יממה לפתיחת ההילולה בל"ג בעומר במירון מחר (יום ב'), נשלמות ההכנות לאירוע ההמוני. מפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי, סייר היום במקום יחד עם מפקד המחוז הצפוני במשטרה. באתר עדיין נעשו היום עבודות אחרונות להכשרתו ל-200 אלף החוגגים שצפויים לפקוד אותו בימים הקרובים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
כמעט ברגע האחרון, נמצא פתרון לבעיית ביטוח ההילולה, שהתעוררה לאחר שלא נמצאה חברת ביטוח בארץ או בעולם שהסכימה לבטח אותה: משרד האוצר נתן כתב שיפוי ויבטח את האירוע, למקרה שייגרם נזק למשתתפים ויהיה צורך לפצות אותם.
כחלק מהפקת הלקחים מהשנים הקודמות, ובעיקר מהאסון שגבה את חייהם של 45 בני אדם לפני שנתיים, הוכשרו בהר מתחמים חדשים והאתר התרחב בצורה דרמטית. בהר הוכשרו שני מתחמים חדשים שבהם יוכלו רבנים ואדמו"רים לקיים הדלקות חגיגיות עם בני קהילותיהם, זאת לאחר שבשנה שעברה המסורת נקטעה והדבר נמנע מהם. בעקבות האסון, ובמטרה לצמצם את מוקדי משיכת הקהל בהילולה, התקיימה אז רק הדלקה אחת, ברחבה המרכזית, גג הציון, והזכות ניתנה לאדמו"ר מבויאן, שבידיו החזקה מימים ימימה על הבערת האבוקה הראשונה בקבר רשב"י.
8 צפייה בגלריה
הכניסה למתחם ההילולה המורחב
הכניסה למתחם ההילולה המורחב
הכניסה למתחם ההילולה המורחב
(צילום: נדב אבס)
סנ"צ מיכה גבאי, סגן מפקד מרחב גליל במשטרה, אמר כי "המתחם החדש שהוקם פה, הוקם כהפנינג אחד גדול – על מנת שההילולה תהיה גדולה ובטוחה. הוקמו פה שלושה מתחמים שלצורך העניין אנחנו מכנים אותם אברהם, יצחק ויעקב. לכל מתחם כזה יש סדר הדלקות שמתפרסות על פני יומיים. יש שירותים לציבור, מקומות חניה, הסדרי נסיעות – אנחנו ערוכים באופן מיטבי לקליטת הקהל, לקראת ההילולה המבורכת".
"אני קורא מפה לכל הציבור המבורך והקדוש שמגיע למקום לאפשר לנו להעביר את האירוע הזה בצורה חלקה, להישמע להוראות הסדרנים, השוטרים והמארגנים, לפעול לערבות הדדית – וכולנו נזכה בהילולה בטוחה ונעימה", סיכם סנ"צ גבאי.
8 צפייה בגלריה
מפת התמצאות במתחם המורחב
מפת התמצאות במתחם המורחב
מפת התמצאות במתחם המורחב
(צילום: נדב אבס)
האחראים הראשיים שהופקדו על יישום המתווה החדש הם השר הממונה על ההילולה, מאיר פרוש, ופרויקטור ההילולה במירון, יוסי דייטש. באחד המתחמים החדשים, שגודלו העצום כ-110 דונם (150 כולל חניונים), הוסדרו גם אזורים ייעודיים לילדי "חלאקה" ובני משפחותיהם, הוצבה במת ענק לניגונים וריקודים מסביב לשעון, הוכשרו אוהלי תפילה ולימוד ממוזגים, ואף הוקצה מתחם מיוחד לטובת המשפחות השכולות מאסון מירון ("אוהל קדושי מירון"). בניגוד לשנה שעברה שבה הדבר נאסר, הפעם תהיה חלוקה של מזון ושתייה בהר.

"בשמחה ובבטחה"

200 אלף כרטיסים נרכשו להשתתפות בהילולה, והמכירה הסתיימה בסוף השבוע כשכל הכרטיסים אזלו. כחלק מקמפיין המנהלת להפקת אירועי ההילולה ההמוניים, שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש, פנה ביום שישי לעולים למירון בהקלטת הודעה קולית, וביקש מהם לנהוג בעין טובה ולהקפיד על כללי המתווה.
8 צפייה בגלריה
הכנות אחרונות במירון
הכנות אחרונות במירון
עבודות אחרונות במירון
(צילום: נדב אבס)
בפתח ההודעה ציין השר פרוש כי "לאחר מספר שנים של תלאות וקשיים רבים שמנעו מרבים מאיתנו לעלות למירון ביום ההילולה, השנה בסייעתא דשמיא זכינו להחזיר את המסורת לקדמותה ולאפשר לרבבות עמך בית ישראל להגיע לאתר הקדוש, כדי לציין את ל"ג בעומר בשמחה ובבטחה".
בהקלטה שהופצה בכל הקהילות החרדיות, פרוש הפציר בהמונים להישמע להוראות הבטיחות במתחם: "בזאת אני פונה אליכם, אחיי העולים מירונה, אנא נהגו בעין טובה והימנעו מהגעה למצבי דוחק מסוכנים, תתנהגו בערבות הדדית, תזכרו שיש עוד יהודים שרוצים להגיע למירון והם תלויים בכם, לכן בתום חמש שעות אנא תיתנו גם להם הממתינים את ההזדמנות להיכנס לאתרא קדישא לעלות לרבי שמעון".
8 צפייה בגלריה
הכנות אחרונות במירון
הכנות אחרונות במירון
(צילום: נדב אבס)
בארגוני ההצלה מד"א, איחוד הצלה וזק"א פרסו גם הם מתחמים ענקיים למתן סיוע רפואי ראשוני והבטחת שלומם של החוגגים. מאות רבות של חובשים, פראמדיקים ורופאים של מד"א ייפרסו החל ממחר בבוקר בנקודות שנקבעו במירון, ומרחבי מד"א בצפון יפעלו בכוננות גבוהה ויתוגברו בצוותים רבים. כוחות גדולים הכוללים עשרות אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ, טרקטורונים, אופנועי מד"א, אוטובוס טיפול נמרץ ייחודי, מסוק ורכבי הצלה ייעודיים, יהיו מוכנים להעניק טיפול רפואי מהיר ומקצועי במקרה הצורך.
8 צפייה בגלריה
אחד המתחמים החדשים במירון
אחד המתחמים החדשים במירון
מתחמים חדשים הוכשרו כדי לקלוט אלפי חוגגים
(צילום: נדב אבס)
"במסגרת ההיערכות קיימנו סיורים מקדימים והכנות משותפת עם כלל הגופים בהתאם לשינויים, המסקנות והפקת הלקחים משנים קודמות", סיפר מנהל מרחב ירדן במד"א, אורן אביטן. מנכ"ל מד"א, אלי בין, הוסיף כי "לפני שנתיים חווינו אסון כבד במהלך ההילולה, אירוע קשה שנחרט בזיכרון של כולנו. רובם הגדול של אותם צוותי מד"א ומתנדבי ארגוני ההצלה שפועלים איתם לאורך כל השנה וטיפלו בנפגעים באסון הקשה, ביקשו גם השנה להשתתף באבטחה הרפואית במירון. כולנו תפילה ותקווה שההילולה תסתיים ללא אירועים חריגים".

השינויים בהסדרי התנועה

העלייה לרגל למירון מובילה, מטבע הדברים, גם לשינויים בהסדרי התנועה באזור. החל ממחר (יום ב') בשעה 7:00 תיחסם התנועה ממחלף אליפלט מכביש 90 לכיוון כביש 89, והמעבר יתאפשר למורשים בלבד. כביש 89 מכיכר זיתים ועד צומת חנניה (כביש 866 עם 85) יהיה מסלול חד-סטרי למעבר היסעים מורשים בלבד. חניון לכלי רכב הפרטים ממוקם באליפלט, וההגעה ממנו ובחזרה תתאפשר רק באמצעות היסעים.
8 צפייה בגלריה
הכוונת כלי רכב באזור
הכוונת כלי רכב באזור
הכוונת כלי רכב באזור
(צילום: דוברות המשטרה)
אפשר להתעדכן כל העת במוקדי המידע הרשמיים להילולת רשב"י במירון, דרך אתר ההילולה או קו המידע שמספרו 03-5661111. המספר לאיתור אבודים בשטח המתחם הוא 1220. לשם בדיקת שינויים בהסדרי תנועה ודרכי ההגעה לאירוע, מוקד המידע הארצי של משטרת ישראל זמין במספר 110 (לא מוקד 100 המשמש למקרי חירום).
מושב מירון נסגר והכניסה אליו באמצעות כלי רכב מותרת לבעלי היתרים ולתושביו בלבד. ביום שני בצהריים כל דרכי המושב ייסגרו והכניסה תתאפשר להיסעים מורשים או להולכי רגל בלבד. הכניסה והיציאה ליישוב תתבצע מהשער הצפוני הצהוב; שער בזק, שממנו מתבצעת הכניסה כעת, ייסגר לכניסה ויציאה.
8 צפייה בגלריה
מתחמים חדשים הוכשרו כדי לקלוט אלפי חוגגים
מתחמים חדשים הוכשרו כדי לקלוט אלפי חוגגים
(צילום: נדב אבס)
הכניסה למושב תתאפשר לבעלי אישורים החתומים על ידי ממ"ר כנרת בלבד, ואישורי מדבקות של ישיבת בני עקיבא. תוקף האישורים יפוג ביום שני בשעה 7:00 בבוקר, למעט אישורים חריגים. חניה תתאפשר בחניון המעגל והורדת נוסעים תתאפשר גם בטרמינל הורדת נוסעים, סמוך לשער בזק. באשר למתארחים בצימרים ובדירות אירוח, הכניסה ליישוב תתאפשר על פי רשימות מוקדמות שיועברו לחפ"ק.
לא תתאפשר חניה על ציר 89 וציר 866. רכב החונה בצידי הכביש צפוי להיגרר על חשבון בעלי הרכב, אל חניון ספסופה. המשטרה תספק מידע שוטף וחיוני לציבור, לפני האירוע ובסיומו, דרך מוקד 110.
8 צפייה בגלריה
היציאה המוסדרת מהאתר
היציאה המוסדרת מהאתר
היציאה מהאתר
(צילום: נדב אבס)
מאחורי המבצע הלוגיסטי של שינוע מאות אלפי חוגגים למירון מרחבי המדינה, עומדים בין השאר אלפי נהגי אוטובוסים שיסיעו את ההמונים שלא יוכלו להגיע למתחם במכוניות פרטיות. בארגון נהגי האוטובוסים של ההסתדרות הלאומית פרסו אוהלים ענקיים בחניוני המנוחה השונים מסביב למירון, ודאגו בהם לפינות לשינה ולאכילה לשם ריענון הנהגים. אלפי הנהגים ייהנו מפינות "על האש" עם בשרים בגריל ועמדות להכנת קרפ צרפתי, קלחי תירס ועוד.
"בכל פעם שאנחנו מורידים את החוגגים בכניסה למירון, אנו רואים את כל העמותות וארגוני הצדקה מחלקים לנוסעים שתייה ואוכל", סיפר יוני קריספין, נהג בחברת "אפיקים" וחבר ארגון הנהגים, שמשתתף במערך ההסעות למירון כבר 20 שנה.
לדבריו, "אף אחד לא עצר ושאל למה לא לתת כוס שתייה גם לנהגים שמביאים אותם ונוסעים סביב השעון מ-16:00 עד 4:00 לפנות בוקר, נחים כמה שעות וחוזרים להסיע את החוגגים. היינו מביאים סנדוויצ'ים מהבית. בחמש השנים האחרונות החלו לדאוג לנו לתחנות מנוחה שכוללות אוכל, שתייה, פינות עיסוי ושלל פינוקים. השנה ארגון הנהגים יכניס לראשונה אוטובוס ייעודי שיגיע עד אלינו, לטובת הנהגים שלא מצליחים להגיע לתחנות המנוחה. אני מתרגש בשביל כולם שסוף כל סוף רואים גם אותנו – הנהגים".