החרדיות שפיתחו יכולות מבצעיות למטוסי הקרב של חיל האוויר: טייסי חיל האוויר הטילו בשנים האחרונות אלפי פצצות וטילים במסגרת המבצעים החשאיים נגד התבססות איראן בסוריה והתחזקות חמאס וחיזבאללה. אך לפני שהחימושים, בעיקר החדשים שלהם, הותקנו על מטוסי הקרב - קבוצה של עשרות אזרחיות עובדות צה"ל, כולן חרדיות, לקחו חלק מרכזי בהתאמה האוויונית של כלי הטיס לפצצות והטילים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מדובר באחד מהפרויקטים המרכזיים של היחידה הטכנולוגית של חיל האוויר, "אופק", שבקצה שלה התאפשרו עשרות רבות של תקיפות מדויקות, בעומק שטח האויב. בשל ריבוי המבצעים רכש צה"ל פצצות משודרגות, אך היה צריך להתאים לכך חלקים ממטוסי הקרב הקיימים, האף-16 והאף-15.
מפתחות התוכנה וההנדסאיות שלקחו חלק מרכזי בתהליך הן חרדיות, שגויסו לחיל האוויר כאזרחיות, דרך עמותה "עתידה". זאת כחלק מפרויקט "תוכנה באמונה", שמכשירה ומתעלת נשים חרדיות לעבוד בחברות היי-טק או בגופים ציבוריים.
4 צפייה בגלריה
"עשינו יחד היסטוריה אמיתית". אסתי סלומון מקבלת את האות
"עשינו יחד היסטוריה אמיתית". אסתי סלומון מקבלת את האות
"עשינו יחד היסטוריה אמיתית". אסתי סלומון מקבלת את האות
השבוע קיבלה ראש העמותה, אסתי סלומון, מדליית הערכה "מעבר ומעבר", ממפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין. לצדה עמדו סא"ל במיל' יריב גרשוני שהוביל עליות יהודים מאתיופיה וחנך דורות של מפקדים - ושרה שדמי, חוקרת בכירה שהובילה במשך קרוב ל-50 שנים מגוון פיתוחים בלוחמה האלקטרונית.

"תודה לנשים על קידוש השם"

סלומון, בעצמה אישה חרדית, הודתה בנאומה למפקד חיל האוויר על "הסרת החסמים, פתיחת הדלתות, ההבנה והאמונה, הכבוד והרגישות", כדבריה. "עשינו יחד היסטוריה אמיתית שראויה שתמשיך ותגבר לדור הבא. תודה לנשים על קידוש השם, הנחישות, ההצטיינות והבשורה שאתן מביאות לא רק למשפחותיכן, אלא גם לחברה החרדית, לחיל האוויר ולמדינת ישראל".
4 צפייה בגלריה
"הנה, כאן אמא עובדת"
"הנה, כאן אמא עובדת"
"הנה, כאן אמא עובדת"
חרדיות בצה"ל אינן חזון נפוץ, אם בכלל. מדובר בתופעה חדשה. גילן הממוצע של הנשים ביחידת אופק הוא 25. "הן מפתחות בלוקים (גרסאות פיתוח) לעולם התעופה, כמו למשל לטובת הפצצה 'ברד קל', בלוחות זמן קצרים בהרבה מאשר לו זה היה קורה בחוץ", מסביר ל-ynet קצין בכיר ביחידה. "כך, תוך זמן קצר, אנחנו משתמשים בפצצות לצרכים מבצעיים מידיים וחשובים".
לדבריו, "הן בעצמן מסבירות לי איך החימוש יושלך מהמטוס - וכיצד נכון לתפעל את השיגור. הן בדרך כלל פועלות במעבדות ובמרכזי הפיתוח של היחידה בקריה בתל אביב או בבסיס צריפין, אז לקחנו אותן להתרשם מהשטח, בטייסות, לראות את מטוסי הקרב שחידשו. היו שם צוותים מהטייסות שאמרו שזו הפעם הראשונה שהם מדברים עם אדם חרדי. אחת מהן, מרמת בית שמש, הביאה את בנה ואמרה לו מול מטוסי הקרב, 'הנה, פה אמא עובדת'".

תנאי עבודה המותאמים לאורח חייהן

חלק אחר מהחרדיות מוביל פרויקטי פיתוח בעולם הערכת הנזק לאחר תקיפות. הן חוברו לצה"ל כאזרחיות באמצעות העמותה של סלומון, ובמסגרתה קיבלו הכשרה כמפתחות תוכנה או הנדסאיות. חלקן הגיעו לתפקידים של ראשי צוות, וביחידה הטכנולוגית של חיל האוויר מספקים להן תנאי עבודה שמתאימים לאורח חייהן.
4 צפייה בגלריה
מסבירות כיצד להרכיב את החימוש על המטוסים
מסבירות כיצד להרכיב את החימוש על המטוסים
מסבירות כיצד להרכיב את החימוש על המטוסים
"הרצון לתחקר ולהשתפר הוא חלק מאיתנו ומהווה מרכיב יסוד בתרבות הארגונית של החיל", אמר האלוף נורקין בטקס הענקת המדליות. "אנו בתחרות מוגברת עם אויבינו, ועלינו להיות תמיד ראשונים כדי לעמוד ביעדים. לאורך השנים השכלנו לחזק את החיל בחיבור האנשים לתרבות הישראלית".