כבר כמעט 25 שנה מתקוטטים "השונאים" ו"המחבלים" על השליטה בישיבת פוניבז' היוקרתית – ועדיין לא מתעייפים: התקרית האלימה אתמול ב"גבעת הישיבה" החזירה אל סדר היום את הסכסוך המתנהל במוסד, "ספינת הדגל" של הזרם הליטאי, מאז 1997, בין נאמני הרב אליעזר כהנמן לתומכי הרב שמואל מרקוביץ' - ונראה כי היד עוד נטויה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו>>
אם לפני עשור נחשב גביע הלֶבֶּן שהושלך על ראש הישיבה הרב גרשון אדלשטיין, לימים "גדול הדור" - בדיוק כמו בסרט "הלהקה" - לנשק החם ביותר במערכה הבלתי נגמרת הזו, שהרי בכך, ובכן, הלבינו את פניו, היום כבר מתעופפים בהיכל רהיטים הפוצעים רבנים ותלמידים עד זוב דם כדבר שבשגרה - והעיר בני ברק נבוכה.

בראש חודש אייר, החל "זמן קיץ" בישיבות - הסמסטר הראשון מזה שנה ללא קפסולות. לאחר שהלימודים חזרו למתכונת הרגילה - התעוררה מחדש המחלוקת לגבי חלוקת המקומות ביניהם, וזו הדרדרה לאלימות פיזית לאחר שגילו "השונאים" כי "המחבלים" לא מאפשרים להם לחזור, וכי מקומותיהם נתפסו. לטענת "השונאים", למרות פניות חוזרות ונשנות סירבה המשטרה להגיע למקום ולהתערב בנעשה בישיבה.
4 צפייה בגלריה
  הרב הפצוע
  הרב הפצוע
הרב הפצוע
(חדשות בני ברק)
קרב הירושה על הנהגת הישיבה, קורע את המחנה הליטאי כולו מבפנים, כש"השונאים" משתייכים למחנה הרב כהנמן - ו"המחבלים" תומכים ברב שמואל מרקוביץ'. התמיכה בשני הנצים נוטה להתפלג, על פי רוב, גיאוגרפית: הפלג הירושלמי שזוהה עם הרב שמואל אויערבך המנוח תומך ברב מרקוביץ', בעוד רבני בני ברק מעניקים את תמיכתם לרב כהנמן.

השמצות הדדיות והחלפת מהלומות

הפלגים לומדים בבתי מדרש נפרדים, כל תלמיד עם "חברותא" מהמחנה שלו, וגם חולקים פנימייה אחת באגפים נפרדים, אך ההפרדה איננה מוחלטת – ומכאן החיכוכים. המלחמה בין שני המחנות מתנהלת בתוככי הישיבה כבר זמן רב, ובין השאר כללה עד היום השמצות הדדיות, החלפת מהלומות, פיצוץ בלוני גז בזמן שיעורים שנמסרו בישיבה ופנייה לערכאות.
4 צפייה בגלריה
ישיבת פוניבז' - עימותים
ישיבת פוניבז' - עימותים
העימותים בישיבת פוניבז'
(חדשות בני ברק)
בשנת 2009, למשל, אז על רקע פתיחת שנת הלימודים, השליכו "השונאים" את תכולת חדריהם של ה"מחבלים" מחלונות הפנימייה, ואילו האחרונים נקמו בעקירת דלתות ה"שונאים". במקום היו גם יידויי אבנים וגז מדמיע – והכל נראה כשר במאבק השליטה על "ספינת הדגל הליטאית".
אחד מאירועי השיא במלחמה בין הצדדים נרשם כאמור לפני כ-11 שנים, כאשר על אחד מראשי הישיבה, הרב גרשון אדלשטיין התומך ברב כהנמן, הושלכו כמה גביעי לֶבֶּן. בעקבות התקרית התקיימה בהיכל הישיבה עצרת ענקית בהשתתפות תלמידים, ראשי ישיבות ורבנים מכל המחנות - במחאה על הפגיעה בכבוד התורה. בשנת 2015 נעצרו 30 - ולפני כשלוש שנים נעצרו 11 תלמידים בסכסוך שפרץ בישיבה.

הרחוב החרדי במבוכה

אף שהפורעים מהווים קומץ שולי וזניח יחסית במחנות היריבים, רבה הבושה ברחוב החרדי מהתנהגותם של צעירים שתורתם אומנותם, וכל זאת בתוך בית מדרש מהחשובים בעולם היהודי, וכשפניהם הלא מגולחות מזכירות כי בימים אלו הם מתאבלים על מותם במגפה של 24 אלף תלמידי רבי עקיבא, שלא נהגו כבוד זה בזה. מחמת גודל הבושה העדיפו חלק מכלי התקשורת במגזר להתעלם לחלוטין מהאירוע.
4 צפייה בגלריה
25 שנים של סכסוך: הרב אליעזר כהנמן (מימין) והרב שמואל מרקוביץ'
25 שנים של סכסוך: הרב אליעזר כהנמן (מימין) והרב שמואל מרקוביץ'
הרב אליעזר כהנמן (מימין) והרב שמואל מרקוביץ'. קרב שליטה
(צילום: בעריש פילמר, באדיבות האתר החרדי "כיכר השבת")
לעומתם, הפתוחים והעצמאיים יחסית דיווחו על הקטטה רק בהתבסס על "מקורות זרים" (קרי: התקשורת החילונית), והמערכות החופשיות יותר סיקרו זאת בעצמן ובהרחבה, כשהן לא חוסכות אמירה שיפוטית ערכית על "חילול השם" שגרמו תלמידי הישיבה.
4 צפייה בגלריה
ישיבת פוניבז' - עימותים
ישיבת פוניבז' - עימותים
משטרה בהיכל הישיבה
(חדשות בני ברק)
כך, למשל, נשמעו שניאור ובר וחנני ברייטקופף, שני עיתונאים במוקד הנייעס הטלפוני "הקו החרדי", במהדורה המרכזית אמש: "דיברנו בחודשים האחרונים הרבה על השנאה כלפי חרדים, אבל תיעוד אחד כזה הוא פי-מיליון מכל הסתה של ליברמן או של כל אדם אחר. ברגע שאני רואה את הסרטונים האלה - אני מנסה לקבור את עצמי. אני יכול להבין עכשיו אדם לא דתי שרואה את הדברים האחלה וחש בחילה כלפי חרדים וכלפי יהודים. אם שומע אותנו אפילו בחור אחד מהשונאים או מהמחבלים, אנחנו רוצים לומר לו: חדל אש".
המאבק בישיבת פוניבז' החל בשנת 1999, אז חדל נשיאה הקודם, הרב אברהם כהנמן, לתפקד. בנו, הרב אליעזר, וחתנו, הרב מרקוביץ', טוענים מאז כל אחד לכתר, וכיום פועלות למעשה שתי ישיבות ועמותות נפרדות במקום. הסכסוך הגיע לשיאו בינואר 2015 עם מעצר חסר תקדים של 30 תלמידים בישיבה. המעצר אז הפנה את הזרקור לאחד הסכסוכים הקשים במגזר החרדי-ליטאי הכולל אלימות, השחתות והצתות רכוש, במסגרת מאבק שליטה שבו לא לוקחים שבויים.