שגריר אוקראינה בישראל, יבגני קורינצ'וק, הזהיר כי במצב הנוכחי של הלחימה לא תתאפשר כניסה של חסידים לאומן לקראת ראש השנה – אבל חיים חזין, חסיד ברסלב ונציג הקהילה היהודית באומן, מסרב להתרגש. "במילים אחרות, הוא ביקש שיביאו לו 'כיפת ברזל', ואז הוא יוכל לאפשר את ראש השנה. זה אמצעי לחץ על ישראל", הוא אומר, בריאיון לאולפן ynet.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
חזין משוכנע כי "כשהוא (נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי) יבין שאין לו כיפת ברזל, הוא יאפשר את ראש השנה, כי הכלכלה פה במצב קשה מאוד, והיא צריכה את ראש השנה הזה יותר ממה שאנחנו צריכים".
קראו עוד בערוץ היהדות:
השגריר האוקראיני טען, בריאיון ל-ynet ובהודעה שהוציא לכלי תקשורת חרדיים, כי המדינה לא תוכל להבטיח את ביטחונם של המאמינים, ולכן תמנע מהתיירים להגיע. אבל חזין מבטל את הטענה הזו של האוקראינים, ואומר כי המצב הביטחוני באומן "טוב יותר מאשר באשקלון", לדבריו. "ביום הראשון של המלחמה הייתה הפגזה של מחסן נשק במרחק 30 ק"מ מאומן, וחוץ מזה הייתה הפגזה על שדה התעופה. מאז אין שום דבר".
2 צפייה בגלריה
קבר רבי נחמן מברסלב באומן
קבר רבי נחמן מברסלב באומן
קבר רבי נחמן מברסלב באומן
(צילום: אדוארד דוקס)

"זה לא נקרא לסכן חיים"

איש התקשורת החרדי, מני גירא שוורץ, שכבר 22 שנים נוסע לאומן, מדי שנה בשנה, מתקשה לדמיין תרחיש אחר: "אני לא מעלה על דעתי שהשנה תהיה בלי הביקור, ומקווה ומייחל גם השנה להיות שם בעזרת ה'", הוא אומר בריאיון לאולפן ynet. "השאלה היא באילו סיכונים מדובר. אם מדובר בסיכון חיים – לא. לא צריך לסכן חיים כדי להגיע. השאלה היא מה מידת הסיכונים".
גם גירא שוורץ מרגיע כי אומן רחוקה מאזורי הקרבות: "אנו מכירים היטב מהארץ את העניין הזה שצריך להמשיך בחיים למרות שיש רקטות פה ושם, בדרום או בשאר הארץ", הוא אומר, "אז בוודאי שזה נכון כאשר אתה מכיר ומודע למתרחש באוקראינה. הרי זו מדינה ענקית. יש מקומות ספציפיים שמופצצים, אבל אזור אומן רגוע לחלוטין זה כמעט שלושה חודשים. זה לא נקרא לסכן חיים, ויש אפשרות להגיע לשם".
2 צפייה בגלריה
בית הכנסת הסמוך לקבר רבי נחמן מברסלב
בית הכנסת הסמוך לקבר רבי נחמן מברסלב
בית הכנסת הסמוך לקבר רבי נחמן מברסלב
(צילום: עמית שאבי)
הוא מזכיר כי "בסך הכול לפני שבוע, אותו שגריר גם הודיע לישראל שבאוקראינה שוקלים להחזיר את בקשת הוויזות, בעקבות העובדה שהשרה איילת שקד לא הסכימה לקבל את כל הפליטים האוקראינים. בתוך שבוע משרד החוץ הגיש ערר לבג"ץ נגד החלטת שרת הפנים, בג"ץ קיבל את ההחלטה והאוקראינים נכנסו. מה עושה השגריר שבוע אחרי זה? מעלה הצעה חדשה".
לדבריו, "יש פה מהלך פוליטי במטרה להוציא מישראל דברים, לאו דווקא כיפת ברזל. דברים אחרים. אנחנו אלה שמשלמים את המחיר, חסידי ברסלב שנוהגים בכל שנה להגיע לאומן".
יש עוד זמן, נכון? "כן. מזה אתה למד שההצהרה הזו היא הצהרה שצריך לקחת בספקנות, כי היא מגיעה שלושה חודשים לפני ראש השנה, ובהחלט יש מספיק זמן כדי שדברים ישתנו. אנחנו מתפללים ומקווים שדברים ישתנו".