כשעוד אפשר היה להיפגש בספונטניות ולהתקהל בלי מסכות בחללים סגורים, ערך איש התקשורת ידידיה מאיר את אירוע הסוכות המסורתי, כמידי שנה. מגיפת הקורונה גרמה להקפאה זמנית של המפגש, אבל הגעגוע לשגרה הביא את מאיר לשחרר השבוע לראשונה את אחד הקטעים המרגשים שצולמו אז, בסוכתו של הרב נחמיה רוטנברג, בסביון: ביצוע חדש ומרגש של השיר "מי האיש", בביצוע ספונטני של הזמר עידן רייכל.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
סמוך לשעה אחת בלילה - לאחר שהמלחין, הרב הלל פלאי, ביצע שם, בין היתר, ניגונים מתפילות הימים הנוראים וגם את שיריו "מתיקות התורה", "אוחילה לאל", ו"שירו למלך" - קם במפתיע מתוך קהל המאזינים הזמר עידן רייכל. הוא ניגש אל הפסנתר וביצע את השיר "מי האיש החפץ חיים", בלחן המפורסם של הרב ברוך חייט.

"הכול ייעלם, זה יישאר"

הזמר, שכבר שר בעבר בספונטניות עם חברי חברי הלהקה החסידית "מלכות", אמר לנוכחים כי הוא נפעם מהאירוע, וגם קצת מקנא בחבריו המלחינים החרדים: "זה מרגש מאוד", אמר, "לשמוע את השירה האדירה הזאת ואת הלחנים המקסימים. שאלו אותי בריאיון לפני שבוע, במה מוזיקה בת זמננו היא משמעותית. אמרתי להם, 'אל תיקחו את זה יותר מדי ברצינות. כל המוזיקה הזאת שאתם שומעים ברדיו, תיעלם עוד 20 שנה, 50 שנה, 70 שנה. הדברים היחידים שיישארו זה מה ששרים בבית הכנסת".
2 צפייה בגלריה
 שבת מלחינים גם יחד
 שבת מלחינים גם יחד
שבת מלחינים גם יחד
(גרובייס הפקות)
הוא פנה לרב פלאי: "בעוד 700 שנה, באיזה בית כנסת בקוסטה ריקה, ישירו את הלחנים שלך", אמר. "יפה, זכית". לאחר מכן ציין בהומור: "לא יודע אם אתם חושדים, אבל אני לא ממש מכיר את כל השירים. מה שכן, אני נגן אקורדיון במקור, וסבתא שלי אהבה שניגנתי לה את זה".
השיר מבוסס על פסוקים מתוך פרק ל"ד בתהילים: "מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים, אֹהֵב יָמִים, לִרְאוֹת טוֹב. נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע, וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה. סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב, בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ".

"הם לא הכירו זה את זה"

"היה כיף להיזכר השבוע ברגעים המיוחדים האלה", מספר ידידיה מאיר. "סוכות נקרא 'זמן שמחתנו' והרבה מהשמחה שלנו בחיים מבוססת על הניגון, על המוזיקה, על פס הקול שאנחנו בוחרים לחיים שלנו. החיבור המיוחד בין עידן רייכל, על כל מה שהוא מסמל, לבין הרב הלל פלאי, על כל מה שהוא מסמל - היה באמת יוצא דופן, במיוחד כשהמילים הן של דוד המלך. שניהם, אגב, לא שמעו אחד על השני עד לאותו ערב".
2 צפייה בגלריה
עידן רייכל שר בסוכה
עידן רייכל שר בסוכה
עידן רייכל שר בסוכה
(יהודה גרובייס, גרובייס הפקות)
מאיר מוסיף כי "לפעמים אנחנו לא מאמינים מספיק בכוחו של הניגון היהודי האמיתי, המקורי. בלי אפקטים ובלי חנופה. פשוט להאמין בניגונים שנכנסים ללבבות", ומזכיר כי אף שאירוע סוכות השנתי עדיין לא חזר, הוא ורעייתו, סיון רהב-מאיר, קיבל בוסטו של חיזוק וטעימה מחוסנו של העם היהודי בתפילה ההמונית של יום כיפור, בכיכר דיזינגוף בתל אביב, שמארגנת קהילת "ראש יהודי".
"סיון ואני חשבנו שאנחנו כבר מכירים היטב את החברה הישראלית", הוא מספר, "אבל לא האמנו לכמות ולאיכות - כאלפיים איש גדשו את הכיכר לתפילות כל נדרי ונעילה, התפללו ושרו במשך שעות, והתחברו בצורה מדהימה למחזור התפילה. היו שם כ-900 מחזורים שחולקו, אבל הם נגמרו תוך זמן קצר, ואנשים התפללו בזוגות. התחושה הייתה שאנחנו נמצאים במעמד היסטורי, שמעיד מי אנחנו באמת".