אם לא די באחוז הנדבקים האדיר בערים החרדיות, המככבות בראש רשימת היישובים האדומים שפרסם אגף המודיעין בצה"ל בסוף השבוע, הרי שמעבר לפינה מגיחה היום חופשת "בין הזמנים" בישיבות. המשמעות: אלפי תלמידים צעירים ששהו ב-40 הימים האחרונים במוסדות התורה במתווה "קפסולות" מפוקח, עוזבים את המתחמים הסטריליים בחזרה אל הבתים הצפופים שבערים החרדיות – כאשר חלקם לא יודעים שהם חולים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

המוקש הזה ממתין כבר כמה שבועות לפתחם של מקבלי ההחלטות, שנמנעו מלפרק אותו עד לדקה האחרונה ממש. אמש, עם צאת הצום, כינס ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ישיבת זום בנושא, מעט מאוחר מדי. גם בעניין זה התהפכו ההחלטות כמה פעמים – כן-חוזרים, לא-חוזרים.
במקביל נשמעים קולות מבולבלים מהשטח, כשבריאיון לאולפן ynet מודה פרופ' איתמר גרוטו המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, כי לא ניתן לערוך בדיקות לכלל התלמידים שחוזרים לבתיהם: "לא כולם נבדקו, אבל חלקים גדולים מהם עברו בדיקות ועוברים בדיקות גם היום, כדי לאפשר רק למי שאיננו נשא של הנגיף להגיע חזרה לביתו", הוא אומר. "אי אפשר לסגור הרמטית כל דבר, אבל ברוב המוחלט של המקרים אנחנו עורכים בדיקות, ומי שחיובי נשאר בישיבה שלו. רק את השליליים אנחנו מוציאים הביתה".

"התפללתי בחוץ"

פרופ' גרוטו טוען כי זו הייתה התוכנית מלכתחילה, "להחזיר את התלמידים לבתים בתום זמן הלימודים, במוצאי יום כיפור. זו החלטה שלנו ושל הפרויקטור רוני נומה, שביחד אנחנו עובדים מול המגזר החרדי. אנחנו מנסים לעשות מה שניתן למנוע את החזרה הביתה איפה שאפשר, אבל היכן שחוזרים – לעשות את זה בצורה מאורגנת ככל שניתן עם בדיקות, כדי לוודא שלא חוזרים בחורים חיוביים לנגיף הביתה".
1 צפייה בגלריה
 העלייה בשיעור החיוביים במגזר החרדי
 העלייה בשיעור החיוביים במגזר החרדי
העלייה בשיעור החיוביים במגזר החרדי
במסגרת הניסיון למנוע את השיבה ההמונית, סיפר ראש "דסק החרדים" מטעם משרד הבריאות, אלוף (מיל') רוני נומה, בערב יום הכיפורים, כי "מי שנמצאו חולים או חייבי בידוד, לא ישובו לבתיהם לאחר יום כיפור, וישהו בישיבות שהוגדרו כמלוניות קורונה או 'ישיבות המשך'", ואילו "הבחורים שנמצאו שליליים ישוחררו לבתיהם. בישיבות הפועלות שלא במסגרת ההסדר, אנו מתכוונים לבצע בדיקות במהלך הימים שלישי ורביעי - ועד לקבלת התוצאות אין לשחרר את הבחורים לבתיהם". בין היתר, מדובר בכמה מאות חסידי גור שנדבקו בתפילות ראש השנה אצל האדמו"ר.
יממה אחרי תפילות יום הכיפורים ועשרה ימים אחרי מתווה ראש השנה שהביא לעלייה משמעותית בתחלואה, נוכח התפילות שנערכו במקומות סגורים, פרופ' גרוטו נשמע רגוע: "אני חושב שבסך הכול המתווה שהותאם היה טוב. אני עצמי יצאתי להתפלל בחוץ, למרות שאינני אדם דתי, עם קבוצה של פחות מעשרים אנשים. ב-99% מהמקרים זה עבד יפה מאוד. יכול להיות שהיו פה ושם מקומות שהפרו את הכללים, אבל בסוף אני מאמין ויודע שיש תפיסה גם בציבור החרדי ובכלל עם ישראל שצריך לשמור על הכללים".

אבל התמונות שפורסמו מצאת יום הכיפורים של מאות חסידים המצטופפים בתחנות אוטובוס, מחוץ לישיבות ואפילו בטיש – מטרידות את מנוחתם של אנשי משרד הבריאות. "תהליך ההפנמה הוא איטי", הוא אומר. "אנחנו רואים תמיד את השוליים של השוליים, הם לא מייצגים את כל האוכלוסייה".
בין היתר, עצרה המשטרה "טיש" שהתנהל בבני ברק במוצאי יום כיפור, בהשתתפות עשרות חסידי ויז'ניץ. כוחות משטרה רבים הגיעו למקום, ולאחר הידברות בינם לבין נציגי החסידות הוחלט לפזר את האירוע בהסכמה וללא חלוקת קנסות.
בחסידות ויז'ניץ לא אהבו את התיעוד הזה. גורם בחסידות סיפר כי האדמו"ר זעם על כניסת השוטרים לאולם הטיש והתבטא כך: "שיתכוננו למלחמת חורמה". האדמו"ר פנה למשב"ק שלו (כינוי לעוזר אישי), ודרש ממנו לוודא שהמקוואות ייפתחו - "לכל הפחות בור אחד", עם כניסה צדדית. "אם ישאלו, המקווה סגור", הנחה את חסידיו.

"גם החילונים לא בדיוק שמרו על הכללים"

נוכח התמונות המתרבות והולכות של צפיפות בתחנות אוטובוס, בחנויות, בתפילות וב"טישים", פרופ' גרוטו מתעקש: "הייתי בסיור בבני ברק בשבוע שעבר, וגם במפגשים עם רבנים ראיתי שבאמת רוב הציבור מקפיד על שמירת מרחק ועל מניעת התקהלות. יש תמיד קבוצות שיותר קשה לשכנע אותן ולהגיע אליהן, אבל הרוב המכריע שומר. יש שיח מאוד ארוך איתם והוא התגבר בימים האחרונים. אנחנו נמצאים בשטח ויש לנו מערך הסברה שלם למגזר החרדי. הדברים מחלחלים לאט-לאט. יש שינוי בתפיסה.
"היתרון באוכלוסייה הזאת היא בציות למנהיגים שיכולים להוציא הודעות וקריאות לציבור שלהם, ורובם המכריע נשמע להנחיות ומקיימים את 'ונשמרתם לנפשותיכם'. אני חושב שזה מאוד חשוב, במיוחד כשרואים הדבקות רבות באוכלוסייה הזאת, ובהחלט גם הדבקות במגזר בניו-יורק. אני בהחלט מאמין שניתן להגיע להצלחות, ייקח קצת זמן אבל בסופו של יום אנחנו נראה שם את הירידה".
לדברי גרוטו, "יש לזה השלכה על כלל הציבור, שרואה שלפעמים לא שומרים על הכללים וחושב שגם הוא יכול לנהוג באותה מידה. אני מקווה שנתאחד, פחות נסתכל על מה שעושה השני ונסתכל כל אחד על מעשיו שלו... גם בקרב החילונים וגם בקרב הערבים אנחנו רואים תופעות דומות לפעמים. חשוב שנתאחד. יש הזדמנות אחרי כיפור לעשות איזה ריסטרט ולהסתכל על כולם ביחד. צריך לזכור שהיום כמעט כל הערים החילוניות הן אדומות, אז גם שם לא בדיוק שמרו על הכללים".

"המשטרה צריכה לאכוף"

עו"ד משה מורגנשטרן, מחזיק תיק הבריאות בבני ברק – אחת הערים עם התחלואה הגבוהה בישראל לאורך כל התקופה – אומר, בריאיון לאולפן ynet, כי העירייה מקיימת פעילויות הסברה בקרב הציבור והמנהיגות הרבנית, ואולם מצפים שם כי המשטרה מצידה תסייע באכיפה: "אנחנו עושים את המקסימום. נתנו פה מאות כיתות בתוך בתי ספר ואנשים התפללו בכיתות. נתנו אפשרות לתפילות בחוץ עם מאווררים וציליות. מכאן ואילך האכיפה היא רק של משטרת ישראל".
בני ברק של ערב סוכות הומה בימים שבשגרה בתכונה של ערב חג - מדוכני ארבעת המינים ועד לחנויות המוכרות קישוטי סוכה. ערב החג הזה נראה אחרת לגמרי: "הכול ריק לגמרי, העיר לחלוטין שומרת על ההנחיות, החנויות סגורות. הבעיה שלנו היא התחלואה והמצב לא טוב. אנחנו ברמה של 600 חולים ביום. מצד שני, וחשוב להגיד, התחלואה אצלנו היא בעיקר בגיל הצעיר. אנחנו עם מעט מאוד נפטרים ברוך ה'. אנחנו עם ארבעה נפטרים בכל ספטמבר, על כ-7,000-6,000 חולים, ועם מעט מאוד מאושפזים - 37 בסך הכול".
הצפיפות וההתקהלויות שצולמו במוצאי יום הכיפורים הגיעו בחלקן הגדול מבני ברק. אבל מורגנשטרן אומר כי "הרוב פה חובשים מסכות. תמיד יהיו אחד-שניים שהולכים בלי. אבל בני ברק ממושמעת בנושא המסכות. זו לא הבעיה. אם כבר, התפילות שהיו בראש השנה באותם מניינים שבהם פחות שמרו על הכללים זו הבעיה. גם נושא הצפיפות הנוראה בעיר. בני ברק היא העיר הצפופה בישראל, הרבה מאוד אנשים בדירה קטנטנה. מספיק אחד חולה כדי שכולם יחלו. ועל אחת כמה וכמה כשיש חולה א-סימפטומטי שמדביק בלי לדעת את האחרים".

"העיר סגורה"

בבני ברק מתכוננים לחג אחר: "כל שנה יש לנו מאות אירועים של שמחת בית השואבה. השנה יהיה אפס. לא ניתן לעשות פה אירועים באולמות, ובטח שלא נסבסד אותם כפי שנהגנו בעבר. כל דבר שקשור לאולם עירוני או אפילו פרטי פשוט ייעצר. נקווה שמשטרה תסייע באכיפה אם יהיו אירועים בבתים פרטיים. כבר עכשיו העיר נראית שונה, סגורה, בלי שווקי ארבעת המינים, אבל צריך לשמור על החיים".

מוקדם יותר היום (ג') ביקר שר הביטחון, בני גנץ, בבני ברק, וקיבל סקירה במתחם בדיקות ללא צורך בהפניה, שמופעל על ידי מד"א ופיקוד העורף, ביחד עם עיריית בני ברק ומשרד הבריאות. לאחר מכן ביקר בישיבת "אורחות תורה", שסבלה מהתפרצות קשה בקיץ, ודן עם ממונה הקורונה בחברה החרדית, האלוף (מיל') רוני נומה, והאלוף (מיל') מיקי אדלשטיין, במאמצים להשאיר ישיבות במתכונת מלוניות קורונה, כדי למנוע את חזרת החולים השוהים בישיבות לבתים.
"שיתוף פעולה קריטי הוא עם האזרחים", אמר השר. "אני קורא לכולם להישמע להנחיות, ולענות בתשאולים כמו שצריך. תבינו, כשאתם מסתירים מידע - מישהו נפגע מכך. כולם חייבים לקחת אחריות אישית, רחבה, להיבדק, להישמע להנחיות וביחד להתגבר על האתגר".