המציאות בארצות הברית מורכבת מתמיד, ובמקביל לפתיחתו של סניף חדש של "המזנון" של אייל שני בקמפוס אוניברסיטת קולומביה – מתפרסם גם דוח שמדרג אותה כאחת האוניברסיטאות בעלות האווירה האנטישמית ביותר במדינה. לא רחוק משם נמצא הקמפוס העירוני של עוד כוכבת מרכזית בדוח, NYU (האוניברסיטה של ניו-יורק).
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
האוניברסיטה, שבה נכתבות שורות אלו, מפעילה שלוחה בתל אביב ומקיימת קשרים ענפים עם מוסדות אקדמיים בישראל, ובכל זאת – גם היא זוכה בתואר המפוקפק של אחת האוניברסיטאות האנטישמיות ביותר בארצות הברית. כמו במקרה של קולומביה, הדוח מציין כי סטודנטים יהודים מדווחים על סביבה עוינת ואנטישמית ברגע שעמדות ציוניות באות לידי ביטוי, וכי החלטות BDS (חרם על ישראל) הועברו בקמפוס באין מפריע.
קראו עוד בערוץ היהדות:
מספר ימים לאחר דוח הקמפוסים המדאיג שפרסמה הליגה נגד השמצה, שתיעד מאות גילויי אנטישמיות בשנת הלימודים 2022-2021 – הוציא ארגון StopAntisemitism, העוקב ומנטר גילויי אנטישמיות בארה"ב, דוח המדרג את האוניברסיטאות והמכללות האמריקניות המקיימות אווירה אנטישמית.
5 צפייה בגלריה
"הרווארד תומכת באפרטהייד הישראלי"
"הרווארד תומכת באפרטהייד הישראלי"
שלט מחאה שעליו נכתב: "הרווארד תומכת באפרטהייד הישראלי"
(ארגון StopAntisemitism)
הדוח חילק את המוסדות לפי קטגוריות: קטגוריה של "מועדון הקיסוס" (Ivy league), מכללות ללימודי תואר ראשון במדעי הרוח ובמדעים (Libearl arts), אוניברסיטאות מדינתיות (State Schools), מוסדות ציבוריים עם מספר הסטודנטים היהודיים הגדול ביותר וכן מוסדות פרטיים עם מספר הסטודנטים הגדול ביותר.
הארגון תשאל מאות תלמידים יהודים והנהלות בתי ספר, וניתח את התוצאות על סמך ארבעה מרכיבים. הראשון, הגנה על תלמידים מפני תקריות אנטישמיות: כיצד מדווחות תקריות אנטישמיות בקמפוס, מהן תגובות מנהלי המוסדות לאחר התרחשות תקרית וכהנה. השני, שיתופי פעולה עם ארגוני סטודנטים יהודיים. השלישי, זהות: האם התלמידים מרגישים צורך להסתיר את זהותם היהודית בקמפוס, האם מוטלת עליהם אחריות למעשיה של ישראל וכדומה. והאחרון, מדיניות: האם בית הספר אימץ את הגדרת העבודה הבינלאומית לאנטישמיות שאומצה על ידי ארגון IHRA, האם התקבלו בקמפוס החלטות BDS, האם קיימים ארגונים אנטי-ישראליים בקמפוס וכהנה.
55% מהסטודנטים היהודים בארצות הברית דיווחו כי היו קורבן לתקריות אנטישמיות בקמפוס. 72% אמרו שהם מרגישים כי הנהלת בתי הספר לא לוקחת ברצינות את ביטחונם האישי. 27% הודו כי הם מרגישים צורך להסתיר את זהותם היהודית בקמפוס – ו-55% הודו כי הם מרגישים צורך להסתיר את תמיכתם בישראל.

הכי ידידותית: אוניברסיטת ברנדייס

למרות שכר הלימוד האסטרונומי והירידה בקרנן של מוסדות האקדמיה המסורתיים בשנים האחרונות, ארצות הברית היא עדיין המדינה המבוקשת ביותר בעולם בקרב סטודנטים ישראלים. לפי נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדי שנה יוצאים ללימודים בארצות הברית למעלה מ-3,000 סטודנטים ישראלים, 15% מסך כל הישראלים שבוחרים ללמוד בחו"ל.

באווירה הזאת, באופן לא מפתיע, קוטפת אוניברסיטת ברנדייס את המקום הראשון כאוניברסיטה הידידותית ביותר לסטודנט היהודי. כמעט מחצית מהסטודנטים יהודים, וסמל האוניברסיטה משלב את המילה "אמת" באותיות עבריות. האוניברסיטה, הממוקמת סמוך לבוסטון, נקראת על שמו של השופט העליון היהודי הראשון במדינה, לואי ברנדייס. היא הוקמה ב-1948 כמחאה נגד האפליה שסבלו ממנה יהודים בקבלה למוסדות אקדמיים כמו אוניברסיטת הרווארד, למשל, שהקצתה מכסה מקסימלית של 10% ליהודים.
אחרי ברנדייס נמצאת אוניברסיטת פנסילבניה (Upenn) החביבה על ישראלים – והנציגה היחידה של מועדון ה-Ivy League היוקרתי בראש הטבלה, למרבה הצער – ואחריה אוניברסיטת בוסטון. מתחת מופיעות כמה מוסדות פחות מוכרים לקהל הישראלי: אוניברסיטת טוליין (Tulane) שבניו אורלינס, מכללת אוברלין (Oberlin College) באוהיו ואוניברסיטת צפון קרוליינה בצ'אפל היל (University of North Carolina at Chapel Hill).

יוקרתיות – ובעלות אווירה אנטישמית

אוניברסיטת פרינסטון נמצאת רק במקום ה-7, ותלמידים יהודים רבים שלה ציינו כי ההנהלה לא לוקחת את ביטחונם האישי ברצינות. הם אמנם מרגישים מספיק בטוח כדי להזדהות כיהודים בקמפוס, אבל לא מספיק בטוחים כדי להביע תמיכה פומבית בישראל. הדוח מציין כי בפרינסטון לא הועברו החלטות BDS, אבל סטודנטים הפגינו נגד ישראל ובנו חומות דמה אנטי-ישראליות.

אחרי פרינסטון מופיעות אוניברסיטאות מרילנד, מישיגן ווירג'יניה. האוניברסיטאות היוקרתיות נמצאות בתחתית הרשימה (או בראש רשימת האוניברסיטאות שבהן אווירה אנטישמית). על אוניברסיטת הרווארד, מצוין כי סטודנטים יהודים חוו איומים פיזיים והתקפות מילוליות, והם מתביישים לחשוף את זהותם. הרווארד חולקת מקום במעמקי הטבלה עם UCLA, אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון ואוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון. אמהרסט קולג' נמצאת במקום העשירי בין הקמפוסים הבלתי-ידידותיים ליהודים.
את הטבלה סוגרות אוניברסיטת ייל, קולומביה, NYU, אוניברסיטת קליפורניה בברקלי ואוניברסיטת דרום קליפורניה (USC) עם התואר המפוקפק – האנטישמיות ביותר. בכולן עברו תקנות BDS ובכולן מציינים סטודנטים יהודים כי הם נתקלים באווירה עוינת ולא מרגישים בטוחים בפורומים פומביים. גם מכללות ברוקלין, סווארת'מור וויליאמס נמצאות בתחתית.
5 צפייה בגלריה
אוניברסיטת דרום קליפורניה: ונדליזם לבניין אגודת הסטודנטים "הלל", ביום הראשון ללימודים
אוניברסיטת דרום קליפורניה: ונדליזם לבניין אגודת הסטודנטים "הלל", ביום הראשון ללימודים
אוניברסיטת דרום קליפורניה: ונדליזם לבניין אגודת הסטודנטים "הלל", ביום הראשון ללימודים
(ארגון StopAntisemitism)
במקרה של NYU, אחד הסטודנטים הגיש תלונה לרשויות המדינה בטענה שהאוניברסיטה מפלה בשיטתיות סטודנטים יהודים ולא פועלת נגד תקריות אנטישמיות בתחומיה. בתלונה שלו תיאר התלמיד שורה של תקריות במשך תקופה של שנתיים, ובהן פציעתו של תלמיד יהודי במהלך אירוע של קבוצת סטודנטים פרו-ישראלית, כמו גם ציוצים ברשת של סטודנטים שקראו "מוות לכל הציונים".
בעקבות התקרית האחרונה, השבית "המרכז האוניברסיטאי לחיי סטודנטים יהודים" של NYU את פעילותו ליומיים מחשש לבטיחות באי המקום. עוד בטרם הושלמה החקירה הבטיחו ראשי האוניברסיטה לטפל בעניין, הסכימו לשנות את מדיניות אי-ההפליה של בית הספר ולשלב בה איסור על פעילות אנטישמית.
5 צפייה בגלריה
מתוך דוח האנטישמיות באוניברסיטאות
מתוך דוח האנטישמיות באוניברסיטאות
מתוך דוח האנטישמיות באוניברסיטאות
(ארגון StopAntisemitism)
הדו"ח מציין לרעה מספר מקרים בולטים שבהן אוניברסיטאות מרכזיות אפשרו לפעילים אנטישמיים לצבור כוח ולגיטימציה בחסות האקדמיה. כך למשל, הסטודנטית למשפטים נירדין קיסוואני, מי שכיהנה כנשיאה לשעבר של ארגון צדק לפלסטין באוניברסיטה העירונית של ניו-יורק (CUNY) ובהאנטר קולג'. היא תמכה בטרוריסטית שרצחה יהודים, איימה להצית סטודנט אפרו-אמריקני משום שלבש סווטשירט עם כיתוב צה"לי, והובילה מתקפה נגד סטודנטית יהודייה בשם רייצ'ל גונץ שכתבה מאמר נגד אנטישמיות. על אלה ועוד היא נבחרה לפני כשנתיים כ"אנטישמית השנה" בדירוג הארגון StopAntisemitism. לא רק שהיא לא גונתה או סולקה, קיסוואני אף הוזמנה לנאום בטקס סיום הלימודים ב-2022.