ארבעה חודשים לפני האירוע ההמוני ביותר בישראל, ושנתיים אחרי האסון שבו ניספו 45 בני אדם, עדיין לא ברור מה יהיה המתווה שבו תתקיים ההילולה השנתית במירון. ועדת החקירה עוד לא סיימה את עבודתה, והשבוע שלחה לראש הממשלה נתניהו מכתב שבו האיצה להתחיל בהכנות בזמן המועט שנותר, אחרי שהמתווה האחרון כשל במבחן המציאות – והאירוע הסתיים לפני המועד המתוכנן.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"המלצות היו נכונות, אבל היישום שלהן לא היה טוב, ולכן זה לא הצליח", מודה ניצב (בדימוס) צביקי טסלר, פרויקטור מירון לשעבר, בריאיון לאולפן ynet. המתווה שיזם לפני כשנה היה אמור לווסת את כמות המבקרים בהילולה. בין הכשלים הרבים, הכוללים חוסר יכולת לאכוף זמן שהייה על ההר ועיכובים קשים בתחבורה למקום, נאלצו המארגנים להתמודד עם גורמים קיצוניים שהתפרעו וחיבלו בתשתיות במתחם ציון קבר רשב"י. המארגנים לא היו יכולים לעמוד בכללי הבטיחות שקבעו – והוחלט על עצירת התחבורה להר וסיום ההילולה.
קראו עוד בערוץ היהדות:
נכון להיום (ג'), עוד לא מונה פרויקטור חיצוני שיהיה אחראי השנה על ניהול ההילולה. "המלצות הביניים של ועדת החקירה מאפשרות להתכונן, רק צריך לעשות את זה. ארבעה חודשים זה מעט מאוד זמן", טסלר מתריע. לפי ההסכמים הקואליציוניים, האחראי על ההילולה מטעם הממשלה צפוי להיות חבר מפלגת יהדות התורה – לא היו"ר יצחק גולדקנופף, אלא מאיר פרוש, דווקא מי שמזוהה יותר מכול עם החצרות החסידיות שלחצו לקיים את ההילולה ללא הגבלות קהל.
3 צפייה בגלריה
המונים בכניסה לציון הקבר
המונים בכניסה לציון הקבר
ההילולה במירון בשנה שעברה. המתווה קרס
(צילום: איתן גליקמן)
"את הילולת מירון מתכננים במשך שנה. מיד כשנגמרת הילולה, מתכננים את זו של השנה הבאה", מציין טסלר. "זה אירוע מאוד-מאוד מורכב, ואולי האסון המחיש לנו עד כמה הוא מורכב וכמה הוא עלול להיות מסוכן. חשוב להגיד שוועדת החקירה נתנה המלצות ביניים שלאורן קיימנו את המתווה של השנה שעברה. היא חזרה על אותן המלצות ביניים, והדגישה דברים נוספים לגבי השנה הנוכחית והשנים הבאות".

"המתווה הבטיח הילולה בטוחה"

במסגרת המתווה שלפיו פעלו בשנה שעברה, בכל רגע נתון הורשו לשהות בהר עד 17 אלף איש (16,870 ליתר דיוק), וכל אחד מהם היה אמור להתפנות מהמקום כעבור ארבע שעות כדי לאפשר את כניסת הבאים אחריו. ההשתתפות בהילולה התאפשרה רק באמצעות כרטיסים שנרכשו מראש, כדי שהמשטרה והמארגנים יוכלו לשלוט במספר השוהים במירון. 175 אלף כרטיסים הועמדו למכירה – מתוכם 130 אלף בלבד ליממת ההילולה עצמה (בשנים קודמות זרמו להר כחצי מיליון חוגגים ללא ויסות).
3 צפייה בגלריה
הכניסה לציון קבר רשב"י
הכניסה לציון קבר רשב"י
הכניסה לציון קבר רשב"י
(צילום: איתן גליקמן)
למה בעצם המתווה שלך קרס? איפה היו הקשיים? "אני חשבתי שהמלצות הוועדה שלאורן נקבע המתווה הן המלצות נכונות, אבל היישום שלהן לא היה מספיק טוב, ולכן הדברים לא הצליחו כפי שהם יכולים להצליח. אבל צריך להגיד דבר נוסף, והוא אולי חשוב יותר: המתווה של השנה שעברה יצר מצב של הילולה לא מסוכנת, הילולה בטוחה".
זו לא ממש הייתה הילולה. אולי הייתה הילולה בטוחה, אבל היא הייתה עצובה מאוד. "אני לא חולק על זה, אבל אני כן שם את הדגש על הבטיחות, ואפילו עצירה של כללי הבטיחות כשהם לא נשמרים. בצד השני של המטבע – צודק, ההילולה לא הייתה שמחה ולא הייתה כמו שהילולה צריכה להיות, והייתי אומר שזה פגם גדול בדרך שבה קיימנו את ההילולה בשנה שעברה. כל הדברים ניתנים לתיקון, ניתנים לשינוי. אפשר להגיע למצב של הילולה שהיא גם שמחה וגם הילולה אמיתית – אבל גם בטוחה ולא מסוכנת. זה בהישג יד".
"אותו אסון שקרה בשנת תשפ"א יכול היה לקרות גם שנים קודם לכן. הוא פשוט לא התרחש לפני כן, אבל הוא היה יכול לקרות, כי ההילולות נוהלו בצורה מסוכנת", מציין טסלר. "בשנה שעברה ההילולה הצליחה, צריך להגיד את זה. היא הייתה בטוחה – וזה היה היעד המשמעותי ביותר. רבים טענו שלא צריך לקיים הילולה בשנה שעברה. פשוט לא לקיים אותה בכלל. אנחנו התעקשנו לקיים את ההילולה כי חשבנו שנכון לקיים אותה".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
השר מאיר פרוש. מזוהה עם החצרות החסידיות שלחצו לקיים את ההילולה ללא הגבלות קהל
(צילום: יואב דודקביץ')
לגבי העובדה שהשר מאיר פרוש צפוי להיות האחראי על ההילולה מטעם הממשלה, אומר טסלר כי אין זה משנה מי השר האחראי. "הנקודה החשובה היא שיהיה גורם של המדינה שיהיה אחראי. כזה שיישא באחריות ויוכל לפעול להילולה שהיא גם בטוחה וגם שמחה. לצורך העניין, אם היו פגמים, והיו, בהילולה של השנה שעברה – אני האחראי. ברור מאוד מי אחראי, ומי צריך לגרום לכך שהדברים יהיו אחרת. זה לא משנה מי עשה אותם, העיקר שיש שר אחראי".
אם יקראו לך שוב, כאיש מקצוע וכמי שיש לנו ניסיון ויודע לתחקר ולומר מה נכשל בשנה שעברה – יש סיכוי שתבוא לעשות את זה שוב? "ההילולה במירון הפכה להיות חשובה מאוד עבורי, אני רואה ערך רב בקיום ההילולה, ואני רואה הכרח בכך שהמדינה תיקח אחריות ותעשה את זה כמו שצריך. כל עזרה שיבקשו ממני – אני כמובן אעזור".