יו"ר ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון, השופטת בדימוס דבורה ברלינר, מסרה היום (ג') לראש הממשלה, יאיר לפיד, את המלצות הביניים שגיבשו חברי הוועדה, לצורך היערכות להילולות ל"ג בעומר הבאות בקבר רשב"י. עיקריהן: סיפוח שטחים נוספים למתחם ההילולה, סלילת דרכים החל מעכשיו – ואף אפשרות לזרימת מבקרים חופשית ככל האפשר, כל עוד לא נשקפת סכנת עומס חריג.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בחודש נובמבר האחרון פרסמה הוועדה המלצות ביניים לצורך היערכות להילולה בשנת התשפ"ב. אלו עסקו בשינויים הדחופים שנדרשו לצורך קיום ההילולה באופן בטיחותי. בפרט התייחסו ההמלצות לארבעה נושאים מרכזיים: האחריות לניהול ההילולה; שיפור התשתיות והסרת מפגעי בטיחות; ויסות קהל ומניעת צפיפות בשטח ההר בכללותו – ומניעת מוקדי צפיפות נקודתיים במתחם המשמש להילולה.
קראו עוד בערוץ היהדות:
ההמלצות אומצו בידי ממשלת ישראל, והיוו את הבסיס להיערכות להילולה בשנה החולפת. לאחר קיומה – תוך כשלים רבים שהביאו לקריסת המתווה – שמעה הוועדה את עדותו של פרויקטור ההילולה, תא"ל במיל' וניצב בדימוס צבי טסלר, ואף אספה חומרים בנוגע להיערכות לאירוע ולהפקות הלקחים שנעשו בעקבותיו.
כעת החליטה הוועדה לפרסם המלצות ביניים בהקדם האפשרי, ועוד לפני השלמת הדוח הסופי שלה, כדי לתת לעוסקים במלאכה את פרק הזמן הדרוש לביצוען ולהשלמת ההיערכות להילולת התשפ"ג, בעוד כשבעה חודשים, באופן מיטבי. הוועדה סבורה כי יש לבצע שיפור בתשתיות באתר ולערוך שינויים בשטח – מה שעשוי לקחת זמן, ולכן יש להתחיל במלאכה בהקדם.
ראש הממשלה הודה לחברי הוועדה וליושבת הראש על הגשת המסקנות, והנחה להקים צוות ייעודי לנושא. דיון על כך יתקיים בהקדם. "ממשלת ישראל תלמד את ההמלצות ותפעל ליישומן בהקדם, כדי שאסון כזה לא יחזור על עצמו במדינת ישראל", נמסר ממשרד ראש הממשלה.

לא לעצור את זרימת התנועה להר

הוועדה ממליצה להמשיך ולפעול לקיום ההילולות הבאות על בסיס המלצות הביניים מנובמבר 2021, תוך הפקת לקחים והכנסת שינויים בהתאם. מקורם של חלק מהקשיים, טוענים שם, הוא בחבלי לידה בהטמעת השינויים, ואלה יבואו על פתרונם, במידה רבה, תוך לימוד מן הניסיון שנצבר ויישום לקחים.
4 צפייה בגלריה
האדמו"ר מבויאן מול 45 נרות הנשמה שהודלקו לפני ההדלקה הגדולה. "נזכור את נשמותיהם של 45 הקדושים הטהורים שעלו השמיימה"
האדמו"ר מבויאן מול 45 נרות הנשמה שהודלקו לפני ההדלקה הגדולה. "נזכור את נשמותיהם של 45 הקדושים הטהורים שעלו השמיימה"
בהילולה האחרונה: האדמו"ר מבויאן מול 45 נרות הנשמה שהודלקו לפני ההדלקה הגדולה. "נזכור את נשמותיהם של 45 הקדושים הטהורים שעלו השמיימה"
(צילום: מזמור הפקות)
הוועדה ממליצה למנות שר משרי הממשלה שיהיה אחראי לאירוע ההילולה, וזה ימנה גורם ביצועי בעל ידע וניסיון מתאימים (פרויקטור), שיארגן וינהל את ההילולה תחת הנחייתו של השר ובכפוף להוראותיו. היא גם רואה בוויסות הקהל בהר, באמצעות תכנון מערך התחבורה וניהולו בזרימה מתמדת, מרכיב בעל חשיבות מכרעת להצלחת האירוע.
בעניין זה, טוענים שם, יש ללמוד היטב את הלקחים מהילולת התשפ"ב – אז נתקעו רבים שלא הצליחו להגיע להר, בין השאר בשל תקלות בוויסות הקהל – ולפעול ליישומם ולתיקונם. כך, למשל, ממליצה הוועדה שלא לעצור את זרימת התנועה להר, בניגוד להוראות בהילולה האחרונה, ולשמור את המהלך הזה אך ורק למצבי סיכון חריגים, ובמידה הנדרשת בלבד. לדבריהם, החלטה על עצירת התנועה יש לקבל, ככל האפשר, לאחר התייעצות עם ממונה ההילולה ועם הגורמים הרלוונטיים. עוד ממליצה הוועדה, לגבש חלופות נוספות להתמודדות עם מקרים של צפיפות יתר במוקדים נקודתיים והפרות סדר – שאינן מחייבות את עצירת התנועה.

להביא לפיזור בטיחותי של הקהל במוקדים שונים

הוועדה תומכת בהדלקה מרכזית קצרה אחת במתחם הרשב"י, על גג הציון, על ידי האדמו"ר מבויאן, כפי שהיה בהילולה האחרונה – ולא ריבוי הדלקות של חצרות שונות, כפי שהיה מקובל עד כה. מעבר לטקס ההדלקה, יש לייעד את מתחם הרשב"י לתפילות, אירועי חלאקה, ניגונים וריקודים, ולתכנן את המתחם ואת הפעילות שבו במהלך ההילולה באופן שיוביל לפיזור הקהל בכל שטחו.
4 צפייה בגלריה
מתחם קבר רשב"י, יום לפני אסון מירון
מתחם קבר רשב"י, יום לפני אסון מירון
מתחם קבר רשב"י, יום לפני אסון מירון
(צילום: לירון נגלר-כהן)
לשם פיזור הקהל במתחם רשב"י, ממליצה הוועדה למקם את מוקדי השמחה, התזמורת והריקודים במרחק מה מהציון, וכן שהשטח הסמוך לציון ישמש לתפילות, תוך הכשרת מתחמים מוצלים לנשים ולגברים לצורך זה. את כלל המתחמים יש להכשיר בהתאם לצרכים השונים, לרבות הכשרת מעברים בין המתחמים ודרכי מילוט, הכול בהתאם לחוות דעת של מהנדס בטיחות.
הוועדה ממליצה גם על קיום אירועים נוספים מחוץ למתחם רשב"י, ובכלל זה הכנסות אורחים והתכנסויות למטרות שונות. זאת, לדבריה, במטרה להביא לפיזור בטיחותי של הקהל במוקדים שונים. עוד בהמלצות: לנקוט את כל הצעדים הנדרשים כדי לאפשר את קיומם של אירועים אלה, לרבות ייעול ופישוט של הליכי הרישוי באופן שיאפשר למגישי הבקשות להיערך בזמן, בהתאם לנדרש.
4 צפייה בגלריה
המונים בכניסה לציון הקבר
המונים בכניסה לציון הקבר
ההילולה לפני כחמישה חודשים: המונים בכניסה לציון הקבר
(צילום: איתן גליקמן)
הוועדה ממליצה לקיים בחינה יסודית, תוך שקילת חלופות שונות, באשר לאופן ניהול הקהל בציון קבר הרשב"י, תוך שמירה על העקרונות המרכזיים שעליהם המליצה בהמלצות הביניים להילולת התשפ"ב: הגבלת כמות הקהל בציון בזמן נתון בהתאם לשיקולי הבטיחות, ועידוד תחלופה של הקהל באופן שיאפשר לכלל הציבור המבקש להיכנס לציון, לעשות זאת.
הוועדה שבה וממליצה כי ניהול זרימת הקהל בציון תיעשה על ידי סדרנים וסדרניות מהמגזר החרדי שיעברו הכשרה מתאימה, על מנת לצמצם ככל האפשר את הצורך בהתערבויות אחרות. עוד ממליצים שם כי מחויבותה של חברת ההפקה ליישום המלצה זו, תוסדר במסגרת ההתקשרות איתה.

לספח את הר יהויריב

המלצה חשובה של הוועדה נוגעת לשינוי התשתיות במקום, לפי התוכנית שאושרה בראשית 2022. בין היתר, לסלול בהקדם את דרך הגישה הצפונית למתחם שתשפר באופן משמעותי את המענה לצורכי הבטיחות של ההילולה, ובפרט את אפשרות הפינוי במקרי חירום. כמו כן, ממליצים שם לקדם גם את סלילת דרך הגישה הדרומית, שתרחיב אף יותר את אפשרויות הגישה לאתר ואפשרויות הפינוי בעת חירום. הוועדה ממליצה להקים את שביל הכהנים הקבוע, שיאפשר גישה נוספת לרכב חירום ויאפשר נגישות לאנשים עם מוגבלות.
4 צפייה בגלריה
עומס בכניסה
עומס בכניסה
העומס בכניסה למתחם בהילולה שעברה: הוועדה ממליצה להפיק לקחים
(צילום: איתן גליקמן)
הוועדה ממליצה לקדם את הקמת מרפסת הכהנים החדשה, שתגדיל את שטח הציון, ותאפשר שימוש בטיחותי וגמישות רבה יותר בתכנון ויסות הקהל באירוע. כן ממליצה הוועדה על הרחבת הכניסה לציון, שתיתן מענה להתכנסות המבקרים הרבים בהילולה – ותאפשר גמישות רבה יותר למתכנני האירוע בכל הנוגע לניהול הקהל בכניסה לציון.
הוועדה ממליצה להגדיל ככל האפשר את השטח הפנוי לשימוש הקהל במתחם הרשב"י, ואף לאשר ולהכשיר שטחים נוספים שיוכלו לשמש את הקהל בהילולה – וקובעת כי יש להשלים את ההליכים לפינוי מבנים בלתי חוקיים במתחם, ולפינוי כל מי שמחזיק בשטחים בהר ללא זכות שבדין – ובהקדם.
לשם כך, מומלץ לצרף שני מתחמים עיקריים לשטח שעל פניו נערכת ההילולה: זה המשמש את ישיבת בני עקיבא וסביבתו – ומתחם הר יהויריב. הוועדה סבורה כי איחוד המתחמים מתבקש מנתוני השטח, ויפתח אפשרויות חדשות לניהול, לתכנון ולהרחבת אתר קבר רשב"י. כמו כן, ממליצה הוועדה לפעול לצירוף את הר יהויריב לשטח המשמש להילולה, ולראות במתחם חלק אינטגרלי מהתשתית העתידית לקיומה, כאזור לאירועי הדלקה נוספים.