סערה מתחוללת בשבועות האחרונים בטורונטו, והיא דווקא לא קשורה לקרה הארקטית שהקפיאה חלקים נרחבים בקנדה עד למינוס 50 מעלות. עין הסערה הזאת ניצבת בקמפוס אוניברסיטת טורונטו, בפקולטה לרפואה – ובמרכזה פרופ' איילת קופר, שתיארה במאמר מדעי את האנטישמיות שהיא חווה כיהודייה בקמפוס.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
המאמר זכה לתשומת לב אדירה בתקשורת המקומית, כולל טור תגובה מעורר מחלוקת מצד נשיא האוניברסיטה, פרופ' מריק גרטלר, בעיתון "Globe and Mail", שבו ניסה להרגיע את הרוחות והבטיח לפעול נגד גזענות ואנטישמיות בקמפוס. עם זאת, הוא הדגיש בטור שהאוניברסיטה תמשיך לאפשר חופש ביטוי בתחומה, וטען כי הדרך היחידה להיאבק בדיון מעורר מחלוקת היא עוד דיון. פרופ' קופר בעצמה נאלצה לרדת למחתרת ולשכור יחצן כדי שיענה למבול הפניות שהיא מקבלת בעקבות הפרסום.
קראו עוד בערוץ היהדות:
קופר, פרופסורית בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת טורונטו, בוגרת הרווארד ואוקספורד, כיהנה במשך שנה כיועצת מיוחדת לסוגיית האנטישמיות בפקולטה – תפקיד שנוצר בתגובה לעליית גל האנטישמיות בקמפוס. במסגרת התפקיד היא ערכה מחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Canadian Medical Education Journal. ​​קופר מתארת שם תקריות אנטישמיות שחוו סטודנטים, אנשי סגל ואף היא בעצמה ומשפחתה.
2 צפייה בגלריה
פרופ' איילת קופר
פרופ' איילת קופר
פרופ' איילת קופר
היא מספרת, למשל, שעמיתים בפקולטה האשימו את היהודים במגפת הקורונה ובקידום החיסונים לנגיף, ובטענות כמו "כל היהודים שקרנים ומשקרים כדי לשלוט באוניברסיטה או בפקולטה". היא מפרטת כיצד נאמר לה שיהודים הם "כוחניים", "שתלטנים" ודואגים רק ליהודים אחרים, וש"אנטישמיות לא יכולה להתקיים, כי כל מה שהיהודים אומרים הוא שקר, כולל כל טענה על אפליה".
קולגות התעקשו שסירובה להתנגד להגדרת ישראל כמדינה יהודית היא "גזענית", ולכן כל אנטישמיות שהיא חווה ראויה. חבר סגל אחד אפילו אמר לה שחוקי זכויות האדם בקנדה לא צריכים להגן על יהודים מפני אנטישמיות, וטען ששנאת היהודים "איננה אמיתית".

להסתיר את הזהות היהודית

קופר מדווחת שחוותה באופן אישי גילויי תוקפנות נגדה ואנטישמיות בקמפוס בדמות האשמות שהיא "יהודייה שקרנית", שמנסה לדכא ולשלוט באחרים למען הרווח האישי שלה. היא מציינת את הצורך שלה ושל משפחתה להסתיר את זהותם היהודית בפומבי: "בעלי ואני, כמו גם שלושת ילדינו היהודים בגילי בית הספר, לבנים למראה", היא כותבת, "ואני מוצאת את עצמי משתמשת יותר ויותר בזכות הזאת כדי להסתיר את הזהות היהודית שלנו בנסיבות מקצועיות ואישיות, כשאנחנו מחוץ לקהילה היהודית, כולל בקמפוס או בקרבתו".
לדבריה, גילויי השנאה כלפי יהודים בקמפוס עלו משמעותית בשלוש השנים האחרונות, אך גם בשנים שקדמו למבצעי הלחימה האחרונים בעזה היא שמעה מעמיתים על זלזול בשואה, על סטודנטים לא-יהודים שמאמינים שלחבריהם היהודים לספסל הלימודים יש כוח למנוע מהם קידום, משרה או אפילו תושבות קנדית – והיא אף נאלצה לטפל בסירובן של קבוצות סטודנטים לספק אוכל כשר באירועים בקמפוס.
קולגות התעקשו שסירובה להתנגד להגדרת ישראל כמדינה יהודית היא "גזענית", ולכן כל אנטישמיות שהיא חווה ראויה. חבר סגל אחד אפילו אמר לה שחוקי זכויות האדם בקנדה לא צריכים להגן על יהודים מפני אנטישמיות
היא מתארת ​​"אסטרטגיה נפוצה כיום" שבה מואשמים מתנגדי אנטישמיות בגזענות ובשקרים שנועדו כביכול לפגוע בפלסטינים. עוד היא כותבת כי "המונח 'ציונות' מוגדר מחדש בידי מתנגדי המדינה היהודית כגזעני במהותו". היא גם מצביעה על מגמה שבמסגרתה כמה יהודים באוניברסיטה תומכים בעצמם באנטישמיות: "חלק מאותם יהודים אמרו לי דברים מפלים על יהודים אחרים. כמה מהם גם תיארו בושה עמוקה בזהות היהודית שלהם".

תיאוריות למטרות השתקה

לדבריה, תיאוריות קונספירציה שונות נגד יהודים הצליחו לחדור גם לאנשי אקדמיה מלומדים: "שמעתי שנאמר פנים מול פנים וברשתות החברתיות בקמפוס שיהודים שולטים בתהליך בחירת התושבות הקנדית, שיהודים שולטים בגיוס חברי סגל ובהחלטות הקידום של הפקולטה, ושהם יכולים להרוס את הקריירה של העובדים. ואלה שמנסים להתמודד עם השקר הזה? הם מואשמים בכך שהם 'נקנו בידי היהודים'".
2 צפייה בגלריה
גרפיטי אנטישמי בטורונטו
גרפיטי אנטישמי בטורונטו
גרפיטי אנטישמי בטורונטו. מגמה מדאיגה
תיאוריה אקדמית פופולרית נוספת שהופעלה כדי להשתיק את קופר ויהודים אחרים בקמפוס, הייתה זו של "ניכוס תרבותי". קופר היא בתם ונכדתם של ניצולי שואה, והיא אומרת שספגה מצד עמיתים בשנים האחרונות האשמות שיהודים "ניכסו לעצמם את המונח 'טראומה בין-דורית' בעקבות השואה".
העלייה באנטישמיות בקמפוס בטורונטו משקפת עלייה בקנדה כולה: בשנת 2022 נרשם שיא של 2,799 פשעי שנאה נגד יהודים. "הדברים של קופר שופכים אור על היקף הבעיה שאנחנו פועלים נגדה: האמונות האנטישמיות הנפוצות והמושרשות היטב באקדמיה", אומר דיוויד ליטמן, אנליסט מחקר מעמותת CAMERA לניטור תקשורת אנטי-ישראלית.
"במקום ללמוד על הנזקים של תיאוריות קונספירציה אנטישמיות, נראה שבמקומות כמו אוניברסיטת טורונטו, חברי הקהילה האקדמית עדיין משננים ביטויים וניסוחים חדשים של אותן תיאוריות קונספירציה אנטישמיות ישנות".