בשיעור השבועי במוצאי שבת, אמר הרב הראשי הספרדי כי "13 אלף טילים נזרקו על המדינה שלנו, בעזרת ה' איזה ניסים ונפלאות, בזכות מה זה? בזכות הרמטכ"ל? בזכות בני התורה, בזכות בני הישיבות, שהם עוסקים בתורה. הם מגינים על עם ישראל. מי שלא מאמין בדבר הזה הוא אפיקורוס". אך בניגוד לדברים שאמר בחודש שעבר נגד חוק הגיוס, עוברים הפעם הדברים בשתיקה, בין היתר במערכת הפוליטית, בצה"ל וגם בקרב הרבנים – פרט לבודדים שמתחו ביקורת על הרב יוסף.
בחודש מרץ איים הרב יוסף כי אם יחויבו תלמידים הישיבות להתגייס, הם יירדו מהארץ. הדברים עוררו כאמור סערה גדולה – וזכו לגינוי גם בקרב סיעות הקואליציה וגם בקרב רבנים בציונות הדתית.
1 צפייה בגלריה
הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף
הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף
הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף
(צילום: יעקב כהן)
אך הפעם הדברים עברו בשתיקה כמעט מוחלטת. דבריו האחרונים של הרב יוסף מבטאים במקרה הזה אמונה דתית, כי לימוד התורה של בני הישיבות הוא זה שמציל את עם ישראל. מדובר בתפיסת עולם בת שנים רבות מאוד בעולם היהודי. תפיסת עולם זו מבקשת להצדיק את אי התגייסותם של בני הישיבות לצה"ל.
גם בחודש שעבר התייחס הרב יצחק יוסף – חתן פרס ישראל לספרות תורנית לשנת תשפ"ד – לחשיבות לימוד התורה. "כל החילונים האלו שלא מבינים את זה, הם צריכים להבין שבלי התורה, בלי הכוללים, בלי הישיבות – לא היה קיום, לא הייתה הצלחה לצבא", הוא אמר. "מה שמצליחים, הצבא, זה רק בזכות החיילים... סליחה, בני התורה (הטעות במקור). החיילים מצליחים בזכות בני התורה. רבותיי, כל אחד צריך לומר את זה בגאווה. כן, אנחנו עוסקים בתורה, והתורה היא זו שמגינה עלינו".

כאמור, רק רבנים מעטים התבטאו הפעם נגד הרב הראשי הספרדי. אחד מהם הוא הרב דוד סתיו, מהרבנים הבולטים בציונות הדתית. הרב סתיו אמר כי "דברי הזלזול של הראשון לציון ברמטכ"ל ובחיילים בעיצומה של מלחמה הם כפיות טובה וחילול השם".
הרב סתיו, יו"ר ארגון רבני צהר ורבה של שהם, אמר כי לשיטתו "אין סתירה בין הכרה בחשיבות התורה ולומדיה לבין החיוב לקיים את מצוות התורה ולצאת למלחמת מצווה לעזרת ישראל מיד צר", ולכן אין להעמיד את הדברים זה מול זה כפי שעשה הרב הראשי יוסף בדרשתו במוצאי שבת ובדברים דומים שאמר בחודש שעבר ועוררו אף הם סערה.
רב נוסף, הרב יהודה גלעד, שכיהן כחבר כנסת מטעם העבודה-מימד בכנסת ה-15, פרסם מאמר באתר "סרוגים" המסקר את המגזר הדתי, שבו טען כי "אמירה הטוענת שרק זכות לומדי התורה מגינה על ישראל ומזלזלת בתרומתו של צה"ל לניצחון היא אמירה אומללה ומוטעית, וכשהיא נאמרת על ידי נושא משרת הרב הראשי לישראל יש בה לצערנו יותר משמץ של חילול השם והרחקת עם ישראל מאבינו שבשמיים".
הרב גלעד, ראש ישיבת מעלה גלבוע ורב הקיבוץ הדתי לביא, הוסיף עם זאת כי גם מי שמאמין שהניצחון במלחמה בא רק מ"כוחי ועוצם ידי" (בזכות הצבא) הוא "כופר בדברי התורה", וכי ההשקפה הנכונה היא ש"רק השותפות של מעשה האדם עם האמונה בריבונו של עולם (...) היא המבטיחה את הניצחון".
ויש כאלו שהתבטאו בביתם. השר עמיחי אליהו, בנו של רבה של העיר צפת, הרב שמואל אליהו, מהרבנים הבולטים בציונות הדתית, סיפר: "שמעתי את אבי הרב שמואל אליהו מסביר לכל הנכדים בשבת, שההצלחה והנס למול ההתקפה האיראנית היא בזכות המדענים; בזכות החיילים; בזכות לומדי התורה; בזכות הכלכלה; ובזכות מי שגם חייל, גם לומד תורה וגם מדען. ותודה לך מלך העולם".