מנכ"ל הוועד היהודי-האמריקאי (AJC), טד דויטש, אשר מוביל משלחת סולידריות מטעם הארגון בישראל, מוטרד מאוד בימים אלה. "אנשים בקהילה היהודית בארצות הברית מודאגים מאוד ממה שקורה. הייתי בשבת בהרווארד ומישהו אמר לי שלראשונה בחייו הוא כבר לא הולך עם כיפה. אסור שדבר כזה יהפוך לנורמלי", הוא אומר. "האוניברסיטאות בארה"ב צריכות לעשות יותר כדי לשמור על הסטודנטים היהודים בטוחים. אוניברסיטאות וחברות צריכות לצאת ולהשמיע קול ברור נגד אלה שמפגינים ומגינים על חמאס. זה רגע רציני מאוד לא רק לישראל אלא גם ליהדות העולם".
בשיחה עם ynet אומר דויטש כי "הרגע של הצהרות ברורות בתמיכה בקהילה היהודית ובזכותה של ישראל להגן על עצמה נגמר; עכשיו צריכים מעשים מצד מנהיגי אוניברסיטאות. נדרשות כעת פעולות כדי להבטיח שסטודנטים יהיו בטוחים, שלא יסבלו אנטישמיות כחלק מכל קמפוס באמריקה, ולא רק באמריקה. הייתי לאחרונה בברלין ונפגשתי שם עם סטודנטים יהודים, הם חוששים ללכת בקמפוס ושומעים שמדברים על 'להרוג יהודים בגז'. מנהיגים יהודים צריכים להשמיע קול כדי שכולם יבינו מה עומד כאן על הפרק".
4 צפייה בגלריה
הפגנות פרו פלסטיניות ב ברלין גרמניה
הפגנות פרו פלסטיניות ב ברלין גרמניה
הפגנה פרו-פלסטינית בברלין, גרמניה
(צילום: EPA / Clemens Bilan)
4 צפייה בגלריה
אנשי הוועד היהודי-אמריקאי במפגש עם נציגי משפחות החטופים
אנשי הוועד היהודי-אמריקאי במפגש עם נציגי משפחות החטופים
אנשי הוועד היהודי-אמריקאי במפגש עם נציגי משפחות החטופים
הוועד היהודי-אמריקאי (The American Jewish Committee) הוא ארגון יהודי בינלאומי העוסק בממד ההסברתי ובממד הדיפלומטי-מדיני. הארגון, שאינו מזוהה פוליטית, שם לו למטרה להשפיע על המדיניות ודעת הקהל ביחס לסוגיות חשובות שהעם היהודי ניצב מולן, באמצעות קשרי ממשל ודיפלומטיה. חברי המשלחת נפגשו עם משפחות חטופים וניצולים, וכן עם הנשיא יצחק הרצוג, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שר החוץ אלי כהן, ח"כ אלון שוסטר, שגריר ארה"ב החדש ומתנדבים שפועלים בקהילה, בבית החולים הדסה ועוד. בין השאר הם גם עצרו לביקור בכותל המערבי.
"נדרשות כעת פעולות כדי להבטיח שסטודנטים יהיו בטוחים, שלא יסבלו אנטישמיות בקמפוסים, ולא רק באמריקה. הייתי לאחרונה בברלין ונפגשתי שם עם סטודנטים יהודים, הם חוששים ללכת בקמפוס ושומעים שמדברים על 'להרוג יהודים בגז'"
באשר ליוזמות של משרדי עורכי דין וחברות שהודיעו שלא יקבלו להתמחות סטודנטים שיתמכו בחמאס, אומר דויטש: "אני חושב שהם ממוקדים בסטודנטים שבחרו לתמוך בחמאס. למה שמישהו ירצה להעסיק מישהו שתומך בטרור? זאת החלטה לגיטימית לכל חברה, משרד עורכי דין וכדומה".
עוד אומר דויטש: "רצינו לבוא לכאן כדי להראות תמיכה מצד יהדות ארה"ב בישראל ולוודא שהבכירים פה ועם ישראל יבינו שהתמיכה היא עמוקה. יש הבנה לגבי מה שקרה ב-7 באוקטובר והצורך של ישראל להגן על עצמה. העבודה שלנו היא לוודא שאנשים ימשיכו להבין מה מונח כאן על הכף עבור ישראל והעם היהודי, ולמה המלחמה נגד חמאס כל כך קריטית לעולם. כשם שיש קרב מתמשך כאן בישראל – יש קרב מתמשך נגד אלה שנכשלים בהבנה של מה שקרה ב-7 באוקטובר. יש כאלה שהולכים להפגין בתמיכה בטרוריסטים של חמאס. זה אתגר, אבל צריכים להתמודד איתו ביחד".
4 צפייה בגלריה
הביקור של הוועד היהודי-אמריקאי בבית הנשיא
הביקור של הוועד היהודי-אמריקאי בבית הנשיא
הביקור של הוועד היהודי-אמריקאי בבית הנשיא
מה אתה אומר על המעורבות של יהודים מסוימים בהפגנות נגד ישראל בארה"ב? "אני חושב שהמסכה הוסרה. במשך הרבה זמן אנשים ניסו להתווכח עם הקביעה שכאשר צועדים וצועקים 'מהנהר לים', צועקים בעד אינתיפאדה; עכשיו כשצועקים בתמיכה בחמאס, ברור למה התכוונו כל הזמן – שהם קוראים להשמדת ישראל. זה לא משנה אם הם יהודים או לא יהודים, או אם יש להם בכלל דת. מי שקורא 'מוות ליהודים' וקורא לחיסול מדינת היהודים – צריכים לגנות אותו ולהוקיע אותו. אני אומר שכל מי שצועדים בתמיכה בחמאס צריכים להבין מה המשמעות עבורם. הרי כשם שמחבלי חמאס לא הבחינו בין יהודים כשהסתערו ויצאו לטבוח – הם לא יבחינו בין יהודים לפי השאלה איך הם חשים כלפי ישראל".
"השפה של הממשל האמריקני הייתה ברורה עד כה ואנו מקווים שימשיכו לשמר בהירות מוסרית. יש כאלה שמנסים ללחוץ על הממשל לשנות גישה, אך ביידן עומד על תמיכתו בישראל. אנו עובדים עם הממשל כדי להבטיח שזה יימשך"
האם התמיכה של הממשל האמריקני בישראל עדיין איתנה, והאם אין חשש שנתחיל לראות לחץ מצד ארה"ב על ישראל להסכים להפסקת אש? "אין ספק שתגובת הממשל הייתה תומכת לחלוטין בישראל. ראינו את זה באופן מתמשך מדברי הנשיא, מזכיר המדינה ומזכיר ההגנה. הנוכחות של נושאות המטוסים באיזור, ועכשיו של הצוללת והמפציצים, מבהירה מה היכולות שלהם – כל אלה הם מסר חזק מאוד שממשיכים לעמוד לצד ישראל ולהרתיע את איראן ואחרים כדי שלא יהיו מעורבים. מבחינת מה שקורה בעזה – הממשל דחה קריאות להפסקת אש, הם דוחים את הקריאות למנוע מישראל את הזכות להגן על עצמה. השפה של הממשל הייתה ברורה עד כה ואנו מקווים שימשיכו לשמר בהירות מוסרית. יש כאלה שמנסים ללחוץ על הממשל לשנות גישה, אך ביידן עומד על תמיכתו בישראל. אנו עובדים עם הממשל כדי להבטיח שזה יימשך".
4 צפייה בגלריה
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
הפגנה פרו-פלסטינית בהרווארד
(צילום: Joseph Prezioso / AFP)
מה מצבנו בתקשורת האמריקנית? "אני חושב שיש נטייה להתמקד במה שקרה ב-24 השעות האחרונות. כך עובדים ערוצי חדשות. לכן חשוב כל כך להזכיר לקובעי המדיניות ולתקשורת את הפעולות הברבריות של חמאס שהתחילו את זה, ולהזכיר שחמאס אחראי למלחמה. לכן אנו ב-AJC נארח הקרנה של סרט הזוועות – רצינו שאנשים יזכרו את הזוועות של אותו יום, כדי שיזכרו למה דחוף לאפשר לישראל להמשיך לפעול. נחזור לארה"ב ונעשה הכול כדי לשמר את הזיכרון. אנחנו רוצים שעיתונאים ומשפיעי דעת קהל ידעו. כאשר אל-קאעידה פתחו בהתקפה כולם זכרו את נפילת מגדלי התאומים. אני מאמין שגם כאן – כולם יזכרו את הטבח של 7 באוקטובר ולא את המלחמה של ישראל בעזה.
שר החוץ אולי כהן מסר כי "תמיכת הקהילות היהודיות במדינת ישראל היא נדבך חשוב ללגיטימציה הבינלאומית של ישראל במלחמה נגד ארגון הטרור חמאס. אני מודה לאחינו על העמידה לצידנו בימים אלה שבהם אנחנו נלחמים מול ארגון טרור גרוע מדעאש שרצח 1,400 איש וחטף למעלה מ-240, בהם תינוקות, ילדים, נשים וניצולי שואה. שוחחתי עם מנהיגי הארגון על צעדינו במלחמה ועל הזוועות שחווה עם ישראל ב-7 באוקטובר. הקרנתי בפניהם את מעשיהם הנוראים של אנשי חמאס כפי שתיעדו בעצמם, וזאת על מנת שנזכור ולא נשכח את שעשו לנו. טבח 7 באוקטובר לימד אותנו כי 'לעולם לא עוד' זה עכשיו".