לפי נתוני הסוכנות היהודית, מספר גילויי האנטישמיות בקמפוסים בארצות הברית עלה בכמעט 50% – מ-160 בתקופה המקבילה אשתקד, ל-230. את הנתונים גיבו בסיפורים קשים 70 שליחות ושליחים ישראלים המשרתים בקמפוסים ברחבי ארה"ב מטעם הסוכנות, שהשתתפו בכנס השנתי של ארגון הקהילה הישראלית-אמריקנית IAC באוסטין, טקסס, הכנס הפרו-ישראלי הגדול ביותר בארה"ב.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
התקריות כוללות ציור צלבי קרס והצבת סממנים אנטישמיים אחרים ברחבי הקמפוס, התבטאויות אנטישמיות נגד סטודנטים יהודים – והטלת פחד על סטודנטים יהודים המביעים עניין בישראל או עונדים סממנים יהודיים. האנטישמיות ברשתות החברתיות כבר הפכה לדבר שבשגרה, וכמוה הדרה של סטודנטים יהודים מקבוצות בקמפוס.
קראו עוד בערוץ היהדות:
כך, למשל, אור בר נוי, השליח באוניברסיטת מישיגן, סיפר לבאי הכנס – בהם שר התפוצות עמיחי שיקלי ויו"ר הסוכנות היהודית דורון אלמוג – כי בערב ראש השנה האחרון פוזרו על מפתן דלתם של הסטודנטים היהודים באוניברסיטת מישיגן פלאיירים מאיימים, ובהם הטענה כי מגפת הקורונה היא מזימה יהודית. הם גם האשימו את היהודים בהשתלטות על התקשורת ועל תעשיית דיסני.
בר נוי מספר על הטלת פחד על סטודנטים יהודים המעזים להביע עניין בישראל. לפני מספר שבועות הגיעו מספר סטודנטים לערב הסברה על תוכנית תגלית-אקסל המציעה לסטודנטים יהודים לבקר בארץ. בדרכם להרצאה הם נאלצו לחלוף על פניהם של עשרות מפגינים פרו-פלסטיניים שהמתינו להם משני צידי המסדרון, עם שלטים השוללים את זכות קיומה של ישראל, ועם מסכות שמסתירות את פניהם ועליהן דגל פלסטין. המפגינים אף הטיחו בהם כי ישראל היא מדינת אפרטהייד.

"תסתלקי מכאן, עכברה יהודייה"

באוניברסיטת דייוויס שבקליפורניה מדווחים הסטודנטים היהודים כי הם חוששים לביטחונם יותר מאשר בעבר, ונוהגים להסתיר סממנים יהודיים. אורית איזילוב, שליחת הסוכנות באוניברסיטת דיוויס, מדברת על חיי קמפוס סוערים עם תקריות אנטישמיות יומיומיות מימין ומשמאל.
4 צפייה בגלריה
שלטים אנטישמיים באוניברסיטת דייוויס בקליפורניה
שלטים אנטישמיים באוניברסיטת דייוויס בקליפורניה
שלטים אנטישמיים באוניברסיטת דייוויס בקליפורניה
"מספר ימים אחרי שהגעתי לשליחות, התנוססו על הגשר שניצב באמצע הקמפוס שלטי ענק שבהם נטען שהשואה היא שקר שהומצא נגד לבנים, ושהקומוניזם הוא מזימה יהודית", היא מספרת. "גרפיטי עם צלבי קרס וסממנים אנטישמיים במתחם של הקמפוס הפכו לדבר שבשגרה. באחד הימים הסטודנטים היהודים ארגנו במרכז הקמפוס אירוע שנסוב סביב אוכל ישראלי – שקשוקה, פלאפל ומוזיקה ישראלית, ומיד התנפלו עליהם פעילים מהתא הפרו-פלסטיני בקמפוס. ההתקפות לא פסקו עד שהוזעקתי למקום. כשהמפגינים נתקלו בשליחה ישראלית שנתנה מענה לטענות שלהם, הם מיד נעלמו".
לדברי השליחה, "סטודנטים רבים באוניברסיטת דייוויס חוששים לביטחונם ומסתירים סממנים יהודיים כדי לא להזדהות, בין אם זו שרשרת עם סמל יהודי שתוסתר מתחת לחולצה, או כיפה שהסטודנט יסיר כשהוא בשטחי הקמפוס ויחבוש שוב רק כשהוא יוצא מהאוניברסיטה".
במקרה חמור נוסף שדווח בדייוויס, סטודנטית יהודייה ציירה חנוכייה על לוח המודעות המחיק במעונות, וסטודנטית אחרת מחקה אותו וכתבה במקומו – "תסתלקי מכאן, עכברה יהודייה". האירוע החריג גרם לסטודנטית שחששה לביטחונה להסיר את המזוזה מפתח חדרה.

האוניברסיטה מימנה מרצה אנטי-ישראלי

דנה אבישר קרסקין, שליחת הסוכנות היהודית באוניברסיטת וירג'יניה-טק, מספרת על סטודנטים המפחדים להזדהות כיהודים מחשש שסטודנטים אחרים יתנכלו להם, או שמרצים יפגעו בציונים שלהם: "אחד הסטודנטים היהודים בקמפוס חלף ליד מעונות הסטודנטים בשישי בערב כשהוא חובש כיפה לראשו", סיפרה. "הוא זכה למטח קללות ולקריאות אנטישמיות מסטודנטים שניצבו על המרפסות במעונות, והחליט לא להסתובב יותר עם כיפה. סטודנטית נוספת מספרת שהיא חוששת להסתובב עם שרשרת של מגן דוד או שרשרת חי, כי היא סופגת קריאות גנאי מתומכי העליונות הלבנה בקמפוס".
4 צפייה בגלריה
פלאיירים מאיימים באוניברסיטת מישיגן
פלאיירים מאיימים באוניברסיטת מישיגן
פלאיירים מאיימים באוניברסיטת מישיגן
"אחת הסטודנטיות היהודיות שנכנסה לחדר חדש במעונות באוניברסיטת וירג'יניה-טק בתחילת הסמסטר, הופתעה לגלות צלב קרס שנחרט על הארון", היא מוסיפה. "גם בשנה שעברה, עם תחילת עונת החורף, נחרטו צלבי קרס על השלג באזור המרכזי של הקמפוס".
האווירה האנטישמית זוכה לא מעט פעמים לגיבוי של מוסדות האוניברסיטה: "באחד המקרים, האוניברסיטה מימנה דובר אנטי-ישראלי שהגיע להעביר לסטודנטים לתואר שני הרצאה שהציגה את ישראל כמדינת אפרטהייד", אבישר קרסקין מספרת.
4 צפייה בגלריה
 צלבי קרס בווירג'יניה-טק
 צלבי קרס בווירג'יניה-טק
צלבי קרס בווירג'יניה-טק
"במקרה אחר, נערך באחד משיעורי האנגלית דיון על ספרים שנויים במחלוקת. אחד הסטודנטים טען ש'מיין קאמפף' שכתב היטלר הוא ספר לגיטימי, וכי ישראל היא מדינת אפרטהייד. אחת הסטודנטיות היהודיות קמה להתעמת מולו, אך המרצה לא נחלצה לעזרתה ולא הפסיקה את הדיון".

"הקצנה דרמטית"

בלב הקמפוס של אוניברסיטה בפלורידה הוצג השבוע דוכן שטען ש"קניה וסט צדק" באמירות האנטישמיות שלו, עם פודקאסט שהוקלט בנושא. מארגני האירוע הבטיחו להציג את הדוכן הזה בקמפוסים נוספים בימים הקרובים. מנהלת שליחי הקמפוסים של הסוכנות היהודית, נתי שצ'ופק, מספרת גם כי סטודנטים לפסיכולוגיה באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון (בדי.סי) הגישו תלונה נגד האוניברסיטה על כך שאפשרה לדבריהם למרצה במחלקה להתעמר בהם בגלל העובדה שהם יהודים וישראלים.
4 צפייה בגלריה
שליחי הסוכנות היהודית עם היו"ר, דורון אלמוג
שליחי הסוכנות היהודית עם היו"ר, דורון אלמוג
שליחי הסוכנות היהודית עם היו"ר, האלוף במיל' דורון אלמוג, שר התפוצות עמיחי שיקלי ויו"ר חבר הנאמנים של הסוכנות, מארק וילף
שצ'ופק מדגישה כי תקריות אנטישמיות אינן תופעה חדשה בקמפוסים, "אבל בחודשים האחרונים חלה הקצנה דרמטית", לדבריה, "כשהאנטישמיות מגיעה הן משמאל – מקבוצות פרוגרסיביות פרו-פלסטיניות, והן מימין – מקבוצות פאשיסטיות. השנה האקדמית מאופיינת ברצף של אירועים אנטישמיים חריגים בכמותם ובאופיים".
יו"ר הסוכנות היהודית, האלוף במיל' דורון אלמוג, אמר כי "השליחים של הסוכנות היהודית ניצבים ללא מורא בחזית המאתגרת של הקמפוסים בארה"ב, כדי לתמוך בסטודנטים היהודים והישראלים, להעצים אותם, לחבר אותם לישראל ולבנות ביחד מנהיגות מקומית שתיתן מענה לתופעות הדה-לגיטימציה והאנטישמיות".