מעל ל-35 אלף איש תמכו בפרויקט מימון ההמונים להוצאת משחק הקופסה השנוי במחלוקת, "סיקרט היטלר", ללא הפרעה, מעצור או שאלות – לא מצד פלטפורמת מימון ההמונים Kickstarter, ולא מצד עשרות אלפי התומכים. בשנה האחרונה הוא כובש את הרשת לצד משחקים אחרים המאדירים את היטלר.
<<הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"סיקרט היטלר" מגיע בלחיצת כפתור ומשלוח גם לישראל, בפחות ממאה שקלים, בין היתר דרך ענקיות כאמאזון ועלי אקספקס, ומאפשר לשחקן להיות היטלר בכבודו ובעצמו, על כל הכבוד המפוקפק הנלווה לעניין, כולל חקיקת חוקים. "זה כאילו משחק קופסה קלאסי", אומרת רחלי ברץ-ריקס, ראשת המחלקה למאבק באנטישמיות וחוסן קהילות יהודיות בתפוצות, בהסתדרות הציונית העולמית, בריאיון לאולפן ynet. קראו עוד בערוץ היהדות: + החילונים: ישראל יהודית מדי; החרדים: אם הרוב לא שומר מצוות - היא לא יהודית + הרבנות חזרה בה: גיורים מוכרים מחו"ל לא יאושרו אוטומטית | מעקב ynet + "חשבתי ללכת לישראל ברגל": כואבים את השכול מרחוק
"הרעיון הבעייתי של משחק הקופסה הוא יצירת חוויה ויכולת של הזדהות עם דמויות, במקרה הזה עם היטלר, שהופך להיות גיבור. כך מקבל היטלר במה, ובעצם הופך להיות גיבור תרבות שיש לו מוצר תקשורתי".

ברץ-ריקס מספרת כי במחלקה למאבק באנטישמיות פנו למפיצי המשחק – ללא הועיל. "פנינו לעלי אקספרס בבקשה להוריד את המשחק מהרשתות", כדבריה. "הסברנו שהיטלר אחראי לרציחתם של כ-60 מיליון אנשים בעולם, ומתוכם 6 מיליון יהודים, אך לא נעננו. שום תגובה. כלום. מצער מאוד שנותנים במה להפך אותו לגיבור תרבות".
המשחק "סיקרט היטלר" נמצא בשוק זה כבר חמש שנים, והוא שנוי במחלוקת. יש מי שיכנו אותו "משחק חינוכי" אנטי-פשיסטי, וזו גם הייתה המטרה של יוצריו, בהם יהודים. מאקס טמקין, צאצא לניצולי שואה, סיפר בעבר כי חשב לקרוא לו "להרוג את היטלר", שכן זו המטרה הסופית של המשחק.
אך במחלקת למאבק באנטישמיות מזהירים כי מדובר בסופו של דבר בכלי תרבותי, המכשיר את הלבבות ומרכך את היחס כלפי הצורר הנאצי. מטרת המשחק היא לדמות משטר פשיסטי - והוא נוצר כמחאה, בין היתר, על רקע כניסתו של דונלד טראמפ לתפקיד. במהלכו נדרש אחד השחקנים להתחפש להיטלר, כשיש לו קבוצת תומכים קטנה סביבו שאמורה לסייע לו.

הרשתות הפכו לפלטפורמה החדשה

בעלי אקספרס ודומיה ניתן לרכוש מרצ'נדייס מהז'אנר האנטישמי בקלות. למשל, חולצות עם הכיתוב "6 מיליון זה לא מספיק". ברץ-ריקס לא משתכנעת מהכוונות של יוצריו, ורואה בהפצת משחקים כגון זה חלק מתהליך ההתפתחות של האנטישמיות החדשה.
2 צפייה בגלריה
המשחק שמומן על ידי עשרות אלפי אנשים
המשחק שמומן על ידי עשרות אלפי אנשים
המשחק שמומן על ידי עשרות אלפי אנשים
"היא עולה מיום ליום, בעיקר ברשתות החברתיות. אנחנו רואים שזה תופס מקום. הקורונה שסגרה את האנשים בבית קצת הורידה את האקטים האנטישמיים של ניפוץ מצבות והיטפלות פיזית ליהודים ברחובות, אבל את אלה החליפו הרשתות החברתיות, עד להאשמה של היהודים בקורונה. מודעות האשימו את היהודים בהפצת הקורונה, ומדינות ערב שלא אוהדות את ישראל, מאוד מעודדות את הפצת השקרים האלה. טוענים גם שישראל פיתחה חיסונים כי היא דואגת לעצמה, וקושרים את זה למבצע החיסונים שיש פה".
אי אפשר לרדוף אחרי כל אדם שהוציא חולצה, או עשה משחק ברשת. אז מה הפתרון? "העלאת המודעות של מהי אנטישמיות. להבהיר שהכחשת שואה היא אנטישמיות, החרמה של מוצרים מישראל היא אנטישמיות כי בזה שאתה יוצא נגד ישראל - זאת האנטישמיות המודרנית שתופסת את מקומה של האנטישמיות הישנה".

"החרמת ישראל היא אירוע אנטישמי"

ברץ-ריקס וההסתדרות הציונית העולמית משיקים תוכנית לימודים לבתי הספר בנושא האנטישמיות החדשה, עם כלים לזיהויה. "היום יש הגדרות בעולם מהי אנטישמיות מודרנית, וזו כוללת את החרמת מדינת ישראל כאירוע אנטישמי... הוצאנו לבתי הספר סרטונים שמסבירים לישראלים מהי אנטישמיות מודרנית. שיבינו שכאשר מורה בארצות הברית מכחישה שבכלל הייתה שואה, זאת אנטישמיות".
2 צפייה בגלריה
משחק קופסא אנטישמי
משחק קופסא אנטישמי
זמין לכל דורש
לדבריה, גם האנטישמיות הישנה לא נכחדה, וזו שברשתות החברתיות מחיה אותה: "עצם זה שבשבוע האחרון אני יכולה לתת אירועים ובהם חילול אנדרטה בסנט פטרסבורג, אדם שמצדיע במועל יד בברלין, בית ספר אוסטרלי שמאשים את היהודים במותו של ישו, חילול בית קברות בדנמרק, ילדות בנות 12 שירקו על יהודי חרדי בברוקלין – כל אלה כאמור מהשבוע האחרון. זאת אנטישמיות והיא קיימת ונוכחת, והרשתות החברתיות הנגישות לכולם, נותנות לה מקום".
בסרטונים שהפיצה ההסתדרות הציונית העולמית, מנסים לתת כלים לזהות אנטישמיות: שנאת יהודים, הכחשת שואה בטענות למשל כי הייתה מלחמה ושני הצדדים נהרגו, אנטי-ציונית המציגה את הציונים ככובשים, החרמת תוצרת ישראלית או גופים התומכים בישראל, והחרמת ישראלים באשר הם.