אחרי המסר שהעבירה ארה"ב לישראל – גם ארגונים יהודיים בעולם נוקטים עמדה: היום (א') הוציאה התנועה הקונסרבטיבית העולמית קריאה להקפאת כל הליכי החקיקה – ולהידברות תחת הנשיא. מדובר בהצהרה חסרת תקדים מטעם תנועה הקונסרבטיבית-המסורתית העולמית, המייצגת למעלה מ-2 מיליון יהודים ברחבי העולם. מכתב תמיכה במחאה נגד הרפורמות המשפטיות, פורסם היום גם על ידי ארגון הגג של כלל ארגוני הנשים היהודיות בעולם, והוא מתריע: "זכויות הנשים בישראל בסכנה".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
חברי התנועה הקונסרבטיבית בארה"ב הם עמוד השדרה של כלל הארגונים היהודיים המובילים – הפדרציות היהודיות, איפא"ק, קרנות פילנתרופיות וארגונים פרו-ישראליים. הצהרה כזו ביחס לעניין פנים-ישראלי, שאיננו נוגע ישירות בעניינים כגון פלורליזם יהודי, הכותל או הגיור, איננה זכורה.
קראו עוד בערוץ היהדות:
החותמים על המכתב הבהירו: "קריאתנו זו היא חסרת תקדים מבחינתנו. היא עלולה להתפרש כהתערבות בענייניה הפנימיים של ישראל. אך כמי שמייצגים למעלה משני מיליון יהודים ברחבי תבל, אנו חשים שאהבתנו העמוקה למדינת ישראל מחייבת אותנו לפעול, בדיוק כמו שעשינו נוכח כל סכנה ומשבר שפקדו את ישראל בכל שנות קיומה".
2 צפייה בגלריה
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
(צילום: רויטרס)
המכתב נפתח בהצהרה: "מאז הקמתה של מדינת ישראל עמדה היהדות הקונסרבטיבית בכל רחבי תבל לצידה של ישראל, בשגרה ובשעת חירום, בהגנה נחושה על מעמדה, ביטחונה, יציבותה ורווחתה. לפיכך, מתוך מסירות ודאגה עמוקה לישראל אנו מבקשים להשמיע קול ברור בנוגע לרפורמה המשפטית שמבקשת הממשלה החדשה בישראל לחוקק".
הם התייחסו ל"קבוצות נרחבות בחברה הישראלית", ה"מרימות קול זעקה כנגד ההצעות הנידונות, וביניהן אנשי משפט ועסקים, אנשי אקדמיה ופעילים קהילתיים, כמו גם מאות-אלפי מפגינים ברחובותיה של הארץ" – ואמרו כי "בין המרכיבים המדאיגים ביותר הוא מה שמכונה 'פסקת ההתגברות', שיאפשר לרוב צר של הכנסת לבטל החלטות של בית המשפט העליון. הדבר יבטל את מאזן הכוחות השברירי ממילא בין שלוש הרשויות בישראל".

קריאה להתערבותה של יהדות התפוצות

לדבריהם, ברפורמה קיימת פגיעה ביכולתם לעמוד לצד ישראל: "החלשתה של מערכת המשפט הישראלית, שזכתה בצדק למעמד וליוקרה עולמיים, תפגע ביכולת לטעון, כפי שאנו עושים בהצלחה ובגאווה במשך עשרות שנים, שישראל היא מדינה שהיא גם יהודית וגם דמוקרטית", כתבו. "נוכח ההסתייגות הבינלאומית הגואה כלפי התוכנית המוצעת, הרי שהמשך קידומה מציב איום כלכלי, דיפלומטי ואסטרטגי חמור על מדינת ישראל".
2 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
רה"מ נתניהו לצד שר המשפטים יריב לוין בישיבת הממשלה
(צילום: EPA)
"אנו מאמינים שיש למצוא דרך טובה יותר לחולל שינוי באופן שיבטיח את זכויותיהם של כלל אזרחי ישראל וישמור על ישראל, מדינת הלאום של העם היהודי, כמדינה יהודית ודמוקרטית כאחד", הוסיפו החותמים, בהם כלל הארגונים המשתייכים לתנועה הקונסרבטיבית. "ברוח זו אנו תומכים בקריאה של הנשיא להקפיא מיידית את כל הליך החקיקה בכנסת, ולקיים שיח בין הממשלה לאופוזיציה בחסות הנשיא".
הם חתמו בקריאה לכלל יהדות התפוצות להצטרף לנקיטת העמדה, "ולהשמיע קול. מדובר בצומת ההיסטורי בתולדות מדינת ישראל והעם היהודי. אנחנו תומכים היום, ונתמוך תמיד, במדינת ישראל חזקה, תוססת ודמוקרטית. עתידה, חוסנה ואחדותה של ישראל תלויים בכך שתישאר מדינה יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית, בדיבור אחד".

"מי יגן על נשות ישראל?"

מכתב נוסף יצא היום על ידי ICJW – international council of jewish women, המייצג נשים יהודיות ברחבי העולם. "זכויות הנשים בישראל נמצאות ברגרסיה מסוכנת", כתבו. "אנו מביעות תמיכה במאבקם של ארגוני הנשים בישראל, ועומדות מאוחדות בהתנגדות לרפורמה המתוכננת במערכת המשפט בישראל".
"לשינוי הכוח הרדיקלי בין רשויות השלטון יהיו השלכות קשות על הנשים בישראל", הוסיפו. "לאחר עשרות שנים של התקדמות עקבית, הרפורמה – או, ליתר דיוק, שינוי המשטר – תחזיר אחור את זכויות הנשים הקיימות, ותשפיע על מעמדן החברתי והאישי של נשים באופן שלילי ודרמטי".
הארגונים הביעו דאגה מהכוונות והפעולות של הקואליציה. לטענתן של החותמות, חברי מפלגות השלטון העלו שורה של הצעות חוק חדשות, המאפשרות אפליה, הדרה והפרדה של נשים. "עם ההסרה הקרובה של כל ההגבלות המשפטיות על פעולות ממשלתיות, לא תהיה דרך למנוע שימוש בסמכות בצורה פגומה, שרירותית או מוטה", נכתב. "ההצעות סוללות את הדרך לפעולה שלטונית חסרת עכבות, שעלולה להתרחש תוך התעלמות מזכויות האדם ומהאינטרס הציבורי, ובכך לסכן את העקרונות והתהליכים הדמוקרטיים הבסיסיים ביותר".
לטענתן, בית המשפט העליון בישראל קידם והגן על נשים על ידי פסיקות פורצות דרך: "כעת, כשהנשים אינן בשלטון, גברים (שרבים מהם מחזיקים בדעות רגרסיביות, אפילו מיזוגיניות), נמצאים בשלטון מוחלט, וידיו של בית המשפט כבולות – מי יגן על נשות ישראל?"