בעקבות הודעת השגריר האוקראיני בישראל כי ארצו לא תאשר כניסת מתפללים בראש השנה להילולת רבי נחמן באומן, אם תימשך המלחמה – אמר גורם מדיני אוקראיני בכיר ל-ynet כי המדינה נערכת לאפשרות שכמו בקורונה, החסידים לא יוותרו, וימצאו את הדרך לחצות את הגבולות, בכל מחיר, גם תחת איסור.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"אנחנו במצב יותר חמור מהקורונה", אמר הגורם. "אנחנו לא יכולים להבטיח את ביטחונם של אנשים גם אם נתאמץ. אם קהל של 70-50 אלף מתפללים יתקבץ באומן בראש השנה, ואיזה מנוול ישגר טיל, מה נעשה? עלול להיות אסון כבד. לכן אנו מתריעים שלמרבה הצער, מסיבות ביטחוניות, איננו יכולים לערוב לביטחונם של המאמינים כרגע".
קראו עוד בערוץ היהדות:
הגורם ביקש "שיתפללו עבורנו", והוסיף: "אנחנו מאמינים שחסידי ברסלב והאורתודוכסים הם חברינו. אנו דואגים לשלומם. אבל הרוסים מפציצים קניונים ואזורי מגורים, כולל גני ילדים ובתי ספר. איך ניתן למנוע מהם לעשות דברים מנוולים?"

"מתפללים לישועה"

גורם בכיר בברסלב, שהיה שותף במאמצים לאפשר את קיום התפילות מול הממשל האוקראיני והישראלי, הביע אכזבה מהודעת השגריר, אך אישר כי רבים מהחסידים לא יקבלו את רוע הגזרה: "אני ממש בצער שה'קיבוץ' בסכנה. יש משמעות גדולה לזה, ואני מאמין שהרבה ייסעו חרף הסכנה. כמו שרבנו (רבי נחמן) אמר: 'גם אם הדרך תהיה מחופה בסכינים', אני אפחד מהלא-לנסוע יותר מאשר לנסוע.
1 צפייה בגלריה
גבול בלארוס אוקראינה
גבול בלארוס אוקראינה
כך זה נראה על גבול בלארוס אוקראינה, כאשר אוקראינה סגרה את הגבולות בראש השנה
(צילום: רויטרס)
"לצערי הרב, עם כל הקשר הטוב שהיה לנו עם הנשיא (זלנסקי) והצוות שלו בשנים האחרונות, היה לנו גם גיבוי מהממשלה ומאריה דרעי שתמיד תמך מאחורי הקלעים ולפעמים גם בחזית. כיום אין עם מי לדבר בממשלה הזאת, וברור לנו שראש הממשלה של היום לא יתמוך ולא ינסה לעזור. אני מקווה שתהיה ישועה גדולה בקרוב. מה שחשוב וצריך לעשות היום זה רק תפילה".
מוקדם יותר היום (ה') אמר שגריר אוקראינה בישראל ל-ynet: "לא נאפשר כניסת תיירים באשר הם – כי אנחנו לא יכולים להבטיח את שלומם, וזה מדאיג אותנו". בהודעה שפרסם השגריר, יבגני קורינצ'וק, ביקש כי המאמינים בישראל יתפללו לניצחון אוקראינה: "התפילות שלכם חשובות לנו", ציין. "אנא התפללו שלפני ראש השנה תסתיים המלחמה באוקראינה, שפרצה עקב תוקפנות רוסית בוטה ואכזרית".
השגריר הבהיר כי מדובר בהחלטה הנוגעת לכלל התיירים, ואולם הדגיש כי קיומה של ההילולה בראש השנה, מותנה בסיומה של המלחמה המתחוללת במדינה כבר קרוב לחמישה חודשים. השגריר אמר ל-ynet עוד כי "אוקראינה לא יכולה להבטיח את שלומם של תיירים באשר הם, לא רק מישראל. ההחלטה הנוכחית של אוקראינה היא לבטל תיירות. יכול להיות שנשנה את המדיניות בהמשך. אני בהתייעצות על זה עם לשכת הנשיא זלנסקי".

"הכי קל לבטל את אומן"

למעלה מ-30 אלף מאמינים – רובם ישראלים – פוקדים מדי שנה את קברו של רבי נחמן מברסלב בחגי תשרי, ובפרט בהילולה הנערכת בציונו שבאומן, במהלך ראש השנה. הם לא אמרו נואש גם בימי הקורונה, כאשר אוקראינה סגרה את השערים – ואפילו בשנה שעברה, עדיין תחת הגבלות קורונה – אז התאספו שם כ-30 אלף מאמינים בראש השנה, חלקם הגיעו שבועות ארוכים מראש.
דוד, חסיד ברסלב המקפיד לנסוע מדי שנה לאומן, אמר: "מאכזב לראות שראש השנה הוא הדבר הכי קל לביטול. תיירים נכנסים לפני ראש השנה וייכנסו גם אחריו. מצופה משגרירות אוקראינה לשמוע את נציגי החסידים לפני החלטה כל כך דרמטית. אומן רחוקה יותר מ-200 קילומטר מאזור המלחמה הקרוב ביותר, ולכן יש להתייחס לעניין ברגישות ולתת לפחות לכמות מצומצמת את האפשרות לשמור על מסורת בת מאות שנים".