פטירתו של הרב שלום כהן, מנהיגה הרוחני של תנועת ש"ס, גררה תגובות רבות במערכת הפוליטית – ובכיריה ספדו לו: נשיא המדינה, יצחק הרצוג, כתב כי הוא "אבל על לכתו מעמנו של ראש הישיבה הדגול, חכם שלום כהן. לצד גדלותו בתורה, הוא היה מנהיג רוחני שהוביל בענווה ובצניעות ציבור גדול וחשוב בישראל ובעולם היהודי". הוא הזכיר כי "נפגשנו פעמים רבות, וצר לי שהשנה לא אזכה לקיים המסורת ולבקר אותו בסוכתו. בכל מפגש עימו", הוסיף, "ראיתי את האהבה והקשר העמוק שלו לירושלים, וכיצד הוא מקפיד להציב לנגד עיניו כל העת את העם והאדם".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

הרב שלום כהן, המכונה "חכם שלום", מונה למנהיגה הרוחני של התנועה כחצי שנה לאחר פטירת הרב עובדיה יוסף, על ידי חברי "מועצת חכמי התורה", הגוף הרבני העליון של התנועה. הוא היה נחשב כמקורב מאוד ליו"ר ש"ס, אריה דרעי, שפרסם הלילה (אור ליום ב') דברי הספד: "בלב מוכה הלם ויגון נסתלק מאיתנו בסערה השמיימה, אבינו מורנו ומנהיגנו נשיא מועצת חכמי התורה, גדול הדור מרן חכם שלום כהן בן תופחא מלכה. אוי לו לעולם שאבד מנהיגו ואוי לה לספינה שאבד קברניטה".

"מענקי התורה של דורנו"

גם ראש הממשלה, יאיר לפיד, פרסם הודעת ניחומים: "‏המנהיג הרוחני, חכם שלום כהן, הלך הלילה לעולמו. בשם ממשלת ישראל ועם ישראל כולו, אני שולח תנחומים למשפחתו, לתלמידיו ולכל מוקירי זכרו. כוחנו באחדות עם ישראל".
3 צפייה בגלריה
חכם שלום כהן
חכם שלום כהן
חכם שלום כהן ז"ל
(צילום: ניב רוזנברג)
ראש הממשלה לשעבר ויו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, ספד לרב כהן, שהיה, כדבריו, "מענקי התורה של דורנו. הייתה בו בקיאות אדירה בעולם התורה, לצד מנהיגות תורנית וחברתית שהשפיעה על המוני יהודים וישראלים". הוא כינה את הרב "מגדלור הלכתי שאליו הכול נשאו את עיניהם".
"הרב כהן היה תלמיד חכם עצום שלא הפסיק ללמוד וללמד, לשמור ולעשות. אהבת התורה פיעמה בו יחד עם אהבת העם. עם ישראל איבד פוסק הלכה, מורה דרך לרבים ושליח ציבור מן המעלה הראשונה", ציין.

פרטי ההלוויה

הלווייתו של הרב שלום כהן צפויה להתקיים היום (ב') בירושלים, החל משעה 14:00 בצהריים, אך כבר שעות לפני תחילת מסע ההלוויה החלו ההמונים להתקבץ אל מחוץ לישיבת "פורת יוסף" שבראשה עמד הרב. סנ"צ אליהו לוי, קצין התנועה של מחוז ירושלים, אמר בריאיון לאולפן ynet כי המשטרה צופה אלפים רבים ואף עשרות-אלפים שישתתפו בהלוויה.

לקראת אחר הצהריים, ייצא מסע ההלוויה מישיבת "פורת יוסף" בשכונת גאולה ועד לבית העלמין סנהדריה בבירה. סנ"צ לוי אמר כי המשטרה מבקשת שלא להגיע עם כלי רכב לכיוון הרחובות ירמיהו, בר אילן, מלכי ישראל, וצומת סנהדריה בר אילן החל מהשעה 12. "אנחנו מעריכים שזה יהיה עד השעה שש בערב. הצירים הסגורים יהיו מפורסמים בווייז וגם יעודכנו בתחבורה הציבורית. ונעשה הכול כדי לשמור על שגרה בשאר חלקי העיר", אמר.
החל משעות הצהריים המוקדמות, לקראת השעה 13:00, ייחסמו לתנועת כלי רכב הצירים הבאים: רחוב יוסף בן מתתיהו, רחוב מלכי ישראל, רחוב ברנדס, רחוב ירמיהו, רחוב בר אילן, רחוב שמואל הנביא מכיוון רחוב יחזקאל לכיוון בר אילן, רחוב לוי אשכול בקטע שבין צומת בר אילן ועד צומת רחוב משמר הגבול. הרחובות ייפתחו לתנועה בהתאם להתקדמות מסע ההלוויה, וייתכנו שינויים במועד החסימות.
מאות שוטרי מחוז ירושלים וכוחות תגבור משטרתיים ישתתפו במשימות האבטחה, שמירת הסדר הציבורי והכוונת התנועה. המשטרה קראה לציבור לנהוג בסבלנות ולהימנע מדחיפות וממצבי דוחק. לפי הודעת המשטרה, חל איסור לטפס על גדרות, מרפסות, עצים, מבנים וגגות, או להיתלות על כלי רכב הנמצא בתנועה, במהלך מסע ההלוויה.
לבאים להלוויה מומלץ להגיע לאזור בתחבורה ציבורית. לנהגים מומלץ להיעזר ביישומוני הניווט שיעודכנו בדבר חסימות ושינויים בהסדרי התנועה.

"הקים את יהדות ספרד מעפרה"

"הראשון לציון", הרב הראשי יצחק יוסף, קרא לכלל תלמידי הישיבות ומוקירי זכרו להגיע להלוויה, שתיערך היום (ב'), עיצומם של ימי "בין הזמנים" – חופשתם של התלמידים החרדים. "למען כבוד התורה, חובה על כל אחד ואחד לבוא ולהשתתף בהלווייתו של מרן זצ"ל שלימד תורה לרבים, גידל דורות של תלמידי חכמים, החזיר עטרה ליושנה והקים את יהדות ספרד מעפרה", קבע.
3 צפייה בגלריה
הרב שלום כהן, מנהיגה הרוחני של ש"ס
הרב שלום כהן, מנהיגה הרוחני של ש"ס
הרב שלום כהן, מנהיגה הרוחני של ש"ס
(צילום: ישי ירושלמי)
עוד אמר, "יחד עם כל בית ישראל אנחנו אבלים ורצוצים עד דכדוכה של נפש בהסתלק מאיתנו מורנו ורבנו גאון ישראל מרן ראש הישיבה צדיק בן צדיק, איש האמת, ענק המידות, מנהיג הדור, ראש ישיבת 'פורת יוסף' ונשיא מועצת חכמי התורה חכם שלום הכהן, אשר הנהיג אותנו עשרות בשנים".
גם המנהיג הליטאי הבכיר, הרב גרשון אדלשטיין, קרא לכל תלמידי הישיבות הנמצאים בחופשת הקיץ ("בין הזמנים") להשתתף בהלוויה, כדי "לחלוק כבוד לתורה". הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול, הרב דוד לאו, פרסם אף הוא הודעת הספד: "יחד עם כל בני ישראל בארץ ובגולה אנו דומעים, כואבים והמומים", אמר. "עם ישראל איבד אדם גדול, שתורתו, תפילותיו וברכותיו עמדו לימין כלל ישראל עשרות שנים".
3 צפייה בגלריה
(צילום: יעקב כהן)
ראש העיר ירושלים, משה ליאון, כתב כי "יחד עם כל בית ישראל אני מבכה את הסתלקותו של גדול הדור, מרן חכם שלום כהן, אשר הנחה את דרכה של תנועת ש"ס במשך שנים, והאיר את עולם התורה בשקדנותו ולמדנותו". הוא סיפר כי זכה "להיכנס לביתו פעמים רבות כדי להתייעץ ולהתברך בנושאים העומדים על הפרק, ולקבל את עצותיו החכמות שניתנו תמיד במאור פנים".

"מרגישים יתמות אמיתית"

הרב שלום כהן, נשיא מועצת חכמי התורה, נפטר הלילה (אור ליום ב') בגיל 91, לאחר שאושפז לאחרונה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. הוא עמד בראש הישיבה החרדית-מזרחית היוקרתית "פורת יוסף", וזה שמונה שנים, מאז פטירת הרב עובדיה יוסף, הנהיג את מפלגת ש"ס שאיתה היה מזוהה עוד קודם לכן ושימש נשיא מועצת החכמים שלה.
ח"כ אוריאל בוסו (ש"ס) מספר באולפן ynet על ענק תורני, "משרידי דור דעה", כדבריו. "הוא מהדורות הקודמים שהולכים ונעלמים לנו. אדם בעל דעה נקייה, ש-90 שנות תורה לא היה לו בעולמו שום דבר, למרות שהוא היה כביכול מנהיגה הרוחני של התנועה". לדברי בוסו, כבר בשנות ה-80, כשקמה התנועה בירושלים, "הוא הראשון שקם והחליט לתמוך בה. הוא הכיר את ש"ס מהתחלה בכל הצמתים, והיה בשר מבשרה".
אף שהיה נחשב למנהיג ש"ס והיה כרוך בתנועה, כאמור, מראשית הקמתה, טוען ח"כ בוסו כי "הרב היה א-פוליטי. היו מביאים לפניו את הנושאים הפוליטיים, אבל הוא היה מביט בהיבטים ההלכתיים ובהשלכות ההלכתיות שעשויות לגרום בעקבות השאלות שעלו - בין אם בחקיקה, בנושא הקמת הממשלה, ובכל נושא היה מסתכל בסוף בתוצאות הרוחניות של הדבר".
לדברי בוסו, "ללא ספק, כשהוא עמד לימינו של מרן הרב עובדיה עשרות בשנים, הוא ראה את הדרך, את ההנהגה. מילוי מקומו כנשיא מועצת חכמי התורה, היה המשך חשוב וטוב. וטבעי שאנחנו היום מרגישים יתמות, יתמות אמיתית".

"מגדולי ענקי התורה בימינו"

ח"כ בוסו מספר כי "ממש עד הימים האחרונים, אפילו כשהיה לו קשה, בביתו, הוא מסר שיעור בזום. הוא לימד למעלה מיובל שנים בישיבת 'פורת יוסף' שעמד בראשה, בעיר העתיקה. היה הולך וחוזר ומכתת רגליו. הייתה לו אהבת ישראל אמיתית, כשהיו מדברים איתו ומספרים לו על נדכאים או על אנשים חלשים היה בוכה בדמעות שליש וכואב את כאבו של עם ישראל. זו אבידה לעם היהודי כולו".
בוסו שכיהן בעבר כממלא מקום ראש עיריית פתח תקווה במשך כ-14 שנים, זכה לבקר רבות אצל הרב. "מצד אחד, אתה רואה את הרוך שלו, את ההבנה, את ההקשבה - אבל גם את התקיפות שהייתה לו בפועל במה שנוגע להלכה", הוא נזכר. "הייתי שואל אותו שאלות, אבל גם הרבה מתברך אצלו, כי הרגשתי שמדובר, באדם קדוש, כמו שאמר עליו הרב עובדיה.
"הייתי מתברך אצלו, וכשנכנסתי לכנסת הוא אמר לי: 'רבי אוריאל, שיהיו מעשיך לשם שמיים. ברגע שתחליט שאתה עושה את זה לשם שמיים, כל הדברים יסתדרו, אבל שימו לב שלא יהיה לכם נגיעות אישיות'. זה היה המוטו שלו".
שרת התחבורה ויו"ר "העבודה", מרב מיכאלי, אמרה כי "פטירתו של חכם שלום כהן היא אובדן גדול מאוד לקהל שנשא עיניים אל הרב, שהיה עבורם מנהיג, מורה דרך והלכה. בשעה קשה זו אני משתתפת בצער המשפחה ובצערם של רבות ורבים בציבור החרדי".
השר לשירותי דת לשעבר, ח"כ מתן כהנא, כתב כי "הרב כהן היה מגדולי ענקי התורה בדורנו שרבים מהם יצאו מישיבת 'פורת יוסף', אשר השפיעו רבות על העולם היהודי, גידלו דורות של תלמידי חכמים וחיברו אלפים ורבבות ליהדות, לתורה ולמצוות".