העימות הנשיאותי שנערך השבוע בארה"ב הקפיץ את מערכת הבחירות האמריקנית לרמות חדשות של טירלול וחוסר ממלכתיות. הנשיא המכהן דונלד טראמפ הפך את השיח הטעון ממילא לקרב מילים חריף במיוחד, וג'ו ביידן, יריבו הדמוקרטי, לא נשאר חייב. בשורה התחתונה, המרוץ הנוכחי לנשיאות מרתק מאי פעם, מוזר מאי פעם, וגם מותיר סימני שאלה רבים שעדיין מרחפים באוויר, חודש לפני קו הסיום (וזה עוד לפני שדיברנו על ההתפתחות האחרונה - ההידבקות של הנשיא ואשתו בקורונה).
ההיצמדות של טראמפ לבייס הפוליטי שלו והשימוש בנרטיב שמעורר את מצביעיו אינה מפתיעה. הציונים שהוא מקבל בקרב אלה שתמכו בו בבחירות הקודמות, לפני ארבע שנים, נשארים גבוהים. באופן מפתיע, למרות המחדלים הרבים שנחשפו בחודשים האחרונים בניהול משבר קורונה בארה"ב, שהובילו למותם של יותר מ-200 אלף בני אדם - הבסיס האלקטורלי של הנשיא האמריקני נותר נאמן לו ולדרכו הלא קונבנציונלית.
אז מי הם מצביעיו של דונלד טראמפ? על השאלה הזו ניסו כבר רבים לענות. המצביעים אופיינו, דמותם שורטטה במאות כתבות ואופיים נותח על ידי טובי המומחים. ועדיין, טובי הסוקרים טעו ב-2016, כשלא הצליחו לחזות את המצביעים ה"מסתתרים", אותם אמריקנים שאולי השיבו בסקרים כי יצביעו להילרי קלינטון, אולם ברגע האמת, בקלפי - הלכו עם טראמפ.
אחד מאלה הוא איש העסקים האמריקני-ישראלי ג'ואי לואו, שהקים בעיצומה של האינתיפאדה השנייה את "ישראל שבלב", ארגון הסברה פרו-ישראלי שנלחם למען המדינה בקמפוסים בארה"ב ובאירופה. לואו, יליד ניו יורק, שמאלן בהגדרה, פעיל לשעבר בשלום עכשיו ופעיל למען זכויותיהם של שחורים ופליטים מאפריקה שתרם מאות אלפי דולרים כדי לסייע לפליטים שהגיעו לישראל, הוא ההתגלמות המדויקת של מה שמכונה "יהודי ליברלי". הוא עשיר, הוא רגיש, הוא מסייע לכל האוכלוסיות המוחלשות. במשך שנים תרם לארגוני שמאל ולפוליטיקאים מן השמאל. בארץ וגם בארה"ב הוא מכיר את כולם, וכולם מכירים אותו. בקמפוס של הבינתחומי בהרצליה יש בניין על שמו ועל שם אשתו. בקיצור, ג'ואי לואו הוא כל מה שלא חשבתם שמצביע של טראמפ יהיה. אבל ג'ואי לואו הוא מצביע של דונלד טראמפ. והוא גם תורם לו מאות אלפי דולרים.
בריאיון מיוחד ומפתיע ל"עושים כותרות", הפודקאסט של ynet ורשת "עושים היסטוריה", מגולל לואו את הסיפור הלא יאמן שהפך אותו מתומך נלהב של המפלגה הדמוקרטית - לתומך נלהב לא פחות של טראמפ. לפחות בקלפי. "אני לא סובל אותו, אני גם לא מסכים איתו", הוא אומר, "אבל אני מצביע לו".
זה סיפור מדהים, אבל קודם - מי אתה?
"גדלתי בניו יורק, גרתי שם כמעט כל החיים שלי. למדתי בבית ספר יהודי, ואז הלכתי לאוניברסיטה העברית. זה היה ב-1971. הכרתי הרבה חברים. הייתי מאוד עסוק עם הפגנות, כי היו הרבה הפגנות על נושאים שהיו במרכז השיח בארה"ב. באוניברסיטת קולומביה הפגנו נגד המלחמה בווייטנאם. הייתי מאוד עסוק בעבודה על זכויות השחורים. בישראל המשכתי בעבודה הזו. הייתי מאוד ליברלי. ואז ב-73' החלה מלחמת יום כיפור, וחזרתי כמתנדב לישראל. חייתי ועבדתי במושב אביגדור. הכרתי את הסטודנטים שהחלו את תנועת שלום עכשיו, ותרמתי לה חלק גדול מהחיים שלי. הייתי גזבר התנועה בארה"ב. חשבתי שאנחנו צריכים לדבר עם הערבים, ולבוא לאיזושהי הסכמה כדי נוכל לחיות ביחד".
2 צפייה בגלריה
ג'ואי לואו. "אובמה? מדבר טוב אבל אין בפנים כלום"
ג'ואי לואו. "אובמה? מדבר טוב אבל אין בפנים כלום"
ג'ואי לואו. "אובמה? מדבר טוב אבל אין בפנים כלום"
במשך שנים רבות, היית איש שמאל, איש שלום עכשיו, יהודי ליברלי טיפוסי, שחי טוב, עם קשר שמאלני לישראל.
"כן, כזה. אז מה קורה לי? כשאובמה היה הנשיא, לקחתי את ארבעת הילדים שלי לבית הלבן, כדי להיות שם בהשבעה, כי חשבתי שזה ממש גדול בשביל ילדיי שיראו שכל אחד יכול להיות נשיא בארה"ב - אם יש לו התכונות הנדרשות. זה יכול להיות החלום של כל אחד. זה היה מאוד מרגש. חשבנו שזה דור חדש של אנשים, ושיש תחושה טובה. מה שקרה אחרי זה שבמשך ארבע שנים, חשבתי שאובמה מדבר כל כך טוב - אבל בלי תוכן. לא היה בפנים כלום. אהבו אותו, אבל כשהוא התחיל את עסקת הגרעין, לא חשבתי שהוא עושה את הדבר הנכון. הוא וקרי נתנו הרבה יותר ממה שהיו צריכים לתת. מאוד התרגזתי, וזה כאב לי. לא יכולתי לראות אותו במשך ארבע שנים בטלוויזיה. כשאובמה אמר לסורים שיש קו אדום בעניין השימוש בגז, ומעבר לו זה 'הסוף שלכם', חשבתי שזה נכון. אבל ראו שאין לו גבול. עבורי זה היה משבר".
האם זה היה משבר שפרץ ביום אחד, ניתוק מהדמוקרטים לעד?
"כשכבר החלטתי שאני לא רוצה להצביע בשביל אובמה, השם של טראמפ עדיין לא היה בתמונה. רק ידעתי שאני לא אוהב את איך שאובמה מתנהג".
יש עוד הרבה יהודים שנשברו כמוך ונטשו את הדמוקרטים?
"זה מעניין, כי רוב מי שהשתנה אלה יהודים דתיים. אני לא דתי, למרות שהלכתי לישיבה. זה כאב לי קצת שאני לפעמים מוצא את עצמי רק עם טראמפ ועם הרבה דתיים. אני החלטתי לא בגלל הדת. זה היה בגלל מדינת ישראל. יש עוד סיבות, אבל ישראל הייתה העניין העיקרי שבגללו החלטתי לא לתמוך באובמה יותר".
ואז מגיעים ל-2016. יש בחירות, קלינטון מול טראמפ - אתה מכיר את כולם בניו יורק. הכרת את טראמפ קודם?
"לא הכרתי אותו קודם. אבל הייתי באירופה ביולי, לפני שהוא קיבל את המינוי, והייתי עם חבר ושאלתי אותו על טראמפ. הוא אמר: 'אתה רוצה לפגוש אותו?' ואמרתי שכן. הלכתי עם הבת שלי למגדל טראמפ, וישבנו שישה אנשים, עם מנוצ'ין (שר האוצר האמריקני - א.ש), ודיברנו, וזה היה ממש לפני הוועידה הרפובליקנית. ישבנו ודיברנו על מה שיהיה. אני לא אוהב אותו, את טראמפ. לא אוהב את איך שהוא מתנהג. אין לו ערכים כמו שלי. אבל מה שהוא אמר, זו הסיבה שבגללה החלטתי לעזור לו. בארה"ב עכשיו אי אפשר לומר שום דעה. מיד אומרים שאתה גזען. קשה מאוד לבטא את הרגשות שלך בארצות הברית. זה מאוד כאב לי. קשה מאוד להגן על טראמפ באופן אישי. קשה לי, וגם למי שמצביע לו. אני מצביע בשבילו בגלל מה שהוא עושה, ומה שעשה כבר בארבע השנים הראשונות שלו לטובת המדינה".
תרמת לו הרבה כסף, אתה עוזר לו, אתה מוזמן לאירועים מיוחדים. אתה בטופ, וזה מעניין כי אתה אומר - "אני אצביע לו גם הפעם, למרות שאני לא סובל אותו".
"איך שהוא מתנהג ומדבר - זה קשה מאוד".
מה כל כך גרוע בדמוקרטים שגורם לכך שאתה לא מסוגל לשוב הביתה?
"קודם כל, אני לא מאמין להם. זו הסיבה שהצבעתי בשביל טראמפ בפעם הראשונה. עם טראמפ, אתה יודע שהוא גנב, אבל הוא לא מסתיר את זה. הילרי מדברת כאילו שהיא חושבת על רגשות של אחרים, אבל היא איומה. אני לא יכול להאמין כמעט לשום דבר שהיא אומרת. ביידן בן 78, זה רק גוף שם. הוא לא יכול להגיד שני משפטים אחד אחרי השני, הוא מסתכל בפרומפטר. עם איראן, הוא רוצה להחזיר את ההסכם. הוא חשב שמה שהם עשו היה טוב. זה היה הכי גרוע שיכול להיות. יש איראנים בסוריה, חיזבאללה, עזה. זה הכול איראנים. לכן הערבים החליטו לבוא לעשות שלום עם ישראל. רצו לבוא ולומר לטראמפ שהם מסכימים עם המדיניות שלו. הם רוצים להעביר מסר לאיראן".
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בבית הלבן אחרי העימות הראשון מול ג'ו ביידן
דונלד טראמפ בבית הלבן אחרי העימות הראשון מול ג'ו ביידן
דונלד טראמפ בבית הלבן אחרי העימות הראשון מול ג'ו ביידן
(צילום: EPA)
יש הרבה יהודים אמריקנים שמתלבטים בכיוון של טראמפ, או שזה לא ישתנה לעולם ואתה בודד במערכה, ושאר היהודים ימשיכו להצביע לדמוקרטים?
"אני חושב שהפעם אולי 30 או 35 אחוז יצביעו עבורו, וזה יהיה מספרים גבוהים, כי בדרך כלל היהודים, ואני מתבייש בכך, מצביעים עבור הדמוקרטים. אני עובד עם הפליטים בישראל, וגם בארה"ב אני עובד עם הרבה חברים שחורים שנאבקים בגזענות. כולנו אומרים שמה שטראמפ עשה בשביל השחורים - אובמה בחיים לא עשה. ביידן עכשיו אומר שהוא יעשה, כשיהיה נשיא, מה שלא עשה 45 שנה. כלכלה, שחורים, היספנים - הכול הכי טוב מאי פעם תחת טראמפ. אין שאלה. השחורים בארה"ב, טוב להם יותר כעת מאשר תחת אובמה. הם מספרים לי שאובמה לא השקיע באפריקה. טראמפ כן. אובמה לא הקדיש חמש דקות לעזור לאנשים באפריקה או בארה"ב. לכן, בפעם השנייה, הרבה שחורים לא הלכו להצביע עבור הילרי קלינטון".
נכון לשעה זו הסקרים הם לטובת ביידן. הוא מוביל. האם אתה חושב שעד נובמבר טראמפ יעשה מהפך?
"אנשים פה בארה"ב, אם אתה שואל למי יצביעו - מי שמצביע לטראמפ, לא אומר את זה לאף אחד אף פעם. התגובות זה בסגנון של 'אתה גזען'. הזמינו אותי להשבעה של טראמפ, והייתי עם הרבה אנשים מכל אמריקה. כולם היו עם הכובע של MAGA (ראשי תיבות של Make America Great Again). בניו יורק היו מרביצים לי. אמרו לי שבאריזונה מסתובבים עם הכובע. אמרתי לעצמי: אני גר במקום הלא נכון. ביתר ארה"ב, יש הרבה אנשים שלא סובלים את ביידן ואובמה. אני לא מאמין לסקרים שאומרים שביידן ינצח בכזה פער. חברים שלי אמרו שהפעם יצביעו לטראמפ, כי ביידן יותר גרוע מהילרי. אין לו כוח להלחם בסנדרס, בוורן, בסוציאליסטים. הם רוצים לקחת את ארה"ב לקיצון. אני מפחד יותר מהשמאלנים. המלחמות ברחובות זה השמאלנים. הם רוצים להפסיק לתקצב את המשטרה. השחורים רוצים את המשטרה, כי המשטרה מגנה על השחורים. זה כזה טיפשי, מה שהשמאל רוצה. צריך לטפל במי שעושה צרות, אבל לקחת כסף - זה כל כך טיפשי".
אני מנסה לפצח את השינויים בדי.אן.איי של הפוליטיקה האמריקנית. אתה עוזר, לב גדול, ואתה אדם מאוד פתוח. אי אפשר לתאר עד כמה אתה ליברל. איך זה מסתדר עם האופי של טראמפ, עם ההפגנות הניאו נאציות, עם האנטישמיות? איך אתה סוגר את הפער הזה בין ג'ואי לואו שהיה איש מסוים, ושהיום אני שומע אותו מגן על טראמפ?
"יש פתגם שאומר שאם אתה לא ליברלי כשאתה צעיר - אין לך לב, ואם אתה לא קונסרבטיבי כשאתה מבוגר - אין לך שכל. פגשתי לפני כמה שנים את טליה גולן, שהייתה איתי בשלום עכשיו. הדעות שלה היו כמו ב-1980. אמרתי לה, העולם השתנה. צריך לשנות דעות לפעמים. קשה לי להיות עם אותן דעות כמו לפני חמישים שנה. צריך כל הזמן לחשוב מה קורה סביבי. זה ממש קשה לי, כי טראמפ כבן אדם, אני לא סובל אותו. אבל מה הוא עשה בשביל הכלכלה, מה הוא עשה עם סין, הוא נעמד מולם. הוא מגן על המשטרה. לשחורים ולהיספנים, עשו איתם יותר עבודה מאשר בחמישים השנה האחרונות. אי אפשר להסתכל רק על הבן אדם, אלא על מה הוא עושה".