זאת כבר הפכה לכותרת שחוזרת על עצמה: כל דוח שיוצא בשנים האחרונות מארצות הברית ועוסק בפשעי שנאה מעיד על כך שיש זינוק דרמטי במספר התקריות האנטישמיות, והיהודים הם המטרה מספר אחת לתקיפות על רקע דתי במדינה. במובן הזה, הדוח חדש של המרכז לחקר שנאה והקצנה באוניברסיטת קליפורניה, סן ברנרדינו (CSUSB), אינו יוצא דופן. הוא מעיד כי מספר פשעי השנאה כלפי יהודים בערים הגדולות של ארצות הברית עלה לרמה הגבוהה ביותר זה למעלה מעשור. 78% מכלל התקריות בשנה שעברה ב-21 הערים האמריקניות המרכזיות היו מכוונות כלפי יהודים, עלייה של 28% משנה שעברה, ל-470 מקרים בסך הכול.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
למרות זאת, הדוח החדש של אוניברסיטת קליפורניה מצליח לבלוט בין כל המחקרים המרתיעים, כי הוא יורד לרזולוציה עירונית ומדרג את הערים הבעייתיות ביותר מבחינת יהודים. באופן לא מפתיע, יש הלימה כללית בין גודל האוכלוסייה היהודית בעיר ובין מספר התקריות האנטישמיות כלפי הקהילה המתגוררת בה, אבל כשזה נוגע לעלייה או לירידה במספר המקרים בשנה האחרונה – כאן דווקא ניצבות ערים מפתיעות בראש הרשימה.

בראש רשימת הערים האמריקניות עם הזינוק המשמעותי ביותר בגילויי אנטישמיות עומדת העיר סיאטל, עם זינוק של 600%, מתקרית אחת בשנת 2021 לשבע בשנה שעברה. הקהילה היהודית בעיר מונה קרוב ל-65 אלף איש, והיא מדורגת רק במקום ה-17 בארצות הברית מבחינת כמות היהודים. אחרי סיאטל ניצבת העיר שיקגו, עם הקהילה היהודית השלישית בגודלה בארצות הברית (קרוב ל-300 אלף איש). עיר הרוחות והבולס ראתה זינוק של 500% במספר התקריות האנטישמיות, משש תקריות בשנת 2021 ל-36 בשנה שעברה. הקהילה היהודית הקטנה יחסית של עיר הנופש פורט לודרדייל בפלורידה (כ-25 אלף איש) סבלה מעלייה של 300% במספר התקריות האנטישמיות בתחומה: ממקרה אחד בלבד בשנת 2021 לארבעה מקרים ב-2022. במקום הרביעי ניצבת ניו יורק, העיר עם הקהילה היהודית הגדולה ביותר בעולם מחוץ לישראל, עם עלייה של 33% במספר התקריות האנטישמיות. אחריה, בוסטון עם זינוק של 56% במספר התקריות כלפי הקהילה, הרביעית בגודלה בארצות הברית (כ-250 אלף תושבים יהודים).
על פי הדוח, בעיר ניו יורק, שבה מתגורר אחד מכל שישה יהודים אמריקאים, התרחשו מרבית פשעי השנאה נגד הקהילה – 261 מתוך 470 – עלייה של 33%, כאמור, לעומת שנת 2021. זה לא מפתיע: מאז 1991, אז החל ה-FBI לאסוף נתונים לגבי פשעי שנאה, ניו יורק ניצבת בראש הרשימה. ועדיין, מדובר בשיא של כל הזמנים, והמספר הכולל של פשעי שנאה נגד יהודים בחודש נובמבר בעיר, למשל, זינק ב-125% לעומת החודש המקביל בשנה הקודמת.
2 צפייה בגלריה
אילוס יהודים חרדים בניו יורק, ארה''ב
אילוס יהודים חרדים בניו יורק, ארה''ב
יהודים חרדים בניו יורק, ארה"ב. רוב פשעי השנאה נגד יהודים התרחשו בעיר
(צילום: Shutterstock)
באופן דומה, בלוס אנג'לס, התקפות אנטישמיות ירדו לקראת הקיץ, אך גדלו שוב בסתיו, מה שגרם לסגירת השנה עם עלייה כוללת של 12% בתקריות (91 בסך הכול). בעוד רוב הערים ראו עלייה בפשעי שנאה, חריגות בנוף האורבני עם ירידות היו וושינגטון הבירה (ירידה של 11%), סן חוזה (14%-), פיניקס (50%-), אוסטין (33%-) וקולורדו ספרינגס (אפס מקרים, לעומת השנה שעברה שבה דווח על אירוע אחד).

תיאוריות קונספירציה ואנטישמיות

אחרי יהודים, הקבוצה שסובלת מהכי הרבה פשעי שנאה בארצות הברית הם מוסלמים: 8% מסך המקרים מכוונים כלפיהם, מה שמייצג עלייה של 16%. בכלל, לפי הדוח, פשעי שנאה נגד דתות שאינן נצרות עלו ב-117% בשנה שעברה. מתוכם לפחות ארבעה נגמרו במקרי רצח על רקע דתי: שלושה בוצעו נגד מוסלמים שיעים בידי קיצונים סונים, ואחד היה רצח פרופסור קתולי מאריזונה ביום כיפור, בידי אדם שחשד בטעות כי מדובר ביהודי. שאר התקריות הגדרו כהפחדה ואיומים (43%), תקיפה מילולית או עבירה פיזית קלה (35%) ו-20% תקיפות בנסיבות מחמירות.
2 צפייה בגלריה
חיים קליין בן ה-7 נפגע מהירי ברובה אוויר ברחוב
חיים קליין בן ה-7 נפגע מהירי ברובה אוויר ברחוב
חיים קליין בן ה-7 נפגע מירי ברובה אוויר ברחוב
(צילום: Staten Island Shomrim safety Patrol)
לדברי החוקרים, גילויים פומביים של אנטישמיות הפכו נפוצים הרבה יותר בשנה החולפת בגלל עלייה בלאומנות הדתית, מחאות אנטי-ממשלתיות והתפשטות קונספירציות במדיה החברתית המנוצלת בקלות על ידי גורמים מקומיים ובינלאומיים עוינים. לדבריהם, במסגרת ה"עליונות הלבנה" המודרנית, שנאת יהודים היא הן על רקע גזעי והן על רקע דתי, ומסתמכת בין השאר על שורשים אנטישמיים מימי הפרוטוקולים של זקני ציון, שנאה לנדבנים סוציאליסטים כמו ג'ורג' סורוס, תיאוריות קונספרטיביות כמו QAnun (האמונה שרשת פדופילים שסוגדת את השטן שולטת בעולם ומנסה להפיל את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ – ד"א), האשמות על תפקידם של היהודים בעבדות השחורים ואחריותם לנגיף הקורונה כפי שמהדהדים במדיה החברתית, ופליטות פה פוליטיות כמו האחרונה של המועמד הדמוקרטי לנשיאות, רוברט קנדי ג'וניור.
החוקרים מסבירים כי ניתן לראות קשר ישיר בין הנסיקה במספר פשעי השנאה כלפי הקהילה היהודית בארצות הברית ובין המבצעים הצבאיים שעורך צה"ל ברצועת עזה ובשטחים, כמו במקרה של "שומר החומות" ו"עלות השחר". עלייה נרשמה גם בסתיו סביב האנטישמיות המקוונת של קניה ווסט. הסבר נוסף, אם כי שולי יותר, הוא ככל הנראה מערך דיווח תקריות טוב יותר, עם תיאום משופר בין קורבנות, קבוצות תמיכה וסיוע בערים עם אוכלוסיות יהודיות גדולות.

מקרי אנטישמיות בערים מרכזיות בארה"ב – נתוני הדוח

1. ניו יורק – 261 מקרים מדווחים, עלייה של 33% לעומת השנה שעברה 2. לוס אנג'לס – 91 מקרים, עלייה של 14% 3. שיקגו – 36 מקרים, עלייה של 500% 4. בוסטון – 14 מקרים, עלייה של 56% 5. דנוור, קולורדו – 11 מקרים, עלייה של 10% 6. וושינגטון DC – תשעה מקרים, ירידה של 31% 7. פילדלפיה – שמונה מקרים, כמו בשנה שעברה 8. סיאטל – שבעה מקרים, עלייה של 600% 9. סן חוזה, קליפורניה – שישה מקרים, ירידה של 14% 10. סן פרנסיסקו – ארבעה מקרים, ירידה של 50% 11. אוסטין, טקסס – ארבעה מקרים, ירידה של 33% 12. פורט לודרדייל, פלורידה – ארבעה מקרים, עלייה של 300% 13. פיניקס, אריזונה – ארבעה מקרים, ירידה של 50% 14. לאס וגאס – שלושה מקרים, כמו בשנה שעברה 15. יוסטון – שני מקרים, כמו בשנה שעברה 16. סן אנטוניו – שני מקרים, כמו בשנה שעברה 17. סולט לייק סיטי – מקרה אחד, ירידה של 75% 18. קנזס סיטי – מקרה ראשון 19. דאלאס, טקסס – מקרה אחד, כמו בשנה שעברה 20. קולומבוס, אוהיו – מקרה אחד, ירידה של 50%