במאי הקולנוע היהודי-אמריקני זוכה האוסקר סטיבן ספילברג, שהביא לעולם את "רשימת שינדלר" הנחשב לאחד מסרטי השואה החשובים בכל הזמנים, אומר כי מעולם לא חווה עלייה כזו באנטישמיות בכל חייו, במיוחד לא בארצות הברית.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"אני מוצא את העלייה באנטישמיות כדבר מפתיע מאוד", אמר ספילברג בריאיון ל-CNN. "האנטישמיות תמיד הייתה שם, או שהיא הייתה ממש מעבר לפינה וקצת מחוץ לטווח הראייה, אבל תמיד ארבה לנו. מאז גרמניה בשנות ה-30 לא ראיתי מצב שהאנטישמיות כבר לא אורבת, אלא עומדת גאה עם ידיים על המותניים כמו היטלר ומוסוליני, גורמת לנו להעז להתריס נגדה. מעולם לא חוויתי את זה בכל חיי, במיוחד במדינה הזו".
2 צפייה בגלריה
סטיבן ספילברג
סטיבן ספילברג
סטיבן ספילברג. "האנטישמיות תמיד ארבה לנו"
(צילום: EPA)
ספילברג הוסיף: "איכשהו, הדחיקה לשוליים של אנשים שאינם חלק מאיזשהו גזע שהוא הרוב היא משהו שמתגנב אלינו כבר שנים על גבי שנים על גבי שנים. שנאה הפכה לסוג של חברות במועדון שצבר יותר חברים ממה שאי פעם חשבתי שאפשרי באמריקה. שנאה ואנטישמיות הולכים יד ביד, אי אפשר להפריד אחת מהשנייה".

סרט שהוא שיחזור מהחיים האמיתיים

ספילברג סיפר בריאיון על סרטו המועמד לאוסקר "הפייבלמנים", שהוא סרט חצי אוטוביוגרפי על סם פייבלמן, בגילומו של גבריאל לבל, המתמודד בין השאר עם התעללות אנטישמית מצד בריונים בבית הספר – סיפור שהוא שיחזור של מה שקרה לספילברג בחיים האמיתיים. "אם לצטט את אנה פרנק, אני חושב שהיא צדקה כשאמרה שרוב האנשים טובים, ואני חושב שעמוק בתוכנו, יש טוב ויש אמפתיה".

2 צפייה בגלריה
כתובת נאצה על גשר סינסנטי בארצות הברית "היהודים הרגו את ישו, הם אויבי המין האנושי כולו"
כתובת נאצה על גשר סינסנטי בארצות הברית "היהודים הרגו את ישו, הם אויבי המין האנושי כולו"
כתובת נאצה על גשר סינסינטי: "היהודים הרגו את ישו, הם אויבי המין האנושי כולו". עלייה באנטישמיות בארצות הברית
ספילברג, שביים את דרמת השואה "רשימת שינדלר" בשנת 1994 על חסיד אומות העולם אוסקר שינדלר, ועמד מאחורי קרן לתיעוד ניצולי השואה שצילמה עדויות של רבבות ניצולים, המשיך ואמר כי אנטישמיות היא חלק ממגמה כוללת של שנאה שהוא חש בעשור האחרון. עם זאת, לספילברג יש תקווה שאנשים יוכלו ללמוד ולצמוח – מסר שהוא מקווה להעביר דרך הסיפור של "הפייבלמנים".