות התשעים. נתונים עדכניים רשמיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מגלים כי 72% מזכאי חוק השבות, שהגיעו לישראל ממדינות ברית המועצות לשעבר בשנת 2020, עלו ארצה כצאצאי יהודים והם אינם יהודים בעצמם לפי הגדרת החוק. ב-30 שנות העלייה צנח בהתמדה שיעור היהודים מקרב העולים, מ-93% בשנת 1990 – ל-28% בלבד ב-2020.
2 צפייה בגלריה
מתוך הדוח
מתוך הדוח
מתוך הדוח
ח"כ ד"ר שלמה קרעי (הליכוד) אמר: "הגשתי מחדש את הצעת החוק לביטול סעיף הנכד בחוק השבות, כדי שגם הנכדים שלנו יזכו לחיות כאן במדינת היהודים". לדבריו, "בשנים האחרונות, שבהן הפכה מדינת ישראל למעצמה כלכלית, סעיף הנכד מביא לכאן בעיקר מהגרי נוחות במסווה של יהדות. זו לא הייתה כוונת המחוקק. זו לא הייתה כוונת מייסדי מדינת היהודים".
ח"כ אבי מעוז, יו"ר מפלגת נעם שצפויה להיכלל בקואליציה העתידית, אמר כי "שוב הוכח כי חוק השבות, שמטרתו להנציח את האחריות שיש למדינת ישראל כלפי יהודי העולם, משמש באופן אבסורדי להכנסת גויים למדינת ישראל, ולהורדה שיטתית של אחוזי היהודים במדינת ישראל. הגיע הזמן לתקן את הדבר הזה, וזה מה שנעשה".
תני פרנק, מנהל המרכז ליהדות ומדינה מבית מכון הרטמן, שפרסמו לאחרונה נייר מדיניות בנושא חוק השבות, מעריך כי "נדרשת חשיבה מחודשת על חוק השבות", כדבריו. "עם זאת, הכוונה לבטל לחלוטין את סעיף הנכד, משמעותה לחסום את מרבית העולים לישראל – עולים מזרע ישראל שיש לרובם המובהק זיקה לעם היהודי".
2 צפייה בגלריה
(צילום: שחר חי)
הוא הסביר כי "זו אחת הסיבות שההצעה לבטל את סעיף הנכד מעוררת התנגדות נחרצת של גורמים בכירים ביהדות התפוצות – דבר שיביא לקרע עם אחינו ברחבי העולם. על כל שינוי בחוק השבות להיעשות בכובד ראש, תוך הידברות ושיח עם הקהילות היהודיות שמעבר לים – ומתוך מחשבה על כלל האתגרים של העם היהודי בעת הזאת. אלה העקרונות שעמדו לנגד עינינו בהצעה שהנחנו לאחרונה על שולחן מקבלי ההחלטות, שעיקרה הפרדה בין שבות ואזרחות, תוך הכרה במעגלי ההשתייכות השונים לעם היהודי".
במרכז למדיניות הגירה אומרים בתגובה לנתונים, כי אלה "מוכיחים מעבר לכל ספק כי ביטול סעיף הנכד, שהיה הבסיס החוקי לעלייתם לישראל של אלפי זכאים שאינם יהודים מזה שנים, הוא המשימה הראשונה בחשיבותה הלאומית של הממשלה החדשה. סעיף הנכד בחוק השבות, שנועד ליצור יתרון דמוגרפי, הפך למקור הבעיה הדמוגרפית שבפניה ניצבת מדינת ישראל, נוכח הצטמצמות הרוב היהודי בקרוב לעשרה אחוזים בעשורים האחרונים".