ביתה של אחת הקהילות הגדולות בעולם – הממלכה הבריטית – שרוי באבל מאז סוף השבוע, והקהילה היהודית בבריטניה כואבת אף היא את מותה של המלכה אליזבת השנייה, ומתרגשת עם כניסתו לתפקיד של המלך החדש, צ'רלס, הנחשב קרוב במיוחד לקהילה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"היא הייתה לא רק המלכה של אנגליה, אלא גם המלכה של היהודים", אמר גרשון רוז, צעיר חרדי ממנצ'סטר. "היהודים בכל העולם הכירו אותה, וכולם ידעו שהיא חברה טובה של הקהילה היהודית שדאגה לה. זה זמן עצוב עבורנו. תמיד נזכור אותה כידידת אמת".
קראו עוד בערוץ היהדות:
בבתי הכנסת בממלכה המאוחדת קראו בשבת האחרונה תפילה מיוחדת לעילוי נשמתה של המלכה אליזבת, ובירכו את המלך חדש. כך, בבית הכנסת "בית המדרש" (המכונה מונק'ס) בשכונת גולדרס גרין שבצפון-מערב לונדון, הנחשבת למעוז יהודי, כבר הדפיסו על דף את שם המלך החדש, בתפילה לשלום המלכות.

"היא הייתה אישה של אמונה"

רות סיגר, יו"ר תנועת היהדות הליברלית בבריטניה, סיפרה בריאיון לאולפן ynet כי "המלכה הייתה תמיד ידידה טובה של היהודים. היא אישה של אמונה, והיה די ברור שהאמונה הזאת כוללת לא רק את האנגליקנים, אלא הדתות כולן – וכך גם צ'רלס. אנחנו אומרים תפילה עבורם בכל שבוע בתפילות שלנו. את התפילה המיוחדת שאמרנו השבת בכל הקהילות לזכרה, חיבר הרב אלכס רייט".
3 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת מהמלוכה הבריטית מחייכת
המלכה אליזבת מהמלוכה הבריטית מחייכת
"ידידת אמת", "פטרונית של היהודים באנגליה". המלכה אליזבת השנייה
(צילום: AP)
"לקהילה היהודית באנגלייה זה זמן עצוב, כי המלכה הייתה חלק מהחיים שלנו", הוסיף רוז. "היא דאגה לבריטים כמעט מאה שנה, ותמיד הייתה קשורה לקהילה היהודית. אבא שלי גדל בלונדון, ואני וגם ילדיי הלכנו תמיד לבקר בארמון שלה".
רבה הראשי של בריטניה, אפרים מירוויס, סיפר כי "המלכה גילמה את הערכים האציליים ביותר של החברה הבריטית. לאורך שלטונה יוצא הדופן היא התנהלה בחן, בכבוד ובענווה, והיוותה מודל לחיקוי עולמי, למנהיגות מכובדת ולמסירות חסרת אנוכיות לחברה. בעולם המשתנה ללא הרף, היא הייתה סלע של יציבות, ואלופה בערכים נצחיים".
"הקהילה החרדית במנצ'סטר ובכל אנגליה עצובה מאוד", אמר גם אליהו פנחס שפילמן. "היא הייתה מלכה טובה וחברה טובה של היהודים, מעורבת בעניינים שלנו, בקהילות שלנו ובחיים שלנו, ובכל הזדמנות שהייתה לה, התעניינה בנו. היא תמיד איחלה לנו חיים טובים ומאושרים פה, וכעת אנחנו מאחלים למלך החדש שלנו שנים ארוכות וטובות על כס המלוכה, מקווים ומתפללים שהוא יהיה מלך טוב לכל המדינה, וחבר טוב לעם היהודי".

"פטרונית אמיתית של הקהילה היהודית"

הרב ג'רמי לורנס, רב בכיר באחד מבתי הכנסת בלונדון, סיפר באולפן ynet על "קשר חזק בין הקהילה היהודית בבריטניה ובאירלנד למשפחת המלוכה", כדבריו. "כשהסבים שלי הגיעו לבריטניה ממזרח אירופה, הדרך שבה ניתנה להם ההזדמנות להיות חלק מדמוקרטיה ליברלית הייתה מרשימה מאוד. סבתא רבתא המנוחה שלי לא יכלה לדבר על המלכה מבלי להוסיף: 'אלוהים יברך אותה'. המלכה אליזבת הייתה פטרונית אמיתית של הקהילה היהודית – וכמותה, גם המלך החדש, שהיה חבר קרוב מאוד של הרב הראשי המנוח, לורד יונתן זקס".
3 צפייה בגלריה
המלך צ'רלס. "מקווים ומתפללים שהוא יהיה מלך טוב לכל המדינה, וחבר טוב לעם היהודי"
המלך צ'רלס. "מקווים ומתפללים שהוא יהיה מלך טוב לכל המדינה, וחבר טוב לעם היהודי"
המלך צ'רלס. "מקווים ומתפללים שהוא יהיה מלך טוב לכל המדינה, וחבר טוב לעם היהודי"
(צילום: רויטרס)
"זהו שינוי ענק", אומרת סיגר. "עבור רובנו – המלכה ישבה על הכס במשך כל חיינו, מעולם לא הכרנו משהו שונה. היא הייתה מקור גדול של תמיכה לראשי הממשלה שלנו. הם תמכו בערכיה, בידע שלה, וחיפשו לקבל את עצתה. כעת יש לנו ראש ממשלה חדשה שתצטרך תמיכה – ומלך חדש. זה באמת שינוי מאסיבי. כנראה השינוי לא יהיה כזה אדיר, הואיל וצ'רלס הוא ידיד אמת, אבל אנחנו עדיין עם חששות. נצטרך להתרגל להגיד 'המלך צ'רלס השלישי'".
לצד האבל, בקהילה היהודית מציינים כי המלך החדש קרוב אליה מאוד, ובמשך שנים הביע מחויבות אישית גם למאבק באנטישמיות. "הייתה לי פריבילגיה לפגוש אותו באוסטרליה, במהלך ביקור שערך כשכיהנתי בסידני", מספר הרב לורנס, שמדבר על "מונרכיה חדשה". "הייתה לי אז שיחה עם הנסיך צ'רלס כשהיה שם, והוא דיבר על חיבתו לקהילה היהודית – ובמיוחד לרב יונתן זקס, ואני יודע שזה נמשך עם הרב הראשי מירוויס עד היום".

הסבתא – חסידת אומות עולם

סבתו של המלך צ'רלס השלישי, הנסיכה אליס מבאטנברג, שהייתה החותנת של המלכה אליזבת', קבורה בכנסייה האורתודוכסית הרוסית של מריה מגדלנה על הר הזיתים בירושלים. הנסיכה, שנפטרה בשנת 1969, הייתה נוצרייה אדוקה וביקשה להיקבר בירושלים לצד דודתה, שכמותה הפכה לנזירה וייסדה מנזר. בשנת 1993 קיבלה הנסיכה את תואר "חסידת אומות העולם" מ"יד ושם", מפני שהחביאה שלושה יהודים, בני משפחת כהן, בארמון שלה באתונה במהלך מלחמת העולם השנייה.
3 צפייה בגלריה
הנסיך פיליפ עם אמו, הנסיכה אליס
הנסיך פיליפ עם אמו, הנסיכה אליס
הנסיך פיליפ עם אמו, הנסיכה אליס, חסידת אומות עולם הקבורה בירושלים
(צילום: Getty Images)
צ'רלס, אביו הנסיך פיליפ ובנו, יורש העצר וויליאם, ביקרו בעבר בקברה שנמצא בגת שמנים, למרגלות הר הזיתים. וויליאם נפגש עם צאצאי משפחת כהן במעון ראש הממשלה דאז.
כיורש העצר, נחשב צ'רלס כפטרונם של לא פחות מארבעה ארגונים יהודיים בבריטניה: המוזיאון היהודי, קרן יום השואה, ארגון הסעד היהודי, ותנועת הנוער בריגדת הבנים והבנות היהודיים. בזכות תרומתו הוקם מרכז הקהילה היהודית בקרקוב שבפולין, לאחר ביקור שערך שם ובמהלכו נחשף למצבם הקשה של ניצולי השואה במקום. המלך צ'רלס אף קבע את המזוזה בכניסה למרכז.
במשך השנים ביקר צ'רלס בבתי כנסת רבים בבריטניה, יצא נגד האנטישמיות ואף התבטא נגד תנועת ה-BDS. "המלך צ'רלס הוא חבר קרוב של הקהילה היהודית, וקרוב מאוד גם לנשיא יצחק הרצוג", אמרה ציפי חוטובלי, שגרירת ישראל בבריטניה. "הוא דמות אהודה מאוד בקהילה היהודית, וכך גם המלכה. היה לו יחס קרוב לניצולי שואה. זה מתועד כמעט בכל פגישה של הרב הראשי.
"גם המלכה ייחסה כבוד גדול וסבלנות להקשיב לניצולי השואה באירועי זיכרון, אולי מפני שהייתה ילדה במלחמת העולם השנייה. בכל פעם שהייתי מבקרת בבית כנסת – התרשמתי מהברכה לשלום המלכה אליזבת. היה קשר חם מאוד בין המשפחה לקהילה היהודית. גם המלך צ'רלס מתקבל פה בהערכה רבה. הוא השתתף בחגיגות 100 שנה להצהרת בלפור שארגנה שגרירות ישראל בלונדון, והוא מהידידים הקרובים של ישראל. ואל תשכח שהוא הגיע לישראל לאירוע 75 שנה לשחרור אושוויץ".