אפקט הקורונה: לא עוד חנוכיות בחצי מיליון שקלים (משנה שעברה) או 300 אלף שקלים (מלפני שנתיים) – השנה, ברוח התקופה, אנחנו (והשוק) עם חנוכיות זולות יותר, פסטיבלים מצומצמים (בעלויות נמוכות) ויצירות שיחזיקו את הילדים בבית, לא רק בזמן שהחנוכייה דולקת.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מחירן של חנוכיות הפח הזולות ביותר מתחיל ב-5 שקלים, אבל גופים כמו "ראש יהודי" בתל אביב, וכמובן שליחי חב"ד בכל הארץ – מחלקים אותן בחינם. אם אתם רוצים חנוכייה פלוס תעסוקה לילדים, ישנן גרסאות להכנה מגבס למשל, בעשרים שקלים בלבד.
חנוכיות מושקעות קצת יותר יעלו קצת יותר: אבידע איילון היא ירושלמית שיוצרת חנוכיות מחימר, בעבודת בעבודת יד וללא שימוש באבניים. העבודות שלה מעוטרות בהטבעת צמחים או בציור ידני ללא שבלונה, והמחיר נע בין 120-110 שקלים.
5 צפייה בגלריה
החנוכייה של אבידע איילון
החנוכייה של אבידע איילון
החנוכייה של אבידע איילון
(צילום: יצחק טסלר)
אמנית ירושלמית נוספת היא רחל אשרי צזנה, שיוצרת בחימר פולימרי. כל פרח המעטר את החנוכייה הוא פרוסה מגליל שהיא מכינה ידנית, בעובי חצי מילימטר, ואז מצפה ואופה. על זה כבר תשלמו 315 שקלים.
מטי דושינסקי (27), נשואה ואם לארבעה, היא אמנית תושבת מאה שערים, שיצרה חנוכייה משילוב של אבן וחימר שעליהם ציירה. החנוכייה שלה עולה 250 שקל, ויחד עם נשים חרדיות מירושלים והסביבה הן התאגדו כדי ללמוד אמנות וליצור, במסגרת עמותה "יוצרים סביבה" שבראשה עומדת מיכל רוזנר, תושבת בית"ר עילית החרדית.
5 צפייה בגלריה
החנוכייה של רחל אשרי צנזה
החנוכייה של רחל אשרי צנזה
חימר פולימרי. רחל אשרי צנזה
(צילום: יצחק טסלר)
אמן ירושלמי נוסף הוא אבי נדב, היוצר, בין השאר, חנוכיות עם פטנט. למשל חנוכייה מתקפלת לנסיעות, ממתכת, המעוצבת בצורה של חומות ירושלים (350 שקל). הוא גם מוכר בגלריה שלו חנוכייה ממתכת, שבסוף החג ניתן להפוך אותה לצידה השני כך שמתקבלת ערכת פמוטות שבת, אבל זה כבר יעלה לכם 1,100 שקלים.

שימו שמן

כמו בכל טקס דתי, יש מי שמהדרים ומשתדלים קצת יותר. בחנוכה אפשר להדליק נרות שעווה, אבל יש "הידור מצווה" – הדלקת החנוכייה בעזרת שמן זית. חברת "שלהבת" משווקת ערכה חדשה בשם "הידור מצווה ג'ל" שעולה 60 שקלים בלבד. מדובר בפטנט - קופסת פלסטיק ובה כוסיות זכוכית, שבכל אחת מהן שמן זית מוצק.
5 צפייה בגלריה
ערכת חנוכיית שמן זית של שלהבת
ערכת חנוכיית שמן זית של שלהבת
השמן לא יישפך בנסיעה: חנוכיית פטנט של שלהבת
(צילום: יצחק טסלר)
בתוך הקופסה תמצאו גם נוסח של הברכות והפיוט "מעוז צור", שני שמשים, סביבון וחנוכיית פלסטיק דקיקה וקטנה שבה חורים שבתוכם ניתן להכניס את כוסיות השמן, כך שאם נסעתם מהבית, אתם לא צריכים לקחת איתכם חנוכייה כבדה ויקרה. בגלל ששמן הזית שבערכה הוא מוצק, אין חשש מנזילה שתכתים לכם את הבגדים.
אם רוצים גם שמן זית וגם מצווה, כדאי לנסוע למרכז התעסוקה "בית היוצר" שבאופקים. צעירים בעלי מוגבלויות מכפר הנוער "עדי נגב נחלת ערן" הפועל בסמוך, מכינים ערכות של כוסיות שמן להדלקת חנוכייה בחסות מפעל מנורה. זה עולה 50 שקל ואפשר לרכוש במקום בלבד.
בחברת הצורפים משווקים השנה חנוכיות מכסף טהור. הקטנה ביותר עולה 911 שקל, ויש גם חנוכיות שעולות אלפי שקלים ועשרות אלפים. מי קונה לעצמו חנוכייה בסכום כזה? אנשים שהפרוטה מצויה בכיסם, ורוצים להעניק מתנה לרב נערץ, לבן משפחה, או לחתן שאותו רוצים להרשים.
ואי אפשר בלי הסכמי אברהם: פעם חנוכה היה שם נרדף לחופש באילת, והיום היעד המבוקש ביותר למגזר החרדי הוא דובאי. ב"הצורפים סטודיו" קיבלו לאחרונה פניות מאנשי עסקים שטסים למפרץ ורוצים להעניק למארחים המוסלמים מתנה שיש בה קשר ליהדות וגם לאסלאם. לכן ממש בימים אלה הושקה סדרה חדשה של מוצרים, ובהם חנוכיות שבהן רואים את קו הרקיע של ירושלים, כולל הכותל המערבי, אבל גם את כיפת הסלע וכיפת הזהב. ויש גם מגש מותאם לחנוכיות או לסופגניות. לא מדובר במוצרים מכסף טהור, אלא בפלדת אל חלד או בפלדה מצופה כסף, והמחירים בהתאם – כ-300 שקלים.

מופעים ופעילויות: מזום ועד הטלפון

לצד המנהג לחלק לילדים "דמי חנוכה", התפתחה תעשיית מתנות לחג. חברת TNX עם ארגון "שכולו טוב" המעסיק ומשקם בעלי מוגבלויות ישווקו מארזי מתנה, החל מ-15 שקלים, הכוללים סביבון קרטון, ובתוכו סביבון עץ קטן, 5 לבבות שוקולד ו-5 מטבעות שוקולד. יש גם מארזים יקרים יותר הכוללים שוקולד ויין.
הפסטיגל עבר השנה מטמורפוזה בהתאם למצב, וכך גם הפסטידוסים המסורתיים. אין תיאטראות ואין התקהלויות. אז מה יש? זום ושידורים חיים מרחוק. אסי צובל ויהונתן רוזנהק, שני כוכבי ילדים מהמגזר, שלא מכירים חנוכה מחוץ לבמה, יקיימו הפעם מופע סיטקום בשידור חי.
במהלך שמונת ימי החג, הם ינדדו בין הוד השרון, באר שבע, אשקלון, ראש העין, רעננה, ועוד - ובכל מקום אליו יגיעו, יקימו אולפן שידור ויעלו מופע בשידור חי, שישודר לילדים בעזרת אפליקציית הזום. בנוסף להופעה החיה של אסי ויהונתן, יש קטעים מוקלטים של הופעות ושירים שמשולבים בעלילה. בין הכוכבים שנוטלים חלק במיזם - טל מוסרי, קובי אפללו, הקוסם תומר דודאי (זוכה "גוט טאלנט ישראל") והשחקן אריאל קרן.
גם חברי "אנדרדוס", רביעיית הסלבריטאים הדתית, יקיימו השנה מופע שינדוד בין מספר יישובים, וישודר לבתים בעזרת "זום". האירוע שלהם כולל מערכונים, שירים מוקלטים שמבצע אהרן רזאל וסטנדאפ של נויה מנדל. בתום המשדר, יוכלו הצופים לצפות במופע שלהם מהשנה שעברה.
5 צפייה בגלריה
ניסים בזום
ניסים בזום
ניסים בזום
(זאבי טננבאום - snapp media)
בציבור החרדי אין זום, אלא מערכות טלפוניות. בשעה שתלמידי ישראל מקטרים על שיעור מול מחשב, התלמיד החרדי צריך לסמוך על כך שקו הטלפון לא יקרוס. חברת "ימות המשיח" (יש דבר כזה) מציעה לרשויות מקומיות חרדיות ולמוסדות חינוך, את ערכת "ניסים ונפלאות" הכוללת חוברת גדושה בשעשועונים, חידות והפעלות. בנוסף, תהיה גם פעילות טלפונית (איך לא) עם שאלות טריוויה וסיפורים על חנוכה וגבורה יהודית.
במסגרת תוכנית "יחד" של רשת "אור תורה סטון", הוכנה חוברת ובה חידות ומשחקי חשיבה הקשורים לחנוכה, לבילוי במסגרת משפחתית. ארגון "קרוב ללב" הפיץ לקראת חנוכה ערכות לחג, שמטתרן לקרב דווקא בין שכנים, ולחבר אותם לערכי היהדות. תמורת 30 שקל מקבלים 3 ערכות (אחת לשימוש אישי ושתיים שמחולקות לשכנים). בכל ערכה - שני משחקים וגם קוד כניסה לסדנת קסמים באינטרנט. אחרי הכול ובמיוחד השנה - קסמים זה הדבר הכי קרוב לנס שילדים יכולים לחוות בחנוכה של עידן הקורונה.