המשטרה ממשיכה לחקור את מעורבותם של אנשי "שובו בנים" ברציחתם של ניסים שטרית ואבי אדרי בשנות ה-80, ובינתיים נחשפות עדויות חדשות על מעשיו חסרי המעצורים של מנהיג הכת, אליעזר ברלנד, ועל גודל הפגיעה שלו בחבריה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
על רקע החשדות הגוברים נגד חסידיו של ברלנד בתיקי הרצח שלא מפוענחים כבר עשרות שנים, ולאחר שהוא עצמו הורשע בעבר בעבירות מין ובעושק מאמיניו, מספרת רחל (שם בדוי) בריאיון לאולפן ynet כיצד נפלה אף היא קורבן ונלכדה ברשתו, ומתארת את השיטה: תחילה ניסה לפתות אותה, כחברת הקהילה, לקיים עימו יחסים; בהמשך הצליח להפריד בינה לבין בעלה - וכעת, כשהבין שעדותה עלולה לסבך אותו, היא מספרת כי היא מקבלת איומים ברצח עליה ועל ילדיה, באמצעות חייליו.
קראו עוד בערוץ היהדות:
הסיפור של רחל מתחיל עמוק בכת, כשהרב ברלנד במסע הימלטות מהארץ – והיא ובעלה נוסעים אחריו ליוהנסבורג ולהולנד. "היינו חסידים מאוד אדוקים", היא מספרת. "האמנו שכל הסיפורים הם המצאות, ושהרב מקבל על עצמו ביזיונות כדי להמתיק דינים לעם ישראל".

אבל אט-אט החלה המסכה לנשור. "עד שאת לא נפגעת על הבשר שלך, את לא קולטת שהבן אדם הזה הוא באמת לא צדיק", מעידה רחל. "אצלי זה קרה בתהליך מאוד הדרגתי. הוא היה מתחיל איתי, מזמין אותי אליו הביתה, מרמז לי כל פעם בצורה דקה-דקה שקשה להבין בהתחלה, אבל בסוף היה ברור מה מתבקש שם".

"הרב הורה לי לא ללכת למקווה"

ברלנד לא הרפה מרחל, כזכור אשת איש ואם לילדים: "הוא היה מזמין אותי אליו בלילות, בשעה 12 בלילה וגם ב-2 בלילה, כשאף אחד כבר לא היה. השמש שלו היה הולך לישון, השומר בדלת גם לא היה נמצא, אבל אני לא העזתי להיכנס. הבנתי מה התבקש שם. זה לא רק היה הזמנות, זה היה ממש מובהק".
2 צפייה בגלריה
רחל, הוטרדה על ידי הרב ברלנד
רחל, הוטרדה על ידי הרב ברלנד
רחל, הוטרדה על ידי הרב ברלנד - וסופגת איומים
רחל מתארת שיטה מתוחכמת, שמטרתה להפריד בין הזוגות שהוא מעוניין בנשותיהם: "בעלי היה טס לחו"ל בשליחות שלו, וכך נותרתי לבד... הוא הדריך אותי ועוד משפחות שלא ללכת למקווה, להתנזר, לא להיות עם הבעל יותר מדי, לא להיות מיניים. רק בדיעבד הבנתי שזו טעות מאוד חמורה. אחר כך ניסינו לתקן את זה, אבל כבר היה מאוחר מדי. הוא כבר הצליח להפריד בינינו".
"הוא הדריך אותי ועוד משפחות שלא ללכת למקווה, להתנזר, לא להיות עם הבעל יותר מדי, לא להיות מיניים. רק בדיעבד הבנתי שזו טעות מאוד חמורה. אחר כך ניסינו לתקן את זה, אבל כבר היה מאוחר מדי. הוא כבר הצליח להפריד בינינו"
היציאה ממעגל הקסמים החולני, מתארת רחל, הצריכה "כוחות נפש אדירים", כדבריה. את העובדה שהיא עצמה הצליחה להיחלץ מאונס ממש, היא מגדירה כ"נס". "זה לא מובן מאליו, כי אני יודעת באופן אישי שהרבה נשים נאנסו שם. לא אחת ולא שתיים".

"עוקבים אחריי, מאיימים על ילדיי"

רחל אזרה אומץ והחליטה להגיש תלונה במשטרה, אלא שאז החל סיוט חדש מבחינתה, שמלווה אותה עד רגע זה, וכולל איומים ברצח עליה ועל ילדיה - תוך התעלמות מצד גורמי אכיפת החוק, לטענתה. זה גם מה שהוביל אותה לגולל את סיפורה – כדי שלא תהיה עוד קורבן בכותרות העיתונים.
2 צפייה בגלריה
אליעזר ברלנד מובא לבית המשפט
אליעזר ברלנד מובא לבית המשפט
אליעזר ברלנד מובא לבית המשפט
(צילום: שלו שלום)
"אחרי שאני מגישה תלונה במשטרה, מתחילים לעקוב אחריי אנשים ולהיכנס אליי הביתה, לאיים עליי. זה הולך ומתדרדר – ומתחילים להגיע איומים ברצח על הילדים שלי. הם יעשו הכול בשביל לפגוע בי. הם רוצים לפגוע בבטן הרכה שלי – דרך הילדים. זה ממש כואב וקשה, ולכן אני פה היום. שמישהו יעזור לי! אני הולכת למשטרה, נותנת להם שמות ספציפיים של מי שמאיימים עליי, בתוכם עבריין שכבר מרצה עונש רצח - והם לא עושים כלום, זה מזעזע! אני לא יודעת למי לפנות".
לא זו בלבד, גם במאבק על משמורת ילדיה מתערבת הכת. "אני חיה בבהלה מאוד גדולה כי הילדים שלי נמצאים עם בעלי, לצערי הרב, בגלל דברים שהם יודעים לעשות", היא אומרת. "הם יודעים לשחד שופטים ועורכי דין. אני חוששת לחיי ילדיי. יש להם אינפורמציה שאני לא יודעת מאיפה הם מגיעים אליה".
"זה ממש כואב וקשה, ולכן אני פה היום. שמישהו יעזור לי! אני הולכת למשטרה, נותנת להם שמות ספציפיים של מי שמאיימים עליי, בתוכם עבריין שכבר מרצה עונש רצח - והם לא עושים כלום, זה מזעזע! אני לא יודעת למי לפנות"
"יש מישהי מתוך 'שובו בנים' שמנסה לעזור לי. לפני שבועיים היא התקשרה אליי והורתה לי ללכת למשטרה. היא נתנה לי שם וטלפון של מישהו, ואמרה לי: 'התינוק שלך נמצא שם והם בדרך לפגוע בו'... כשאני הולכת למשטרה, אני נשמעת להם מבוהלת והזויה, אבל זו האמת כפשוטה. מאיימים עליי בגלל שהגשתי תלונה על איומים, לפגוע בבטן הרכה שלי. בילדים שלי. ואני ממש חוששת לחייהם. באותו יום שישי המשטרה ממש סיכלה מקרה של רצח, וזה כבר קרה פעמיים".

גם החברה סופגת איומים

את רחל מלווה חברה, נועה שוהם, שהתנדבה לסייע לה במאבקה ומעניקה לה מחסה בביתה. ל-ynet סיפרה כי תחושת הזדהות עם מצבה, כאמא בעצמה, היא שהניעה אותה לכך, והיא עצמה הייתה עדה לאיומים ולרדיפות שספגה חברתה. "מאוד חורה לי שהמשטרה לא ביצעה מעצרים עד היום ולא חקרה את זה לעומק, כשהיא הביאה עדויות מאוד ברורות לעניין", אמרה.
שוהם טוענת כי גם היא חווה התנכלויות מצידם של ברלנד ואנשיו מאז שהתגייסה למען רחל. "זמן קצר אחרי שהתחלתי לעזור לה, גם אני התחלתי לסבול ממעקבים ואיומים", סיפרה. "הגשתי תלונה במשטרה גם על זה, ואנחנו דורשים שזה ייחקר. מדובר בחיי אדם".
טרם התקבלה תגובה מצד המשטרה.
מקורבי הרב מכחישים את הטענות. "בימים אלה אמורים להכריע לגבי ניכוי שליש בתיק של הרב ברלנד בענייני חלוקת צדקות ללא מס", מסרו. "מתנגדיו האובססיביים פועלים בכל כוחם, כהרגלם, למנוע ממנו את הצדק המגיע לו, למרות גילו המופלג בעשור התשיעי לחייו, ובכל פעם מחדש משתמשים בטרנד השקוף, הבזוי והמגמתי ומייצרים אישה קשת יום שתסכים להתחבא מאחורי כתבות עם טענות שקריות וממוחזרות, וזאת כאשר ידוע לכול שהרב ברלנד אינו מקבל נשים ביחידות כלל מזה שנים רבות, וכל תזוזה שלו נבחנת בצורה מחמירה ביותר".