קבוצה של מתנדבים ישראלים ביקרה אתמול (יום ב') בחשאי בקברו של רבי יעקב אבוחצירא בדמנהור שבצפון מצרים, במטרה לשפץ את הקבר שסבל מהזנחה קשה, בתיאום עם השלטונות המקומיים. חברי הקבוצה שטפו את המתחם, טיפלו בחלונות השבורים באתר באופן שימנע כניסה של יונים לתוך הציון, וצבעו את המקום.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
שיפוץ הקבר, שנמשך מספר שעות, נעשה כאמור בתיאום מלא עם הרשויות המצריות ובברכתן, לאחר שנים שבהן משפחת אבוחצירא ביקשה מהן לאפשר את שיפוץ האתר. במשפחת אבוחצירא מקווים שהמחווה המצרית תהיה פתח לביקורים נוספים של משלחות ישראליות במקום, במטרה לבצע שיפוץ נרחב יותר, ובהמשך לחדש את ההילולה ליד הקבר שלא התקיימה כבר שנים בשל איסור השלטונות.
קראו עוד בערוץ היהדות:
שגריר ישראל לשעבר במצרים, דוד גוברין, ביקר בקבר בשנת 2017 – במה שהיה ביקור ראשון של שגריר ישראלי שם אחרי שש שנים – ותיעד את ההזנחה הקשה של הקבר. האישור החד-פעמי למשלחת לבקר בקבר מצטרף לאישור נוסף שנתנו המצרים בשנים האחרונות, למשלחת של הארגון "אתרא קדישא", להגיע למצרים ולטפל בקברים של יהודים.
2 צפייה בגלריה
מתחם קבר רבי יעקב אבוחצירא במצרים
מתחם קבר רבי יעקב אבוחצירא במצרים
מתחם קבר רבי יעקב אבוחצירא במצרים
(צילום: שגרירות ישראל בקהיר)
שגרירת ישראל במצרים, אמירה אורון, הבטיחה בפגישה עם הרב הראשי יצחק יוסף שתפעל לאפשר את שיפוץ הקבר – וכן את חידוש ההיתרים ליהודים לעלות לקבר ביום השנה. השגרירה אף אמרה שהיא זוכה לאוזן קשבת אצל השלטונות במצרים, ותעשה הכול כדי להוציא את הבקשה מן הכוח אל הפועל.
רבי יעקב אבוחצירא, שזכה לכינוי "אביר יעקב", הוא אבי שושלת הרבנים לבית אבוחצירא – וסבו של הבבא סאלי, רבי ישראל אבוחצירא, מגדולי המקובלים שפעלו בישראל. הוא היה רבה של תפילאלת במרוקו, ונחשב למקובל גדול. כל חייו שאף לעלות לארץ ישראל, וב-1879 יצא לדרכו אל ארץ הקודש. בהגיעו לדמנהור שבמצרים חלה ונפטר, ולא זכה לעלות לארץ. שם גם נקבע מקום קבורתו.
2 צפייה בגלריה
דוד גוברין, לשעבר שגריר ישראל במצרים, רואה מקרוב את ההזנחה בקבר ב-2017
דוד גוברין, לשעבר שגריר ישראל במצרים, רואה מקרוב את ההזנחה בקבר ב-2017
דוד גוברין, לשעבר שגריר ישראל במצרים, רואה מקרוב את ההזנחה בקבר ב-2017
(צילום: שגרירות ישראל בקהיר)
בכל שנה, עד שנת 2012, נסעה משלחת מתפללים בעלי היתרים מיוחדים למצרים כדי להתפלל על קברו ביום פטירתו. למעשה, במשך שנים רבות נהגו יהודים לעלות לקברו של הרב אבוחצירא בדמנהור מידי שנה, ביום פטירתו, ולהתפלל לעילוי נשמתו. אלפים היו מגיעים, ומנהג זה רווח בקרב יהודים ומוסלמים כאחד. בשנת 2012 – האחרונה שבה התקיימה ההילולה – פקדו את הציון כ-30 אלף מאמינים.
לפני כעשור, בעקבות אירועי "האביב הערבי", הדבר נאסר בידי השלטונות, ומאז אין פוקד את המקום הקדוש. חבר הכנסת משה ארבל מש"ס פנה בעבר לשגריר מצרים בישראל בבקשה שיאפשר ביקורים בקבר. לא רק ישראל פנתה למצרים בבקשה שיאפשרו עלייה לרגל לקבר, אלא גם גורמים אמריקניים שחלקם אף קשורים לבית הלבן.