אחד הניסיונות לחלץ את בנימין נתניהו. צילום: איציק שאג, "כל העדכונים"

בשעה שש בבוקר החלו חסימות הכבישים לקראת הלווייתו של "שר התורה", הרב חיים קניבסקי, שנפטר ביום שישי - והחלו עומסי התנועה הכבדים הצפויים ללוות את היום בכל גוש דן.
אך בשעות הקטנות של הלילה, שעות ספורות לפני שנחסמו הצירים, התגברו העומסים – הן בדרכים המובילות לבני ברק, והן מחוץ לביתו של הרב חיים קניבסקי, שם הצטופפו אלפים רבים. כולם רצו לעבור ולחלוק כבוד למנוח, אך רק מעטים הורשו לעבור בכל פעם – מה שיצר שוב את המראות הקשים של דחיפות וצפיפות מסוכנת. היו מי שתהו כיצד תטפל המשטרה בהלוויה ההמונית הצפויה היום (א'), אם כך נראה רחוב רשב"ם בבני ברק באמצע הלילה.
בתוך כך, באישון לילה, הרבה אחרי חצות, הגיע לביתו הצנוע של הרב, ברחוב רשב"ם בבני ברק, ראש האופוזיציה בנימין נתניהו. כשביקש לצאת התקהלו רבים מסביב לבית, ומאבטחיו הורו לו להיכנס לדירה סמוכה, שם המתין למעלה משעה עד שהתאפשר לו לצאת. מספר ניסיונות להוציאו – בסיוע המשטרה ובני הבית – נתקלו בקשיים, והוא נאלץ לשוב לדירה, עד שלבסוף חולץ בסיוע כוחות גדולים של המשטרה.
החילוץ של נתניהו

תפילה מחוץ לבית הרב בשעות הקטנות של הלילה. צילום: נדב אבס

ההמונים שהתקבצו מחוץ לבית – חלקם המתינו לבואו – התגודדו בכניסה, וליוו אותו בקריאות תמיכה. "הרב קניבסקי זצ"ל היה צדיק גדול", אמר נתניהו. "מנפילי הדור ששמר על גחלת עם ישראל והבסיס של עם ישראל בצורה שחיממה וכבשה לבבות בארץ ובעולם. אני מדבר על ציבור ענק. יש כאן אבדה גדולה מאוד לתורת ישראל ולעם ישראל".
כך זה נראה במהלך הלילה, מחוץ לבית הרב. צילום: "כל העדכונים"

צילום: נדב אבס

מחוץ לבית התגודדו לאורך כל הלילה אלפים רבים של אבלים, בכל טבעות המחסומים, שקראו יחד פרקי תהילים לעילוי נשמתו. מסוקי משטרה ריחפו מעל העיר. ברחובות נראו אנשים שהגיעו מבעוד מועד לבני ברק, מחשש שלא יוכלו להיכנס לעיר הבוקר, כשהם סוחבים מזרנים.
9 צפייה בגלריה
אלפים מחוץ לביתו של הרב קניבסקי בבני ברק
אלפים מחוץ לביתו של הרב קניבסקי בבני ברק
(צילום: נדב אבס)

9 צפייה בגלריה
אלפים מחוץ לביתו של הרב קניבסקי בבני ברק
אלפים מחוץ לביתו של הרב קניבסקי בבני ברק
אלפים מחוץ לביתו של הרב קניבסקי בבני ברק
(צילום: נדב אבס)

נושאים מזרנים


יו"ר סיעת "הציונות הדתית", ח"כ בצלאל סמוטריץ', מתח ביקורת על ההיערכות: "אירוע בסדר גודל כמו הלוויה של הרב קניבסקי זצ"ל, לא צריך להיות מנוהל על ידי המשטרה לבדה", טען. "במצב מתוקן היה מוקם חמ"ל בראשות שרי ביטחון הפנים והתחבורה ונציגי הציבור החרדי, ושם היו מקבלים החלטות, מנהלים סיכונים, לוקחים אחריות, ובעיקר נותנים פתרונות ומענה להמונים שמבקשים להשתתף".
9 צפייה בגלריה
נתניהו בביתו של הרב קניבסקי בבני ברק
נתניהו בביתו של הרב קניבסקי בבני ברק
נתניהו בביתו של הרב קניבסקי בבני ברק
(דוברות בית הרב)


מבקרים הגיעו לחלקת הקבר

סמוך לחלקת הקבר שבה ייטמן היום הרב קניבסקי, זרמו במהלך מוצאי השבת אנשים צעירים ומבוגרים. חלקם ביקשו להתפלל ליד קברה של רעייתו, הרבנית בת שבע, שנפטרה בעיצומה של שבת חול המועד סוכות לפני 10 שנים וחצי – אחרים סתם סקרנים. המשטרה הוזעקה למקום כאשר כמה מהם נטלו יוזמה, והחלו ממש לחפור את קברו של מי שנחשב ל"שר התורה" ומנהיג הציבור החרדי, ושמירה משטרתית הוצבה מחוץ לבית העלמין.
ברחוב החרדי נערכים להלוויה המונית, ולפי הערכת המשטרה יגיעו להלוויה בין 600 אלף למיליון איש. במשטרה אמרו כי כ-3,000 שוטרים יאבטחו את ההלוויה, שתחל בשעה 12 בצהריים. בתדרוך שקיימה המשטרה לתקשורת החרדית, יצאה בקשה חריגה: "אנו מבקשים מכל מי שלא חייב להשתמש בטלפון – שיכבה אותו", מסרו, ופנו בבקשה להדהד את המסר לציבור. הסיבה: חשש מעומס שיביא לקריסה של הרשת הסלולרית באזור כולו.
9 צפייה בגלריה
אנשים בבני ברק סוחבים מזרנים כדי לישון בעיר לקראת ההלוויה
אנשים בבני ברק סוחבים מזרנים כדי לישון בעיר לקראת ההלוויה
בבני ברק, סוחבים מזרנים כדי לישון בעיר לקראת ההלוויה
המארגנים מצידם הודיעו כי הם מציבים מסכים ורמקולים בכל האזור ולאורך מסלול ההלוויה עד לבית העלמין, כדי שאנשים יוכלו להיות שותפים בלי להידחק באזור ביתו של הרב.
המשטרה אף הוציאה הודעות מוקלטות גם ביידיש, המוכרזות בריכוזי המגזר, בניסיון לשמור על הסדר בהלוויה: "משטרת ישראל משתתפת בצער משפחת מרן שר התורה הרב חיים קניבסקי וכל תלמידיו וכלל עם ישראל", נמסר. "משטרת ישראל ערוכה בכוחות גדולים כדי לשמור על ביטחון האבלים, המנחמים והמשתתפים, לשמור על הסדר בהלוויה ועל הסדר בתנועה בכל האזור, הכול כדי להביא את מרן שר התורה כשורה ללוויה ולקבורה. משטרת ישראל מבקשת להישמע להוראות השוטרים, וזאת כדי למנוע מצב של פיקוח נפש".

קווי אוטובוס יוסטו מכביש 4

לקראת מסע ההלוויה היום (א'), החלה התחבורה הציבורית הבין-עירונית לבני ברק לפעול בשעה 5:00 בבוקר. המבקשים להגיע להלוויה יורדו בצומת קוקה קולה. במשטרה הודיעו כי רק אוטובוסים מורשים להיכנס לכביש 4 בין מחלף מורשה למחלף השבעה/גנות במשך 13 שעות: מ-6:00 בבוקר ועד 19:00.
9 צפייה בגלריה
הרב חיים קניבסקי בחדרו
הרב חיים קניבסקי בחדרו
הרב חיים קניבסקי בחדרו
(צילום: ישראל ברדוגו)
עוד אמרו במשטרה, כי קווים המשרתים את האוכלוסייה החילונית ועוברים בכביש 4 יוסטו למסלולים אחרים. ברכבת ישראל מזהירים כי בשל ההלוויה צפויים עומסים קיצוניים ברכבות ובתחנות, בדגש על שעות הבוקר, ומבקשים להימנע מנסיעות שאינן חיוניות.
"למען בטיחות הנוסעים, ולנוכח הסיכון הממשי לחיי אדם שיכול להיווצר בשל עומסים בתחנות וברציפים, צוותי רכבת ישראל יווסתו כניסת אנשים לתחנות על פי קיבולת הרציפים והרכבות, ותימנע כניסה לתחנות במקרי עומס קיצוני".

"הלנת המת" מול "פיקוח נפש"

מאז יום ו', עם היוודע על פטירתו של הרב קניבסקי בעיצומו של חג הפורים וכשעתיים לפני כניסת השבת, שרוי הרחוב החרדי באבל כבד. "גדול הדור" הליטאי נפטר בביתו בגיל 94, אחרי שבימים האחרונים חש חולשה. עם היוודע דבר פטירתו הוחלפה מוזיקת פורים העליזה בתחנות החרדיות בניגוני נשמה ושירים חסידיים שקטים.
9 צפייה בגלריה
חסידים ליד הקבר של אשת הרב חיים קניבסקי בבני ברק
חסידים ליד הקבר של אשת הרב חיים קניבסקי בבני ברק
חסידים על חלקת קברו של הרב חיים קניבסקי בבני ברק
(צילום: שאול גולן)
"מהרגע שנודע לי על פטירת הרב, השמחה של החג הפכה ברגע אחד לעצב גדול", מספר אחד מחסידי הרב שהגיע עם צאת השבת להזדהות שקטה מחוץ לביתו. "קשה מאוד לתפוס שהרב כבר לא איתנו".
בתחילה עוד היה במשפחת קניבסקי מי ששקל לקיים את ההלוויה מיד, בשעה הקלה שנותרה לפני כניסת שבת, כדי שלא להלין את המת (להעבירו לילה ללא קבורה), באופן הנחשב לפגיעה בכבודו. אם זו ההחלטה שהייתה מתקבלת, היה נחסך האירוע ההמוני והמורכב הצפוי היום.
9 צפייה בגלריה
עם צאת השבת: עשרות מחסידיו של הרב קניבסקי מתאספים סביב ביתו
עם צאת השבת: עשרות מחסידיו של הרב קניבסקי מתאספים סביב ביתו
עם צאת השבת: עשרות מחסידיו של הרב קניבסקי מתאספים סביב ביתו
(צילום: לירן לוי)
ואולם לאחר התייעצות עם פוסקי הלכה נקבע כי ערך כבוד התורה, הבא לידי ביטוי בהשתתפות הציבור הרחב בהלווייתו של אדם צדיק ותלמיד חכם, גובר – ועל כן מותר להלינו. מאחר שמדובר בסוף-שבוע, המשמעות הבלתי-נמנעת הייתה דחייה של שני לילות לפחות – דבר שהוא ככל הידוע חסר תקדים אצל מנהיג חרדי – כדי לאפשר למשטרה להיערך כראוי למבצע.
אם לפני כמה שנים היו המארגנים של אירועים דומים דוחפים לקיומם מהר ככל האפשר, מבלי להתחשב באילוצים "חיצוניים" – הרי שמאז האסון בהלוויית הרב שמואל ואזנר ב-2015, שבו שני משתתפים נמחצו למוות בתוך ההמון, וביתר שאת מאז האסון בהילולת ל"ג בעומר במירון לפני תשעה חודשים, הבינו ברחוב החרדי כי לשיתוף הפעולה עם כוחות הביטחון וההצלה יש חשיבות עליונה, משום שמדובר בעניין של פיקוח נפש.

"ונשמרתם לנפשותיכם"

בהוראת הרב גרשון אדלשטיין – מי שמשך במושכות ההנהגה לצד הרב קניבסקי בשנים האחרונות, וכעת נותר מנהיגו של הציבור החרדי – הודיעו ברשת החינוך העצמאי כי לא יתקיימו היום כלל לימודים בעיר בני ברק. יצוין כי השבתה של לימודים בתלמודי תורה ובישיבות – "ביטול תורה" – שמורה לאירועים חריגים ביותר.
9 צפייה בגלריה
מודעות שהופצו לקראת ההלוויה
מודעות שהופצו לקראת ההלוויה
מודעות שהופצו לקראת ההלוויה
גם ברחבי הארץ הודיעו כי "מעל גיל 9 לא יתקיימו לימודים, ויצאו הילדים עם הוריהם להלוויה", והמליצו "לצרף כיתות" עד גיל 9. גם "בסמינרים בכל רחבי הארץ לא יתקיימו לימודים". עוד הוסיפו מטעם הרב אדלשטיין: "חובת ההורים לשמור על הילדים שלא יתקרבו למקומות הצפופים, מחמת פיקוח נפש".
בבני ברק הוכרזה שביתת מסחר ומלאכה בכל העיר בשעת ההלוויה, עניין מקובל בלוויות של גדולי תורה בסדר גודל כזה, כחלק מההזדהות עם האבל.
הרב יצחק זילברשטיין, גיסו של הרב אדלשטיין ורב בכיר בזכות עצמו, ביקש מהציבור בשם הרב להימנע מדחיפות ומהידחקות, "כי כל מי שמלווה או מהלך עם הציבור הוא חלק מהלוויה", כדבריו. הוא סיפר כי הרב קניבסקי עצמו "הזהיר מאוד על מצוות ונשמרתם מאוד לנפשותיכם, ולא ייתכן שבהלוויה שלו יידחקו אנשים ויבואו חלילה וחס לידי סכנה". הוא פנה בבקשה גם להורים, "שישמרו על ילדיהם זרע קודש שלא יידחקו ושלא יבואו לידי סכנה".

"נשארנו יתומים"

בתי הדין הרבניים – ערכאה שיפוטית ממלכתית בישראל – הודיעו על דחיית דיונים שנקבעו ליום א'. הרב הראשי לישראל, דוד לאו, המכהן בתפקידו כנשיא בית הדין הגדול, אמר כי "הדיינים רשאים לדחות את הדיונים מחר בבתי הדין, אלא אם על פי שיקול דעת הדיין מדובר בדיון דחוף שאינו סובל דיחוי".
9 צפייה בגלריה
עם צאת השבת: עשרות מחסידיו של הרב קניבסקי מתאספים סביב ביתו
עם צאת השבת: עשרות מחסידיו של הרב קניבסקי מתאספים סביב ביתו
עם צאת השבת: עשרות מחסידיו של הרב קניבסקי מתאספים סביב ביתו
(צילום: לירן לוי)
מחוץ לבית הרב התגודדו מאז צאת השבת המונים, שהתפנו בהמשך לבקשת המשפחה וכוחות הביטחון. ח"כ משה גפני הגיע לבית הרב קניבסקי עם צאת השבת, ואמר כי "הרב ייעץ לכולם, מכל החוגים והגוונים שבאו אליו. אנשים רגילים ופשוטים שהתברכו. נשארנו יתומים".
הוא ביקש מהציבור "להגיע מוקדם ולהישמע להנחיות. זה אירוע בסדר גודל חסר תקדים. כמו שהרב היה בחייו כך גם במותו. מבקשים שלא יהיה דוחק או סכנת נפשות חלילה. ה' הטוב יסלח לנו שלקח מאיתנו את גדול הדור שכולנו נשענו עליו. אנחנו זוכרים ויודעים את הסיפורים המפעימים שהיו אצלו. הקדוש ברוך-הוא נתן והקדוש ברוך-הוא לקח".

הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף, הקדיש את שיעורו השבועי במוצאי השבת, המועבר בבית כנסת היזדים בירושלים, לעילוי נשמת הרב קניבסקי. בדרשתו אמר הרב כי ראוי ללמוד משקידתו הרבה של "שר התורה" המנוח בלימוד התורה.
פורסם לראשונה: 22:19, 19.03.22