ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש אמש (שלישי) עם נציגי החרדים יחד עם שר המשפטים יריב לוין, אבל הצדדים לא הצליחו להגיע לנוסח מוסכם בנוגע לחוק הפטור מגיוס. על רקע הדד-ליין ההולך ומתקרב להגשת התשובה לבג"ץ - היום בצהריים - בממשלה בוחנים כמה אפשרויות, ובהן בקשת הארכה מבג"ץ.
1 צפייה בגלריה
נתניהו וגולדקנופף
נתניהו וגולדקנופף
בג"ץ יאשר הארכה? נתניהו וגולדקנופף
(צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)
הממשלה כבר ביקשה מבג"ץ לדחות את המועד - וקיבלה הארכה עד 27 במרץ. במסגרת הדיון האחרון בעתירות, ביקש בג"ץ מהמדינה להסביר מדוע לא תבוטל החלטת הממשלה שמונעת אכיפה של שירות תלמידי ישיבות, ומדוע לא מגייסים אותם נוכח פקיעת חוק הגיוס, ולהסביר למה נוכח פקיעת החוק מגיעות להם תמיכות. השופטים עדכנו באותו דיון כי במידה שלא תוגש התגובה לבקשה למתן צו ביניים, ההחלטה תינתן על יסוד הנתונים שיונחו לפני בית המשפט.
מוקדם יותר אתמול הובע חשש בקואליציה מפני פרישה של יהדות התורה מהממשלה אם להצעת החוק יוכנסו יעדי גיוס (מכסות) וסנקציות. גורם פוליטי בכיר טען כי יהדות התורה אכן מאיימת בהתפטרות אם חוק הפטור יעבור כך - אך במפלגה הכחישו - וטענו שמדובר בתרחיש לא סביר. גורם במו"מ ציין שאכן נשמע איום כזה מצד יהדות התורה, אך במפלגה כאמור הכחישו בנמרצות שזה יכול לקרות בנקודת הזמן הזו.
לפני כן, שרי הממשלה עודכנו כי ישיבת הממשלה שהייתה אמורה להתקיים אתמול שבה היו אמורים לאשר את הנוסח, שהטיוטה שלו נחשפה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", בוטלה - מאחר שלא הושגו הסכמות על הנוסח. דיונים מרתוניים התקיימו אתמול בבוקר בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו במטרה לפתור את המשבר שנוצר - גם בהשתתפות היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שדורשת לכלול בהצעה מספרי מתגייסים.
בישיבה עם היועמ"שית עלה היעד של 2,500 מתגייסים חרדים בשנה - אבל מיד לאחר הפרסום על כך בכלי התקשורת, ראש הממשלה מיהר להבהיר כי לא מדובר ביעד גיוס שהציב. לדבריו, המספר מייצג "את מספר המשרתים הנוכחי בכל המסלולים הקיימים של שירות צבאי ואזרחי". השאלה שתישאר פתוחה בכל מקרה, כנראה, היא מי מוגדר "חרדי" שמתגייס מכורח החוק החדש.
המתווה המקורי שהוצג לחרדים היה נוח עבורם, שכן הוא לא כלל יעדים מספריים של כמה חרדים בדיוק יתגייסו - אך היועמ"שית הבהירה כי בלעדיהם לא ניתן יהיה להגן על החוק בבג"ץ. החרדים, מצידם, מסרבים שיוכנסו לחוק מספרים - ונתניהו אף העלה חשש שלא ניתן יהיה לעמוד בדרישותיהם. כך, ההבטחה המקורית שניתנה להם - לגיבוש עקרונות כלליים שיאפשרו תשובה לבג"ץ שתעניק זמן נוסף לממשלה - נתקעה.
פורסם לראשונה: 23:30, 26.03.24