עם הפעלת רכבת ישראל הבוקר (ב') הושלמה חזרת המשק לשגרה לאחר משבר הקורונה, אך כעת יש מי שמבקשים דווקא לסגת לאחור ולהטיל על עצמם הגבלות שלא קבעה הממשלה. רבנים ועסקני ציבור בחברה החרדית קוראים לנקוט משנה זהירות ולסגור מחדש את בתי הכנסת, על מנת למנוע את גל ההתפשטות השני של הנגיף.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
כשהתפרצה המגפה בחודש מרץ איחרו החרדים בזיהוי הסכנה ובמילוי אחר ההנחיות, ובתוך שבועות ספורים התברר כי התפילות הציבוריות הפכו למוקד ההדבקה המשמעותי ביותר וריכוזי המגזר ל"אזורים אדומים". בעקבות כך נרשם שינוי מגמה כאשר החברה הצפופה והסגורה הפכה לצייתנית ביותר (להוציא כמה פלגים קיצוניים) - עד שהוסרו ההגבלות. כעת יש מי שמבקש להקדים רפואה למכה ולשוב ולקיים את מנייני תפילה בשטחים פתוחים, או במרפסות הבתים באופן וולונטרי.

2 צפייה בגלריה
 הרב שמעון רגובי יועץ רפואי ויו"ר ארגון "מזור"
 הרב שמעון רגובי יועץ רפואי ויו"ר ארגון "מזור"
הרב שמעון רגובי, יועץ רפואי ויו"ר ארגון מזור
(צילום: שחר גולדשטיין)
אחד ממובילי המהלך הוא היועץ הרפואי, הרב שמעון רגובי, יו"ר ארגון מזור, שייפגש בימים הקרובים עם הרבנים הבכירים, מנהיגי החרדים, בניסיון לשכנעם לסגור את בתי הכנסת. בראיון לאולפן ynet טען רגובי כי חללי התפילה הסגורים הפכו ל"פצצת זמן", והזהיר: "זה לא נוח ולא נעים להתפלל בקיץ בחוץ, אבל זה יותר נעים מאשר ללכת ללוויות".
"השכל הישר חייב לנצח", אמר היועץ. "אנחנו צריכים להחמיר בפיקוח נפש יותר מאשר בתפילה בבית כנסת. זה אמנם חשוב מאוד, אבל כל הרעיון של דת זה סולם ערכים מסוים, ואין ויכוח על כך שקדושת החיים היא בראש הרשימה".

"ההיגיון צריך לנצח"

לדבריו, תקנון הקורונה המחמיר שמבקש "התו הסגול" "פשוט לא עובד, למרות הרצון הטוב". והוא מסביר: "הפרמטרים להדבקה הם מקום סגור, המוני ולמשך זמן ממושך - וזה אחד לאחד מה שקורה בבית הכנסת. לצערי, כשאתה נכנס לבית הכנסת אתה רואה שאחוז גדול מהמתפללים לא עוטים מסכה כמו שצריך, וגם מאוד קשה לשמור על מרחק של שני מטרים. זה ממש לא פשוט".
2 צפייה בגלריה
מתפללים מחוץ לבית הכנסת
מתפללים מחוץ לבית הכנסת
מתפללים מחוץ לבית הכנסת
(צילום: שחר גולדשטיין)
רבים מבתי הכנסת קטנים מכדי להכיל את כמות המתפללים על פי התקנים, באחרים האוורור איננו מספק, גם אכיפת המסכות בתוך שעתיים של תפילה הנאמרת בלחש או בקול איננה משימה של מה בכך. "זה ממש לא פשוט. זו פצצת זמן מבחינתי", הרב רגובי קובע.
"בואו נחזור להתפלל בחוץ. אני חושב שזה פתרון שיש בו חוסר נוחות, בטח שבחום הקיץ. אני עשיתי את זה בעצמי בחצר ביתי הפרטי. היה מניין קבוע על פי כל הכללים. זה בסדר גמור ואפשר להתפלל כך. אני חושב שההיגיון צריך לנצח".
הרב רוגבי סיכם: "את מה שקרה בבתי הספר לא צפינו מספיק טוב מראש, ויש חשש שזה יקרה גם בבתי הכנסת. לא כדאי לחכות לזה".