41% מיהודי ארצות הברית מרגישים שמצבם הביטחוני הידרדר בשנה האחרונה – כך עולה מסקר חדש שמפרסם הוועד היהודי-האמריקאי (AJC), המסכם את מצב האנטישמיות בארה"ב בשנת 2022. מדובר בהחמרה ניכרת לעומת הסקר בשנה שעברה – אז העידו 31% מיהודי ארה"ב שהם מרגישים פחות בטוחים בהשוואה לשנה שקדמה לה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מהנתונים עולה כי 89% מהיהודים האמריקנים ו-91% מהציבור הכללי בארה"ב מסכימים כי אנטישמיות משפיעה על החברה האמריקנית כולה. עם זאת, 48% מהיהודים האמריקנים ו-34% מהציבור הכללי מאמינים שאנטישמיות נלקחת פחות ברצינות מאשר צורות אחרות של גזענות.
קראו עוד בערוץ היהדות:
הסקר מצביע על כך שאנטישמיות פורחת באינטרנט וברשתות החברתיות. בסך הכול, 69% מהיהודים האמריקנים נתקלו בשנה החולפת באנטישמיות ברשת, כמטרה לתקיפה או כמי שנחשפו לתכנים אנטישמיים. יהודים צעירים יותר חוו יותר אנטישמיות מאשר הבוגרים – 85% מהנשאלים היהודים האמריקנים בני 29-18, לעומת 64% מקרב בני 30 ומעלה. מבין אלו שחוו אנטישמיות ברשת, יהודים צעירים (26%) נטו להרגיש מאוימים יותר מבחינה פיזית בעקבות תקיפות ברשת, מאשר מבוגרים יותר (14%).
4 צפייה בגלריה
חיים קליין בן ה-7 נפגע מהירי ברובה אוויר ברחוב
חיים קליין בן ה-7 נפגע מהירי ברובה אוויר ברחוב
חיים קליין בן ה-7 נפגע מירי ברובה אוויר בניו יורק, על רקע אנטישמי
(צילום: Staten Island Shomrim safety Patrol)
מבין 36% מהנשאלים מהציבור האמריקני הכללי, שענו כי נחשפו לאירוע אנטישמי אחד או יותר בשנה האחרונה, 82% נחשפו לאירועים האלה באינטרנט וברשתות החברתיות, בעוד 19% ראו אותם ברחוב, 14% בחנויות ו-10% ראו מתקפות בתחבורה הציבורית.

הצעירים בוטחים פחות ברשויות

לפי הממצאים, אחד מכל ארבעה יהודים אמריקנים (26%) הותקף על רקע אנטישמי בשנת 2022. 38% מהנשאלים היהודים העידו ששינו את ההתנהגות שלהם לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, על רקע חשש מאנטישמיות: 27% נמנעו מפרסום תכנים ברשת שיזהו אותם כיהודים או יחשפו את דעתם על נושאים יהודיים; 23% נמנעו מלבישה או הצגה של פרטים שיזהו אותם כיהודים; ו-16% נמנעו מביקור באתרים ובאירועים מחשש לביטחון שלהם כיהודים.
הסקר בחן גם את האמון של הציבור היהודי האמריקני ברשויות אכיפת החוק בתחום המאבק באנטישמיות. מבין היהודים האמריקנים הבוגרים, 63% אמרו שרשויות האכיפה פחות יעילות כשזה נוגע לצרכים של הקהילה היהודית. בקרב הצעירים יותר, האמון קטן יותר מאשר בקרב הבוגרים: בקרב בני 29-18, 48% העידו שרשויות האכיפה יעילות במידה רבה או מסוימת, לעומת 67% מבני ה-30 ומעלה. מבין היהודים האורתודוכסים, 65% אמרו שרשויות האכיפה יעילות, ירידה ניכרת מהנתון בשנה שעברה, שעמד על 81%.
4 צפייה בגלריה
כתובת נאצה על גשר סינסנטי בארצות הברית "היהודים הרגו את ישו, הם אויבי המין האנושי כולו"
כתובת נאצה על גשר סינסנטי בארצות הברית "היהודים הרגו את ישו, הם אויבי המין האנושי כולו"
כתובת נאצה על גשר סינסינטי בארצות הברית: "היהודים הרגו את ישו, הם אויבי המין האנושי כולו"
על מגוון נושאים שנוגעים להיקף האנטישמיות, אין הסכמה בין היהודים האמריקנים לציבור הכללי בארה"ב: בעוד 89% מהיהודים מאמינים שאנטישמיות היא בעיה בארה"ב כיום, רק 68% מהציבור הכללי מסכים עם הקביעה הזו. 43% מהנשאלים היהודים אמרו שמדובר בבעיה חמורה, לעומת 22% בלבד מהציבור הכללי. 82% מהיהודים האמריקנים טענו שהאנטישמיות בארה"ב החמירה בחמש השנים האחרונות, לעומת 47% מהציבור הכללי; 43% מהיהודים ו-16% מהציבור הכללי אף אמרו שהאנטישמיות "החמירה מאוד" בתקופה זו.

בין תנועת החרם לאנטישמיות

מבין הנשאלים שהיו סטודנטים בעת ביצוע הסקר או בשנתיים שלפניו, וכן הוריהם, 26% התקשו להצדיק היעדרות בגלל חגים ומועדים יהודיים; 21% נמנעו מלבישה או הצגה של פריטים שעשויים לזהות אותם כיהודים; ו-18% העידו שהרגישו לא בטוחים ולא בנוח באירועים בקמפוס, מכיוון שהיו יהודים.
כשליש מהנשאלים היהודים אמרו ששינו את התנהגותם במקום העבודה בשנה האחרונה לפחות פעם אחת בגלל יהדותם. 22% אמרו שנמנעו מלהביע את דעתם על ישראל; 10% אמרו שנמנעו מלבישה או הצגה של פריטים שעשויים לזהות אותם כיהודים; 10% התקשו להצדיק היעדרות מהעבודה בגלל חגים ומועדים יהודיים; ו-8% העידו שהרגישו לא בטוחים ולא בנוח במקום עבודתם בגלל היותם יהודים.
4 צפייה בגלריה
שלטים אנטישמיים באוניברסיטת דייוויס בקליפורניה
שלטים אנטישמיים באוניברסיטת דייוויס בקליפורניה
שלטים אנטישמיים באוניברסיטת דייוויס בקליפורניה
69% מהנשאלים מהציבור האמריקני הכללי העידו ששמעו את המונח אנטישמיות ויודעים מה משמעותו, לעומת 22% ששמעו אותו איך אינם בטוחים מה הוא אומר. רק 9% העידו שמעולם לא שמעו את המונח, בהשוואה ל-16% שענו כך בסקר של 2021.
מבין הנשאלים הבוגרים בציבור האמריקני הכללי, 90% מסכימים שהביטוי "לישראל אין זכות קיום" הוא אנטישמי. 35% אמרו שהם מכירים את תנועת ה-BDS האנטי-ישראלית. מבין אלה שמכירים את תנועת החרם על ישראל, 38% אמרו שהיא אנטישמית בעיקרה, ו-50% אמרו שיש בין תומכיה גורמים אנטישמיים.

מבחן ידע בנושא השואה

בפעם הראשונה בסקר של AJC, נשאל הציבור האמריקני הכללי גם על היכרותו עם השואה: מתי התרחשה, כמה יהודים נרצחו, מהו אושוויץ וכיצד היטלר מונה לקנצלר גרמניה. רק 26% מהנשאלים ענו נכונה על כל השאלות, בעוד 30% ענו נכון על שלוש מהשאלות ו-25% צדקו בשתיים מתוך הארבע.
4 צפייה בגלריה
שלט "העבודה משחררת" באושוויץ
שלט "העבודה משחררת" באושוויץ
שלט "העבודה משחררת" באושוויץ. רק 26% מהנשאלים בציבור האמריקני הכללי צדקו בכל ארבע השאלות הבסיסיות בנוגע לשואה
(צילום: יואב דודקביץ)
זו השנה הרביעית שבה מתפרסם הסקר, שמשווה בין התפיסות של יהודי ארה"ב לתפיסות של הציבור הכללי בארה"ב בנוגע לאנטישמיות במדינה. נתוני הסקר מתפרסמים כחודשיים לאחר הכרזת הבית הלבן על הקמת סוכנות פדרלית בין-משרדית שאמונה על פיתוח אסטרטגיה לאומית למלחמה באנטישמיות.
סקרי הציבור היהודי האמריקני והציבור האמריקני הכללי בוצעו עבור הוועד היהודי-האמריקאי (AJC) בידי מכון הסקרים העצמאי SSRS. המדגם הלאומי המייצג כלל 1,507 נשאלים יהודים אמריקנים בגילי 18 ומעלה, והמדגם הלאומי המייצג של כלל הציבור האמריקני כלל 1,004 נשאלים בוגרים.
"אף יהודי בארה"ב, במיוחד מהדור הצעיר, לא צריך לפחד ולהרגיש לא בטוח כשהוא מבטא את זהותו היהודית", אומר מנכ"ל AJC, טד דויטש. "לעלייה באנטישמיות יש השפעה עמוקה ומטרידה על היהודים האמריקנים ועל החברה האמריקנית כולה. אנחנו נשתף פעולה עם מאמצי הבית הלבן בפיתוח אסטרטגיות יעילות לפעילות כלל-ממשלתית למיגור שנאת היהודים, אחת ולתמיד".