נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי ידוע כתומך נלהב של ישראל. בחודש פברואר הוא הגיע לביקור בארץ, במהלכו התפלל בכותל המערבי, שם תועד כשהוא מזיל דמעה. בהמשך ביקורו הוא נסע לדרום והזדעזע מהמראות ביישובי העוטף. השבוע התברר כי לנשיא מדרום אמריקה יש קשר לעם היהודי.

בנאום שנשא בבית הכנסת של חב"ד בבל הרבור שבפלורידה, סיפר מיילי כי סבו היה יהודי. "לסבא שלי הייתה השפעה גדולה עליי, למדתי ממנו ערכים ולמדתי ממנו הרבה", אמר נשיא ארגנטינה. "הדבר המעניין ביותר הוא שזמן קצר לפני שסבי נפטר – הוא גילה שהוא יהודי. הוא לא ידע על כך, אבל מישהו אמר לו: 'אמא שלך הייתה יהודייה, אז אתה יהודי'".
מיליי המשיך: "כל הערכים שקיבלתי ממנו – הגיעו מהיהדות". הקהילה היהודית במקום הכירה בנשיא ארגנטינה כ"שגריר האור הבינלאומי", בין השאר בגלל תמיכתו בישראל.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארגנטינה חאבייר חררדו מיליי מבקר בכותל המערבי בירושלים
נשיא ארגנטינה חאבייר חררדו מיליי מבקר בכותל המערבי בירושלים
נשיא ארגנטינה בכותל
(צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)
2 צפייה בגלריה
התשורה שקיבל הנשיא מיילי בבית הכנסת בפלורידה
התשורה שקיבל הנשיא מיילי בבית הכנסת בפלורידה
התשורה שקיבל הנשיא מיילי בבית הכנסת בפלורידה
(צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של נשיא ארגנטינה)
לאירוע בבית הכנסת הגיע גם לואיס הר, ישראלי-ארגנטינאי, ששוחרר במבצע נועז מהשבי ברפיח. הוא העניק לנשיא מיליי סרט צהוב לתמיכה בחטופים הנותרים. נשיא ארגנטינה פרסם באינסטגרם תמונה של התשורה שקיבל, לוח צבעוני בצורת התורה ועליו כתוב פסוק מספר ישעיהו בעברית ובספרדית. הפסוק כולל וריאציה על הביטוי "אור לגויים".
הרב צבי גרונבלט, העומד בראש בתי חב"ד בארגנטינה משנת 1978, נסע עם הנשיא מיליי ופמלייתו בטיסה מסחרית למיאמי, בהתאם להוצאות הצנועות של הנשיא. "אני גאה כארגנטינאי על ההכרה הזו לנשיא שלנו על אמונתו וערכיו הרוחניים, על אמונתו במשימת החיים הרוחנית", אמר גרונבלט לסוכנות הידיעות היהודית JTA. "יש הרבה אנשים עם הגישה הזו, אבל הוא לא רק אדם מאמין אלא גם מדבר על זה בפומבי".