הצפירה המורה לחדול ממלאכה הושמעה בעיר בני ברק – ומאות-אלפי אנשים ליוו את הרב חיים קניבסקי, "גדול הדור" החרדי, שהלך לעולמו ביום שישי. ההמונים אמרו פרקי תהילים לעילוי נשמתו של הרב, וסליחות הנהוגות בימי התשובה והכיפורים. במהלך ההספדים וההלוויה עצמה נשמר שקט – אך עם ההגעה לבית העלמין פרצו אליו אלפי צעירים, בניגוד להוראות המשטרה, שכרזה, כמעט בתחנונים: "אנו מבקשים לשמור על כבוד הרב. זה פיקוח נפש". גם עם סיום טקס הקבורה, המשיכו הדחיפות והצפיפות הרבה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
עם התחלת מסע ההלוויה – מבית הרב ברחוב רשב"ם לבית העלמין "זכרון מאיר" בבני ברק – התגודדו המוני האבלים מסביב לרכב, ובכריזה דרשו שוב ושוב להתרחק: "סכנת נפשות, לכו אחורה". המשטרה הקיפה את הרכב לאורך המסע האיטי, שארוכו כקילומטר וחצי. בניו ונכדיו של הרב לא ליוו את הנפטר לבית העלמין, כמנהג המקום, והגיעו לבית העלמין רק לאחר הקבורה.
15 צפייה בגלריה
המונים בהלוויית הרב קניבסקי
המונים בהלוויית הרב קניבסקי
המונים בהלוויית הרב קניבסקי
(צילום: יובל חן)

15 צפייה בגלריה
המונים בבית העלמין אחרי הלוויית הרב קניבסקי
המונים בבית העלמין אחרי הלוויית הרב קניבסקי
אנשים מטפסים על חומה כדי להתקרב לחלקת הקבר
(צילום: EPA)


המשטרה הודיעה כי בתום ההלוויה לא תתיר כניסה לבית הקברות, במטרה למנוע דוחק במקום – אך מאחר שהכניסה הוגבלה ל-300 בני משפחה בלבד במהלך מסע הקבורה, פרצו אלפי צעירים את הגדרות ונכנסו לבית העלמין, בניגוד להוראות המשטרה, שהודיעה כי תנסה להקל על הכניסה.

15 צפייה בגלריה
בני ברק מהמסוק
בני ברק מהמסוק
מבט על בית העלמין מלמעלה
(צילום מסוק: איתמר גרינברג, ItamarGrinberg)

15 צפייה בגלריה
רכב הקבורה מלווה על ידי שוטרים בבית הלעמין
רכב הקבורה מלווה על ידי שוטרים בבית הלעמין
רכב הקבורה מלווה בשוטרים בבית העלמין
(צילום: EPA)

15 צפייה בגלריה
המונים בהלוויית הרב קניבסקי
המונים בהלוויית הרב קניבסקי
משתתפים בהלוויה
(צילום: טל שחר)

דוחק, צפיפות ואבל כבד

רבבות האנשים החלו לזרום לבני ברק מכל רחבי הארץ מאז צאת השבת, עם היוודע על החלטת המשטרה לסגור את העיר החל מהשעה שש בבוקר היום (א'). מסע ההלוויה הוא מהגדולים שידעה מדינת ישראל, והגיעו אליה גם יהודים תושבי חו"ל. למעלה מ-1,700 אוטובוסים הגיעו מאז הבוקר לעיר, וחלקם חונים בכביש 4 שנסגר והפך לחניון אוטובוסים מאולתר. עד כה דיווחו במד"א על 64 נפגעים, כולם באורח קל, שלושה מהם שוטרים – הם טופלו במקום, ו-15 פונו להמשך טיפול רפואי בבתי החולים.
15 צפייה בגלריה
המונים בהלוויית הרב קניבסקי
המונים בהלוויית הרב קניבסקי
המונים בהלוויית מנהיג הציבור החרדי-ליטאי
(צילום: EPA)

15 צפייה בגלריה
בית העלמין בבני ברק
בית העלמין בבני ברק
בניגווד להוראות המשטרה: הפריצה לבית העלמין

15 צפייה בגלריה
המונים בהלוויית הרב קניבסקי
המונים בהלוויית הרב קניבסקי
ההמונים גדשו את רחובות העיר
(צילום: רויטרס)
יורשו של הרב חיים קניבסקי ושותפו להנהגה, הרב גרשון אלדשטיין (98), ספד לו ואמר כי "בכל העולם היו מושפעים ממנו. ביקשו ברכות, תפילות. הוא היה משפיע גשמית ורוחנית השפעות כאלו, שעכשיו אין לא כאן ולא בכל העולם".
הוא עורר את הציבור לתשובה: "מה זה מחייב אותנו? מה אנחנו חייבים לעשות כעת? מה אנחנו צריכים לעשות? להתעורר, להתעורר, להתעורר. להוסיף זכויות, להוסיף זכויות, להוסיף זכויות", אמר.
15 צפייה בגלריה
בני ברק מהמסוק
בני ברק מהמסוק
בני ברק מהמסוק
(צילום מסוק: איתמר גרינברג, ישראקופטר)

"ישנו אדם שהוא שקול כנגד כל עם ישראל. וכשיש גזירה לכלות את כל העם, הקדוש ברוך-הוא אומר: אני אקח אותו ככופר וכך יתכפר לעם ישראל", ספד לו גיסו, הרב יצחק זילברשטיין, אחד הרבנים החשובים במגזר. "כל רגע ורגע אצל רב חיים היה מנוצל בצורה מבהילה. אפילו 'ברכה והצלחה' הוא אמר רק בראשי תיבות. במלחמת המפרץ הוא הציל את כל האומה עם הבטחתו שכאן בבני ברק לא יקרה מאומה. למה הוא עשה את זה? זו הייתה הדרך שלו לומר שצריך לנצל כל רגע ואסור לבטל תורה".
עוד ביקש הרב: "בואו נקבל על עצמנו לחזור בתשובה שלמה. עכשיו זו עת רצון. שכל אחד יבכה על הצרות שיש לו, והקדוש ברוך-הוא יקבל את תפילתנו וזעקתנו ברחמים מרובים".
15 צפייה בגלריה
בני ברק מהמסוק
בני ברק מהמסוק
בני ברק במבט על
(צילום מסוק: איתמר גרינברג, ישראקופטר)


15 צפייה בגלריה
מחוץ לביתו של הרב קניבסקי בבני ברק
מחוץ לביתו של הרב קניבסקי בבני ברק
מחוץ לביתו של הרב קניבסקי בבני ברק
(צילום: רויטרס)
הרב שלמה קניבסקי, בנו של הרב, ספד לו: "אבא, איך עזבת אותנו בכזו פתאומיות. לא היינו מוכנים קודם, אחרת היינו קורעים שערי שמיים (בתפילות), אבל הקדוש ברוך-הוא לקח אותך במיתת נשיקה".
"איך אני יכול להספיד אותך?" שאל. "אני יכול רק לספר סיפורים של ילדים קטנים. כשהיינו ילדים קטנים לפני חמישים שנה ויותר, בלילות שבת בחורף, היינו משחקים עם אבא שלנו. מה היינו משחקים? המשחק היה שאחי הגדול וגם אני לפעמים היינו קוראים לו מאמרים של חז"ל לפי האל"ף-בי"ת, והוא היה צריך לומר מה המקור. הוא היה אחד בדורו בדברים האלה, אבל אנחנו כילדים קטנים לא ידענו להכיל את מה שאנחנו רואים".


עוד אמר הבן: "מה שאני בא להספיד זה את האבא שלנו. הרי היית אבא לכולנו. דאגת לכל ילד וילד באופן בפרטי, דאגת לכל נכד ונכד באופן פרטי. אבל לא רק לנו דאגת. לכל אחד ואחד. כמה בחורים קירבת, כמה ילדים קירבת, כמה אברכים קירבת".
גם בהתייחסו למגפת הקורונה, ציין הרב קניבסקי הבן את מסירותו של אביו לעולם התורה: "גם במחלה הארורה האחרונה שהייתה לנו פה בארץ בשנתיים האחרונות, אנשים לא ידעו מה לעשות – כן לבוא, לא ללמוד, כן ללמוד... הוא החזיר את כולם חזרה לישיבות".
15 צפייה בגלריה
הרב חיים קניבסקי
הרב חיים קניבסקי
הרב חיים קניבסקי. "כמה אנשים קירבת"
(צילום: ישראל ברדוגו)
בשיאו של מסע ההלוויה הכריז הרב משה סמוטני, בשם מתפללי בית המדרש "לדרמן", על הכתרת בנו של הרב, רבי יצחק שאול קניבסקי, לרבו של בית המדרש לדרמן, במקום אביו.

כחצי מיליון איש

לפי ההערכות השתתפו במסע ההלוויה ההמוני, שיוצא בשעה זו, כחצי מיליון איש, וכ-3,000 שוטרים אבטחו את האירוע. בתדרוך שקיימה המשטרה לתקשורת החרדית, יצאה בקשה חריגה: "אנו מבקשים מכל מי שלא חייב להשתמש בטלפון – שיכבה אותו", מסרו ופנו להדהד את המסר לציבור. הסיבה: חשש מעומס שיביא לקריסת הרשת הסלולרית באזור כולו.
המארגנים מצידם הודיעו מבעוד מועד כי הם יציבו מסכים ורמקולים בכל האזור ולאורך מסלול ההלוויה עד לבית העלמין, כדי שאנשים יוכלו להיות שותפים בלי להידחק באזור ביתו של הרב. חלקם מהמסכים הורדו לבקשת המשטרה, בשל טענות לסיכון הציבור ולחוסר תיאום.
15 צפייה בגלריה
המונים בהלוויית הרב קניבסקי
המונים בהלוויית הרב קניבסקי
(צילום: שאול גולן)
מאז יום ו', עם היוודע על פטירתו של הרב קניבסקי בעיצומו של חג הפורים וכשעתיים לפני כניסת השבת – שרוי הרחוב החרדי באבל כבד. "גדול הדור" הליטאי נפטר בביתו בגיל 94, אחרי שבימים האחרונים חש חולשה. עם היוודע דבר פטירתו הוחלפה מוזיקת פורים העליזה בתחנות החרדיות בניגוני נשמה ושירים חסידיים שקטים.
המשטרה הוציאה הודעות מוקלטות גם ביידיש, שהוכרזו בריכוזי המגזר, בניסיון לשמור על הסדר בהלוויה: "משטרת ישראל משתתפת בצער משפחת מרן שר התורה הרב חיים קניבסקי, כל תלמידיו וכלל עם ישראל", נמסר. "משטרת ישראל ערוכה בכוחות גדולים כדי לשמור על ביטחון האבלים, המנחמים והמשתתפים, לשמור על הסדר בהלוויה ועל הסדר בתנועה בכל האזור, הכול כדי להביא את מרן שר התורה כשורה ללוויה ולקבורה. המשטרה מבקשת להישמע להוראות השוטרים, וזאת כדי למנוע מצב של פיקוח נפש".

בהערכת מצב של משרד הבריאות נאמר כי מסוקי פינוי וחילוץ יהיו בכוננות מוגברת, ובמידת הצורך יופנו לנחות באצטדיון רמת גן. ההערכה הייתה שרבים מהבאים להלוויה ישהו באזור עד שעות הערב המאוחרות, וצפי סיום האירוע הוא בין 22:00 ל-2 בלילה. במשטרה המליצו לציבור להימנע מהגעה לאזור גוש דן.
מאות שוטרים ולוחמי מג"ב מכל הארץ השתתפו באבטחת ההלוויה ובשמירה על הסדר הציבורי. במקביל נערכו במשטרה לעומסים כבדים בכבישים במרכז הארץ, ובהם כביש 6 וכביש 4 – בדגש על מחלף אלוף שדה והכבישים הסובבים את בני ברק. גם צירי תנועה אחרים מושפעים מהעומסים, וצפויים פקקים גם באזור נתב"ג. הכבישים נחסמים לסירוגין בידי המשטרה.
בהוראת הרב גרשון אדלשטיין, מי שאחז במושכות ההנהגה לצד הרב קניבסקי בשנים האחרונות וכעת נותר מנהיגו של הציבור החרדי-ליטאי, הודיעו ברשת החינוך העצמאי כי לא יתקיימו היום כלל לימודים בעיר בני ברק. יצוין כי השבתה של לימודים בתלמודי תורה ובישיבות – הנחשבת בזמנים רגילים "ביטול תורה" – שמורה לאירועים חריגים ביותר.
גם ברחבי הארץ הודיעו כי "מעל גיל 9 לא יתקיימו לימודים, ויצאו הילדים עם הוריהם להלוויה", והמליצו "לצרף כיתות" עד גיל 9. גם "בסמינרים בכל רחבי הארץ לא יתקיימו לימודים". עוד הוסיפו מטעם הרב אדלשטיין: "חובת ההורים לשמור על הילדים שלא יתקרבו למקומות הצפופים, מחמת פיקוח נפש".
בבני ברק הוכרזה שביתת מסחר ומלאכה בכל העיר בשעת ההלוויה, עניין מקובל בהלוויות של גדולי תורה בסדר גודל כזה, כחלק מההזדהות עם האבל.

הרב יצחק זילברשטיין, גיסו של הרב אדלשטיין ורב בכיר בזכות עצמו, ביקש מהציבור בשם הרב להימנע מדחיפות ומהידחקויות, "כי כל מי שמלווה או מהלך עם הציבור הוא חלק מהלוויה", כדבריו. הוא סיפר כי הרב קניבסקי עצמו "הזהיר מאוד על מצוות ונשמרתם מאוד לנפשותיכם, ולא ייתכן שבהלוויה שלו יידחקו אנשים ויבואו חלילה וחס לידי סכנה". הוא פנה בבקשה גם להורים, "שישמרו על ילדיהם זרע קודש שלא יידחקו ושלא יבואו לידי סכנה".
הרב שמריהו יוסף חיים קניבסקי נחשב ל"גדול הדור" במשך כמעט חמש שנים, אך למעשה נקלע "בטעות" להנהגה הציבורית, שממנה ברח כל חייו. אף שהיה בנו של הרב יעקב ישראל קניבסקי (המכונה "הסטייפלר"), ממנהיגי החרדים במחצית השנייה של המאה ה-20, ויתר קניבסקי הבן פעם אחר פעם על הזדמנויות שונות לרשת אותו (או אחרים) וליטול לידיו את המושכות, ובין השאר סירב בעקשנות לשמש אף חבר ב"מועצת גדולי התורה" – הגוף הרבני שאליו כפופים נציגי הליטאים בכנסת ומוסדות נוספים של תנועתם, "דגל התורה".
בדצמבר 2017, עם פטירתו של הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן, קיבל עליו "רֵבּ חיים" את ההנהגה באופן טבעי ומבלי שהוכרז על כך רשמית, כשלצידו ראש ישיבת פוניבז', הרב גרשון אדלשטיין – שכאמור צפוי כעת להנהיג את הליטאים לבדו, אחרי שנים של פיצול ההנהגה בזרם זה. ח"כ משה גפני הגיע לבית הרב קניבסקי עם צאת השבת, ואמר כי "הרב ייעץ לכולם, מכל החוגים והגוונים שבאו אליו. אנשים רגילים ופשוטים שהתברכו. נשארנו יתומים".
פורסם לראשונה: 11:45, 20.03.22