העימות הנשיאותי שנערך לפנות בוקר (יום ד') באוהיו בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ למועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן היה הכול חוץ מנשיאותי, והוא ייזכר כאחד העימותים המכוערים שידעה הפוליטיקה האמריקנית, אם לא המכוער שבהם. הוא כלל השתלחויות אגרסיביות של טראמפ בביידן, ניסיונות של המועמד הדמוקרטי להשיב לו בעלבונות משלו, עימותים בלתי פוסקים בין הנשיא לבין המנחה כריס וואלאס – ובעיקר מעט מאוד דיבורים על מהות.
ככלל, טראמפ נראה דומיננטי בהרבה מביידן האפרפר, וניכר כי הוא מנסה להקשות עליו להישאר מרוכז. המועמד הדמוקרטי מצא עצמו לא פעם מגמגם ומועד במילותיו. העימות, שהועבר בשידור חי ב-ynet, היה הראשון מבין שלושה, ובהתחשב בכאוס ששרר בו לפרקים עולות תהיות בנוגע לדרך שבה יוכלו להתנהל העימותים הבאים.

טראמפ וביידן עלו לבמה בקליבלנד בשעה 4:00 לפנות בוקר שעון ישראל. כפי שסיכמו הצדדים מראש בשל מגפת הקורונה, הם נמנעו מלחיצות ידיים, וכדי שלא ייראו מגושמים נמנעו גם מ"לחיצת מרפקים". הם לא עטו מסכות. בראשית האירוע, כשרק התייצבו מאחורי הדוכנים, עוד פנה ביידן לטראמפ בחביבות ושאל אותו "מה קורה, בן אדם?". זה היה הרגע הידידותי האחרון בקרב בין השניים.
בתוך שניות התפוגג כל סימן של אדיבות: טראמפ התפרץ לדבריהם של ביידן והמנחה וואלאס מ"פוקס ניוז" שוב ושוב, לעג לביידן על הישגיו הפוליטיים ועלב בו על ההתמכרות של בנו האנטר לסמים. ביידן מצדו כינה את טראמפ "ליצן", "שקרן", "גזען", "כלבלב של פוטין" ו"הנשיא הגרוע בתולדות ארה"ב", ובאחד הרגעים שייזכרו ודאי יותר מכול מהעימות הזה, כשטראמפ התפרץ שוב ושוב לדבריו, ירה לעבר הנשיא: "אולי תשתוק, בן אדם?".
21 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
"אולי תשתוק, בן אדם?". העימות המכוער לפנות בוקר
(צילום: AFP)
כבר בראשית העימות ניכר שטראמפ עולה למתקפה על ביידן. הוא היה אגרסיבי למדי, ובמשך דקות ארוכות בפתיחת הדיון, למול הכוחניות הזו, נשמע ביידן מהוסס ומקוטע. כשהמועמד הדמוקרטי ניסה להשיב לנשיא במתקפה על הטיפול שלו במגפת הקורונה והזכיר לו שיותר מ-200 אלף אמריקנים מתו בה, טראמפ התפרץ לדבריו. זו הייתה חריגה מהכללים משום שבשלב זה עדיין לא הותר דיון פתוח. הנשיא השיב לביידן "אצלך היו מתים יותר".
כשטראפ לא אפשר לוואלאס להשלים שאלה על תוכנית הבריאות "אובמה קר", התפתח עימות ישיר וממושך יותר בינו לבין המנחה, וזה אמר לטראמפ: "אדוני הנשיא, אני מנחה העימות הזה, ואני מבקש ממך לאפשר לי להשלים את השאלה". הסצינה הזו חזרה על עצמה שוב ושוב בהמשך המשדר. באחת הפעמים ניסה טראמפ, כפי שכבר עשה לאחרונה, להציג את וואלאס כמנחה לא אובייקטיבי: "אני מניח שאני בעימות איתך, לא איתו (ביידן)", אמר לו. "אבל זה בסדר, אני לא מופתע".

21 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
טראמפ וביידן. לראשונה זה מול זה
(צילום: AP)
21 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
(צילום: gettyimages)
ביידן נשאל אם במקרה שטראמפ ישלים מינוי שופטת לבית המשפט העליון לפני השבעת הנשיא הבא, בכוונתו להיענות לקריאות במפלגה הדמוקרטית לבטל את הפיליבסטר בסנאט ולהגדיל את מספר השופטים בעליון, שני מהלכים פוליטיים חריפים שיכולים לכרסם בכוחם של השמרנים. ביידן ניסה להתחמק מתשובה, וכשטראמפ לחץ עליו מהצד נראה שביידן מאבד את שלוותו, והוא קרא לעבר טראמפ: "אולי תשתוק, בן אדם?". כשטראמפ לעג לביידן על דברים שאמר בעניין ביטוח הבריאות, המועמד הדמוקרטי השיב לו "שקרן" ו"ליצן".

טראמפ: אני לא חכם? היית התלמיד הכי גרוע

במהלך רבע השעה שהוקצתה לעניין הקורונה, אמר ביידן כי בעוד טראמפ מבטיח לבוחרים חיסון בקרוב, בניסיון להפיח בהם תקוות שווא וכך אולי לשפר את מצבו בסקרים, "כל חברה רצינית מדברת על כך שאולי יהיה חיסון בסוף השנה, אבל הפצתו לא תתחיל לפני החצי השני של השנה הבאה". הוא טען שאי אפשר לבטוח בטראמפ בעניין המגפה, והזכיר כי הנשיא העלה את האפשרות להזריק חומרי חיטוי לגוף האדם כדי להרוג את הנגיף. טראמפ טען בעימות, כפי שכבר עשה בעבר, כי אמר את הדברים בסרקזם.

טראמפ תקף את ביידן על תפקוד ממשל אובמה, שבו כיהן כסגן הנשיא, במהלך מגפת שפעת החזירים, וביידן השיב לו שבמגפה ההיא מתו 14 אלף איש ולא 200 אלף, והממשל לא נאלץ לשתק את הכלכלה. המועמד הדמוקרטי האשים את טראמפ בחוסר אחריות, והזהיר: "הרבה אנשים מתו ורבים נוספים הולכים למות אם הוא לא ייעשה חכם יותר ומהיר יותר". למשמע המילה "חכם" התרגז טראמפ ויצא למתקפה אישית נגד ביידן: "היית הסטודט הכי גרוע או כמעט הכי גרוע בכיתה שלך", אמר, כשכוונתו כנראה לדיווח ב"וושינגטון פוסט" שלפיו ביידן דורג במקום ה-506 מ-688 בכיתה שלו באוניברסיטת דלאוור. "בחיים אל תשתמש במילה 'חכם' כשאתה מדבר איתי. אף פעם אל תשתמש במילה הזו. אין בך שום דבר חכם". טראמפ טען כי הממשל שלו עשה "עבודה נהדרת" בטיפול בקורונה.
כשביידן ניסה להשיב על שאלה הנוגעת לתוכניתו לטיפול בקורונה, טראמפ קטע אותו ואמר לו: "שאל את ננסי פלוסי (יו"ר בית הנבחרים)". ביידן השיב: "אפשר להשתיק אותו?". כשנשאל על מנהגו שלא לעטות מסכות בציבור, שלף טראמפ מסכה כדי להוכיח שהוא דווקא נושא איתו את כיסוי הפנים לכל מקום, וטען שהוא עוטה אותה כשיש בכך צורך. טראמפ גם לעג לביידן על הקפדתו לכסות היטב את פניו בכל פעם שהוא יוצא לציבור מאז תחילת המגפה, ואמר שהוא הולך עם "המסכה הכי גדולה שיש".
21 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ מניף את המסכה. הולך איתה לכל מקום
(צילום: AFP)
21 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן. "שלושה אנשים בעצרת"
(צילום: gettyimages)
כשטראמפ נשאל על החלטתו לקיים עצרות בהשתתפות מאות ואלפי תומכים למרות מגפת הקורונה, הוא השיב שלא הייתה לכך "שום השפעה שלילית". זאת אף שהרמן קיין, פוליטיקאי רפובליקני שהתמודד בעבר בפריימריז לנשיאות, התגלה כנשא קורונה 9 ימים אחרי שהשתתף ביוני בעצרת של טראמפ באוקלהומה, ובהמשך מת. קיין לא עטה מסכה בעצרת ולא שמר על ריחוק חברתי. בתשובתו הלילה התגאה טראמפ שלעצרותיו הגיעו "35 או 40 אלף איש", ואמר שהוא מביא קהל גדול כל כך לאירועים "כי אנשים רוצים לשמוע מה יש לי לומר". הוא טען שלאירועים שביידן מקיים, לעומת זאת, באים לפעמים שלושה אנשים בלבד.
כשטראמפ דיבר על הקורונה ביידן פנה למצלמה ושאל את האמריקנים: "אתם מאמינים לרגע למה שהוא אומר לכם, בהתחשב בכל השקרים שהוא סיפר לכם על הקורונה?". הוא הזכיר את ההקלטה של טראמפ מודה בריאיון לעיתונאי בוב וודוורד כי ידע כבר בפברואר כמה מסוכן נגיף הקורונה, אך נמנע מלדווח על כך לאמריקנים. ביידן אמר ש"תחת הנשיא הזה נעשינו חלשים יותר, חולים יותר, מפולגים יותר ואלימים יותר", וכשטראמפ תקף אותו על יחסו לתושבי הפרברים בארה"ב השיב: "הוא (טראמפ) לא מכיר את הפרברים אלא אם הוא לוקח את הפנייה הלא נכונה. אני מכיר את הפרברים".
טראמפ המשיך להתעמת לפרקים עם המנחה וואלאס, ואחד העימותים ביניהם, שמשקף אולי טוב מכל את רמתו של הדיון לפנות בוקר, התנהל כך. המנחה אמר: "אני חושב שהמדינה תצא נשכרת יותר אם נאפשר לשני המועמדים לדבר עם פחות הפרעות. אני פונה אליך אדוני לעשות זאת". טראמפ השיב: "טוב, גם הוא". וואלאס ענה: "אם לדבר בכנות, אתה מפריע יותר". טראמפ החזיר: "אבל הוא מפריע המון".

הסמים של האנטר

בעקבות התחקיר של "ניו יורק טיימס" מתחילת השבוע, נשאל טראמפ אם נכון הדיווח בו שלפיו בכל אחת מהשנים 2016 ו-2017 שילם מס הכנסה פדרלי בגובה 750 דולר בלבד. הוא לא השיב ישירות לעניין המס הפדרלי, וטען רק ששילם מיסים – כלשהם – בסך מיליוני דולרים. ביידן ירה לעברו: "תראה לנו את דו"חות המס שלך".
הנשיא, שלפי התחקיר ב"טיימס" נמנע לחלוטין מתשלום מס פדרלי ברוב השנים בשני העשורים האחרונים, הדגיש שכאיש עסקים פרטי הוא נהנה דווקא מתקנות מס שאישר ממשל אובמה-ביידן – ופשוט ניצל את הטבות המס שאפשרו לו התקנות האלה. ביידן הבטיח "למחוק את מיסי טראמפ", ולהשקיע אותם במי שזקוק לכסף, וטראמפ שאל אותו בתגובה מדוע לא עשה זאת בשנות הקריירה הפוליטית הארוכות שלו.
21 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
(צילום: רויטרס)
בפרקי העימות שעסקו בנושא הכלכלי ובנושא האקלים ניסה טראמפ שוב ושוב להציג את ביידן כשליח של השמאל הרדיקלי והסוציאליסטי במפלגתו. בשלב מסוים, כשהמנחה וואלאס ביקש מטראמפ לאפשר לביידן להשיב, טען ביידן: "הוא לא רוצה לאפשר לי לענות כי הוא יודע שהאמת נמצאת אצלי". בנגיעה יחידה-כמעט בעימות בתחום יחסי החוץ כינה ביידן את טראמפ "פודל של פוטין".
טראמפ עירב את משפחתו של המועמד הדמוקרטי כשניסה להעלות שוב את ההאשמות שבנו של ביידן, האנטר, היה מעורב במעשי שחיתות באוקראינה ובסין. רגע נמוך במיוחד בעימות הגיע כשטראמפ תקף את ביידן על בעיית הסמים של האנטר. זה קרה כשג'ו ביידן הזכיר את הדיווחים שלפיהם טראמפ כינה חיילים אמריקנים שנהרגו במלחמת העולם הראשונה "לוזרים". ביידן אמר על כך כי בנו, בו ביידן, ששירת בעיראק וזכה בעיטורי כבוד, לא היה לוזר. בו ביידן מת מסרטן ב-2016.
טראמפ השיב לביידן שהוא אינו מכיר את בו, אבל כן מכיר את האנטר, ואז הזכיר את התמכרותו של האנטר לסמים וטען כי הוא סולק מהצבא בשל שימוש בקוקאין. דיווחים שלפיהם האנטר ביידן סולק מהצבא מסיבה זו פורסמו בשנים האחרונות, אך לא אושרו רשמית. ביידן השיב לטראמפ שהאנטר אכן סבל מהתמכרות לסמים, אך הדגיש כי הוא התגבר על הבעיה הזו, והוסיף: "אני גאה בו". בשלב הזה אמר המנחה וואלאס לשניים: "הייתי רוצה שנדבר על דברים מהותיים", וביידן השיב לו שגם הוא.

טראמפ לא התחייב להכיר בתוצאות

בעימות עלתה לדיון גם סוגיית המחאה נגד גזענות בעקבות רצח ג'ורג' פלויד, והמהומות האלימות שנלוו לה. ביידן טען כי טראמפ רק רוצה לעורר מהומות גזעניות ולשפוך שמן למדורה, משום שהוא מרוויח מכך פוליטית. הנשיא, מנגד, תקף את ביידן על החלק שמילא ב-1994 בקידומו ואישורו של חוק שהחמיר את הענישה על פשעים שונים, וכתוצאה מכך מילא את בתי הכלא במספר לא פרופורציונלי של אפרו-אמריקנים. "התייחסת לקהילה השחורה רע כמו כל אחד במדינה הזאת", האשים טראמפ.
הנשיא טען שכמעט כל האלימות שהוא רואה באה מהשמאל ולא מהימין, וכשנשאל על גזענים המאמינים בעליונות האדם הלבן השיב דווקא: "מישהו צריך לעשות משהו נגד אנטיפה והשמאל הקיצוני". אנטיפה היא תנועה רעיונית עולמית של פעילי שמאל, וטראמפ מנסה בחודשים האחרונים להציג אותה כארגון טרור. כשהתבקש לגנות ארגונים גזעניים התחמק טראמפ, ובמקום זאת קרא לארגון אחד כזה ששמו הועלה בדיון, Proud Boys: "עמדו מנגד והמתינו". בעקבות דבריו אלה חגגו חברי הארגון ברשתות חברתיות, ואחד מהם אף כתב: "טראמפ אמר לנו למעשה 'לכו תפרקו להם את הצורה'. זה כל כך משמח אותי". מיד לאחר תום העימות צייץ ביידן בתגובה: "זו אמריקה של דונלד טראמפ".
21 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
(צילום: gettyimages)
בצל סירובו של טראמפ עד כה להצהיר כי יכיר בתוצאות הבחירות יהיו אשר יהיו, שאל המנחה וואלאס את השניים אם במעמד זה הם מוכנים להתחייב שיכירו בתוצאות. ביידן השיב שאין זה משנה אם טראמפ יכיר בתוצאות או לא, משום שכשהן יגיעו – הוא יפנה את מקומו, ויבוא הסוף לשקריו. טראמפ טען מנגד כי מי שלא הכירו בתוצאות הבחירות הקודמות היו דווקא הדמוקרטים בראשות "הילרי המושחתת" (קלינטון), שקידמו הליך הדחה נגדו. את ההליך הזה כינה "ניסיון הפיכה". הוא שב וטען שההצבעה דרך הדואר בבחירות הקרובות, שהורחבה מאוד בארה"ב בגלל מגפת הקורונה, תגרום ל"זיוף קולות שטרם נראה כמותו".
21 צפייה בגלריה
איוונקה טראמפ
איוונקה טראמפ
בני משפחת טראמפ מגיעים לאולם בקליבלנד
(צילום: AFP)
המנחה וואלאס שאל את השניים גם אם הם מוכנים להתחייב שלא להכריז על ניצחון בליל הבחירות עד שהתוצאות יאושרו, בהתחשב בכך שהשנה הן צפויות להתעכב, ואם יקראו לתומכיהם להימנע מאלימות על רקע התוצאות. טראמפ לא השיב ישירות: "אני מעוניין בבחירות הוגנות", אמר, "אבל אם יש עשרות אלפי קולות מזויפים, אני לא יכול לקבל את זה. הם מרמים". על השאלה אם הוא קורא לתומכיו לשמור על רגיעה השיב: "אני קורא לתומכיי ללכת לקלפיות ולבחון את העניינים בתשומת לב רבה".
ביידן השיב על שאלת ההכרזה על הניצחון בפשטות: "כן". הוא ציין כי אמריקנים רבים, בהם חיילים, מצביעים כבר שנים דרך הדואר, וכי איש לא טען עד כה שמדובר בהליך מזויף. על טראמפ אמר כי כשיוכרז המנצח, גם הוא יקבל את התוצאות: "אם יהיו לנו מספיק קולות, הוא ילך. הוא לא יוכל להישאר בשלטון".
לפי סקר CNN שהתפרסם כשעה לאחר תום העימות, 60% מהצופים שנדגמו קבעו כי ביידן ניצח ו-28% שטראמפ ניצח. ברשת החדשות הדגישו שהסקר שלהם מוטה מעט, מכיוון שצופים רבים יותר שנדגמו הם דמוקרטים מאשר רפובליקנים, אך ציינו גם כי הציפייה של אותו קהל שנדגם הייתה פחות חד-משמעית. כשלפני העימות נשאלו אותם צופים מי לדעתם צפוי לנצח, 56% אמרו שביידן ו-43% אמרו שטראמפ. במדגם שערכה רשת CBS נמצא ש-48% סבורים שביידן ניצח ו-41% סבורים שטראמפ ניצח.

מה יקרה להובלה בסקרים?

ביידן, נזכיר, הגיע לעימות הנשיאותי כשהוא נהנה מיתרון נאה בסקרים כבר חודשים ארוכים. בהיבט הארצי הוא מוביל על טראמפ ביתרון יציב של כ-7%, ונוסף על כך הוא מוביל עליו ברוב מדינות המפתח שצפויות להכריע את הבחירות, אם כי בפערים שטראמפ עדיין מסוגל למחוק. בשל מגפת הקורונה לא התאפשר השנה לשני המועמדים לערוך כנסי ענק בהשתתפות תומכיהם כפי שנערכים בדרך כלל בשנת בחירות, ולכן לעימות הלילה ולהזדמנות שהוא סיפק להם לפנות אל הקהל יוחסה חשיבות גדולה שבעתיים.
21 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ג'ו ביידן בחירות ארה"ב 2020
דונלד טראמפ ג'ו ביידן בחירות ארה"ב 2020
טראמפ וביידן בדרכם לעימות בקליבלנד
(צילום: רויטרס, AFP)
21 צפייה בגלריה
הכנות ב אתר ה עימות טלוויזיוני בין דונלד טראמפ ל ג'ו ביידן קליבלנד ארה"ב בחירות
הכנות ב אתר ה עימות טלוויזיוני בין דונלד טראמפ ל ג'ו ביידן קליבלנד ארה"ב בחירות
ההכנות באולם הוועידה בקליבלנד
(צילום: רויטרס)
21 צפייה בגלריה
מטליות ניקוי חיטוי ב אולם שבו ייערך ה עימות  בין דונלד טראמפ ל ג'ו ביידן בחירות ארה"ב ב קליבלנד אוהיו
מטליות ניקוי חיטוי ב אולם שבו ייערך ה עימות  בין דונלד טראמפ ל ג'ו ביידן בחירות ארה"ב ב קליבלנד אוהיו
מטליות לחיטוי הידיים עבור הצופים באולם
(צילום: רויטרס)
21 צפייה בגלריה
מפגינים מחוץ לאוניברסיטה ב קליבלנד אוהיו שבה ייערך ה עימות בין דונלד טראמפ ל ג'ו ביידן בחירות ארה"ב
מפגינים מחוץ לאוניברסיטה ב קליבלנד אוהיו שבה ייערך ה עימות בין דונלד טראמפ ל ג'ו ביידן בחירות ארה"ב
מפגינים נגד טראמפ מחוץ לאוניברסיטה בקליבלנד שבה נערך העימות
(צילום: רויטרס)
21 צפייה בגלריה
מפגינים מחוץ לאוניברסיטה ב קליבלנד אוהיו שבה ייערך ה עימות בין דונלד טראמפ ל ג'ו ביידן בחירות ארה"ב
מפגינים מחוץ לאוניברסיטה ב קליבלנד אוהיו שבה ייערך ה עימות בין דונלד טראמפ ל ג'ו ביידן בחירות ארה"ב
(צילום: רויטרס)
העימות נערך כשברקע שתי התפתחויות דרמטיות שבארה"ב עדיין מחכים להבין כיצד ישפיעו על דעת הקהל: האחת היא החלטתו של הנשיא טראמפ לקדם כבר כעת את מינויה לעליון של השופטת השמרנית איימי קוני בארט במקום רות ביידר גינסבורג שהלכה לעולמה, והשנייה היא החשיפה של "ניו יורק טיימס" בתחילת השבוע שמדו"חות המס של טראמפ עולה כי רבים מעסקיו סופגים הפסדים גדולים, וכי במשך שנים הוא נמנע לגמרי מתשלום מס הכנסה פדרלי או שילם מס זעום בלבד, בין השאר בזכות תרגילי מס מפוקפקים. בכל אותה העת המשיך טראמפ לנהל אורח חיים ראוותני. אמש, שעות לפני העימות עם טראמפ, פרסם ביידן את נתוני המס שלו מ-2019, ובניסיון ללחוץ על הנשיא קרא לו לנהוג באופן דומה.
העימות היה ההזדמנות הראשונה של רבים מהאמריקנים לצפות בטראמפ וביידן משיבים על שאלות קשות הנוגעות למשנתם הפוליטית. סוגיה מרכזית מאוד הפעם הייתה כשירותו הפיזית של ביידן: למועמד הדמוקרטי ימלאו בנובמבר 78, ואם ינצח בבחירות הוא יהיה האדם המבוגר ביותר אי-פעם שמתחיל את כהונתו הראשונה כנשיא ארה"ב. על רקע זה מנסה טראמפ כבר חודשים להציג את ביידן כאדם סנילי שאיבד את צלילותו ומרבה להתבלבל. הנשיא מבקש לשכנע את הבוחרים שאם ביידן יגיע לבית הלבן – השמאל הרדיקלי במפלגתו ינצל את בריאותו הרופפת-לכאורה כדי לשטות בו ולקדם אג'נדה סוציאליסטית.
טראמפ ואנשיו, שמנסים כבר חודשים לזרוע ספקות בנוגע להגינות הבחירות, הקדישו את השעות שלפני העימות כדי לערער גם את אמינותה של ההתמודדות הטלוויזיונית בין שני המועמדים. בקמפיין טראמפ פיזרו טענות שלפיהן מטה ביידן חזר בו מהסכמה שנתן-לכאורה לערוך חיפוש על גופם של שני המועמדים לפני העימות, כדי לוודא שביידן אינו נושא אוזנייה שדרכה מדריכים אותו כיצד לנהוג ומה לומר.
ביידן לעג לטענות של קמפיין טראמפ – "הנה האוזנייה שלי":
עוד טענו בקמפיין של הנשיא כי אנשי ביידן ביקשו לערוך במהלך העימות הפסקות, לכאורה כדי שלמועמד הדמוקרטי המבוגר יהיה זמן להתאושש. מטה ביידן דחה בתוקף את הדברים. באתרי ימין הופצו בשעות שלפני העימות טענות שביידן קיבל מראש את השאלות לעימות, וגם אותן הכחישו אנשיו של המועמד הדמוקרטי.
פורסם לראשונה: 03:14, 30.09.20