בדיקות דרכונים תכופות, החרמת חפצים, מעצרי שווא: כעשרת-אלפים מאמינים כבר הגיעו לאומן כדי לעשות שם את ראש השנה, אבל האווירה בעיירה האוקראינית לא מבשרת טובות. רבה הראשי של אומן, יעקב ג'אן, מספר בריאיון לאולפן ynet על התנהלות תמוהה ומטרידה מצד השלטונות, שלדבריו "רודפים" את היהודים בדרכים שונות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"לא רק המשטרה, אלא כל זרועות השלטון באשר הם", הוא מדגיש: "אם זה הצבא, המשטרה, משרד הבריאות – כולם מחפשים את התיירים היהודים, ומוצאים כל דרך להתעמר בהם. אנחנו מתניידים עם רשיונות, הכול כדת וכדין על פי חוק, ועל פי כן מוציאים עילות להתעמת".
לדברי הרב ג'אן, "לא נוח להם שאנחנו כאן, אז בהתחלה הם מחפשים אנשים שנמצאים למעלה מהזמן המותר, שזה שלושה חודשים. והרי כולם יודעים שרק בשבועיים האחרונים החלה העלייה לרגל. אז מה יש לחפש אנשים ששוהים פה למעלה משלושה חודשים? בשום מקום אחר באוקראינה לא מתנהגים ככה".

הרב ג'אן מוסיף כי "מותר להסתובב במרחב הפתוח, ומסכות חובשים רק במקומות סגורים, ואנחנו ממושמעים בצורה פלאית. באמת שאני לא ציפיתי מהברסלבים להיות ממושמעים ככה. יש משמעת נפלאה, ואתה פשוט רואה שזה בחינם. בלי שום סיבה".
כדוגמה הוא מספר על רוכב טוסטוס שעוכב לבדיקת רשיונות, ולאחר שנמצא כי חסר לו רישום כלשהי בלוחית ("הוא מן הסתם לא ידע אפילו שצריך את זה"), הוחרם הרכב והבחור עצמו נעצר בברוטליות, כפי שניתן לראות בתיעוד. "לבחור כמובן היו רשיונות. השוטרים עוברים ומתעללים ביהודים פה", קובל הרב ג'אן. "הם דורשים דרכונים, מחפשים ומכים. מה הרעיון להגיע לרחוב התיירותי ולהתנהג כמו בהמות?"

"התרגלו לקבל שוחד"

הרב מספר כי בעבר התרגלו השלטונות לקבל שוחד מהיהודים. "השנה הם לא קיבלו, אז כנראה שיש כעס במערכת", הוא אומר. "זה גובל באנטישמיות ואכזריות. שכשאתה מדבר עם ראשי השלטון אז הם לא באווירה הזאת. אבל השוטרים והחיילים מתנהגים בצורה אגרסיבית נוראית. אנחנו בסך הכל תיירים, מה באנו לעשות כאן במדינה הזאת?"
על פי ההערכות, לא פחות מעשרת-אלפים חסידים כבר נכנסו למדינה ונמצאים בסביבת ה"ציון" (קברו של הרב), מחשש כי ממשלות ישראל או אוקראינה יטילו בהמשך הגבלות שיקשו עליהם את ההגעה, כפי שאירע בשנה שעברה. אלפי חסידי ברסלב נוספים צפויים להצטרף אליהם בימים הקרובים, כאשר שהשאיפה היא לקיים את האירוע המסורתי השנתי עם מספר המשתתפים הרגיל ככל האפשר.
"אנחנו ערוכים ברוך ה' לקבל את כל העולים, ודואגים לקרוא לכולם בארץ להתחסן לפני שהם מגיעים לכאן, כדי שלא יהיו בעיות ושהכול יילך כשורה, ואני רואה ברוך ה' אני רואה שכל הברסלבים ממושמעים בלי יוצא מן הכלל, והכול יעבור בשלום".