המחלוקת בסוגיית גידול הזקנים לכבאים מגיעה לנקודת רתיחה: מאות לוחמי אש מוחים נגד נציב כבאות והצלה, המחייב אותם להתגלח ומאיים עליהם בפיטורים אם לא יעשו כן עד סוף החודש. "פתאום, אחרי כל כך הרבה שנים שאני מציל חיים, דורשים ממני לשנות את הנראות שלי, לפעול בניגוד לאמונה ולמסורת שלי - ולגלח את הזקן", אומר ל' בכאב, בריאיון לאולפן ynet.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לטענתם, אף שהנימוק לדרישה הוא בטיחותי, להבטיח את איטום מסכות הפנים שהכבאים חובשים במהלך הפעילות המבצעית - הם משוכנעים כי יש פתרונות חלופיים לדבר, ומעריכים כי מאחורי הדרישה מסתתר מניע אחר - רצון לשוות לארגון הכבאות מאפיינים של צבא, ובכלל זה משמעת קפדנית והופעה אחידה. כעת הם פונים לשר לביטחון הפנים בבקשה כי יבטל את הפקודה, שלדבריהם פוגעת בחופש הדת ובבריאותם של העובדים – ללא הצדקה.
קראו עוד בערוץ היהדות:
הבוקר (יום ה') הפגינו לוחמי האש מול לשכת הנציב, רב-טפסר דדי שמחי, נגד ההחלטה העתידה להיכנס לתוקף ב-1 בנובמבר. בארגון עובדי מערך הכבאות, המוביל את המחאה, אמרו כי בישראל פועלים כ-2,200 כבאים, ומתוכם כמעט 15% מזוקנים – מרביתם על פי אמונתם הדתית (יהודים ומוסלמים) או מטעמים רפואיים, וחלקם מסיבות אחרות – וכעת חרב הפיטורים מרחפת מעל ראשם.
3 צפייה בגלריה
מחאת הזקן של הכבאים
מחאת הזקן של הכבאים
מחאת הזקן של הכבאים
(צילום: ניב ארט craft7)
אם החלטת הנציב תיכנס לתוקף, הסבירו בארגון, מאות יצטרכו לעבור לעבוד כעובדי מנהלה - דבר שיפגע קשות בתפקוד המערך וביכולתו למלא את תפקידו. מהשר הממונה, עמר בר לב, הם מבקשים לדחות את יישומה עד לבחינה מחודשת של הנושא על ידי נציב הכבאות הבא, שאמור להיכנס לתפקידו בעוד כשלושה חודשים.

"מאיימים עליי בפיטורים"

ל' משמש ככבאי כבר 22 שנים, והזקן לא הוסר מפניו כבר 30 שנים, "מסיבות דתיות של מסורת עתיקה", הוא מסביר. "עכשיו מנסים להכריח אותנו להתגלח. למה? ככה. הטענה היא שזה פוגע בבטיחות, ואני אומר לך, שמעולם לא נכנס לי עשן לתוך המסכה, מסיבה פשוטה: המסכה של מערכת הנשימה עובדת כך שבתוך המסכה יש לחץ חיובי, כלומר לחץ אוויר יותר גבוה מזה ששורר בחוץ, ולכן גם אם מאיזושהי סיבה אין אטימה מלאה של המסכה, האוויר יוצא החוצה ולא יכול להיכנס אוויר פנימה".
אז מה הסיבה שעכשיו, אחרי עשרות שנים שלא הייתה בעיה עם זקנים, התעוררה המערכת? "בשנים האחרונות נכנסה אג'נדה להנהלה, לשנות את האופי של הכבאות, להפוך אותנו לגוף דוגמת הצבא, ולהטיל פה משמעת כמו של טירונים, וזה לא עובד עם כבאים. יש פה כבאים שכבר יש להם הרבה נכדים".
3 צפייה בגלריה
מחאת הזקן של הכבאים
מחאת הזקן של הכבאים
מחאת הזקן של הכבאים
(צילום: ניב ארט craft7)
לדבריו, "מבקשים להטיל משמעת ממניע של אגו וכוחניות. אין לזה שום קשר לבטיחות, ומה שאנחנו רוצים זה בסך הכול לבקש מהשר לביטחון פנים שישמע אותנו. הוא חתם על ההוראה שהגיש לו נציב הכבאות בלי לשמוע אותנו, אז שייפגש איתנו, ישמע את הצד שלנו, ויבין שאין בזה שום סכנה בטיחותית".
לל' ברור מה יקרה אם בנציבות הכבאות לא ירדו מהסולם הגבוה של גזרת הגילוח: "יש פה 300 כבאים בעלי זקנים מכל מיני סיבות, רובן סיבות של מסורת יהודית, חלקם מסורת מוסלמית, חלקם מסיבות בריאותיות, והם לא יגלחו את הזקן. הם יילכו הביתה. 300 כבאים ייאלצו להתפטר וללכת הביתה. 300 משפחות של כבאים שעשו הכול למען הצלת חיים במשך שנים רבות, יישארו ללא פת לחם".

"החלטת השופטים - צו פיקודי, מבצעי ומוסרי"

הכבאים פתחו במחאת רשת, תחת ההאשתג #כבאי_מזוקן_לא_מסוכן, ועשרות רבות של פוסטים הצטברו, בהם של הכבאים עצמם ובני משפחותיהם המודאגים. הכבאי איתמר פישר הוסיף: "לא הגיוני שבמדינה דמוקרטית יחליטו סתם ככה להוריד זקנים ל-300 איש".
3 צפייה בגלריה
מחאת הזקן של הכבאים
מחאת הזקן של הכבאים
מחאת הזקן של הכבאים
(צילום: ניב ארט craft7)
בארגון עובדי מערך הכבאות סיכמו: "אסור לקבל החלטה כזו ללא בחינה מעמיקה של ההשלכות. אנחנו בטוחים כי השר בר לב, שמודע לאתגרים של כוחות הכיבוי וההצלה, ידחה את ההחלטה במספר חודשים, עד לבחינה מחודשת של הנושא".
מנציבות כבאות והצלה נמסר בתגובה: "בית הדין לעבודה בתל אביב פסק נחרצות כי שיער פנים פוגע באטימות המסכה, ומסכן את בריאותם וחייהם של הכבאים. החלטת השופטים מהווה ציווי פיקודי, מבצעי ומוסרי לשמירת חייהם של הכבאים בפעילותם המבצעית, והיא נסמכת על הוראות יצרן המסכה, תקני בטיחות בינלאומיים מהמחמירים בעולם, ניסויי מעבדה וחוות דעת מקצועית של טובי המומחים בישראל ממשרד הביטחון והמכון למחקר ביולוגי".
עוד הוסיפו בנציבות: "מתוקף מחויבותנו לציבור, לכבאים ולבני משפחותיהם, כבאות והצלה תפעל לרווחתם של הכבאים, תוך שמירת בריאותם כערך פיקודי מהמעלה הראשונה".