שאלה:

האם מותר לתת טיפול שיניים בשבת למי שסובל מכאב שיניים? (יוסי ג').
יש לכם שאלה? לחצו על "שלח שאלה" (בקוביית החדשו"ת, בצד שמאל)

תשובה:

יש להקדים כי פגיעות בחלקי השן השונים עלולות לגרום לכאבי שיניים בעוצמות משתנות; הכאב עלול להיגרם מעששת, מחורים, ממחלות חניכיים, חשיפת שורשים ועוד. פגיעה בעצבים החשופים תגרום לרוב לכאבים חזקים שידרשו טיפול דחוף. לפעמים הדלקת תתפשט לכיוון הפנים, ותגרום לנפיחות באזור הלחיים, לאודם ואף לחום. פגיעה שכזו מחייבת מתן אנטיביוטיקה ועזרה ראשונה מהירה.
לפיכך, ניתן לפנות למרפאה בשבת כאשר מדובר בכאב עז, ומן הטעמים הבאים:

פיקוח נפש

בתלמוד הבבלי מובא דיון העוסק במקור הדין, ולפיו סכנת חיים דוחה את החיוב במצוות השגרתיות (כלל הידוע כ"פיקוח נפש הדוחה שבת" ועוד מצוות). הגמרא מביאה דעות ומקורות המוכיחים את עדיפות החיים, ורובם מסתמכים על דיוקים מפסוקי התורה. לבסוף מתקבלת דעתו של האמורא שמואל, שמסתמך על הפסוק, "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת חֻקֹּתַי וְאֶת מִשְׁפָּטַי, אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם, אֲנִי ה'" (ויקרא, י"ח, ה'). והוא דורש - "וחי בהם, ולא שימות בהם" (יומא דף פ"ה). וכך נפסק להלכה: "מי שיש לו חולי של סכנה, מצווה לחלל עליו את השבת, והזריז הרי זה משובח".
דלקת בשיניים ללא טיפול עלולה לגרום למצב של סכנה (גם אם זה סיכוי רחוק) – ולכן אנו מגדירים זאת כפיקוח נפש הדוחה שבת.

הגדרת סכנה

הגמרא קובעת שעל כל מכה של חלל (חלל הגוף) מחללים את השבת (עבודה זרה דף כ"ח ע"א), ובתלמוד שאלו, "מהיכן מכה של חלל? (כלומר, מה מוגדר כמכה של חלל). פירש רב אמי: מן השפה ולפנים" (מן השפתיים ופנימה). בהקשר למכה זו נפסק: "מכה של חלל אינה צריכה אומד" (רי"ף שבת פר' י"ד), וכתב הר"ן, "פירש הרמב"ן בספר תורת האדם דהיינו לומר שאף על פי שאין שם בקיאים וחולה אינו אומר כלום, עושין לו כל שרגילים לעשות לו בחול ממאכלים ורפואות היפין לחולה..." (דפי הרי"ף).
1 צפייה בגלריה
לא נעים, כן נורא
לא נעים, כן נורא
לא נעים, כן נורא
(צילום: shutterstock)
בתלמוד נקבע כי השיניים נחשבות ל"מכה של חלל", כיוון שהשיניים ממוקמות מבפנים (ע"ז שם), וכן נפסק להלכה, "כל מכה של חלל דהיינו מהשיניים ולפנים ושיניים עצמם, בכלל מחללין עליה את השבת" (שו"ע או"ח סימן שכ"ח סעי' ג').
כלומר, בעיה בתוך חלל הגוף, שהוא בחלל הפה מן השפתיים ופנימה הכוללים את השיניים – מוגדרת כמכה שמחללים עליה שבת.

כאב עז

ההלכה הגבילה את הטיפול בבעיות רפואיות, "שכל זה דווקא שנתקלקל אחד מהאברים מחמת מכה או בועה וכיוצא בזה, אבל מיחושים אין נקראים מכה" (שו"ע או"ח שם בסעיף ג').
כלומר, כאב איננו מוגדר כגורם שבגינו מחללים שבת. אולם בביאור ההלכה שם, מצדד לומר "דגבי שיניים דהם אקושי (קשות), ואין שייך בהם מכה כל כך, אזי כיוון דכאיב ליה טובא (כואב לו הרבה), יצא כבר זה מכלל מיחוש ודינו כמכה של חלל, ומחללין איפוא עליו אפילו על ידי ישראל". ועוד הוסיף וכתב, "דאפשר לומר דאם כאיב ליה טובא באחד מאברים הפנימיים, ומסופק לו שמא נתקלקל שם איזה דבר, ואין שם רופא בעיר לשאול - דמותר לחלל שבת וליסע אחר רופא" (ביאור הלכה שם).
כלומר, כאב חריף באיבר פנימי, כולל שיניים, מוגדר כמצב של חשש סכנה שמותר לחלל עליו שבת

לסיכום:

1. השיניים נחשבות כמכה של חלל ומותר לחלל עליהן את השבת.
2. כאב שיניים עז מתיר נסיעה בשבת למרפאת השיניים, הן כדי לברר את סיבת הכאב והן כדי לתת טיפול ראשוני למנוע את הכאב.
כאב קלוש יותר, יש לטפל במשככי כאבים ולהמתין למוצאי שבת.
  • הרב אבי רזניקוב הוא רב המרכז הרפואי איכילוב.