על ה"שידוך" שהוליד את "בחורים טובים" חתום השחקן יהודה לוי. "הייתי בקשר איתו, בנושא שלא קשור לסרטים", מספר יזם הנדל"ן והמפיק החרדי של הסרט, יקי רייסנר. "היה לי רעיון לעלילה על עולם השידוכים החרדי. הוא הכיר לי מפיק בשם צחי כהן ומפיק בשם שמי שונפלד. הם חיברו אותי לבמאי ארז תדמור, שעשה עליי רושם מצוין. צירפנו את חוה דיבון לכתיבת התסריט, וככה התחלנו להתגלגל. יהודה לוי היה בפרמיירה ביום ראשון, ואם באווירת הסרט עסקינן, הוא מרגיש כמו השדכן".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ביום שבו התקיימה הקרנת הבכורה החגיגית של הדרמה הקומית-רומנטית החדשה, רייסנר (בן 43) הפך לסבא. "עשינו תחקיר לסרט כשהבן שלי היה בשידוכים, יש סצנה בסרט שצולמה בחתונה שלו (כשהדמות של השדכנית באה לעקוב אחר בחורה בריקודים) – ובפרמיירה כבר נולדה לי נכדה ראשונה", הוא אומר בחיוך.
קראו עוד בערוץ היהדות:
רייסנר, חובש כיפה שחורה, הוא בהחלט דמות חריגה בנוף הקולנוע הישראלי. בניגוד לאנשי קולנוע חרדים אחרים, חוזרים בתשובה, הוא גדל בחברה החרדית ובוגר הישיבות היוקרתיות של המגזר. הסיפור על לידתו של הרעיון והפיכתו לסרט משקף את בחירתו לפעול במספר זירות – בעולם החרדי ובעולם החילוני – תוך שהוא משלב בין חיי תורה ומצוות, לפרנסה.
9 צפייה בגלריה
ה"שדכן" של הסרט. יהודה לוי לצד רייסנר בבכורה
ה"שדכן" של הסרט. יהודה לוי לצד רייסנר בבכורה
ה"שדכן" של הסרט. יהודה לוי לצד רייסנר באירוע הבכורה
(צילום: רפי דלויה)

בין החזון איש לנועה קירל

יקי (מרדכי יעקב) רייסנר גדל בבית חרדי-ליטאי, כשישי מבין תשעה אחים ואחיות. הוא נין של הרב מרדכי יעקב ברייש (ואף נקרא על שמו), שפעל באירופה בתקופת השואה והיה רב קהילת "אגודת אחים" בציריך שבשווייץ במשך עשרות שנים. רייסנר למד בתלמוד תורה תשב"ר היוקרתי בבית "החזון איש" (הרב אברהם ישעיהו קרליץ) בבני ברק, ובהמשך למד בישיבות הדגל חברון ומיר.
9 צפייה בגלריה
עמית רהב, מתוך הסרט
עמית רהב, מתוך הסרט
עמית רהב בתפקיד מוטי ברנשטיין, מתוך "בחורים טובים"
(צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג)
"המשפחה שלי מיוחסת, מהמשפחות הראשונות בבני ברק", הוא מתאר. "החזון איש שידך את סבא וסבתא שלי. סבא שלי היה תלמיד שלו, והחזון איש אמר לו עם מי להתחתן. אחרי פגישה אחת סבא שלי הלך לבית שלו, והרב ביקש להוציא בקבוק יין כדי לחגוג. סבא שלי, אגב, היה בן יחיד. היום הוא בן אדם אחד עם למעלה מ-500 צאצאים".
"יש לי 166 בני דודים, ואף אחד מהם לא נשוי לספרדי או לספרדייה. זה לא מקרי. התפילות, המאכלים והמנהגים השונים – יש הרבה דברים שיכולים להצדיק את זה, אבל השאלה היא האם הדבר הזה נכון"
כבר בשלב מוקדם יחסית הבין רייסנר שהוא רוצה לפנות לכיוון שונה מהמצופה. "תיאורטית הייתי אמור להיות במסלול של אברך, אבל הבנתי שזה לא מתאים לי", הוא משתף. "תחום הבנייה עניין אותי מאוד, ואחרי שהתחתנתי התחלתי לעבוד כמחסנאי". הוא התקדם בהדרגה, והפך למנהל רכש ויזמות. בגיל 25, לפני 18 שנה, כבר הקים חברה משלו. חברת רייסדור, שהוא המנכ"ל והבעלים שלה, בונה מדי שנה אלפי יחידות דיור.
אל תחום הפקות הסרטים הגיע בשלב מאוחר יותר. תחילה החל לכתוב סדרת טלוויזיה שעוסקת בעולם השידוכים החרדי. עלילת "בחורים טובים" תוכננה להיות פרק בתוך הסדרה, אבל התסריט הורחב לסרט. הסדרה, אגב, כבר כתובה ונמצאת בשלב מתקדם של פיתוח – כך שיש למה לצפות. מעבר לכך, כמה וכמה סרטים שהוא מפיק נמצאים בפיתוח, בשלב כזה או אחר. בינתיים הוא הספיק להיות מפיק שותף בקומדיה "אוהב אותך צ'ארלי", שבה השתתפו מיכאל אלוני, נועה קירל ואחרים.

"גדלתי בבית שבו עולם השידוכים היה נוכח", אומר רייסנר. "אצלנו הדיון על השידוכים היה פתוח לגמרי, והיינו חשופים לסיפורים מעניינים. אני מעורבב בשני המגזרים, ובכל פעם שהייתי מספר לחילונים על עולם השידוכים החרדי, העיניים שלהם היו נפערות בתדהמה והם היו מביעים התעניינות. הצעתי את התסריט לחברת ההפקה יונייטד קינג, ויצאנו לדרך כמפיקים משותפים".

שידוך בלתי אפשרי

במרכז הסרט, שעומד לצאת לאקרנים מחר (יום ה'), ניצבת דמותו של מוטי ברנשטיין – בחור חרדי-ליטאי מבני ברק, שנחשב לעילוי בתורה ולא חסרות לו הצעות לשידוך. הוא מרבה לצאת לפגישות עם בחורות בלובי של בתי מלון, כמנהג הצעירים החרדים, אבל מתקשה להתלהב מהן. הוריו מנסים לשדך אותו לבת עשירים אמריקנית – אבל הוא מתאהב דווקא בבחורה בשם נחמי ביטון, חברה טובה של אחותו. יש רק בעיה אחת: הוא אשכנזי והיא מרוקאית.
9 צפייה בגלריה
ליאנה עיון בתפקיד נחמי ביטון
ליאנה עיון בתפקיד נחמי ביטון
ליאנה עיון בתפקיד נחמי ביטון. "הבחורה הספרדית שהגיבור מתאהב בה היא בת בית אצל המשפחה, מוערכת מאוד, ועדיין זה לא עובר בקלות"
(צילום: ורד אדיר)
בעולם שבו תלמידות ספרדיות מופלות לרעה לא פעם בקבלה למוסדות חינוך במגזר החרדי, שידוך כזה נראה עדיין כמעט כמו מדע בדיוני. ברוך, העוזר האישי של השדכנית, מבהיר לו שהאשכנזי היחיד שביטון תוכל לקבל הוא "סוג ג'", כדבריו. "אתה רוצה את נחמי? תהיה סוג ג'", הוא אומר לו.
מי שרוצה להימנע מספוילר, שידלג לפסקה הבאה: כדי שיתאפשר לו להיפגש עם נחמי, מוטי מחליט להתחזות לעיוור. מכאן העניינים מתחילים להסתבך, והעלילה רצופה ברגעים קומיים לצד סצנות נוגעות ללב. כל זה מתובל בסלנג חרדי ובניואנסים דקים שרק מי שמכיר את הציבור הזה ישים לב אליהם.
9 צפייה בגלריה
עדי ביטי כצעירה חרדית, מתוך הסרט
עדי ביטי כצעירה חרדית, מתוך הסרט
עדי ביטי כצעירה חרדית, מתוך הסרט
(צילום: ורד אדיר)
"היו כאלה שאיימו עליי בחרם, וזה לא עזר. מאור שוויצר התראיין בעבר שצרך סמים, האם זה טוב יותר או פחות מצניעות? עדי היא בחורה טובה ומקצועית. לא בדקנו לגבי כל שחקן מה רמת הצניעות שלו ומה עשה בעברו"
עמית רהב, ששיחק דמות של חרדי גם במיני-סדרה "המורדת" של נטפליקס, מככב בתפקיד הראשי. ליאנה עיון מגלמת את נחמי, והקאסט כולל גם את מאור שוויצר (בתפקיד ברוך), גיא לואל ונטע שפיגלמן (הוריו של מוטי), רועי אסף וריימונד אמסלם (הוריה של נחמי), ואפילו הזמרת עדי ביטי מופיעה בתפקיד משני כצעירה חרדית – אחת מאלה שמוטי נפגש איתן בתחילת הסרט.
היו שביקרו את הליהוק של עדי ביטי כבחורה צנועה וחסודה, לאחר שעוררה סערה בעבר בעקבות קליפ פרובוקטיבי. "היו כאלה שאיימו עליי אז בחרם, בקבוצות של חרדים, וזה לא עזר. מאור שוויצר התראיין בעבר שצרך סמים, האם זה טוב יותר או פחות מצניעות? עדי היא בחורה טובה ומקצועית. לא בדקנו לגבי כל שחקן מה רמת הצניעות שלו ומה עשה בעברו, גם לא עליה".
רייסנר עצמו משחק בתפקיד משנה בסרט, בתור רפאל לוין, בעלה של מלכי השדכנית. "הרעיון עלה בישיבת הפקה, והחלטתי שבא לי לעשות את זה. הייתי כל כך מעורב, ובהתחלה חשבתי לשחק את אבא של מוטי. ארז הבמאי אמר לי שזה תפקיד גדול מדי בשבילי. שאלתי אותו את מי הוא רוצה, והוא אמר לי שאת גיא לואל. אמרתי לו: אם זה גיא לואל, אני נכנע. פיניתי לו את המקום".
9 צפייה בגלריה
עמית רהב ומאור שוויצר, מתוך "בחורים טובים"
עמית רהב ומאור שוויצר, מתוך "בחורים טובים"
עמית רהב ומאור שוויצר, מתוך הסרט. "ישבו בבני ברק וראו בחורים מדברים, כדי לדעת איך לעשות את זה נכון"
(צילום: ורד אדיר)
איך הייתה העבודה בסרט עם עמית רהב? "עמית שחקן מצוין, הוא למד את החומר כמו שצריך, וכיף לעבוד איתו. כך גם מאור שוויצר – שניהם שחקנים מדהימים ונהניתי מאוד לעבוד איתם. הם ישבו בבני ברק וראו בחורים מדברים, כדי לדעת איך לעשות את זה נכון".

"גזענות? אני לא יודע. תקין? לא"

סדרות טלוויזיה מוערכות כמו "שטיסל" ו"שבאבניקים" נגעו בעבר בפגמים של עולם השידוכים החרדי, כולל ההיבט העדתי, אבל רייסנר מרגיש שיש בכל זאת חידוש באופן העיסוק שלו ושל שותפיו בנושא. "מבלי לדבר על עבודה של אחרים, שהיא גם מצוינת, אני חושב שאחרים נגעו בנושא הזה בצורה שטחית, כאנקדוטה", לדבריו. "לא הציגו את הרקע. אצלנו הבחורה הספרדית שהגיבור מתאהב בה היא בת בית אצל המשפחה, מוערכת מאוד, לא אחת שהוא פגש ברחוב. ובכל זאת, זה לא עובר בקלות".
"בדרך כלל, מי שהציגו את הנושא עד היום הם חוזרים בתשובה, שאין להם מושג איך באמת עובד עולם השידוכים, או יוצאים בשאלה שמציגים את זה בצורה מסוימת מסיבות אישיות", הוא טוען. "עוד לא ראינו על המסך בצורה מעמיקה את ההארד-קור החרדי האליטיסטי, שמדבר כאילו הוא נחשב יותר. הסרט מציג באמת צד לא טוב, צד חברתי מוקצן, לגבי יחסי אשכנזים-ספרדים בעולם השידוכים החרדי".
9 צפייה בגלריה
נטע שפיגלמן וגיא לואל, שמגלמים את הוריו של הגיבור
נטע שפיגלמן וגיא לואל, שמגלמים את הוריו של הגיבור
פינה לו את המקום. גיא לואל לצד נטע שפיגלמן, כהוריו של מוטי
(צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג)
"האם זה ישתנה בעוד דור או שניים? אני מאמין שכן, אבל גם ההורים שלי אמרו את זה פעם. כמו במחירי הדירות – שואלים אותי אם הם ימשיכו לעלות ואני אומר שלא, אבל המחירים עולים. יכול להיות שיש דברים שאי אפשר לשנות"
מבט על משפחתו מספיק לו כדי לדעת שמדובר בתופעה אמיתית: "יש לי 166 בני דודים ראשונים, ואף אחד מהם לא נשוי לספרדי או לספרדייה. זה לא מקרי. אנחנו חיים את העולם הזה. התפילות, המאכלים והמנהגים השונים – יש הרבה דברים שיכולים להצדיק את זה, אבל השאלה היא האם הדבר הזה נכון וצפוי לחלוף מתישהו".
היית קורא לזה גזענות? "אני לא יודע. האם זה תקין ומאה אחוז בסדר? לא. עם חלק מהספרדים אנחנו לומדים באותם מוסדות, אנחנו פוגשים אותם ברחוב והם מתקבלים לעבודה, אבל בשידוכים עוד לא נפרץ הסכר. האם זה ישתנה בעוד דור או שניים? אני מאמין שכן, אבל גם ההורים שלי אמרו את זה כשהם היו צעירים. כמו במחירי הדירות – שואלים אותי אם הם ימשיכו לעלות ואני אומר שלא, אבל המחירים עולים. יכול להיות שיש דברים שאי אפשר לשנות".

"הבן שלי התחתן בשידוך"

לא כולם שמחו על הביקורת החברתית. "אמא שלי אמרה אחרי שצפתה בסרט: 'יפה מאוד, מרגש, אבל אני לא מבינה למה עשית את זה. אני לא רואה בזה תרומה, וזה נראה לי קצת מוקצן'. היא אמרה שזה לא בסדר", מודה רייסנר. לעומת הרתיעה מ"הכביסה המלוכלכת", יש גם תגובות חיוביות: "אני מוחמא מאוד מהתגובות של מי שהספיק לראות. זה סרט מרגש ומצחיק עם מסר, ואני שמח להיות חתום עליו".
9 צפייה בגלריה
יקי רייסנר לצד עירית קפלן ב"בחורים טובים"
יקי רייסנר לצד עירית קפלן ב"בחורים טובים"
רייסנר לצד עירית קפלן בצילומי הסרט
(צילום: דורון עופר)
לצד הנימה הביקורתית על מוסכמות בחברה החרדית האשכנזית, רייסנר מדגיש שהסרט מציג גם צדדים חיוביים בציבור הזה: "רואים בו בחורים טובים ומסורים ללימוד, אינטליגנטיים מאוד, עם חוש הומור עצמי, שמכבדים את כל מי שסביבם".
אתה מעריך שגם חרדים יצפו בסרט? כיוונת לשם? "אני חושב שחרדים שהולכים לקולנוע, ומבחינת אחוזים אין הרבה כאלה, יבואו ברובם לצפות. אנחנו נותנים להם גם אותנטיות, גם בידור, גם רגש – והדבר הכי לא צנוע שיש בסרט הוא סצנה שבה גבר נוגע לרגע בידה של אשתו".
נתקלת בעצמך בבעיות בתחום השידוכים, סביב ילדיך? אחרי הכול, אבא שלהם מפיק סרטים שפונים גם לקהל חילוני, וזה לא טריוויאלי בציבור החרדי. "קודם כול, הבן שלי התחתן בשידוך. אני מאמין בשיטה, אגב. העובדה שאני יזם נדל"ן ומפיק סרטים לא פוגעת בשידוכים, אבל משנה את האופי שלהם. אני לא מחפש לילדים שלי אברכים. אנחנו בשוק הפתוח, המודרני – כל אחד יקרא לזה אחרת. אבל התהליך של השידוכים הוא כמעט זהה. החרדי הליטאי יעשה ארבע פגישות לפני הוורט (האירוסים), החרדי המודרני יעשה שש. אלה הפערים".

סיטואציה מטורפת ומקסימה

כן, למרות המגרעות בשטח, רייסנר מוצא קסם רב בפורמט השידוכים החרדי. "זה עולם ענק, ונגענו בו בקצוות – המשא ומתן, ההצעות, הדרך שבה בודקים מידע על בחורים או בחורות. בסוף בחור ישיבה בן 20 נפגש לראשונה עם בחורה בחייו. הוא צריך לשבת איתה בלובי של מלון, כשהיא לבושה בצורה מדהימה, וצריך לנהל איתה שיחה בפעם הראשונה בחיים. הבחורה היחידה שהוא דיבר איתה בחייו לפני כן היא אחותו, אם יש לו אחות. הוא צריך לפגוש אותה ולהחליט בתוך כמה פגישות אם הוא רוצה להתחתן איתה. זו סיטואציה מטורפת ומקסימה".
9 צפייה בגלריה
מאור שוויצר בתפקיד ברוך
מאור שוויצר בתפקיד ברוך
מאור שוויצר בתפקיד ברוך. ה"אלטער בחור"
(צילום: ורד אדיר)
מטורפת אני מבין, אבל מה מקסים בה בעיניך? "היא מקסימה כי יש בה משהו מיוחד. היא מקסימה בדרך שלה, בתמימות, בהתרגשות של הבחור. תחשוב שהוא לא ישן בלילה לפני הפגישה, כי הוא עומד לפגוש בחורה. בעולם הדייטים החילוני אתה רואה בחורה ונדלק עליה, ואז אתה אומר – 'בוא נצא איתה ונראה אם אנחנו מתאימים'. אצל החרדים זה פשוט הפוך: קודם בודקים אם מתאימים, ואז אומרים – 'בוא ניפגש ונראה אם יש קליק'".
מלבד העיסוק בחשיבות המופרזת שיש לייחוס המשפחתי ולעדה בעולם השידוכים במגזר, "בחורים טובים" מציף סוגיות חברתיות נוספות, כמו המשקל המוגזם של הרכילות בקהילה סגורה. בתחום השידוכים, הסרט נוגע לרגעים גם ביחס הבעייתי לגרושות וחוזרות בתשובה. "זה השידוך האחרון שאני מסדר לך, אל תתקשר אליי יותר. מפה אתה עובר ישר לגרושות", אומר העוזר של השדכנית לבחור הססן אחד, לפני שהוא שולח אותו לעוד דייט כושל.
9 צפייה בגלריה
יקי רייסנר, מתוך הסרט
יקי רייסנר, מתוך הסרט
יקי רייסנר, מתוך הסרט. "הדרך לקרב היא לא דוקו. אם בחור ישיבה יתראיין אליך – זה יהרוס את השידוך שלו"
(צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג)
דמות המשנה של הבחור ההססן משקפת עד כמה הדור המבוגר והשדכנים עיוורים לעיתים לבעיות האמיתיות של הרווקים: אותו בחור לוקה באסתמה וכולם משוכנעים שזו הבעיה שלו, כשבפועל הבעיה היא שהוא לחוץ ולא תקשורתי בפגישות עם בחורות (אולי מפני שהסביבה מלחיצה אותו באופן חסר פרופורציות). דרך דמותו של ברוך, העוזר של השדכנית, נחשפים הצופים לטיפוס נוסף: ה"אלטער בחור" – הרווק המבוגר (יחסית) שלא מצליח למצוא זיווג.
רייסנר מתגורר באלעד, נשוי לטובי ואב לחמישה. בתחילת השבוע, כאמור, נולדה נכדתו הראשונה. אחד מבניו משרת בצה"ל. "זו בחירה שלו, ואנחנו מקבלים אותה. אנחנו חינכנו אותם ללכת לישיבות", הוא אומר.
"בעולם הדייטים החילוני אתה רואה בחורה ונדלק עליה, ואז אתה אומר – 'בוא נצא איתה ונראה אם אנחנו מתאימים'. אצל החרדים זה פשוט הפוך: קודם בודקים אם מתאימים, ואז אומרים – 'בוא ניפגש ונראה אם יש קליק'"
בעיניו, יצירה עלילתית יכולה לקרב בין המגזרים. "הדרך לקרב היא לא דוקו. אם בחור ישיבה יתראיין אליך – זה יהרוס את השידוך שלו. אז הדרך לעשות את זה היא בתסריט עלילתי מדויק ומהודק", הוא מסכם. "חרדים שהראינו להם את הסרט אמרו שהוא מדויק מאוד בדרך הצגת העולם החרדי, בניואנסים שלו".