הם ניצבים שם מדי יום, מחוץ ללשכת הגיוס ברחוב רש"י בירושלים. שני אברכים שמשתייכים לנטורי קרתא – אחד הפלגים החרדיים הקיצוניים ביותר – ועושים כל שביכולתם כדי להניא את הצעירים החרדים שנכנסים בשערי הלשכה, מלהתגייס לצה"ל.
בימים אלה, שבהם נושא גיוס החרדים לצה"ל נמצא בראש הכותרות והשיח הציבורי, הם פעילים מתמיד. "אנחנו עומדים פה, כל יום שני אברכים מתנדבים, שמגיעים ומוודאים שכל בחור חרדי שרוצה להיכנס ללשכה כדי להסדיר את עניין הגיוס שלו, לא יסתבך", הסביר אהרון, אברך מנטורי קרתא, שניצב אתמול במשמרת סמוך ללשכת הגיוס.
1 צפייה בגלריה
הפגנה של נטורי קרתא בירושלים. ארכיון
הפגנה של נטורי קרתא בירושלים. ארכיון
הפגנה של נטורי קרתא בירושלים. ארכיון
(צילום: רויטרס)
בכמה משפטים חדים מציג אהרון את עמדת הפלג שהוא משתייך אליו: "אנחנו אוחזים בדעה שלא רק לחרדים אסור להתגייס, אלא גם לחילונים אסור. הצבא זה הכי גרוע שיש. להיכנס לצבא זה משהו שמוריד וגורם להשחתה. אנחנו מכירים בחורים שנפלו לצבא, והם נהיו יותר גרועים מחילונים".
הנושא הביטחוני, והחשש מאירועים כמו ב-7 באוקטובר, לא מדאיגים אותו. גם בעניין זה הוא מציג משנה סדורה: "לא צריך להילחם", הוא אומר. "גרנו בארץ ישראל עם הערבים, בלי מדינה ושלטון, והיו לנו חיים. לא היו צריכים מלחמות בשביל לחיות פה.
"החילונים הקימו פה מדינה ורוצים לשלוט על ישראל, אז שולחים את הערבים מכאן, ולכן יש מלחמות והקימו צבא בשביל זה. אנחנו יכולים לחיות תחת הערבים או תחת כל שלטון אחר, אנחנו לא מתנגדים לשלטון של הגויים. החילונים כן נכנסים למלחמות, אז שהם יסתדרו עם המלחמה שלהם. אנחנו לא צריכים להיכנס לסכנה, רק בגלל שהם הכניסו את עצמם למלחמה מרצון".
על מה שקורה בתוך לשכת הגיוס הוא מסביר: "הצבא רוצה לסבך אותם. הצבא רוצה שכמה שיותר שחרדים ייכנסו בטענה שיש להם מגמות מיוחדות בשבילם. הם רוצים לשכנע כמה שיותר בחורים חרדים להתגייס. החרדים שמגיעים ללשכה רוצים דחיית גיוס ואנחנו מסבירים להם איך לפעול כדי לא להסתבך, מדריכים אותם. בחורים שאנחנו מכירים, שרוצים להתגייס – איתם אנחנו לא מדברים. אנחנו נלחמים נגד הציונים ונגד כל המדינה הזאת. אם חוק הגיוס יעבור צריך להילחם נגד המדינה".
לעיתים, כשאהרון וחבריו חוששים שאחד החרדים נעצר בתוך לשכת הגיוס, ניתן האות. המסר עובר בקווים הפנימיים של הפלגים הקיצוניים, וחבריהם מגיעים בהמוניהם להפגין מול הלשכה, נגד המדינה והצבא.