תושבים בעיר קצרין מדווחים כי שבועיים בלבד לאחר שחרורו מהכלא, ביתו של הרב עזרא שיינברג – מי שהורשע בעבירות מין חמורות בנשות תלמידיו – הפך מוקד עלייה לרגל לברכותיו. "אשר יגורנו בא לנו", אומרים תושבים ביישוב שברמת הגולן. "החצר החסידית מתחילה להיבנות סביבו".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בין עדויות התושבים, בני זוג שעצרו עוברת אורח וביקשו הנחיה איך להגיע לביתו של שיינברג כי יש להם "תיקון" שהתחילו איתו לפני שנים; גבר שהגיע ל"רב הקדוש", וזוג צעיר מהשומרון שחיפשו את הבית כי באו לקבל ייעוץ.
קראו עוד בערוץ היהדות:
"ידענו שזה יקרה, אבל לא האמנו שזה יקרה כל כך מהר", סיפר ל-ynet חיים לוי, תושב קצרין וחבר מטה המאבק ביישוב. לדבריו, "אנחנו לא מחפשים את המידע הזה. הוא פשוט מגיע אלינו. בכל כמה ימים אנחנו שומעים על זוגות ומשפחות שבאות להתייעץ עם עזרא שיינברג... מתעלמים ממה שעשה".

"איך זה נגמר בסוף כולם יודעים"

בכל שבוע מקיימים עשרות מתושבי קצרין הפגנה מול ביתו של הרב שיינברג, והם מקווים כי יצליחו לגרש אותו ואת בני משפחתו מהיישוב שאליו עברו לפני כשנתיים. הם חוששים לשלום התושבים, ומודאגים שמא ינסה לחזור לכוחו ולהנהיג קהילה.
2 צפייה בגלריה
הרב עזרא שיינברג שהואשם בעברות מין בשחרור מכלא מעשיהו
הרב עזרא שיינברג שהואשם בעברות מין בשחרור מכלא מעשיהו
הרב עזרא שיינברג עם שחרורו מהכלא, ונשים בהפגנה נגדו
(צילום: שאול גולן, אפי שריר)
שיינברג כיהן כראש ישיבת "אורות האר"י" בצפת בין השנים 2000 ל-2015, אז נעצר לאחר עשרות עדויות של נשים שסיפרו כי פגע בהן מינית. ב-2017 הוא הודה במסגרת הסדר טיעון בביצוע עבירות מין במתלוננות כחלק מטיפול שאותו כינה "הרפיה". הוא הורשע בניסיון אונס בשתי הזדמנויות, בשורת מעשים מגונים, בשיבוש מהלכי משפט ועוד, ושנה לאחר מכן הוחלט על גזר דינו, שבע וחצי שנות מאסר.
"אנחנו יודעים כבר מה קרה כשזה התחיל, ואיך זה נגמר רע מאוד, ואנחנו לא רוצים שזה יתחיל בחצר האחורית שלנו", טוען לוי. הוא מעריך כי "נגלה מהר ששיינברג רוצה להתפלל, והוא יכנס סביבו מניינים, ואיך הוא יעשה את זה? ילך לאנשים החלשים יותר בחברה, אותם מסכנים שצריכים עזרה, יעשה להם טריק או שניים ויגלה להם משהו על החיים שלהם. אני לא מתרשם מהכוחות שלו יותר מדי, אבל יש לו כאלה. אחרי זה הקהילה שלנו תצטרך לאסוף את השברים ולהתמודד עם זה".
לוי מתריע: "תראה את ברלנד, אחרי כל מה שעשה ואחרי שיודעים על מה שעשה, עדיין הולכים אחריו אלפי אנשים. אנחנו לא רוצים את זה כאן, ודואגים לקהילה שלנו ולכל תושבי העיר. גם אם זה לא יקרה אצלי בבית, זה יכול לקרות אצל השכן שלי או אצל אשתו".

"אנשים לא מבינים את הכוח ההרסני שלו"

מיכל הכהן דנינו, מנפגעות שיינברג שעומדת בחזית המאבק, עוקבת בדאגה אחר הדיווחים מקצרין. "אני עם תחושות קשות מאוד של עצב", היא אומרת בדמעות. "אני מרגישה שאני עושה כל שביכולתי כדי שלא תהיה נפגעת נוספת, ואני מתקשה להבין איך אנשים ממשיכים לתת לו כוח ולא מבינים. אם זה קרה לי, זה יכול לקרות לכולן".

לדברי הכהן דנינו, "קשה לראות אנשים שפונים אליו למרות כל המעשים שעשה. הם לא מבינים את הכוח ההרסני שלו ועד כמה הוא איש רשע. גם אם נדמה שהוא מיטיב איתם באיזושהי צורה, בסוף הם יגלו שהוא רע ומזיק להם. אני מקבלת אינספור פניות מאנשים שהתייעצו איתו בעבר, שנפגעו ועברו משבר גדול מאוד. הנפגעות הן רק הקו הראשון. יש עוד מאות ואלפים שנפגעו ממנו רגשית ונפשית. בסוף, אם אנשים נותנים לו כוח ומבקשים עצה וברכה – הוא יפגע עוד פעם, והם יהיו הראשונים להיכוות".
בשבוע שעבר חשפנו ב-ynet חוות דעת תורנית ותקדימית מסוגה שהוציאו שלושה דיינים מבית הדין הרבני הגדול – הערכאה הממלכתית העליונה של הדין הדתי בישראל, המקבילה במעמדה לבית המשפט העליון. הדיינים התייצבו לצד הנפגעות, ופרסמו גילוי דעת תורני נגד שיינברג ועברייני מין אחרים: "אם יהיה מי שיפנה אליו לקבל את עצותיו, ישיב לו 'איני ראוי לזה כלל, ולא הייתי ראוי לזה מעולם, ורק הטעיתי אחרים בעצותיי'", דרשו הדיינים – ופסקו כי עליו לגלח את זקנו ולא לעסוק עוד בעצות ובהנהגות רבניות.
2 צפייה בגלריה
הפגנות בקצרין נגד מגוריו של עזרא שיינברג בעיר
הפגנות בקצרין נגד מגוריו של עזרא שיינברג בעיר
הפגנות בקצרין נגד מגוריו של עזרא שיינברג בעיר
"הלוואי שאנשים שקוראים לעצמם שומרי תורה ומצוות, ומאמינים בחזרה בתשובה ובתיקון, יקראו את פסק הדין לעומק ויבחנו האם האיש הזה חזר בתשובה, או שהוא בן אדם שאסור כלל לפנות אליו", הוסיפה הכהן דנינו. "מבחינת החוק, הוא חופשי ממגבלות. הוא יכול לפתוח מחר קליניקה ולהציג את עצמו כמטפל, הוא יכול להקים ישיבה ולשמש כרב – והוא יכול לחזור ולבסס את כוחו כשסביבו קהילת חסידים", כתבה בפוסט שפרסמה. "והרשויות? הן ממשיכות לשבת בחיבוק ידיים ולחכות לנפגעת הבאה".
עורכת דינו, מורן סעדון, מסרה בתגובה כי "ניכר שגורמים כאלה ואחרים מבקשים להעביר שמועות חסרות כל בסיס ושחר נגד הרב עזרא שיינברג. אחזור ואומר, הרב שיינברג אינו מייעץ. עם זאת, אדגיש כי אין על הרב שיינברג כל 'איסור' מעין זה, והוא רשאי להתנהל ככל אדם".