שלושה מכל ארבעה עולים – אינם יהודים: נתונים עדכניים רשמיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מגלים כי 72% מזכאי חוק השבות שהגיעו לישראל ממדינות ברית המועצות לשעבר בשנת 2020 – עלו ארצה כצאצאי יהודים והם אינם יהודים בעצמם לפי הגדרת החוק.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
על רקע כוונת מנהיגי מפלגות הימין, ראשי הקואליציה המתגבשת, לבצע שינוי היסטורי בחוק הרגיש, ולפתוח מחדש את שאלת "מיהו יהודי" הנפיצה עם הקמת הממשלה הבאה – הגיש מרכז המחקר והמידע של הכנסת דו"ח מקיף, הסוקר את העלייה מאותן מדינות מאז תחילת שנות התשעים. מנתוני הלמ"ס שנמסרו על ידי משרדי הממשלה ונכללים בדו"ח, עולה כי ב-30 שנות העלייה צנח בהתמדה שיעור היהודים מקרב העולים, מ-93% בשנת 1990 – ל-28% בלבד ב-2020.
קראו עוד בערוץ היהדות:
בסך הכול עלו לישראל באותה תקופה 1,124,822 איש – 64% מהם יהודים (כלומר, בנים לאם יהודייה או אנשים שהתגיירו). מספר העולים הלא-יהודים היה 402,797, ויחד עם צאצאיהם שנולדו בארץ, ובניכוי אלה שהלכו בינתיים לעולמם או עזבו את ישראל, עומד מספר אזרחי המדינה חסרי הדת שהגיעו מברית המועצות לשעבר על כחצי מיליון איש.

"זו המגמה גם לשנים הבאות"

ד"ר נתנאל פישר, חוקר עלייה וגיור שהדו"ח מבוסס, בין היתר, גם על מחקריו, אמר כי הנתונים מבטאים מגמה קבועה ומתמשכת של שחיקה באחוז העולים היהודים, והסביר כי הסיבה המרכזית לכך היא "הירידה במספר היהודים החיים במדינות ברית המועצות לשעבר".
2 צפייה בגלריה
קבלת פנים לעולים החדשים מאוקראינה בטקס של משרד העלייה והקליטה
קבלת פנים לעולים החדשים מאוקראינה בטקס של משרד העלייה והקליטה
(צילום: לע"מ)
"לאורך השנים, מרבית יהודי ברית המועצות עברו למקומות אחרים – רובם לישראל ומיעוטם למדינות אחרות (ארה"ב וגרמניה בעיקר)", תיאר פישר. "נוצר מצב שפוטנציאל העלייה, כלומר רוב הזכאים לעלות ממדינות ברית המועצות, הם צאצאים של יהודים, ילדים, נכדים ונינים, שעולים גם הם ארצה. במבט לעתיד, ועל פי מגמה זו, גם בשנים הבאות הרוב המוחלט של העולים ממדינות ברית המועצות לשעבר, בעיקר מרוסיה ואוקראינה, יהיו לא-יהודים".
ד"ר פישר, ראש החוג למדיניות ציבורית במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, ומי שהיה גם ממנסחי הצעת חוק הגיור של הממשלה הקודמת, העיר כי "חוק השבות הוא למעשה חוק לעליית שלושה דורות וחצי (ולא רק שלושה), מכיוון שגם ניני יהודים זכאים לעלות עם הוריהם שלהם, כדי שלא להפריד משפחות". לדבריו, "כשמשפחה של לא-יהודים מדור שלישי עולה ארצה, למעשה גם הילדים הנינים עולים איתם, ומדובר במאות ואלפי ילדים".
ד"ר נתנאל פישרד"ר נתנאל פישרצילום: אורן סננס
פישר טוען כי הנתונים חושפים "מציאות מטרידה" שבה חוק השבות הפסיק למלא את תפקידו ההיסטורי להעלות יהודים ארצה, ולדעתו יש לבחון דרכים לשינוי המצב ובכלל זה לתיקון החוק. עם זאת, מאחר ש"העולים הלא-יהודים הם חלק מהמשפחה היהודית המורחבת, צאצאי יהודים, 'זרע ישראל', אנשים שהגיעו ארצה, השתקעו בה ותורמים לה – יש לעשות כל מאמץ, בגבולות ההלכה, להעלות את מספר המתגיירים בישראל".
"הדרך הנכונה לדעתי היא לקדם 'עסקת חבילה', שעיקרה צמצום העלייה הלא-יהודית מצד אחד, ופתיחת שערי הגיור מהצד השני", סיכם החוקר. "זוהי הדרך הנכונה והמתבקשת לשמר את העלייה היהודית ולכבד את בני משפחתנו הלא-יהודים".