מתקפה חזיתית בבריטניה נגד יו"ר "הציונות הדתית", המתארח בביקור קהילות בממלכה: ארגון הגג המאחד את הקהילות היהודיות בבריטניה הוציא אמש (יום ד') הודעה לא שגרתית, שבה כינה את דעותיו של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' "מתועבות" – ודרש ממנו לעזוב את המדינה. "תחזור למטוס, בצלאל, ותהיה לדיראון עולם", כתבו בציוץ בעברית בטוויטר, "אתה לא רצוי כאן".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
סמוטריץ' יצא אתמול לביקור בקהילות יהודיות בתפוצות, על רקע רפורמת הגיור שמקדם השר לשירותי דת, מתן כהנא, ביקור שנפתח בבריטניה במפגש עם מנהיגים ורבנים מתוך הקהילות. ההודעה של ועד שליחי הקהילות (Board of Deputies of British Jews) הפתיעה רבים, בהיותו גוף ותיק, ציוני מאוד וממלכתי מאוד ביחסו לישראל ולזרמים היהודיים בבריטניה.
קראו עוד בערוץ היהדות:
"אנו דוחים את דעותיו המתועבות ואת האידיאולוגיה אשר מעוררת שנאה של בצלאל סמוטריץ'", כתבו, "וקוראים לכל חברי הקהילה היהודית הבריטית להראות לו את הדלת". כעבור זמן קצר ציינו באנגלית: "התרגום לא ממש מעביר את המשמעות של המשפט האחרון. זה יותר כמו: תעלה על מטוס ותחזור הביתה, בצלאל, ותיזכר כחרפה לעולמים".

3 צפייה בגלריה
הציוץ הלוחמני של ארגון יהודי בריטניה נגד סמוטריץ'
הציוץ הלוחמני של ארגון יהודי בריטניה נגד סמוטריץ'
הציוץ הלוחמני של ארגון יהודי בריטניה נגד סמוטריץ'
(צילום מסך מתוך טוויטר)
סמוטריץ' היה באותה שעה במפגש עם מנהיגי קהילת חב"ד בלונדון, וצייץ בתגובה, בקצרה: "יהודי בריטניה, אני אוהב אתכם, את כולכם". לאחר שיצא מהפגישה, אמר: "בטח כולם נחשפתם לאותו ציוץ... אני אומר גם עכשיו: אני אוהב אותם כמו שאני אוהב כל יהודי, באשר הוא. לא חייבים להסכים. אני לא רוצה להיכנס לכל הפרטים. מסבירים לי פה את הפוליטיקות הפנימיות", רמז, "אבל אני מתקבל פה בחום גדול מאוד, באהבה גדולה ובחיבוק גדול". בציוץ בטוויטר הוסיף: "הייתם צריכים לראות את ההתרגשות על הפנים ואת האהבה והתמיכה במדינת ישראל והציונות. אלה הם פניה האמיתיות של יהדות אנגליה".

יאיר גולן: "הלוואי ובקרוב גם אצלנו"

סגן שרת הכלכלה והתעשייה, יאיר גולן (מרצ), חיזק את ועד הקהילות, ואמר כי "יש לברך על העמדה המוסרית האיתנה של יהדות בריטניה. הלוואי ובקרוב גם אצלנו".
תגובתו של סמוטריץ'
יו"ר מרצ, שר הבריאות ניצן הורוביץ, כתב: "שמעתי שסמוטריץ' מתלונן 'שהפרוגרסיבים' השתלטו על הקהילה היהודית בבריטניה... לא בצלאל, זה הגזענות והכהניזם של המפלגה שלך שמעוררים דחייה בקהילות היהודיות שתמיד דגלו בסובלנות, שוויון וצדק".
גם שר התפוצות, נחמן שי (העבודה), כתב דברים ברוח דומה. "‏לסמוטריץ' אין מה לחפש בבריטניה", צייץ, "הקהילה שם כבר השמיעה את דעתה. לגזענות אין מקום בשום מקום. תחזור הביתה".
3 צפייה בגלריה
שר הבריאות ניצן הורוביץ מגיב
שר הבריאות ניצן הורוביץ מגיב
שר הבריאות ניצן הורוביץ מגיב
(צילום מסך מתוך טוויטר)

הליכוד: "ציוץ בוטה ומביש"

לעומתם, שר התקשורת, יועז הנדל ("תקווה חדשה"), גינה את ההצהרה ואף העביר ביקורת על המצהירים: "לא כך ראוי לקבל חבר כנסת ישראלי שבא למפגש עם קהילות יהודיות שונות", אמר. "גם כשיש מחלוקות, יש דרך להביע אותן. ומי שרוצה להשפיע על הפוליטיקה הישראלית, מקומו בישראל".
בסיעת הליכוד גינו גם כן: "אנחנו דוחים לחלוטין את הציוץ הבוטה והמביש שפרסם ארגון הגג של יהודי בריטניה נגד ח"כ בצלאל סמוטריץ'. בכך הם פוסלים ציבור גדול של אוהבי עם ישראל וארץ ישראל, שאותו מייצגים נאמנה ח"כ סמוטריץ' ו'הציונות הדתית'. ברור שהארגון הזה לא יתייחס כך לחברי כנסת פוסט-ציונים מן השמאל ששוללים את קיומה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. בושה".
גם אריה דרעי מש"ס יצא להגנתו של סמוטריץ'. "הציוץ המביש שפרסם ארגון הגג של יהודי בריטניה נגד ח"כ בצלאל סמוטריץ' הוא בושה וחרפה ויריקה כלפי יהדות התפוצות, אוהבי תורת ישראל וארץ ישראל", כתב, "בצלאל ידידי, אל תירא ואל תחת".
חברו של סמוטריץ' לסיעה, ח"כ אופיר סופר, גינה את הציוץ, וכינה אותו "מביש ומוטב היה שיימחק. בצלאל סמוטריץ' הוא מנהיג מפלגה בישראל המייצגת כרבע מיליון בוחרים. עם כל הכבוד וההערכה, הכפשת ח"כ זאת הכפשה של ציבור ישראלי גדול".

ברקע "נסיעת הבזק" – ההתנגדות לרפורמת הגיור

סמוטריץ' שוחח, לדבריו, עם מנהיגי קהילות על נושאים שונים, שמע מהם ביקורת "גם צודקת, נגד ישראל", כדבריו, "בעיקר בשל מדיניות השמים הסגורים כבר למעלה משנתיים, בשל מגבלות הקורונה. הם טוענים, בצדק, שמדינת ישראל היא מדינתו של העם היהודי - וצריכה להיות פתוחה לכל יהודי העולם".
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ באולפן ynet
בצלאל סמוטריץ באולפן ynet
ח"כ בצלאל סמוטריץ'
(צילום: הדר יואביאן)
הח"כ הבהיר עוד לפני נסיעתו, כי עיקרה – לצורך טיפול ב"תפוח האדמה הלוהט" של העולם היהודי: סוגיית הגיור, וסביר כי גורמים ליברליים בתוך הקהילות לא רואים בעין יפה את עמדותיו, המתנגדות באופן נחרץ לרפורמת ההפרטה של שירותי הגיור בישראל.
"דיברנו על סוגיות קונקרטיות מרכזיות כמו סוגית הגיור", אמר כשיצא מהפגישה. "שמענו כמה דמויות מרכזיות שדיברו על חשיבות הרבנות הראשית כאן. אנחנו רואים בה 'אירוע ישראלי פנימי' – ואילו פה רואים בה מצפן, מי שקובעת את הסטנדרט. בתי דין שמוכרים על ידי הרבנות הראשית, מוכרים גם פה, ואלה שלא – גם לא מוכרים כאן. גיורים שנעשים על ידי הרבנות הראשית, מוכרים כאן אוטומטית, ויש חשש גדול מאוד שאם נפריט את הגיור – הרבנות הראשית תפסיק להיות אוטוריטה בתחום גם כאן. זו אותה חוליה ששומרת על אחדות עם ישראל בכל העולם". הוא שב והדגיש כי "יש לנו אהבה גדולה לכל יהודי, באשר הוא".
את הנסיעה הגדיר סמוטריץ', בהודעה שהוציא לפני שהמריא, לצורך "דיון באתגרי הקהילות היהודיות בתקופת הקורונה, בזהות היהודית ובקשר עם מדינת ישראל. ברקע נסיעת הבזק, השינויים הדרמטיים שמקדמת הממשלה בסוגיות הנוגעות לזהותה היהודית של המדינה, בדגש על רפורמת הגיור, והשלכותיה על העולם היהודי כולו".
"הרפורמה בגיור, והשפעותיה על המאבק בהתבוללות", הסביר, "מעוררת חשש בקהילות היהודיות באירופה. בנייר עמדה שנשלח מאת ועד רבני אירופה לשר לשירותי דת, מתן כהנא, העלו הרבנים את חששם מכך שפריצת סכר בישראל תשפיע על מעמד הקהילות ובתי הדין הרשמיים בתפוצות, ותפגע במאמציהם למניעת ההתבוללות".
עוד כתב סמוטריץ' כי "הגיור איננו רק עניין פנים ישראלי, אלא כזה הנוגע לעולם היהודי כולו, ולכן על שינויים בו להיעשות בהידברות וחשיבה משותפת עם יהדות התפוצות... מאז כניסתי לכנסת, כאשר נחשפתי לעומק החשיבות הקריטית של הקשר שבין ישראל לקהילות היהודיות בתפוצות, אני משתדל להיות אוזן קשבת לצרכים ולדאגות שלהם בכל פעילותי בארץ... אני יוצא עם דבריו הנפלאים של ראש הממשלה המנוח, מנחם בגין: 'חומת העיר העתיקה אינה גבול ירושלים, הירדן אינו גבול ארצנו והים אינו גבול עמנו'".
ועד שליחי הקהילות – ארגון הגג הגדול ביותר המייצג את יהדות בריטניה – הוקם כבר במאה ה-18 (1760, אם נדייק). הוא נחשב לגוף ליברלי – אך גם ציוני, ופעיל בסיוע למדינת ישראל ובמאבק באנטישמיות החדשה והישנה כאחד בממלכה. כך למשל, לאחרונה, יצאו ראשיו נגד ה-BBC, בשל דיווח שגוי שהאשים יהודים שהותקפו – בתקיפתם שלהם. נשיאת הקהילה היהודית בבריטניה, מארי ואן דר זיל, דרשה מהרשת להתנצל באופן פומבי.