בפסח 2020 תפסה הקורונה את אריאל טל, רב המרכז היהודי בוולינגטון, רעייתו הרבנית רחל וארבע בנותיהם (נחמה 13, שלומית 9, אמונה 7 ועליזה 3) כשהם בעיצומם של ניקיונות אחרונים במטבח, ומירוק הזגוגיות בסלון לקראת פסח.

"בבת-אחת נכנסנו ל'לוול 4', סגר ברמת הכוננות הגבוהה ביותר, שבו כולנו מסוגרים בבית, בבועה. בתי הכנסת נסגרו, לא היו חיי קהילה, ונאלצנו לבטל את רוב התוכניות שהיו לנו לליל הסדר", נזכר הרב טל. "גם את החלוקה של ערכות פסח לחברי הקהילה ביטלנו. אלה הם בדרך כלל ימי השיא של עבודתי כשליח ציבור. לראשונה הייתה לי פתאום חופשת פסח, והיה לי קשה מאוד ליהנות ממנה. רציתי לחגוג עם הקהילה שלי".
4 צפייה בגלריה
ב״לימוד״ בוולינגטון רגע לפני הסגר הראשון
ב״לימוד״ בוולינגטון רגע לפני הסגר הראשון
(הרב אריאל טל )
אבל פסח 2021 נראה כבר אחרת לגמרי. בוולינגטון מתנהלים רגיל, ומתרגשים משני סדרי הפסח שיתקיימו בקהילה: "התפילות צפויות להיות כימי קדם, ללא מגבלות על מספר המתפללים או דרישה לריחוק חברתי. ללא מסכות. שגרה".
על אף החזרה לשגרה, לכאורה, 350 החברים בקהילתו של הרב טל עדיין חוששים מהתקהלות. עד כה נרשמו לליל הסדר הקהילתי רק 50 איש, כמחצית ממספר המשתתפים הרגיל. כל חברי הקהילה רשומים באפליקציה, המאפשרת מעקב אחר כל אדם שמגיע ל"מרכז היהודי בוולינגטון", הכולל את בית הכנסת "בית אל", גן ילדים, בית ספר, חנות כשרה ואפילו מוזיאון לזכר השואה. כך, בכל רגע נתון, יודעים כולם מי חייב להיות בבידוד ומי שהה בסביבת חולה או נדבק. הכול חשוף וגלוי.

רגעים שצובטים את הנשמה

ברוב ימות הסגר המשיכו בנותיו של הרב טל לבקר במסגרות החינוכיות, מאחר שהוא נחשב לעובד חיוני. הן חזרו אחרי חג השבועות לכיתה בת 4-3 תלמידים, בימים שאיש לא התלהב להוציא את הילדים מהבית. "יש פה ארבעה סמסטרים בשנה", מספר הרב. "כל סמסטר שני ילדי וולינגטון למדו בזום. זה היה מאוד קשה, גם אצלנו בבית. אבל המצב מסביב הכריח אותנו לפתח ערוצי חשיבה חדשים, ולהיות יצירתיים בניסיון להעסיק את הקהילה.
4 צפייה בגלריה
הרב טל בבית כנסת "בית אל"
הרב טל בבית כנסת "בית אל"
הרב טל בבית כנסת "בית אל". המתפללים מפחדים לחזור
(מישל ג׳ יעקובסון)
"אשתי רחל הכינה סרטון עם השיר 'אחד מי יודע באנגלית, אני ניגנתי, ושילבנו בעריכה קטעי וידאו של ילדי הקהילה, שצילמו את עצמם שרים או רוקדים. הפרויקט הזה תפס את כולנו חזק לכמה שבועות. עוד סיפור הצלחה של ימי הקורונה הוא 'אני הרב', סרטון פרודיה מפורים האחרון, עם 1,140 צפיות ביוטיוב.
"כשם שניצלנו את ההזדמנות להתאחד ולהתגבש כמשפחה, כך התקרבנו יותר אל חברי הקהילה שלנו - וגם אל חברי קהילות אחרות בניו זילנד ובעולם. זה היה אדיר. הבאנו לקהילה מרצים בזום מכל העולם באפס עלויות, מה שבעבר היה בגדר בלתי אפשרי. לפני חג השבועות הקמנו ערוץ שלם ביוטיוב של מרצים מהעולם, שדיברו דבר תורה סביב החג. כל אחד מהם זכה ל-100-150 אלף צפיות. זה היה להיט".

"אבל, הקורונה השאירה בנו גם מראות קשים, שלא אשכח", מודה הרב טל. הוא מתכוון למסעות לוויה עצובים שערך לחברי קהילה מבוגרים, שאמנם הלכו לעולמם בשיבה טובה, אולם בגלל חובת הבידוד הורשו בני משפחותיהם ללוות אותם למנוחות רק בשידור מחשב.
"דיברתי אל המצלמה בלי לראות את פני האבלים. ברגעים כאלה אתה רוצה להסתכל להם בעיניים, לחבק אותם, לנחם, ואי אפשר. אחת מהן הייתה ניצולת שואה מפורסמת בקהילה ובמדינה, שהלכה לעולמה בגיל 86, ובמצב רגיל השגריר ואורחים חשובים מאוד היו משתתפים בלוויה, עם עוד אלפים. במציאות הגיעו רק עשרה אנשים, כי זה מה שהיה מותר. רגעים כאלה צובטים את הנשמה".

דווקא עכשיו: משפחות חדשות בקהילה

בכל ניו זילנד חיים כ-7,500 יהודים, מרביתם באוקלנד ובוולינגטון. בוולינגטון עצמה מתגוררים יותר מ-2,000 יהודים, ופועלים בה בית כנסת אורתודוכסי ובית כנסת פרוגרסיבי-רפורמי. גבולותיה של ניו זילנד נסגרו מיד עם תחילת המגפה, ומניין המתים בה עומד על 26 בלבד. מהקהילה היהודית לא נגבו קורבנות בנפש, ובוולינגטון ובאוקלנד נרשמו רק מספר חולים בודדים.
4 צפייה בגלריה
הרב אריאל טל ואשתו
הרב אריאל טל ואשתו
הרב אריאל טל ורעייתו רחל
(באדיבות המצולמים)
"הקהילות היהודיות די שמרניות, ומקפידות על החוקים", מציין הרב טל. באופן דומה, לקורונה לא הייתה גם השפעה כלכלית על הקהילה. "להפך: לקהילה שלנו הצטרפו שלוש משפחות דתיות חדשות. הן עזבו את מלבורן, לונדון ומיאמי ובחרו להשתקע פה. יש לנו עשר משפחות דתיות בעיר, כך שבשבילנו זה נכס: עוזר במניינים, במוסדות החינוך וברכישות מהחנות הכשרה במרכז".
הבעיות הגדולות שעדיין מקשות על הקהילה כתוצאה מהשמיים הסגורים הן, לדברי הרב טל, סוגיית הגיור וסוגיית השחיטה הכשרה. זאת, מאחר שהדיין והשוחט מגיעים מסידני שבאוסטרליה. "זו בעיה סבוכה שקיימת בעוד כמה מדינות, ואנחנו מנסים לנווט סביבה בעדינות".
פורסם לראשונה: 00:33, 25.03.21