רק לפני ארבעה ימים אושר בישיבת הממשלה תקציב של 4 מיליון שקל למימון תוכנית פעולה לסיוע ולהקלת תנאי השהייה במעברי הגבול היבשתיים לנוסעים ישראלים לאומן. היום (ה') מתברר כי ישראלים רבים מעוכבים בגבול אוקראינה, ונאלצים להמתין זמן רב עד שמאפשרים להם להיכנס.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
שרון יוסף, שכבר הצליח להגיע לאומן בסופו של דבר, מספר ל-ynet Live: "כבר שמחנו וחשבנו שהממשלה עשתה הכול כדי שנוכל להגיע בבטחה ובכיף, וזה לא קרה. יש אנשים שנמצאים עדיין בגבול, מיום שני-שלישי, וזה פשוט בלתי נתפס. חלקם עם ילדים קטנים".
3 צפייה בגלריה
חסידים רבים מעוכבים במעבר הגבול
חסידים רבים מעוכבים במעבר הגבול
אוטובוסים מעוכבים במעבר הגבול
(צילום: המטוס הקדוש 148)
לדבריו, "המצב בגבול נורא, קטסטרופה. האוקראינים עושים בכוונה, הם אמרו ליהודים במילים האלו: 'היהודים אחרונים'. אוטובוסים של גויים מתקדמים כל הזמן, עשרות אוטובוסים של יהודים עומדים מחוץ לשער. אין בושה גדולה יותר מזו, גובים תשלום כמו טיסה לפריז עם רכב שכור ועוזרת צמודה. מאז שהמדינה התערבה לא ראינו כזאת התעללות. זה לא עניין של עומס, שלא יבלבלו את השכל".
כשהוא נשאל למה לדעתו זה המצב, הוא משיב כי "האמת היא שאין סיבה שנראית סיבה אמיתית. אין לחץ בגבולות, אתה לא מרגיש פה מלחמה. זה הכול סיפורים. זה נראה משהו שהוא במזיד. מה הסיבה? אין לנו מושג. נסענו לאומן שנים, לא עברנו נופת צופים, אבל לא עברנו דבר כזה. זו הייתה נסיעה כמו לפני 20 שנה, כשלא מכירים אף אחד ואין עם מי לדבר. איפה הנציגים הישראליים שדובר עליהם? איפה מה שהבטיחו? היו סנדוויצ'ים והיה קפה ותה, ותודה רבה שכך היה, אבל בין המקומות כל חצי שעה עוצרים אותך, ואין לזה סיבה מוצדקת".
אוקראינים עוצרים אותך? מה הם רוצים? "הלוואי וידענו. זה נראה כאילו מישהו מנסה לעכב את זה במזיד, אין לי מושג למה. לנו סיפרו שהם מצאו מלא סמים וכאלה, אני מאמין שיש מקרה אחד או שניים, אבל לא זו הסיבה, כי ראינו שאוטובוסים שלמים מגיעים ומתעכבים על כלום".
3 צפייה בגלריה
חסידים סמוך לגבול בלארוס-אוקראינה, ארכיון
חסידים סמוך לגבול בלארוס-אוקראינה, ארכיון
חסידים סמוך לגבול אוקראינה, ארכיון
(צילום: Jonny Pickup / Getty Images)
כמה אנשים תקועים שם? "כשהיינו בשיא שם זה היה נראה תור אינסופי של אנשים. אני כבר הגעתי לאומן, אני לא יודע מה קורה בגבולות עכשיו, אבל זה היה נראה כמו אלפים. אין לחץ בגבול, וכמה זמן לוקח לבדוק אוטובוס? חצי שעה? רבע שעה? אם אנחנו מגזימים. פה מתעכבים שעתיים-שלוש על אוטובוס אחד עם חיוכים".
אתה עם ילדים שם? איך הם שרדו? "בשבילם זה קשה מאוד. בשנים עברו זה היה כיף וחוויה אבל השנה זה היה ממש לא נעים, הילדים בוכים".
מה האחריות של ממשלת ישראל בעיניך? "אני לא כועס על אף אחד, אני רק אומר שחבל שבשנת 2023 אנחנו נמצאים במצב כזה, שאלפי חסידים נוסעים והמדינה יודעת על כך, הם אומרים שיש תיאום ואני מאמין להם שהם פעלו, אבל בפועל אין תוצאות. אין לי כעס על אף אחד, רק תמיהה: איך זה קורה? אלפי אנשים ואף אחד לא מתייחס אליהם. אני מבין שיש יחסים לא מי יודע מה של דיפלומטים ישראלים עם אוקראינים, אבל צריך לסדר את הדברים האלו. אלה לא 200-100 איש. זה צריך להסתדר".
3 צפייה בגלריה
מבקרים באומן, ארכיון
מבקרים באומן, ארכיון
מבקרים באומן, ארכיון
(צילום: Sean Gallup / Getty Images)
בקבוצת וואטסאפ של אחת המשלחות לאומן, הרוחות סערו. "היה בושה וחרפה", כתב אחד המשתתפים בנסיעה, "אין מים, אין אוכל, אין איפה לשבת ואין איפה לעמוד. אף אחד שם לא יודע לדבר מילה באנגלית". אחר התלונן שלאחר המתנה ארוכה נהג האוטובוס כיבה את המנוע, מה שאילץ את הממתינים להסתדר ללא מזגן.
כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו הזהיר מפני הנסיעה לאומן, הזכיר כי באוקראינה נורים טילים ואמר כי הביקור שם "מסוכן מאוד". עוד הוא אמר כי "הקדוש ברוך הוא לא הגן עלינו בעבר על אדמת אירופה" – אמירה שקוממה את שותפיו לממשלה מהמפלגות החרדיות.
ממשרד ירושלים ומסורת ישראל נמסר בתגובה: "במסגרת פרויקט 'בהירות הדרך', משרד ירושלים ומסורת ישראל בשיתוף משרד החוץ והמל"ל עמלים להסדיר את מעבר הנוסעים לאומן בקלות יותר מאשר בשנה שעברה. מטבע הדברים, בפרויקט מסוג זה במדינות זרות אין הצלחה מלאה – אך אנו פועלים מסביב לשעון כדי לשפר כל העת את המצב. בחסדי שמיים הצלחנו להקל על נסיעתם של רבים ומיותר לציין כיצד הייתה נראית הנסיעה של 40 אלף איש ללא כל פעילות ממשלתית כלל. יש להזכיר שמדובר בזמן מלחמה, השיח מול הרשויות באוקראינה מורכב והמצב בגבולות רגיש. אנו קוראים לכלל הנוסעים לאומן לעקוב אחר המלצות חדר המצב ולפעול בהתאם".

זלנסקי נפגש עם רבנים באוקראינה

בתוך כך, נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, נפגש היום בקייב עם רבני ומנהיגי הקהילות היהודיות באוקראינה ושלוחי חב"ד במדינה. את הפגישה יזמו שליח חב"ד ויו"ר "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה" (FJCU) הרב מאיר סטמבלר.
מדובר בפגישה הראשונה של הנשיא זלנסקי עם רבנים יהודים מאז תחילת המלחמה. "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה" שומרת על קשר הדוק עם הנשיא ואף העניקה לו כזכור ספר תהילים מתורגם לאוקראינית, עם חריטה של שמו. ה"פדרציה" אף שלחה לנשיא מצות שמורות לליל הסדר.
לדברי הרב סטמבלר: "אנו מודים לנשיא על שפינה מזמנו כדי לפגוש אותו, ונשמח להיפגש איתו לקראת השנה החדשה, כדי להשמיע קול ברור שהקהילה היהודית מגבה אותו במלחמה עבור הצדק והאמת".