הבית הלבן תקף אמש (יום ב') בחריפות את מי שצפוי להיות יריבו של הנשיא ג'ו ביידן בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות רוברט פ' קנדי ג'וניור, אחרי שזה תועד בסרטון וידאו משמיע רמיזות אנטישמיות, ואומר כי נגיף הקורונה פגע באופן מיוחד בשחורים ובבני הגזע הלבן, בעוד יהודים וסינים התבררו כאוכלוסיות החסינות ביותר מפניו.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב רוברט קנדי ג'וניור הודיע על ריצה לנשיאות פריימריז דמוקרטיים
ארה"ב רוברט קנדי ג'וניור הודיע על ריצה לנשיאות פריימריז דמוקרטיים
רוברט פ' קנדי ג'וניור. 15% מהדמוקרטים תומכים בו
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2024 פריימריז דמוקרטיים תומכות של רוברט פ' קנדי ג'וניור
ארה"ב בחירות 2024 פריימריז דמוקרטיים תומכות של רוברט פ' קנדי ג'וניור
תומכי קנדי בחודש שעבר. סיכוייו לנצח נמוכים ביותר
(צילום: AP Photo/Reba Saldanha, File)
דבריו של קנדי, שהתפרשו כרוח גבית לטענות שהנגיף הופץ בזדון ותוכנן כך שיימנע מפגיעה בסינים ויהודים, עוררו גל גינויים בארה"ב ומחוצה לה, ואמש הצטרפה אליהם דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר: "הטענה שנגיף הקורונה הונדס גנטית כך שיפסח על יהודים וסינים היא טענה פוגענית ביותר ומסוכנת באופן יוצא דופן", אמרה. "האמירה הזו משקפת מכל בחינה את תיאוריות הקונספירציה האנטישמיות הנתעבות ביותר בהיסטוריה, ותורמת לעלייה המסוכנת שאנחנו עדים לה כיום באנטישמיות". ז'אן-פייר הזהירה כי הצהרותיו של קנדי מעמידות אמריקנים בסכנה.
קנדי ג'וניור בן ה-69 הוא נצר לשושלת המפורסמת ומוכת האסונות של משפחת קנדי: אביו הוא הסנאטור רוברט פ' קנדי שנרצח ב-1968 על-ידי מתנקש פלסטיני בזמן שהתמודד בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות, ודודו הוא הנשיא לשעבר ג'ון פ' קנדי, שנרצח חמש שנים לפני כן בעודו מכהן. לפני חודשים אחדים נרשם קנדי ג'וניור כמועמד בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות שייצאו לדרך בראשית השנה הבאה, ובהם הוא קורא תיגר על הנשיא ביידן, שהחליט להתמודד על כהונה נוספת. אף שסיכויי קנדי לנצח קלושים, והמסורת האמריקנית היא שנשיא מכהן מנצח בפריימריז ללא קושי, הוא עדיין זוכה להצלחה לא מבוטלת בסקרים, ונהנה מתמיכה של כ-15% מהבוחרים הדמוקרטים.
8 צפייה בגלריה
ג'ון קנדי
ג'ון קנדי
הנשיא המנוח ג'ון קנדי, שנרצח ב-1963. עוד נצר לשושלת
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
רוברט בובי קנדי, סירחאן סירחאן
רוברט בובי קנדי, סירחאן סירחאן
האב רוברט קנדי והמתנקש שרצח אותו, סירחאן סירחאן
(צילום: AFP, AP)
סערת קנדי ג'וניור החלה ביום שבת, כשהעיתון "ניו יורק פוסט" פרסם סרטון שבו הוא נראה מדבר בארוחת ערב במנהטן. בסרטון נשמע קנדי ג'וניור אומר ש"נגיף הקורונה תוקף גזעים מסוימים באופן לא פרופורציונלי". בין השאר אמר: "הקורונה מכוּונת לפגוע בלבנים ובשחורים. האנשים שהכי חסינים מפניה הם יהודים אשכנזים וכן סינים". הוא הוסיף: "אנחנו לא יודעים אם זה היה מכוון או לא, אבל יש מחקרים שמראים את דיפרנציאל הפגיעה".

"עלילות גזעניות, הוא לא כשיר לתפקיד ציבורי"

דבריו של קנדי גררו גינויים מקיר לקיר. "האמירות הללו מטרידות ביותר, ואני רוצה להבהיר שהן אינן מייצגות את עמדותיה של המפלגה הדמוקרטית", מסר יו"ר הוועדה הדמוקרטית הארצית ג'יימי הריסון. חברת בית הנבחרים האמריקני סוזן דלבנה, המכהנת כיו"ר ועדת הקמפיין הדמוקרטי בקונגרס, כינתה את ההצהרות "אמירות אנטישמיות ואנטי-אסייתיות שראויות לכל גינוי, ושנועדו להנציח עלילות גזעניות פוגעניות ומופרכות". היא הדגישה כי "לגזענות מסוכנת כזו ולשנאה כזו אין מקום בארה"ב, והן מלמדות שהוא לא כשיר לתפקיד ציבורי".
8 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2024 פריימריז דמוקרטיים רוברט פ' קנדי ג'וניור משיק את ה קמפיין שלו
ארה"ב בחירות 2024 פריימריז דמוקרטיים רוברט פ' קנדי ג'וניור משיק את ה קמפיין שלו
קנדי משיק את קמפיין הפריימריז שלו. נאלץ להתנצל כבר כמה פעמים
(צילום: AP Photo/Josh Reynolds, File)
8 צפייה בגלריה
דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר
דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר
דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר. "הצהרות קנדי מעמידות אמריקנים בסכנה"
(צילום: EPA)
ארגון "הליגה נגד השמצה" מסר כי דבריו של קנדי "פוגעניים ביותר ומזינים תיאוריות קונספירציה סינופוביות ואנטישמיות בנוגע לקורונה שהתפתחו בשלוש השנים האחרונות". ארגון אחר הפועל נגד פשעי שנאה, Stop Antisemitism, מסר: "אין לנו מילים לתאר את השיגעון של האיש הזה". גם אחותו של המועמד הדמוקרטי, קרי קנדי, פרסמה הודעה נגדו: "אני מגנה בתוקף את דבריו הבזויים והשקריים של אחי. הדברים האלה אינם משקפים את האמונות שלי ושל עמותת זכויות האדם על שם רוברט פ' קנדי, שבראשה אני עומדת".
בציוץ תגובה בטוויטר הדף קנדי את הגינויים ואמר כי "הרמיזה של 'ניו יורק פוסט' ושל אחרים שמכיוון שציטטתי מחקר כלשהו שעבר ביקורת עמיתים ושעוסק בנשק ביולוגי אני אנטישמי באופן כלשהו היא בדיה דוחה". הוא טען שדבריו עוותו, הכחיש שטען כי הנגיף הונדס כך שלא יפגע ביהודים, ואמר – מבלי לצרף ראיות – כי יש כלי נשק ביולוגיים שמפותחים כך שיפגעו בקבוצות אתניות מסוימות. אנשי מקצוע שוללים את הטענה הזו על הסף.
8 צפייה בגלריה
בקונגרס האמריקני. קריאה לבטל את הזמנתו של קנדי ג'וניור
בקונגרס האמריקני. קריאה לבטל את הזמנתו של קנדי ג'וניור
בקונגרס האמריקני. קריאה לבטל את הזמנתו של קנדי ג'וניור
(צילום: EPA)
תגובתו של קנדי לא שיככה את הזעם, וארגון דמוקרטי בשם "פרויקט היושרה בקונגרס" קרא אמש לוועדה בבית הנבחרים שקנדי אמור להשתתף בישיבתה ביום חמישי השבוע לבטל את הזמנתו. לפי שעה היא לא נענתה לדרישה.

בעליית הגג כמו אנה פרנק

קנדי ג'וניור כבר השמיע בעבר הערות קשות נגד חיסונים, ובין השאר השווה את השימוש בהם לרצח היהודים בשואה על-ידי גרמניה הנאצית. בחלק מהמקרים התנצל על דבריו. את ההתנצלות הראשונה על השוואה כזו ניפק בשנת 2015, אחרי שהשתמש במילה "שואה" לתיאור ילדים שלדעתו נפגעו מהחיסונים. עם זאת בהמשך השמיע הצהרות נוספות מסוג זה, והוא הרבה בהן במהלך מגפת הקורונה.
8 צפייה בגלריה
אנתוני פאוצ'י
אנתוני פאוצ'י
אנתוני פאוצ'י. הוצג עם שפם כמו של היטלר
(צילום: AFP)
בדצמבר 2021 למשל פרסם קנדי ג'וניור סרטון שבו הוצג אנתוני פאוצ'י, המומחה הבכיר של הממשל האמריקני למחלות זיהומיות ומי שהוביל את המאבק של ארה"ב בקורונה, כשאת פניו מעטר שפם המזכיר את זה של אדולף היטלר. באוקטובר של אותה השנה נשא קנדי נאום שבו השווה את צעדי החירום שנקטו רשויות הבריאות במדינות שונות לתעמולה הנאצית שנועדה להפחיד אנשים ולגרום להם להימנע מחשיבה ביקורתית.
בינואר 2022, בהפגנה בוושינגטון שאורגנה על-ידי ארגון המתנגד לחיסונים, טען קנדי ג'וניור כי תקנות החירום הבריאותיות פוגעות בזכויותיהם של אנשים ואמר: "אפילו בגרמניה של היטלר היית יכול לחצות את האלפּים לשווייץ. יכולתם להתחבא בעליית הגג כמו אנה פרנק". דבריו על אנה פרנק גררו גינויים מהליגה נגד השמצה וממוזיאון יד ושם, ולבסוף הוא התנצל עליהם.