אזרחי ישראל ממתינים בדריכות לראות האם יוחמרו הגבלות הקורונה בתקופת חגי תשרי, אבל יש גם מי שלא ממש מוטרד מהזינוק בתחלואה. אלפי מאמיניו של רבי נחמן מברסלב הקדימו השנה לצאת לאוקראינה מבעוד מועד, וכבר עתה, יותר משלושה שבועות לפני ראש השנה, הם שוהים סמוך לקברו בעיירה אומן, לקראת תפילות החג ההמוניות שייערכו במקום.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
על פי ההערכות, לא פחות מעשרת-אלפים חסידים כבר נכנסו למדינה ונמצאים בסביבת ה"ציון" (קברו של הרב), מחשש כי ממשלות ישראל או אוקראינה יטילו בהמשך הגבלות שיקשו עליהם את ההגעה, כפי שאירע בשנה שעברה. אלפי חסידי ברסלב נוספים צפויים להצטרף אליהם בימים הקרובים, כאשר שהשאיפה היא לקיים את האירוע המסורתי השנתי עם מספר המשתתפים הרגיל ככל האפשר.

"כרגע חושבים על ראש השנה בלבד"

בשבוע שעבר החליטה הממשלה לחייב את השבים לארץ מרוב מדינות העולם, ובכללן אוקראינה, בתקופת בידוד של לפחות שבעה ימים. אבל בעוד שהישראלים המטיילים בחו"ל שוקלים את צעדיהם בהתאם, בברסלב חיים את הרגע – למרות החשש כי הדבר ישפיע גם על האפשרות להשתתף בתפילות יום כיפור או לחגוג עם המשפחה את סוכות, מאחר ורבים מהם שבים לישראל לאחר ראש השנה, ימים ספורים לפני יום כיפור שאותו ייאלצו לבלות בבידוד.
1 צפייה בגלריה
 אלפים ככבר שם
 אלפים ככבר שם
אלפים ככבר שם
( צילום: אדוארד דוקס)
"מה שמעניין אותנו זה ההתבודדות, לא הבידוד", אמר ל-ynet בחיוך נתן, אחד החסידים, שמתכנן לנסוע לאומן בימים הקרובים. "כמו שאתה יכול להבין לבד, אחרי מה שקרה בשנה שעברה, הדבר היחיד שאנחנו חושבים עליו כרגע זה ראש השנה, ולא שום דבר מעבר לזה - ובעזרת ה' נסתדר".
דוד, חסיד נוסף, סיפר כי חלק גדול מהגברים במשפחתו המורחבת כבר שוהים באומן, וכך גם בקהילת ברסלב שאליה הוא משתייך. "בשבת האחרונה בית הכנסת שלנו כאן היה כבר ריק", אמר - והוסיף כי החשש מפני הגבלות אפשריות ביום כיפור כלל לא מהווה שיקול לביטול הנסיעה. לדבריו, "מקסימום נעשה מנייני מרפסות או שנצרף כמה משפחות לתפילה משותפת". שמעון, עוד אחד מהחסידים, אישר אף הוא: "אין לנו בעיה להתפלל בכיפור בבית, ואפילו ביחידות - העיקר להיות להיות אצל רבנו".

"בשנה שעברה היה זה רק קומץ"

יוסף נחמה, מחסידי רבי נחמן ומנכ״ל מכון נחלת צבי, הסביר: "השיקול היחידי שיש לחסידי ברסלב הוא להיות באומן בראש השנה". עם זאת, הדגיש: "אני יכול לומר לך חד-משמעית שכולם ממושמעים ומתכוונים לשמור על החוק מכל היבט, לרבות עניין הבידוד. לדוגמה: בימים האחרונים ביקשו להצטייד לנסיעה במכשירים סלולאריים חכמים לצורך ניטור, כנראה שלדרישת השלטונות באוקראינה, והרבה מהנוסעים שמחזיקים בטלפונים כשרים מיהרו לרכוש סמארטפון כדי למלא אחר ההוראות".
על רקע אירועי השנה שעברה, כאשר חסידים ניסו להסתנן לאוקראינה בדרכים שונות, צבאו על הגבול עם בלארוס והפגינו סביב מתווה אומן - אמר נחמה: "צריך להסתכל על הרוב ולא להכליל. מדובר היה אז בקומץ ששואף לאפס מוחלט. לא מוכרת לי שום מסגרת בעולם שאין בתוכה כמה בודדים שיוצאים מן הכלל". לצד ההתנערות מהם, הזכיר: "בוא לא נשכח לרגע שהפקירו אותם, לא ניסו להגיע איתם לשום סוג של הסדר ואפילו לא להידברות, וזה כשמול עיניהם עומדת פגיעה בדבר הכי קדוש וחשוב להם בשנה".